روايات

رواية عقد زواج مشروط الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد

رواية عقد زواج مشروط الفصل الخامس 5 بقلم سارة أحمد

رواية عقد زواج مشروط البارت الخامس

رواية عقد زواج مشروط الجزء الخامس

رواية عقد زواج مشروط الحلقة الخامسة

تقف روعه امام كنان وتنظر اليه وهي في قمه الغض”ب والاستياء من تجاهل كنان لها وعدم مجاوبتها علي اي سؤال لها وانها مجرد لعبه بين يده
روعه:لا فوق يا دكتور كنان انا روعه مش طفله ولا لعبه بين ايدك انا انسانه ليه احساس وقلب وعقل لازمه تحترمه وانا مش هفضل هنا ثانيه واحده غير ام افهم ايه حكايه صوره امي ومين سميره دي كمان…..
ينظر كنان لي يزن المصدوم مما يري ويسمع وكأنه يشاهد فليم قد حضره من قبل….
يفكر يزن في امر روعه وكيف انها تشبه سميره حتي في الاسلوب والقوه…..
يزن:معقول يكون فيه حد شبه حد حتي في طريقه الكلام مستحيل..دي زي ما تكون توامها لكن مع اختلاف بسيط…
همس بي هذا بصوت عالي مما جعل روعه تلتفت اليه وهي مصدومه وكنان يرمقه بحده وتوعد
ينظر لهم يزن ويبلع ريقه بصعوبه
يزن:اه شكلي عكيت الدنيا ام احلق اخلع انا من وشهم احسن كنان هيحر”قني بنظراته
وقبل ان تنطق روعه يقول يزن وهو يتحرك ويلتقط الجاكت والمفاتيح ……
يزن:انا هسبقكم عشان الوقت ضيق والناس زمنهم علي وصول سلام اوعوا تتأخروا سلام
وانطلق لي خارج القصر وصعد لي سيارته وهو يضحك علي كنان ورعه
يزن:يا نهار كنان مش هيفلت منها غير ام تفهم اصلها شبه سميره في كل حاجه…
واطلق بسيارته وهي يضحك ويتعجب….

 

 

كنان بعصبيه:روعه بطلي اسلوبك المستفذ ده واتفضلي غيري ام الفستان ده عشان ضيق ومجسم جسمك كله وبعدين ابقي اجوبك علي سؤالك….
روعه بعناد:لا يا كنان وبعدين الفستان مش ضيق ده محتشم وبعدين ده طويل ولونه مش ملفت
ده لونه ازرق من الحرير وانا مش هغيره وده اخر كلام عندي…
يجز كنان علي اسنانه ويزفر بضيق
وينظر لي روعه
كنان:روعه متعصبنيش انا بك”ره العند او ان حد يخالف امري او يناقشني اتفضلي اطلعي غيري الزفت ده ولمي شعرك…
روعه بعند اكبر:لا يا كنان واسئلتي هتجاوب عليها دلوقتي من غير ما تتهرب مني زي كل مره….
يجن كنان من عناد روعه ويقرب منها ويجذبها من يدها بحد فتصرخ روعه الما…وقبل ان ينطق يرن هاتفه فيخرجه ويكون يزن المتصل فيرد كنان وهو مش”تعل
غض”با وضيق
كنان بانفعال:عوز ايه يا يزن…؟
يزن:انت فين ادم سمث وصل وهو بيك”ره الانتظار وانت عارف ان ده معاد مهم لنا
كنان:طيب انا جاي سلام…

 

 

كانت روعه ترتجف خوفا من كنان
كنان:في ثانيه تكوني مغيره ام المسخره دي وحبه مكياج ما تقربش من وشك احسن لكي وتلمي شعرك وتلبسي الفستان الا انا جبته لكي هتلقيه فوق في صندوقه يلا هتفضلي متنحه كده
تجري روعه علي فوق وهي ترتجف خوفا وتتوعد لي كنان
فتبدل الفستان وتلبس فستان ابيض من الجانبين ومن عند الصدر لي اسفله مرسوم عليه اوراق شجر بلون الاسود وهو فستان منفوش قليلا لهو حزام من عند الخصر لهو نفس لون النقوش ومصنوع من الحرير ولهو اكمام منفوشه وصنعت شعرها علي هيئه كحكه فوضويه علي جانب الايسر كانت ساحره
وبعدها تهبط لي اسفل لي يخفق قلب كنان بشده من جمالها ويهمس بغيره طيب اعمل ايه دلوقتي في ام جمالها ده اخبيها عن الدنيا كلها اه يا ربي صبرني…
روعه:طيب يا كنان ان هدفعك تمن قسوتك وتحكمك فيه يا كنان يا ابن ام كنان….
كنان:يلا يا انسه روعه…
تنظر اليه روعه بسخريه وعدم اهتمام وتسير خلفه…
يتأفاف كنان من اسلوب روعه ويذهب خلفها وهو مشطاط ويصعدوا لي السياره وينطلقوا…
في قصر كنان…تتسلل في خفيه لي غرفه روعه وكنان وتدخل اليها وهي تلتفت يمين ويسار حتي تري ان كان احد يراها فعندما تتاكد ان لا احد يرها تدخل لي الغرفه وهي في يدها صندوق ابيض فتضعه تحت سرير روعه وتخرج وهي تتلفت حوليها كثيرا في قلق وريبه

