روايات

رواية مليكة الفهد الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم حبيبة مدحت

رواية مليكة الفهد البارت الثالث والثلاثون

رواية مليكة الفهد الجزء الثالث والثلاثون

رواية مليكة الفهد الحلقة الثالثة والثلاثون

لؤي طلع عند جنه خبط علي الباب
جنه من الداخل بكسوف:ادخل
فتح الباب ودخل كانت جنه واقفه جمب السرير
لؤي:ايه القمر دا
جنه بكسوف:بجد ولا بتهزر
لؤي:طبعا بهزر هو دا كلام..جنه ضربته بخفه عند قلبه
لؤي:اه..كدا تضربي الي بينبض عشانك
جنه:خلاص بتكسف
لؤي بمشاكسه:طب عايز اشوف الي تحت العبايه دي
جنه:لؤي عيب ماما ممكن تدخل تقول ايه
لؤي قرب منها هي رجعت خطوه لوراه بخوف مسكها من ايدها وقربها منه بهدوء وباس راسها:انا مش هقرب منك غير في بيتنا

 

 

(عند ايناس في غرفتها)
بلال دخل الاوضه منغير ما يخبط علي الباب
إيناس بخضه:خضتني خبط الأول
بلال بيجري عليها:اخبط مين ي بت دا احنا دافنينه سوا..دا انا كنت ساعات بنام هنا
إيناس:دا زمان وانا صغيره عشان كنت بخاف وكنت بتنام في الأرض
بلال:ميفرقش معايا حاجه غير انك حلالي ودا اكبر انتصاراتي انتي عشق السنين وحب الطفوله انتي من يوم م اتخلقتي ومكتوبه ليا
إيناس بعياط:انا مش مصدقه لغايه دلوقت ي بلال انتا اكبر حلم في حياتي واتحقكك،كنت خايفه ل جدي يجبرك تاخد وحده غيري
بلال حضنها:دا لو كان حصل كنت خطفتك وهربت بيكي انتي روحي وحياتي،اخرج علبه قطيفه بها انسيال دهب مكتوب عليه اسم Iens..دي هديه بسيطه ليكي
إيناس:انتا هديتي
بلال:ربنا يخليكي ليا ويباركلي فيكي
(عند شريف)
دخل عند شاهيناز ضرب الباب برجله كان متوارب
شاهيناز:خفك همجيه بقا انتا مش بتزهق من نفسك
شريف ببرود قعد علي السرير وحط رجل علي رجل وطلع سجاره حطها بين شفايفه:لا مبزهقش
شاهيناز قربت منه وشدت السجاره قبل م يولعها رمتها في الأرض:انتا نسيت اني عندي حساسيه
شريف بتذكير:احم..نسيت

 

 

شاهيناز:انتا اتجوزتني ليه وانتا موضوع زي دا مش فارق ليك
شريف شدها عليه قعدها علي رجله:انتي كلك ملكي بلا اتجوزتك ليه، مسك طرف شعرها…شعرك الي طلعتي بيه قدام الناس دا من حقي انا مش الناس الي طالعه تفرجيهم شعرك
شاهيناز:اوعي ايدك دي بدل م انادم جدي؛ثانيه انا كنت لابسه الطرحه بس وقعت مأخدتش بالي منها
شريف شدها اكتر عليه وهمس ليها:انا ميفرقش معايا حد وانتي مراتي يعني لو عايز ادخل عليكي دلوقت محدش يقدر يفتح بقه
شاهيناز قامت من حضنه:طب لم نفسك بقا..والمفروض العريس لما يدخل لعروسته ليله الحنه بيجيب ليها هديه الجواز وانتا بسم الله ماشاء الله عليك ولا شايفين منك حاجه
شريف قام وقف وقرب منها وعلي وشه ابتسامه غريبه شاهيناز مشفاهمه في ايه وحط ايده علي خدها طبطب عليه:بكرا هاتاخدي الهديه استني يوم عشان تكون حاجه تشرف شاهيناز هانم وخرج من الغرفه
شاهيناز بتوتر:هو يقصد بأيه ببكرا استرها يارب
(عند مليكة )
كانت نايمه علي السرير في الجناح بتعب ولابسه الفستان الأسود القصير مش زي البنات لابسين عبايات..الياس فتح الباب ودخل

 

 

