روايات

رواية حب مرفوض الفصل الأول 1 بقلم هالة

رواية حب مرفوض الفصل الأول 1 بقلم هالة

رواية حب مرفوض البارت الأول

رواية حب مرفوض الجزء الأول

رواية حب مرفوض الحلقة الأولى

بقلق: مالك ي حبيبتي طلبتي نتقابل في الوقت ده لي
بعياط: انا حامل ي مراد
مراد بصلها بصدمه: ح حامل . كمل بغضب : ازاي تسيبي حاجه زي دي تحصل ازاي متاخديش منع الحمل
لانا بصراخ : انت بتحط الغلط عليا كمان انت اللي غلطت ي مراد انت السبب في اللي حصل ده انت اللي سبتني زمان عشان شغلك ويوم مرجعت لقتني متجوزه صاحب ابوك ورجعت تقرب مني تاني وادي النتيجه حامل و انا متجوزه من واحد عقيم اعمل اي انا تعبت ولله تعبت مش كفايه متجوزه واحد اد ابويا كمان حامل منك ده لو عرف هيقتلني
مراد وهو يحاول احتضانها لتهدئتها : اهدي ي لانا متخافيش انا معاكي
لانا بصراخ وهي ابعده عنها : معايا ازاااي انت هتسافر وتسبني بعد اسبوعين وانا اللي هكون لوحدي معاه انا اللي هتأذي مش انت حظرتك الف مره وانت مسمعتش مني ياما قولتلك اللي بنعملو ده حرام وغلط وانت مردتش تسمع كلامي وادي النتيجه حامل في طفل غير شارعي ا اا انا هنتحر ي مراد مفيش حل غير ده
مراد بخضه : انتي بتقولي اي انا يستحيل اسيبك تعملي كده

 

 

لانا بعياط: ده الحل الوحيد لازم انا وابني نموت قبل م كل حاجه تتكشف
مراد: لا مش الوحيد الحل اننا نتجوز ي لانا اطلقي منو و انا هتجوزك ولله
لانا بعياط وضعف : حاولت … حاولت كتير ي مراد وهو كان بيزلني بالفلوس اللي دفعها لعمليه ماما الله يرحمها وقالي انو مش هيطلقني غير لما ادفعها
مراد : وافقي وانا هدفع الفلوس دي بس لازم تطلقي في أسرع وقت
لانا بصتلو بخوف ولاكن مراد احتضنها: متخافيش ولله العظيم مش هسيبك وهقف قدام كل الناس لغايه متبقي على اسمي ونسافر ونربي ابننا او بنتنا بعيد عن كل ده
لانا وهي تشدد من احتضانو: انا خايفه اوي ي مراد مرعوبه لحد يعرف
مراد : متخافيش ي حبيبتي انا معاكي ويستحيل اخلي حاجه تأذيكي
لانا اغمضت عينيها بخوف وهي تستشعر الاطمئنان في احضانه غير مدركه بعيون مثل الصقر تراقبهم وتتوعد لهم بالهلاك ………….. …………..

 

 

لانه بدموع: هتسبني ي مراد
مراد بحزن : غصب عني ي حبيبتي ولله على عيني اسيبك بس انتي عارفه اني لسه متخرج و مصدقت بابا وافق اني امسك الشركه اللي في إيطاليا عشان اعرف اعتمد على نفسي بعد كده واعرف اتقدملك
لانه بعياط وشهقات : قلبي حاسس انها اخر مره ي مراد
مراد : طمني قلبك وقوليلو اني راجع ي لانه مهما مرت الايام والسنين هرجع وساعتها مش هسيبك الا وانتي مراتي
لانه : هتوحشني اوي
مراد بابتسامة قبل جبينها: وانتي كمان ي حبيبتي يلا مع السلامه . سابني وركب الطياره ولسه قلبي قلقان حاجه جوايا بتقولي مش هيرجع بس انا واثقه فيه وفي قلبو ومتأكده انو مش هيحب غيري . عدت الشهور وجرت السنين ولسه بروح للكافيه اللي كنا بنتقابل فيه على أمل أن هيجي يوم وهلاقيه داخل من الباب وبيجري عليا وبيحضني وهو بيقول خلاص مش هيبقى في بُعد تاني وهتبقى ليا بس للاسف كل يوم كنت برجع و بجر خيبه املي ورايا لغايه معدى ٥ سنين خمس سنين وانا مستنياه وفي يوم وأنا راجعه البيت شوفت أفظع منظر شوفتو في حياتي شوفت امي مرميه على الارض زي الجثه جريت عليها زي المجنونه واتصلت بالاسعاف واخدونا للمستشفى كل ثانيه كانت بتمر كانت بنسبالي زي القرون حاولت اتصل عليه كتير بس كالعاده تلفونو خارج نطاق الخدمه كنت هموت من الرعب من فكره انها هتسبني متبقاليش غيرها مش عايزه ابقى لوحدي مش هقدر أواجه العالم ده لوحدي من غير مراد ولا ماما واللي كسرني بجد صوت الدكتور و هو بيقول ان قلبها مبقاش مستحمل والحل الوحيد انو يعمل العمليه..العمليه اللي مش قادره اجمع تمنها لغايه دلوقتي شعور مرعب قعدت على الارض ضامه نفسي وبعيط خوفت ادخل اشوفها وتكون اخر مره مقدرتش استحمل كل اللي بيحصلي كنت بعيط بحرقه لغايه م حسيت ب ايد على كتفي رفعت راسي لقيت راجل كبير في السن يمكن في عُمر والدي
: مالك بتعيطي لي
لانه بعياط: ماما هتموت و انا مش عارفه اعملها حاجه حاولت ولله اجمع فلوس العمليه بس كتيره اوي مقدرتش
: طب واللي يدفعهالك
لانه مسكت ايدو بسرعه وهي بتعيط : اعملو اي حاجه هو يطلبها هكون خدامه تحت رجليه العمر كلو . مسك ايدي وهو بيقول : تعالي معايا . مشيت وراه وانا مش عارفه رايحين فين كل اللي شاغل دماغي ان هو هيساعدني وان ماما هتعيش بسببو كنت سرحانه في حياتي وقد اي انا في عذاب احساس الحوجه وحش وبيكسر النفس احساس انك ملكش حد بيطبطب عليك وقت زعلك وخوفك ويقولك انا معاك بيخوف تخيل تبقى لوحدك في الدنيا دي اكيد هيجي عليك ناس كتير وهتتكسر كتير اوي عشان مش لاقي اللي يدافع عنك .فوقت من سرحاني على صوت شيخ وهو بيقولي امضي هنا يبنتي
لانه باستغراب وهي بتمسح دموعها: امضي على اي
: على ورقه جوازنا ي حبيبتي هو انا مقولتلكيش اني مبعملش حاجه لله في لله كده لا انا عايز تمنها و تمن عمليه مامتك جوازنا

