روايات

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الفصل الثالث 3 بقلم منال آدم

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الفصل الثالث 3 بقلم منال آدم

رواية في امبراطورية الصياد ملاك البارت الثالث

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الجزء الثالث

في امبراطورية الصياد ملاك
في امبراطورية الصياد ملاك

رواية في امبراطورية الصياد ملاك الحلقة الثالثة

حاازم بحب : حبيبتي ااصحي
نغم بنعاس : زوماا حبيبي انت هناا
حازم بحب : ااه ي روحي اناا معااكي اهو
انتفضت نغم بفزع حين رااته ينام بجوارهاا في الحقيقة
نغم بفرع : انت جيت امتى
حازم : لساا جاي اناا وجاسر دلوقتي
نعم ” وبتعمل ااي هناا افرض ابيه جااء وشافك ذي المرة الفااات لا ده انت تروح فوراا
حاازم : هو ال سمحلي ادخل لعندك
بقى اناا مسافر لياا اكتر من ٤ شهور ولماا اجي اقابلك تستقبليني بالطريقة دي ي نغم مكنش العشم ي مراااتي
نغم بلهفة : لا والله ي حبيبي مقصدش اناا بس من المفاجاة
حازم بحزن مصتنع: خلاص ي نغم الوااضح اني موحشتك
نغم بلهفة وهي على وشك البكااء : ابداا ي حبيبي انت وحشتني اااوي متتخيلش كنت عايشة ازااي في بعاادك اناا
حازم وهو يحتضنهاا بعشق : متعيطيش ي قلبي انتي دموعك بتوجعني ي حبيبتي
نغم : متزعلش مني اناا بخااف عليك من اابيه خاصة لما يتعصب
حاازم : انتي امال تستخفي في جوزك بالطريقة دي
على فكرة انا لو عايز هضرب جااسر كمان بس اخاف لتزعلي
نغم : والله
حاازم : اااه والله
………….

 

 

جااسر بقلق : مليكة افتحي الباااب
مليكة بانهياار : روح من هناا ي جااسر مش عاايز اشوفك
جااسر بخوف على صحتها وهو يتذكر اختنااقهاا
هعمل ال عاايزه بس متعيطيش عشاان صحتك
مليكة: ملكش دعوة بصحتي ي كذاب
جااسر بغضب : افتحي ي مليكة احسنلك قبل مااكسر البااب ده فوق دمااا** غك يلا افتحي
مليكة ببكااء : اعلى ماافي خيلك اركبه واحد تافه وحق** ير ذيك اخره انه يهدد بس
داليداا : جااسر انت بتعمل ااي
جااسر بغضب: هكسر البااب وافرجهاا مقامها محدش يستجرااء و يهين جااسر الصيااد
داليداا بغضب : اوعى ي جااسر دي مريضة
جاسر بغضب: ماناا هدخل لهاا وادخلهاا في غيبوبة من تااني
مليكة من الداخل : ولا تقدر تعمل حاجة ده انت بوق على الفااضي بس ي جاااسر
جاسر بغضب: لا ده في نااس عاايزة تتربي من جديد
داليداا: متخلنيش اتعصب عليك ي جاسر روح انت واناا هتكلم معهاا
جااسربغضب: عمتي
داليداا : هتكلم معهاا انا الاول وبعدهاا اتكلم انت معهاا
ذهب جااسر بغضب من تلك التى تفقده صواابه
داليداا بحب : مليكة حبيبتي افتحي البااب جاسر خلاص راح
مليكة : مش عاايزة افتح لحد انتوا كلكو كذابين
داليداا : طب افتحلي ي حبيبتي وحيااتي عندك لتفتحي متخوفنيش عليكي
فتحت مليكة البااب وهي تدخل لاحضان داليداا وتبكي بعنف
مليكة : هو ليه ليكذب علياا ليش ماقالي انه متجوز وهيبقى عنده طفل و طب هو اتجوزهاا علياا ولا اتجوزني عليهاا ولا اناا مش مرااته من االاساااس