 

 

وكانت تتحدث في الهاتف بصوت منخفض خائفه وكانت تقول
كله تمام بس انا خايفه من كنان ويزن دول مش بيرحموا ولكنها تتوقف فجأه وتتجمدت مكانها وهي علي باب الغرفه وتبرق عينها بصدمه وتلقي الهاتف من يدها وهي تصرخ حد يلحقني…
وقبل ان تنطق تجد تلك الفتاه ذات الست سنوات واقفه امامها تبتسم بش”ر كبير وتلمع عينها بمك”را كبير وهي ممسكه في يدها سك”ين وتلقي في وجه تلك المرأه ماده شفافه تجعلها تغيب عن الوعي …..وتقترب منها تلك الفتاه وهي تغني وتصفر…
بعد ان وصل كنان ورعه لي موعد الغداء بفتره وقد مضوا عقد الصفقه بنجاح ظل كنان يزفر بضيق من افعال روعه وتحديها اليه بطريقه مستفزه فيميل اليه يزن ويهمس لهو بسخريه
يزن :سيطر علي نفسك شكلك مش لطيف وانت متغاظ كده وغيران عليها
كنان بنكران:انا مش غيران بس دي كرامتي وانت عارف اني مش بحب حد يقرب من ممتلاكتي… وابعد عني وشي الساعه ده

 

 

يزن بخب”ث:فعلا مش غيران انت حر انا ماشي عشان الحق اجهز واسافر لي مصر سلام يا جامد
ينظر كنان لي روعه وهو مشتع”ل غض”با وغيره عيونه تراقب روعه وهو يتوعد لها
كنان:بقي كده يا روعه نزل ضحك وهزار مع الا اسمه ادم ده طيب ليله زي شعرك صبرك يا بنت ولم يكمل همسه لي نفسه ويسكته صوت ضحكات روعه مع ادم صاحب شركه تصنيع الالات الطبيه
ادم باعجاب:انا اول مره اعرف ان بنات مصر حلوه اوي كده…ممكن تشرفني برقصه دي
تنظر روعه لي كنان المشت”عل غض”ب وتبتسم بخب”ث
والله فرصه اربيك يا كنان
روعه:انا موافقه اتفضل
وكادت ان تنهض وتضع يدها في يد ادم فتجد من يحملها من خصرها

وفوجئت روعه بما يجذبها من يدها ويحملها علي كتفه وهو يمزج مثل الاسد الغض”وب… ويقف امام ادم المذهول ومبرق عينها بشده مت تصرف كنان الغير مسبق فقد تعامل مع كنان من قبل ولم يكن يحرك ساكن بل كان يتسم بلهدوء والبرود التام…..ام روعه فكانت في حاله من التوتر والخوف والصدمه فظلت صامته بل حركه مثل الجماد
يبتسم كنان بنصره وسخريه ويقول

 

 

