روايات

رواية لانني استحق الفصل الرابع 4 بقلم كوين

رواية لانني استحق الفصل الرابع 4 بقلم كوين

رواية لانني استحق البارت الرابع

رواية لانني استحق الجزء الرابع

لانني استحق
لانني استحق

رواية لانني استحق الحلقة الرابعة

دخلت شهد علي ورد ولكن ما راته صدمها
ورد كانت ترقص وتضحك وكأن جبالا من الهم ازيحت عن عاتقها
شهد: اضحكي بس هفولك اللي يخليكي تبكي دم
اسامه ابن عمك رفضك واتقدملي اكيد شاف اني انسب ليه منك
ورد: بزعريت وفرحه مليوووون مبرررزك يا شهوده انا اصلا طايره من الفرحه . مبروووك بقمر فعلا لايقين علي بعض جدا
واديتها بوسه في الهواء
شهد بضيق: يعني انتي مش مدايقه هو انتي مش بتفهمني بقولك رفضك يعني انت متناسبهوش
ورد بضحك: والله انا قولت كده من الاول ومحدش صدق سبحان ما وفق يا بنتي وضحكت جامد
دخلت سهام وقالت بغمزه: انا عارفه انك مبسوطه لسببين الاول انك خلصتي من اسامه
والتاني انك ممكن تدخلي الجامعه
ورد بضحك: ااه منك يا فاهمني انت واقولك انا عارفه هقنعهم ازاي ادخل الجامعه ههههه

 

 

ضحكوا الاختين وكل منهم تحلم بما سيحدث لها فسهام ستدخل اول ثانوي وورد تفكر في الكليه وماذا سيحدث لها زهي ستحقق حلمها ام لا ولكنها لن تستسلم ابدا
ــــــــــ
تاني يوم الصبح
ورد تدعي الحزن: ماما طيب وبعدين يا ماما انا عرفت غلطي مكنش لازم اعاند حتي اسامه موافقش بس دلوقتي في مشكله كبيره
مني: اي تاني يا وش المصايب
ورد: دلوقتي يا ماما انا هقعد في البيت يعني مفيش حد هيشوفني يعني محدش كده هيعرفني يعني هقعد طول عمري جمبك
مني يادي المصيبه قصدك هتعنسي جمبي لااا انا ناقصه هم طيب اعمل ايي اجبلك عريس منين يا فضيحتي وذلتي من سلفتي اللي هذلني بيكي
ورد بحزن: انا عندي حل يا ماما بس يريت متتعصبيش وتفهميني كوبس انا شايفه ان انسب حل انك تخلوني ادخل جامعه يمكن حد يشوفني واتجوز بدل معنس طول عمري جمبكم
مني:: قولي كده انتي بتعملي كل ده عشان تدخلي الجامعه مش عشان تتجوزي
ورد:: لا لا خالث يا ماما انا خلاص عرفت غلطي ومستعده اتجوز اي حد تقولي عليه
مني: بعد اي ما خلاص اسامه اللي كان را يدك طفش منك ومفيش حد هيتقدملك عشان كلهم يعرفوا اسامه
بس انسب حاجه انك تدخلي الجامعه اهو تلاقي عريس بدل متعنسي جمبي
ورد بتمثيل: فعلا يا ماما انا ممكن اعنس
وهي من جواها طايره من الفرحه في انها اخيرا هتحقق حلمها وتدخل الجامعه بس يا تري بابا هيوافق ولا لا
ــــــــــ سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر ♥
زين: صباح الخبر يا بابا كنت عايزك في موضوع
محمود: خير يا حبيبي محتاج فلوس

 

 

