روايات

رواية لانني استحق الفصل الثامن 8 بقلم كوين

رواية لانني استحق الفصل الثامن 8 بقلم كوين

رواية لانني استحق البارت الثامن

رواية لانني استحق الجزء الثامن

لانني استحق
لانني استحق

رواية لانني استحق الحلقة الثامنة

ورد دخلت تنام بعد ما الخطوبه خلصت وقبل ماتنام دخلت مني وقبل ما تتكلم مني
ورد: ماما عايزة اقولك علي حاجه
مني: اي قولي
ورد: بصي يا ماما انا عارفه اني مصاريفي كتير عليكم فعشان اخفف واساعدكم انا قررت اشتغل
مني بعصبيه: هو ده الموضوع مفيش شغل وانسي الموضوع
ورد: يا ماما افهميني انا مش هشتغل بره انا هشتغل في الييت
مني: انا مش فاهمه حاجه ازاي ف الييت وازاي هتساعدي ف مصاريف
ورد: بصي يا ماما انا في تربيه يعني هطلع مدرسه فنويت ادي دروس للعيال
مني بضحك: وانتي فاكره ان في حد في البلد هييجي عندك انتي بتحلمي كان غير ك اشطر
ورد: يعني افهم انكم موافقين خلاص هبدا من بكره
وبدات ورد فعلا تدي دروس لكن ملقتش حد بييجي خالص فجات في بالها فكره انها تعمل فترة مجانيه الاول ودي برضو هتكون دعايه ليه
انتشر الخبر في البلد وكله بيقول اهو العيل يستفيد من الفتره المجانيه وبعدين ميروحش
ورد ركزت علي فئه من العيال اللي كانت متعرفش اي حاجه
وفي خلال فتره بسيطه جدا مستواهم اتغبر وبقي ملحوظ جدا
وفي يوم وهي ماشيه رايحه كليتها
عم محمد: ورد يا بنتي
ورد: نعم يا عم محمد

 

 

 

عم محمد: شكرا با بنتي علي مجهودك اللي عملاته مع ادم ورحمه انا مبسوط بالعيال وبحجز كمان ليهم معاد عشان يكملوا لباقي السنه معاكي
ورد: شكرا علي كلامك يا عم محمد وخليهم ييجوا في اي وقت وهديهم محمد
فرحت ورد جدا ولاول مره تحس انها عملت انجاز
يوم ورا يوم بقي عدد الطلاب يزيد عندها لحد ما بقيت حديث القريه كلها
سناء لمني: ما تخلي ورد بتك تدخل عيالي معاها في عيال بتقول العدد اكتمل واهي تخدمنا احنا برضو نفسنا ولادنا تتعلم
مني بفخر: والله يا سناء يختي زي منتي شايفه ورد مشالله شرحها حلو والكل بيجيلها حتي القريه للي جمبنا بقت تجيب عيالها
الحمدلله وشايله مصاريفها كمان
سناء بضيق: انا معتمده عليكي يختي في الموضوع ده اكبد هي زعلانه عشان قولنا علي جوازها
مني: لا عادي يختي اكيد نصيبها قاعدلها تتجوز مدرس زيها
راحت مني لورد وقالتلها انها عايزه زلاد اختها ياخدوا عندها
ورد: اكيد يا ماما طالما هيلتزموا وميطاولوش
بتمر الايام وورد بقت مشهوره جدا في ذكائها وطريقه شرحها للعيال وحبوها جدا
غير انها بدخل دخل كوبس
احمد ابو ورد: ورد يا بتي في راجل كلمني وطلب مني اقولك لو تقبلي تدي دروس في. سناتر وكمان عشان تفيدي عدد اكبر
ورد: انا الحمدلله يا بابا العدد حلو وشغله حره مش عايزه اجبر نفسي علي سناتر وانا الحمدلله العدد اكتفي يعني مفيش وقت وكمان عشان الكليه

 

 