كنان:بعد اذن مستر ادم انا مطر انسحب من القعده اللطيفه دي عشان مدام روعه تعبانه شويه وهروح بيتنا نرتاح تشرفت بتعاما معاك وسلم عليه وانصرف…
ووضع روعه داخل السياره وانطلق بسرعه مجنونه
ظل ادم واقف مكانه لي فتره من الزمن لم يفيق الا علي صوت مديره مكتبه وهي تنده عليه حتي يذهبوا لانه لديه موعد بعض دقائق
اروي:يا مستر ادم احنا اتأخرنا علي معادنا لازم نتحرك دلوقتي…مستر ادم حضرتك بخير ولا تعبان…مستر ادم مستر ادم…
وظلت تنده عليه بقلق….وادم غارق في بحور عيون روعه ودار في خاطره هذا الحوار
يا تري يقصد ايه بمدام روعه وبيتهم يا تري تكون مراته…لاا لا مستحيل دي اد بنته وبعدين كنان مش من طبعه يتجوز بنت صغيره اه من عينها الا تسحر ولا ضحكتها الا تدوب….انا لازم اعرف كل حاجه عنها……
اوري:مستر ادم حضرتك كويس رد عليه….
واقتربت منه اروي ولمست يدها كتفه برعشه فانتفض ادم من مكانه وعنف”ها….
ادم:ايه ده انتي ازاي تتجرأي وتلمسني كده انتي نسيتي نفسك انتي ايه وبعدين كل شويه مستر زفت مستر طيب عايزه ايه…؟
تحبس اروي دموعها لان ادم قد جر”ح مشاعرها وتتحدث بنبره حزينه مرتعشه بلبكاء
اروي:انا اسفه لي تجاوز حدودي مع حضرتك بس انا قلقت علي سيدتك وبعدين كنت بفكر حضرتك بمعاد مستر جونتس مارك وانا اسفه مره تانيه….
يشعر ادم بأنه قد تجاوز حدوده وقد صب جمام غض”به علي تلك المسكينه التي لم تخذله او تخ”ونه يوما وتؤأدي عملها باخلاص
يقترب ادم من اوري ويجذب يدها برقه جعلت اروي ترتجف من لمسته واهدافها ترفرف عدت مرات بدهشه وارتباك من قرب ادم منها

 

 

ادم:انا اسف يا اروي اني زعقت فيكي بطريقه اله’ماجيه دي انا يا ستي حمار اهبل عشان ازعل الجمال ده كله…اضحكي بقي
فتبتسم اروي من افعال ادم المضحكه التي يصنعها بوجهه حتي تسامحه اروي فهي ليست فقط مديره اعماله ولكنها الصديقه المقربه لي قلبه….
اروي:خلص سمحتك يا ادم…
ادم بمرح:ايواه كده مش مستر ادم الا بتقوليها وانتي عمله زي الرجل الالي….
اروي:ماشي يا عم ايه بقي الا معكنن عليك…
يتنهد ادم بهيام ثما يرد
روعه انا حبتها من اول نظره اسرتني بنت ايه وكان الجو حلو لولا الغليز كنان انا عوز اعرف كل حاجه عنها من يوم ما اتولدت لي حد دلوقتي…ظل يثرثر كثيره
واروي تسمعه وتبتسم لكنها تبكي من داخلها علي هذا الاحمق الذي تعشقه ولا يشعر بيها….
في تلك الاثناء قد وصل كنان و روعه لي القصر فهبطت روعه من السياره ودخلت لي القصر وهي مشطا”طه غض”با وغيظ من تصرف كنان المحرج لها…ولحقها كنان المستتفر من افعالها ومشط”اط منها وقد وصل لي قمه العصبيه من جنونها…
روعه بغض”ب:اقدر افهم ايه الزفت الا هببته ده هناك ازاي تتجرأ اصل وتشليني كده او تلمسني انت مش محترم علي فكره…
تحمر عيون كنان وتظهر عروق وجهه بشده ويحمر وجهه ويزفر بغض”ب نا”ري ويقترب من روعه التي تتراجع لي الخلف خطوه من خوفها منه فتصطدم قدمها في حافه الكرسي ولم تنتبه لها فتالمت بشده…
روعه:اه يا رجلي اه يا رجلي
ينفزع عليها كنان وغض”به يتلشي فجاه امام الم روعه ويجري عليها بلهفه وينحني لي يري قدمها التي تالمها.. لكن روعه تبعد قدمها بعناد طفولي وتسير علي قدم واحده وهي تعرج وتتالم لكنها تتحمل الالم حتي لا تظهر ضعيفه امام كنان….. فيسير خلفها كنان بضيق شديد
كنان:خدي هنا يا روعه وبطلي شغل العيال ده وخليني اشيلك واشوف رجلك مالها…
واقترب منها وجذبها من يدها حتي يوقفها فتسحب روعه يدها منه بحده وهي ترسم القوه البرود رغم انها تتمني ان ترتمي بين احضانه وتبكي…لكن كبريائها يمنعها…..
روعه بخاف وبرود:من فضلك اياك تلمسني ولا تقرب مني واظن ان مش من شروط العقد المنيل انك تلمسني عشان فرق السن الا بينا…
واكملت بسخريه وحماقه دون ان تنظر لي كنان الذي تغيرت ملامحه وشعر بالم في قلبه عندما ذكرت روعه فرق السن الكبير وانها ضغطت علي جر”ح كنان الذي يبعده عنها منذ سنوات….وكانت تحكي وتتحدث وهي مواليه ظهرها لي كنان حتي تسطتيع ان تتحدث دون ان تضعف نحو…لانها حين تراه وتنظر في عينها تنسي نفسها…..
روعه :يا دكتور كنان انا مش عارفه ايه هي شروط العقد فاياريت نقعد ونتكلم عشان نخلص….بقي واستدارت حتي تري كنان لكنها ندمت انها استدرات فقد رأت عيونه بيها انك”سار وحزن فتذكرت ما قالته منذ قليل وندمت بشده…

