روايات

رواية حارسه الاعمى الفصل الحادي عشر 11 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية حارسه الاعمى الفصل الحادي عشر 11 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية حارسه الاعمى البارت الحادي عشر

رواية حارسه الاعمى الجزء الحادي عشر

حارسه الاعمى
حارسه الاعمى

رواية حارسه الاعمى الحلقة الحادية عشر

ادهم بينزل يشوف مصعب طول ليه واول ما بينزل من العربيه بيشوف مصعب شايل نيروز وهدومه كلها د’م بيجري عليه وبيتكلم بلهفه:ايه ده نيروز مالها و..وايه اللي جابها هنا
مصعب مش بيتكلم ولا بيبكي مفيش اي رد فعل باصص قدامه وشايلها وماشي ناحيه العربيه بيحطها في العربيه وبيركب وادهم بيركب وبيتحركوا بالعربيه علي المستشفي
بيشيلها مصعب وبيدخل قسم الطوارئ وبياخدوها منه وبعد فتره بيخرج الدكتور :”احنا حاولنا نسيطر علي الوضع بقدر الامكان لكن في امل بسيط انها تفضل علي قيد الحياة ولو حصل وربنا اداها عمر جديد اثر الضربه في دماغها هيكون عملها فقدان للذاكره ف معتقدش لما تفوق تفتكركم”
ادهم:”طيب امتي هتحدد إذا كانت حالتها مستقره او لا؟”
الدكتور:” هي من دلوقتي حالتها مش مستقرة لكن بعد 24 ساعه مفيش غير حاجتين هي ان حالتها تستقر او تمو’ت”
مصعب بيدخل لنيروز الاوضه بيقعد جمبها وبيفضل ماسك إيديها وهو بيبكي وبيتحايل عليها زي العيل الصغير :متسبينيش يا نيروز مش هعرف اعيش من بعدك مو’تك يعني مو’تي
ادهم بيحط ايده علي كتف صاحبه:هتقوم بإذن الله متقلقش
مصعب صر’خ فيه بصوت عالي:مش عايز اسمع صوتك خالص انت السبب اصلا في اللي احنا فيه انا مكنتش هسافر غير لما اعرف نيروز مجتش ليه بس انت اللي قولتلي انها كويسه اهي طلعت مش في مصر اصلا تقدر تقولي ايه جابها هنا ومين اللي عمل فيها كده
ادهم اتصدم من هجوم مصعب ليه فسكت ومردش عليه

 

 

 

الليل ليل عليهم وهما في مكانهم وكل واحد نايم علي نفسه علي الكرسي دخل الدكتور وبمجرد دخوله قام مصعب وبص علي نيروز لقيها نايمه ف بص للدكتور اللي دخل:”خير”
الدكتور:”جيت اطمن علي الحاله”
مصعب بجمود:”شوف شغلك”
الدكتور كان لسه هيتحرك و يكشف عليها بس سمع صوت تأوه من نيروز
نيروز:اه دماغي
مصعب بلهفه:نيروز انتي كويسه
نيروز بتبص حواليها بإستغراب:ايه المكان ده وانا مين وانتو مين
الدكتور بص لمصعب بنظره تخليه يسكت
الدكتور:”اسمك نيروز وانتي من مصر وحاليا في المستشفي عشان تعبانه”
نيروز ببلاها:الراجل ده بيتكلم كده ليه ما تتكلم عدل
الدكتور بص لمصعب :”نسيت انها مش هتفهم لغتي ممكن توضحلها انت”
مصعب اتنهد بتعب:اسمك نيروز ودلوقتي انتي في المستشفي وفي ألمانيا
نيروز بصدمه:ألمانيا
مصعب رفع حاجبه :ايه تعرفيها
نيروز ضحكت:لا….كملت بغمزه:بس مين القمر متعرفناش
الدكتور بص لمصعب بقلق:”هي بتعمل كده ليه”

 

 

 