احمد: اللي تشوفيه يا بنتي انتي ادري بمصلحتك
ورد قربت من باباها وهي بتقوله: راضي عليا يا بابا
احمد بحنان’: انا عمري مغضبت عليكي يا بنتي ولو علي الجواز انا خايفه عليكي من الزمن ربنا يرزقك باللي يستاهلك
مرت الايام وقربت الامتحانات
وورد خايفه علي طلابها اللي مستنياهم يطلعوا من للامتحانات وفي نفس الوقت امتحاناتها خلاص هتبدا
رحمه وادم: جايين جري يا مس ورد احنا الحمد لله حلينا كوبس المراجعه فادتنا جدا الحمد لله
ورد بفرحه: مليون مبروك يا حبايبي شد حيلكم في الامتحان الجاي
منه بحزن: يا مس انا غلطت في سوال وزعلانه اوي عشان رحمه وادم هيغلبوني
ورد بضحك: يبقي ذاكري واغلبيهم بكره انتي
منه بفرحه: انا هذاكر كتير وهغلبك يا ادم انت ورحمه
اتجمع التلاميذ حواليها وكل واحد فيهم بيقول حل. اي ووغلط في اي
ورد بضحك: طيب بصوا العشره الاوائل من كل فرقه انا هجبلهم هديه جميله اوووي
الطلاب بفرحه انا اللي هطلع الاول واحد انا يا ابله وكل واحد فيهم راح علي بيته وهو فرحان واول ما وصلوا الييت مسكوا الكتب
اللي بيفكر يقرح المس واللي عايز ياخد الهديه
لاحظ اولياء الامور احوال اولادهم اللي بتتغير للاحسن وفرحوا جدا
ورد راحت كليتها بعد مطمنت علي تلاميذها اول موصلت للكليه لقيت صوت بيقول
:”كل ده تاخير وحشتيني”
بصت ورد علي مصدر الصوت اللي اتفاجات انها لقيته
زين

 

 

ورد بابتسامه: زين اهلا بيك عامل اي
زين بشوق: انا كوبس يا ورد بس حقيقي وحشتيني
ورد بكسوف: المهم اي جابك هنا
زين: عشان اشوفك
اللي خلي ورد تتكسف اكتر
زين كمل وقال: بصي يا ورد من الاخر كده انا بحبك من اول مره خبطت فيكي وعايزه ينولك الشرف وتتجوزيني
ورد بضحك وكسوف: لا والله
زين: قولتي اي اكيد موافقه صح
ورد بضحك: انت مجنون صح طيب اديني فرصه افكر
زين ماشى
بعد دقيقتين
زين: هااااا فكرتي
ورد بضحك: مجنون
زين: طيب قولي للحج والحجه اني عايز اجي انا وولدي وولدتي نتقدم
ورد بكسوف: معلش يزين خلي الموضوع ده لحد مخلص امتحانات احنا خلاص هنتخرح
زين: ماشي يستي والامتحانات مش بعيده اهو اكون جهزت نفسي
ـــــــــــــــــــــــــــ
عند مني: يحمد انا مبسوطه اوي بورد وشغلها وحب الناس ليها بس خايفه قطر الجواز يفوتها
احمد: يا مني خلاص سيبها الييت ناجحه وانا مصدقت انها اعتمدت علي نفسها
مني: بص يحمد وليد ابن جارتنا متقدملها وهو مخلص دبلوم يعني متعلم زيها واكيد هيسعدها
احمد: خلاص يا مني الموضوع في ايد ورد هي مبقتش صغيره
سناء اختي بتقولي بنتها حامل تاني انا برضو نفسي اشوف عيالهم يعني هي اخرها تتجوز مدرس زيها ده لو ربنا كرمها
احمد: البنت خلاص هتتخرج بعدين نفتح معاها الموضوع ده
ــــــــــــــــ

 

 

مرت الايام وورد بتذاكر وكل واحد فيهم نفسي يخلص
زين اللي نفسه يتجوزها
ومني: اللي نفسها تخلص وتفاتحها في موضوع جوازها من وليد
سهام اللي في ثالثه ثانوي ونفسها تحقق حلمها
شهد: اللي خلاص فرحها قرب بعد ما اسامه اتقبلها وحبها جدا
وعدت الايام بتعب علي ناس وفرحه علي ناس تانيه
ـــــــــــــــــــــــــ
احمد رجع البيت بفرحه: يا مني يا ورد يا شهد يا عيال تعالوا هنا
مني: في اي يحمد
احمد: البت سهام بتي جابت 99وهتدخل كليه طب
مني بفرحه بجد يحمد يعني بتي هتكون دكتوره ياوفرحتي
سهام: دموعها نزلت من الفرحه وسجدت شكر لله وهي عمال تعيط وتضحك وجريت علي ورد وحضنتها
ورد: مبروك يا عمري عبقال ما تتخرجي وتكوني احسن دكتوره
سهام حضنتها وقالتلها مش هنسالك يا ورد انك السبب وخلتيني اخد دروس في كل المواد وكنتي بتابع معايا
مني بفرحه: انا مبسوطه اووي يا بنات وفرحتي هتكمل لما ورد توافق تتجوز
ورد بكسوف: هتجوز يا ماما هو هييجي يتقدم بكره
مني بفرحه: يعني هو قالك ولا يبان عليه لما اروح اكلم ام وليد واقولها
ورد بصدمه: وليد…؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لانني استحق)

اترك رد