 

 

روعه:ايه الغباء الا انا قولته ده انا مكنش اقصدي وبعدين هصلحها ازاي دي دلوقتي ايواه انا اعتذر ليه
بس ببرود وورفعت عينها حتي تنظر في عينه وتتحدث وقبل ان تنطق حرف تجد كنان يتاجلها بشده ويتركها ويدخل مكتبه وهو يشير لها بأن تتحرك…بقسوه
كنان:يا انسه روعه اتفضلي علي المكتب عشان نوضع واجب كل شخص هنا…وتركها وذهب لي مكتبه…فتقدمت روعه وهي تتعرج وتلعن نفسها
روعه:يعني كان لازم اقول الهبل ده انا مكنش قصدي الا وصله ياربي اعمله…
فدخلت لي المكتب وجلست علي الكرسي الذي امام كنان وتنفست بصعوبه وترتر لانها تحاول ان تجعل الحروف تخرج من فمها وقبل ان تنطق يلحقها كنان في الحديث…..
روعه:ااااا
كنان بجديه وصرامه:انسه روعه بصي انتي كل المطلوب منك انك هتكوني الام البدليه لي زمرده بنت عمرها ٦سنوات يتيمه الام والاب مسافر والبنت دي محتاجه لي
الرعايه المحبه والتفاهم….ودخ دورك لمده سنه والشرط التاني اني هطلقك بعد السنه دي وهتتجوزي شخص تاني برده علي الورق لي مده سنه واحده هو مين وليه جوازك منه هتعرفيه في وقتها ام باقي الشروط انك هتمثلي دور الزوجه امام الناس وهتقومي بكل واجبات الزوجه امام الناس وبس
يعني مش اكتر من كده وحياتي الخاصه ملكيش دخل بيها واظن ده واضح ودلوقتي اتفضلي علي اوضتك ومش عوز اي سؤال او استفسار ودي صوره زمرده الا هتباشري عملك معاها من بكره اتفضلي علي اوضتك وانا هبعت لكي اولجا الممرضه الخاصه عشان تساعدك وتشوف الم قدمك….
انصرفت روعه بعد ما ادار كنان كرسي مكتبه ووالي ظهره لها حتي يفر من عيونها التي تضعفه…
ذهبت روعه لي غرفتها بصعوبه فقد اعطها كنان غرفته وهو استقر في غيرها ظلت روعه تحادث نفسها بضيق
روعه:دي شكلها ايام صعبه هقضيها مع غريب الاطوار ده ربنا يستر بس والله لا انا هبلها وهطلع عليه كل الا عمله فيه صبرك يا كنان وظلت تحادث نفسها الي ان دخلت لي غرفتها ولم تلاحظ وجود فتاه خلفها كانت تمس”ك سك”ين في يدها والدم”اء تغرق ملابسها وتلطخ يدها… فصعق روعه مما تري و

 

 

#عقد_زواج_مشروط
بقلم ساره احمد
تراجعت روعه لي الخلف وهي تبكي وفي حاله من الصدمه فهي لا تفهم ماذا يحدث… كيف لي فتاه صغيره ان تق”تل امرأه بالغه كيف لي فتاه صغيره عمرها ٦سنوات ان تكون بتلك القسوه…
روعه:انا مش مصدقه بقي انا هبقي ام لي البنت دي لا لا…
تبتسم زمرده بم”كر وش’ر رهيب وهي تقترب من روعه الخائفه بشده وهي في يدها سك”ين ملطخ بدم”اء والابتسامه الخبيث”ه
تملئ وجهها وفجأه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عقد زواج مشروط)

اترك رد

error: Content is protected !!