زين: لا خالص يا بابا بس كنت عايزه اشتغل في الشركه لحد ما الدراسه تفتح
محمود: وده كلام يبني بتستاذن تشتغل في شركتك
زين: معلش يا بابا انا حابب ابدا من الصفر بدون مساعده فلو حابب وفرلي اي شغل عشان اصرف علي الكليه كمان
ولو هتقل عليك شوف لعادل صحبي كمان
محمود: حاصر يبني مع ان خايف من عادل صحبك ده عشان بحسه مش مظبوط بس كله علشانك انا عندي كام زين
زين: ربنا يخليك يا حج هروح اكلم عادي
ــ
زين: رن علي عادل اللي كان نايم
عادل: الوو انت مين
زين بضحك: انت يبني مش بتفوق ابدا قوم عشان عايزك ف حاجه
عادل بتركيز: ايي هتيجي معايا اعرفك علي نسوان ههههه
زين: اي ياد الخفه اللي ع الصبح دي انزلي خلص عشان هنستلم الشغل النهارده
عادل:: ههههههه اي الشغل اللي من غير اذني ده لااا يعم انا مش موافق
زين: انت تطول اخلص باد وانزل
عادل: نازلك يا عم سلام ـــــــــ
ــــــــــــ صل علي رسول الله ♥
احمد: حد يجبلي اكل يا بنات
شهد وسهام: حاضر با بابا
احمد: فين وورد مش شايفها خالص ليه
شهد؛: هي من وقت النتيجه ومش بتطلع قاعده مع نفسها ديما
مني: بقولك اي يحمد عايزاك في موضوع بخصوص ورد
احمد: خير يا مني مالها ورد
مني: كنت عايزه ورد تقدم في الكليه
احمد وشهد وسهام؛: اييييي
مني: مالكم اتصدمتوا ليه كده بص ورد لازم تروح الجامعه يمكن حد يشوفها وتعجبه لو قعدت في البيت مش هتتحوز خالص
احمد بفرحه مخفيه: لا انا مش موافق انتي اللي كنتي معترضه علي تعليمها ودلاوقتي بتقولي تدخل لا مش عايز مشاكل
مني: بس افهمني مفيش مشاكل هتحصل وانا اللي هتحمل لكن البت تعنس جمبي ده اللي مش هقبله
احمد باستسلام: طيب خلاص اللي تشوفيه اهي تفك عن نفسها بدل القعده اللي تجيب الكائبه دي
ورد كانت تسمع حديثهم ويكاد قلبها يخرج من الفرحه وعمال تعمل حركات وترقص وتقول لقد فعلتها وتتنطط فقد قرب حلمها
ــــــــــ✍️✍️✍️✍️اسماء حسن

 

 

بعد شهر
مني: لابسه ورايحه علي فين كده
ورد بفرحه: انا هروح اقدم في كليه تربيه يا ماما التنسيق جالي كليه تربيه
مني: ودي بطلع اي ان شاء الله
ورد: مدرسين
مني: اخرتها مدرسين يا عمرك اللي ضاع روحي يختي اخرك هتتلاقحي ف البيت ومش هتشتغلي زيك زي غيرك
ورد وهي تاخد نفسها: سلام يا ماما عشان هتاخر
ماشيه وسرحانه وبتقول يا تري اي اللي هيحصل انا داخله الكليه اللي نصيبي وصلني ليها اكيد خير اتفائلي يا ورد ودخلت الجامعه وهي مبهوره بجمالها تاره وتنصدم من البنات ولبسهم تاره اخري
وبتقول في سرها ايي ده دي زي التلفزيون لما اروح اشوف كليتي واقدم الورق
ذهبت لكليه التربيه: وهي بتقول مش بطاله
لمحت من بعيد لافته مكتوب عليها كليه الطب البشري
اخدتها رجليها لحد هناك وهي واقفه قدام الكليه بكل حزن كان تتذكر حلمها اللي ضاع في دخولها
مشيت بعيد وفجاه
دخلت في شخص وقالت: اسفه اسفه مكنتش واخده بالي
الشخص: انتي مين
ورد: قولتلك اسفه وسابته ومشيت
الشخص:: مجنونه دي ولا ايي ومشي علي كليته

 

 

ورد رجعت البيت وهي مبسوطه جدا ان خلاص هتحقق حلمها وتدخل الجامعه
مني: اي مفيش حد قالك عايزه يتقدملك
ورد بضيق: هو لسه الدراسه بدات يا ماما وهي بتقول في نفسها “اسفه يا ماما مكنش قصدي اكدب عليكي بس مكنش فيه ولا حل عشان اقدم علي الكليه”
مني: لما نشوف اخرتك اي
دخلت ورد اوضتها ونامت من التعب
ورد نايمه وهي ونايمه بتقوووول………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لانني استحق)

اترك رد