مصعب ضحك غصب عنه علي شكل الدكتور :”متاخدش في بالك”
الدكتور :”طيب في فحوصات لازم تتعمل عشان نتأكد من صحه المريضه”
مصعب رجع لهيئه الجد من تاني:”اتفضل شوف شغلك”
بعد فتره الدكتور بيكون خلص وبيبص لمصعب بأنه يجي وراه …مصعب بيروح ورا الدكتور لحد ما بيخرجوا برا الاوضه
الدكتور:”حالتها استقرت وطبعا زى ما قولت هي هتكون فاقده للذاكره وده شئ مؤقت ويرجوا مراعتها في الفتره دى والمعامله تكون معامله خاصه ومحدش يضغط عليها انها تفتكر حاجه هي واحده واحده هتفتكر”
مصعب هز راسه بهدوء والدكتور اذنله انه ينفع تخرج لكن بعد ما تعدى 24 ساعه كاملين
بتعدى 24 ساعه ومصعب بيقرر يمشي ويرجع مصر بياخد نيروز من المستشفي معاه وبيمشي هو وادهم لكن مفيش بينهم كلام
“في الطياره ”
نيروز:يا اسمك ايه واخدني علي فين
ادهم كان نايم لما الدكتور شخص حالتها بس كان مستغرب تصرفها
مصعب ضحك بخفه:هنروح بيتي
نيروز لطمت وحطت ايدها علي وشها بخضه:يلهوي وهتوديني بيتك ليه…ملحقش يرد هليها كانت هي بتشاور بصباعها قدام وشه :لا ونبي لا سيبني متأذنيش
مصعب عقد حواجبه بإستغراب:ايه الخيال ده …انا هاخدك بيتي عشان يبقي في خدم يراعوكي وياخدو بالهم منك
نيروز فتحت بوقها بصدمه:خدم!!
مصعب هز راسه بهدوء

 

 

 

نيروز بفرحه:احلف…هو انت ساكن في ايه…كملت بسرعه :ايه الغباء ده اكيد في فيلا ولا قصر باين عليك يعني انك ابن ناس
مصعب بإستغراب:وهما الاغنيه بس اللي ولاد ناس؟
نيروز بضحك:فهمتني غلط اقصد يعني ناس اغنيه
مصعب هز راسه وسكت
نيروز:مقولتليش برضه تعرفني منين اصل حد قمر وغني زيك يعرف حد زيي منين غريبه مش كده
مصعب بتوتر:ا.ا..الوقت عدي بسرعه
نيروز بإستغراب:وايه علاقه ده بكلامي
فهمت معني كلامه لما سمعت صوت ان الطياره هتهبط
بياخدو وقت بسيط وبيوصلوا للفيلا
مصعب بيوري لنيروز اوضتها والخدم قاعدين متوترين من مصعب

 

 

 

مصعب بيسيب نيروز وبيخرج من اوضتها
شاف حد من الخدم بيبصلو بتوتر هنا مصعب اتكلم:في ايه بتبصلي كده ليه
ربيع:م..مفيش يا بيه ا…ااصل مش مصدق انك واقف من تاني علي رجليك
مصعب سلم علي الخدم كلهم بإحترام وهو مستغرب نظراتهم ليه ف بيسأل عن امه
مصعب:صحيح ماما فين
ربيع بقلق:في اوضتها يا مصعب بيه
بيطلع مصعب فرحان وعايز يخلي امه تشوفه وهو واقف علي رجليه اول ما بيفتح باب الاوضه بيتصنم مكانه وكأن حد كب عليه مايه ساقعه …..
توقعاتكمممم يا احلي متابعين
معلومه صغير “انا لما بحط الكلام بين علامات تنصيص بيكون قصدي ان الكلام مترجم من الماني لمصري عشان محبتش يكون في عربيه فصحي عشان تندمجوا اكتر”

يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حارسه الاعمى)

اترك رد

error: Content is protected !!