مليكة:ايه الي طلعك
الياس رمي العمه من علي راسه:الي طلعني اني عايز اشوف الرجاصة الجمر دي
مليكة:رقاصه وانتا عرفت منين، وبعد كدا المفروض العرسان بس الي بيطلعو للعرايس
الياس نط جمبها علي السرير:انا طالع اشوف مراتي ولا انا مش يعتبر عريس لسه وغمز ليها
مليكة بخجل:ابعد عني انا تعبانه
الياس:لازمن طبعا تكوني تعبانه بعد الرقص علي يالهوي دا انا كنت هموت وادخلك
مليكة:انتا شوفتني فين
الياس:دا انا عندي عيون في كل حته بس عليكي وسط كان برج من عجلي هيطير يابوي؛وانا اقول لنفسي ازاي كانت تعبانه امبارح وبترقص النهارده عقابا ليكي علي رقصك جدام الحريم ترقصي ليا لما تخفي
مليكة:ايوه اقلب صعيدي بالمناسبه انك عامل فيها عريس فين الهديه
الياس حك راسه بتفكير:طب انا نسيت اجيب حاجه ممكن تغفريلي
مليكة:خلاص وانتا اغفرلي اني ارقصلك
الياس قام منفوض:نعم لا طبعا حط ايده جوا الجلبيه واخرج رزمه من الفلوس خدي دي تصبيره
مليكة اخدت منه الفلوس:دول كام
الياس:عشر تلاف جنيه
الحج عمران من تحت:ي ولد انزلو حالا
الياس قام منفوض: انا هنزل ليطلع عشان محزرنا
مليكة بضحك:احسن جدي هيلمك
الياس بياخد الشال بيلفو تاني:متخافيش شويه وراجعلك متنزليش تحت تاني
مليكة:انا هنام شويه

 

 

(عند،الشاب تحت)
الجد ل لؤي:انا شيعت ل عماد عشان يعتذر ليك جدام الناس انا اجلتها المره الي فاتت عشان الحنه ويعتذر جدام اهل البلد كلها لحد عنديك
لؤي:انا مسامح ي حج عمران عشان ابويا وامي مقدرش اهين ابو مراتي قدامهم وهما ميعرفوش حاجه عن الموضوع ولما يسألو مين الي ييعتذر ليا هقولهم ايه
الحج عمران:خلاص دا موضوعك انتا روح اتكلم معاه
لؤي:حاضر
الياس:جدي كفايه كدا الحنه الناس ياكلو وقفل علي كدا لان بكرا يوم طويل
الجد:انا عملت كدا الناس بتاخد واجبها بره
(في الصباح الباكر في تمام الساعه السابعة والنص دقيقه )
الجد:هي بتاعت المكياج اتأخرت ليه كدا عايزن نلحق التصوير
نور:ي جدي واسمها ميك اب ارتيست والتصوير اسمه سيشن والمصور اسمه فوتوغراف
الجد:اسكتي ي بت انا هتكلم زي الأجانب دا الي ناقص عليا
نور:ي جدو اي حد بيقولو كدا مش انا بس
الجد:اطلعي ي بت محمد اخفي من جدامي شوفي اي حاجه اعمليها…محمد خد بتك
محمد:انا رايح اظبط العربيات

 

 

الجد:الولاد فين
احمد بيشرب الشاي:شريف راح الفيلا بتاعته هيلبس هناك ولؤي برضه هيطلع علي القاعه مع اهله وبلال فوق مع الحلاق بيظبط شعره
الجد:ازاي دا مش المفروض ياخدو البنات من هنا عشان التصوير
الياس نزل قعد جمب جده:انا قولت ان الشباب مش هيشوفو البنات غير في القاعه حته بلال هيطلع من هنا لوحده عشان السيشن هناك في القاعه
احمد:وانتا ايه الي نزلك بدري
الياس:البنات اتلمو عليا صاحوني عشان هياخدو الجناح يجهزو فيه عشان كبير ياخد كل الحاجه
جد:ماشي، جهزو الفطار
(عند لؤي)
امه:يبني ازاي العريس يطلع علي القاعه
لؤي:عشان اتفاجأه بيها عشان الفريست لوك
امه:اه..وعلي كدا اخدتها عن حب ولا ايه نظامكو عشان اهلك الي ميعرفوش حاجه ويتعزمو زي الناس الغريبه
لؤي:ابدا الموضوع جه بسرعه هي طالبه عندي في الكليه محترمه وعلي خلق جدا وانا حبيتها جدا وروحت طلبتها من جدها وافق وكان عندهم فرح البنات الي شوفتيهم إمبارح ف قولت لجدها عايز الفرح معاهم بس دي كل الحكايه (طبعا لؤي محبش يتكلم عن اهل جنه عشان ميكسرهاش قدام اهلو أو يبصولها نظرا تسكره هو قبلها )

