روايات

رواية اميرتي الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية اميرتي الفصل العاشر 10 بقلم سلمى تامر

رواية اميرتي البارت العاشر

رواية اميرتي الجزء العاشر

رواية اميرتي الحلقة العاشرة

طلعت ندى تليفونها وسمعته تسجيل لأميره وهي بتقول:
_ابعدي عن مؤمن احسنلك هو ميستاهلش واحده شبهك
انتِ اللي زيك مقامهم شخص م.قرف شبهم
مش واحد زي مؤمن ابدا
برق عنيه بصدمه وجز على سنانه بغضب
ندى بدموع وحزن مصطنع
_انا اتهانت يامؤمن..اتهانت واتمسح بكرامتي الأرض بسبب واحده انت اللي دخلتها بينا
تخيل يامؤمن انها قالتلي كده لما عرفت ان بابا ق.تل ماما
طب انا ذنبي ايه
ذنبي ايه ان هو طلع بالبش.اعه دي
سكت ومبقاش عارف يرد عليها بأيه
معقول أميره يكون تفكيرها كده !
حس انه عايز يواجها وان لسه فيه حاجه ناقصه في الموضوع كله
__________________

 

 

 

بعد ساعتين
اميره سمعت خبط جامد على الباب راحت تفتح لقيته مؤمن اللي كان واقف وشكله غريب بالنسبالها وبيبصلها بنظرات مقدرتش تفسرها وحسيت انها صدمه واحتقار
اتكلمت بإستغراب من هيئته
_فيه اي يامؤمن!
مؤمن متكلمش كتير واكتفى بأنه يسمعها التسجيل اللي بتشتم بيه حبيبته
_ها..ايه تفسير حضرتك
ملامحها متغيرتش وبصتله بلامبالاة وقوة
_وانا مش ندمانه على كل كلمه قولتها
مؤمن بصدمه من بجاحتها
_يعني ايه

 

 

 

_يعني اللي سمعته يامؤمن..كل كلمه قولتلها كنت قصداها ولو رجع بيا الزمن هقولها تاني
انت متعرفش البني آدمه دي بتفكر فيك ازاي ونيتها اي ناحيتك
مؤمن اتعصب من كلامها عن ندى بالشكل ده واتكلم بحده
_بقولك ايه يا اميره
مش معنى ان اعتبرتك في يوم من الايام صاحبتي وزي اختي انك ليكي الحق تشتمي اللي هتكون مراتي!
ثم انتِ ليه بتتكلمي بالالغاز
متقولي ندى عملت ايه علشان تقوليلها الكلام الرخيص ده
_هقولك.. رغم اني عارفه انك مش هتصدقني
مبدأيا كده ندى قالتلي بلسانها انها رجعتلك تاني علشان عرفت لنك ورثت وملخص كلامها امك بنك بالنسبالها مش اكتر
ولما قولتلها الكلام اللي سمعته ده علشان شوفتها قاعده مع واحد واحتمال كبير انها بتخونك
وطلعت تليفونها من جيبها ووريته الصوره
شافها مؤمن وبصلها بحمود

 

 

 

_وانا مش مصدق اي كلمه من اللي قولتيها عليا دي وعارف ومتأكد انها بتحبني زي ما بحبها
وانا اكيد مش هشك فيها بسبب صورة لأن علاقتنا اقوى من كده وهستنى تفسيرها عليها
ابتسمت ببرود ظاهري وانكلمت بلامبالاه مصطنعه
_وانا مش فارق معايا تصدقني ولا لأ
انا كده عملت اللي عليا وخلصت ضميري قدام ربنا وحذرتك منها
تصدق بقا متصدقش دي ليلتك وانت اللي هتشيلها مش انا!
وزي ما دخلت حياتك بسرعه هنسحب بنفس الطريقه
اتألم من فكرة فراقها وحس ان دماغه اتشوشت جداً بسبب رد فعلها
لكن كبت كل ده ومشى من قدامها

 

 

 

قفبت اميره الباب ومسكت تليفونها وعملتله بلوك من كل حته وقررت انها تقطع صفحه مؤمن من حياتها نهائي
وتركز في مستقبلها
عدى خمس دقايق ولقيت نفسها انهارت في العياط وحسيت بمرارة الحب من طرف واحد
ليه مصدقهاش!
ليه حبه لندى عمى قلبه وعقله بالطريقه دي
ليه الإنسان بيجري ورا الشخص اللي بيأذيه وبيسيب القلب اللي حبه واللي اهتم بيه وداوى جروحه
كل دي اسأله داريت في دماغ اميره وهي بتندب حظها اللي وقعها في حب مؤمن
______________________

 

 

رجع بيته وهو محتار ومشوش ومش عارف يفكر في اي حاجه
ميقدرش ينكر ان كلام اميره هزه شويه لكن دي ندى!
ندى اللي بيحبها اكتر من روحه ولو العالم في كفة وهي في كفة هيختارها هي
رنيت عليه كتير قرر انه ميردش عليها وقفل تليفونه وحس انه دخل دوامه هو ملوش طاقه ليها
نام بتعب من كتر التفكير وفاق على خبط مزعج على الباب
راح فتح لقاها ندى اللي بتبصله بقلق حقيقي وحضنته اول ما شافته
_حبيبي انت كويس!
رنيت عليك كتير وبعدها تليفونك اتقفل

 

 

 

فيه ايه يا مؤمن مالك
بصلها بنظرات غريبه عليها واتكلم بهدوء
_انا كويس ياندى
تعالي اقعدي علشان عايز اكلمك في موضوع مهم اعتقد ان من حقك تعرفيه
هزيت دماغها بموافقه وقعدت قدامه وابتدى بتكلم بجديه مصطنعه
_ندى انا ورثت مبلغ كبير جداً من بابا..بس…بس كان ليا واحد صاحبي وزي اخويا بالظبط محمود انتِ عارفاه طبعاً.. كان محتاج عملية كبيرة بالمبلغ والا هيموت ف طبعا ومن غير تفكير عطيته كل اللي معايا
وحاليا انا زيي زي اي شاب في سني عايش على المرتب اللي باخده من الشركه اللي بشتغل فيها
خلص كلامه و راقب رد فعلها بتركيز واللي لقاه بدأ يتغير و….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اميرتي)

اترك رد

error: Content is protected !!