 

 

لانه بصتلو بكسره كبيره وذل معقوله كده هتبقى نهايتي خلاص هبقى على ذمه واحد تاني غير حبيبي بس فوقت امي اهم اللي بقول عليه حبيبي زمانو نسيني وعاش حياتو اسفه لنفسي على اللي حصل واللي هيحصل انا اسفه . مسكت القلم ومضيت على طول سمعت صوت الشيخ اللي بيتردد لغايه دلوقتي في ودني وهو بيقول * بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير … مبروك * ومن هنا كانت بدايه جديده بنسبالي لمستقبل مجهول والله اعلم اي اللي هيحصلي لسه . كلكو مفكرين اني هكون مبسوطه وهعيش أجمل أيام حياتي معاه منا متجوزه من واحد مريش ومعاه فلوس تعيشني طول عمري ملكه بس الحقيقه لا انا دخلت جحيم الجحيم اللي ابتدى لما عرفت ان عمليه امي فشلت وانها ماتت حتى ياربي الحاجه اللي مصبراني من جوازي ب عثمان تسبني كنت هتجنن وهموت من القهره بس عثمان كان واقف جنبي وفضل جنبي لآخر لحظه لحد متقبلت موتها ومن وقتها وانا بحترمو وحاولت احبو كفايه انو دفع عمليه امي وكمان وقف جنبي في وقت موتها فكرت ان هو هيعوضني بس طلعت غلطانه معداش وقت كبير واتغير معايا بقى بيعاملني على اني عبده عندو مجرد واحد دفع فيها فلوس لتفريغ شهو* ته حاولت اهرب كتير بس كل مره كان بيعرف يوصلي و ساعتها بيعذنبي عذاب عمركو متتخيلوه لغايه متقبلت وقولت خلاص ده مجه يوم واخدني سفريه من سفرياتو وقالي انو هيقابل صاحبو وابنو هناك وفعلا بليل روحنا واستنيناهم في كازنو بصراحه كنت مجبوره اني انزلهم بس كالعاده انا اقول حاضر وبس
كنت ماسكه التلفون بلامبلاه لغايه موصلو وحتى مرفتعتش عيني كنت مشغوله بالتلفون لغايه م عثمان شدني من ايدي عشان أقف وحط ايدو على وسطي وهو بيقول
عثمان بابتسامه: اعرفكو لانه مراتي وده حسين اعز صحابي وده ابنو مراد
مراد !؟ قولتها بهمس وانا مصدومه وبصتلو بسرعه لقيتو بيبصلي بعتاب وبيبص ل ايد عثمان اللي حاطتها على وسطي بغيره وحقد

 

 

حسين بضحك: اتجوزتها ازاي دي ي راجل طول عمرك خلبوص
عثمان بضحك وهو يضغط على خصرها: وقتها فيها م انت عارف . وغمز في نهايه كلامو
مكنتش سامعه كانو بيقولو اي كنت ببص لمراد بشوق كبير كنت اتمنى اجري عليه واحضنو لغايه م طلع صوتي بالعافيه: ا اذيك ي مراد
مراد : انا تمام الحمد لله وانت اخبارك اي ليكي واحشه ولله اصل ٧ سنين كتير برضو
حسين باستغراب : انت تعرفها
مراد بابتسامة وهو يرفع احد حاجبيه: اعرفها؟ ده عز المعرفه ولا اي ي مدام لانه
بصتلو بتوتر وخوف من انو يقولهم حاجه مؤكد هتكون نهايتي
عثمان بعدم فهم: تعرفها ازاي
مراد وهو يوجهه كلامو ل لانه: تحبي تقوللهم انتي ولا انا اقول
بلعت ريقي بخوف و ……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حب مرفوض)

اترك رد

error: Content is protected !!