 

 

لؤي:انا هاخد يوسف يظبط بدله ليه ومشي يوسف اخوه الصغير
عند البنات الميك اب ارتيست وصلت وبدات ب ايناس ومعاها كذا واحده عشان يخلصو كلهم في وقت واحد، إيناس اناعايزه شعري مرفوع لفوق مش مفرود
شاهيناز:وانا عايزه شعري مفرود لان الفستان مفتوح من وراه
مليكة مسكت ايد جنه:وانتي ي حبيبتي عايزه الطرحه ازاي
جنه:اي حاجه، بس عايزه البس طرحه
مليكة:حاضر؛يبقي جنه هتلف طرحه
المسؤله عن لاف الطرح:طب الطرحه عايزاها لف تغطي الرقبه ولا اسبنش لفوق
جنه بتفكير:نجرب ونشوف
الياس راح عند بلال وماسك بدلته والجزمه والساعه
بلال طالع من الحمام بضحك:تعالي ي حبيبي اسبحك
الياس:رخم
بلال:عارف احلا حاجه ايه
الياس:امم

 

 

بلال:اني اتجوزت اختك
الياس:اقسم بربي ي بلال لو اختي عيطت في يوم بسببك هقت*لك بجد
بلال بغرور:مرات بلال الدمنهوري متعيطش غير في حضنه مش تزعل منه
الياس:لما نشوف
فاطمة دخلت عليهم:انتو لسه بتجهزو البنات خلصو في الطرح
بلال:انا بلبس خلاص
الياس كان خلص ورش عطره و وقف قدام بلال بغرور وطلع لسانه ليه:رايح اشوف البنات
بلال:ماشي كلها كام ساعه وتكون معايا للأبد
الياس انكج ايد والدته في ايده:يلا بينا ي ست الكل عشان تدخليني للبنات
امه بضحك:حاضر
دخل الياس عند البنات وأول واحده عينه راحت عليها كانت إيناس قرب منها بخطوات ثابته بدموع فرحه:كبرتي وكبرتيني معاكي ي نور عين اخوكي وبقيتي جميله بألابيض يااااه العمر عدي كأني باخد نفسي انا لغايت دلوقت مش مصدق ان حته مني هتتجوز خلاص ولبست الأبيض معنك هتكوني هنا بس كأنك هتسبيني ايناس اترمت في حضنه تعيط
مليكة قربت منهم ومعاها علب حطت ايدها علي كتفه الياس
الياس رفع رأسه وباس رأس ايناس:ربنا يفرحك ويسعدك مع بلال
مليكة:خلاص الميك اب هيبوظ

 

 

الياس اخد علبه من مليكة وفتحها وطلع عقد من الالماظ ل ايناس لبسه ليها:دي هديتي ليكي
وراح ل شاهيناز وباس راسها:انتي بقا مش بت عمي انتي اكتر من كدا بكتير انتي يعتبر بنتي مش السن لا في المقام انتي بنتي في الدلع كنتي معايه في كل حاجه وفتح العلبه وطلع انسيال دهب هي مدت ايدها ليه بدموع لابسها الانسيال:ربنا يجعلك سعيده مع شريف ويجعله زوج صالح ليكي
جنه واقفه بعيد عنهم بشويه بكسوف قرب منها:اما انتي الأخت المكسوفه علي طول بس انتي زيك زي إيناس وشاهيناز عندي بلظبط طبعا انا مش محتاج ادعيلك انتي و لؤي لان لؤي راجل وبيحبك وهشيلك في عنيه، تسمحيلي البسك الانسيال زي إيناس وشاهيناز جنه هزت راسها بأه لابسها الانسيال ونزل مليكة لسه هتلبس
(في القاعه)
كان بلال وشريف و لؤي كل واحد ماسك بوكيه الورد ومنتظرين نزولهم
مليكة راكبه مع الياس في العربيه نزلت مع فاطمه تساعد البنات عشان ينزلو والياس ساعد إيناس فستان مليكة صك نازل بوسع لتحت وعامله تسريحه في شعرها هاديه
بلال قرب بفرحه من إيناس وقدم ليها البوكيه:انا النهارده الفرحه مش سيعاني
ايناس:مبروك ي حبيبي
بلال:مبروك عليا انتي
لؤي قرب ل جنه ادها البوكيه:انتي حلوه اوي بجد ي جنه قلبي
جنه:انا مش عارفه اشكرك ازاي علي كل حاجه عملتها عشاني و وقوفك جمبي ودعمك ليا
لؤي باس ايدها:انا كلي ملكك ي حبيبي انا وربنا يخلينا لبعض
شريف قرب من شاهيناز منبهر بجمالها ومضايق جدا عشان شعرها مفرود بس اتعامل عادي عشان اهلها وقرب إداها البوكيه وهمسلها:ايه الي انتي عملاه في شكلك دا

 

 

شاهيناز:متنكرش اني شكلي حلو
شريف بدون وعي لنفسه:حلو اووي ي ابوي شاهيناز ضحكت ضحكه تخطف القلب
قاطعهم الجد:مبروك ي ولاد
كلهم:الله يبارك فيك ي جدو وراحو باسو ايده
خلصو السيشن وطبعا شريف شاف فتحه فستان شاهيناز:ازاي ي حج عمران تسمح ليها تخرج قدام الناس كدا شكلي هيكون ايه
الحج عمران:خلاص الي حصل حصل مش هيتغير حاجه وشعرها مغطي ضهرها والطرحه
شريف بص ليها بغضب
شاهيناز بصتله نظره إنتصار وكأن لم يكن حدث شئ
بداء الفرح لحظه نزول البنات مع اهلهم عشان يسلموهم للعريس علي اغنيه (ادخلي عمري)
الحج عمران نازل ب شاهيناز احمد نازل ايناس محمد نازل ب جنه برحه عشان رجلها لسه بتعرج بيها والشباب واقفين من تحت شريف حضن الحج عمران وقاله كلام وصايه عن شاهيناز
بلال حضن احمد:انا بشكرك ي عمي علي اجمل هديه هدتني بيها ،ولؤي اخد جنه من محمد وحضنه والناس بتتفرج
بدأت اغنيه رومانسيه (غالي والله غالي لسه فاكر يوم م جالي راح دعاني اني ابقا ملكه يوم)
الياس واقف بيستقبل رجال الأعمال ومليكة واقفه علي جمب حاضنه نفسها بأيدها وبتميل علي الاغنيه وبتبص ليهم بسرحان (داخلها، يا ريت كنت معاكو)

 

 

نور حسيت بيها لسه هتقرب الياس شاور ليها رجعت تاني مكانها وراح وقف وراه مليكة :مالك
مليكة فاقت من السرحان:ها..لا مفيش بس كان نفسي ارقص زيهم بس انتو صعايده ومعندكوش كدا
الياس:ومين قال ليكي كدا انا بس بغير عليكي عشان القمر بتاعي اهو قدامي ومش ناقصني حاجه تاني،اقولك حاجه
مليكة:ها
اشتغلت اغنيه(وانا وياك ولا حاجه في الدنيا بقت فارقه ) الياس:تعالي نرقص
مليكة لافت بضحك ل الياس وحاطت ايدها علي صدره بترجعه لوراه:لا بتكسف
الياس نزل ايدها:بتتكسفي صح، بصي كدا ومسك دراعها رفعو لفوق خلااها تلف واخدها في حضنه وايده علي أسفل ظهرها وايد علي كتفها
مليكة:الياس الناس بتبص علينا الياس
الياس:الي يبص يبص طول م انا معاكي ميفرقش معايا حد
مليكة:أول مره اتحط في الموقف دا
الياس:عشان تعرفي ان الصعيدي مش جاهل بيعرف يعشق ويحب ويدلع
في اخر الاغنيه بلال رفع ايناس ولف بيها مع الفاير شو اشتغلت المنظر بجد روعه وكل واحد جواه سعاده كان بيعبر عنها بطريقته الخاصه زي لؤي واخد جنه في حضنه مش عايز يسيبها لحظه اما شريف كان بيرقص مع شاهيناز وكان اغلب الوقت واخدها في حضنه عشان ميبنش ضهرها
بعد الفرح دخل شريف ب شاهيناز بيساعدها عشان تدخل بالفستان
شريف:اهلا بيكي في جحيمي ي شاهيناز الدمنهوري
شاهيناز بخضه:نعم انتا بتهزر معايا
شريف:فاكره هديتك جه وقتها
شاهيناز:تقصد ايه
شريف رمي الجاكت البدله وقعد علي الركنه في صوت باب زيق واتفتح وطلعت واحده لابسه فستان قصير جدا وبطنها كبيره قعدت علي رجل شريف حط ايده علي وسطها واخدها في حضنه
شريف:اعرفك روزيتا

يتبع ……
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقى حلقات الرواية اضغط على (رواية مليكة الفهد)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!