 

 

اااه ي دمااغي اااه دماغي هتنفجر اااه
داليداا بخوف : اهدي ي حبيبتي واناا هقولك على كل حاجة انتي بس اهدي
مليكة : مش قادرة ي مااماا في الف فكرة امال تدور في دمااغي واناا مش عارفة اصدق مين ولا اكذب مين
داليدا ببكاء : ي حبيبتي انتي
اناا هحكيلك كل حااجة من الاول بس متعمليش في نفسك كده
شهد تبقى بنت صاحب شريك جااسر في الشغل اسمه حامد وهي بتحبه لجااسر ااوي بس جاسر عمره محبهااش وفي يوم كان جااسر سكران وهي جاات لعنده وصاار ال صاار
مليكة وهي تحس بخنجر ساام في قلبهااا : طب وانا كنت فين وقتهااا
داليداا : جاسر وقتهاا لساا متعرفش عليكي
بعد ال حصل بكم شهر شهد طلعت حامل وحامد اجبر جااسر انه يتجوزهاا والا هيعمله فضيحة تشوه سمعته في السوق وبين النااس وجااسر وافق انه هو يكتب عليهاا بس عشاان يداري الفضيحة بس اضطر يرجع القاهرة عشان في صفقة مهمة ااوي بس كان فيهاا شوية مشاكل وتعقيداات فجااسر اضطر يقعد هناك بنفسه عشاان يحلهاا ٤ شهور ولما الصفقة خلاص خلصت هو كان راجع مع حازم اسكندرية بس فجااة هو خبطتك من غير ماا ينتبه و
مليكة بصدمة : يعنى ااي خبطني
داليداا : مليكة حبيبتي جاااسر هو السبب في الحادثة بتاعتك
مليكة ورااسهاا يكاد ينفجر : يعنى كملي ارجوك ي ماما عايزة اعرف البااقي كملي
داليداا : لماا انتي دخلتي المستشفى مكانش عندك هوية فالدكاترة رفضواا يعالجوكي الا بعدماا جاسر قال انك مرااته ووبعدهاا جاسر كذب على البوليس وقال انه في عربية خبطتك وهربت عشاان
مليكة : عشان ميدخلش السجن مش كده
داليدااا : مش كده هو كان مستعد يدخل السجن عمره كله لانه هو كان السبب في حالتك بس منير سانده في كذبته عشاانك انتي وقتهاا مكنش ليكي حد ووحدك في المستشفى فهو قالواا لو انه لازم يتجوزك حقيقي عشان يقدرو يكملو في علاجك و يتحمل نتيجة غلطه و يسااعدك لتخفى وترجعي ذي الاول وبعدهاا يطلقك بس انتي فقدتي ذااكرتك مكنش ينفع يقولك الحقيقة وقتهاا
مليكة بصدمة: سيبيني لوحدي ي ماماا

 

 

داليداا : ازاي بس وانتي بالحالة دي
مليكة : معليش عاايزة ابقى لوحدي ارجوكي
خرجت داليداا ووجدت امامهاا منير كادت تذهب لكنه استوقفهاا وهو يقول
هي مليكة كويسة
داليدا بغضب: وانت ماالك بيهااا
منير بغضب: داليداا
داليداا بغضب مماثل : بلا داليداا بلا زفت
اناا مش عاارف ازااي خدعت جااسر وجيت هناا بس اوعى تفكر اني هسمحلك تكمل ال انت بتفكر فيه
محدش بيعرف وجهك الحقيقي غيري ي منير فابعد عن ابن اخوياا احسنلك والا مش هيحصلك طيب
منير وهو يحتجزهاا على الجداار بقوة
داليداا بغضب: ابعد عني احسنلك
منير : هتعملي ااي لو مبعتدتش ي داليداا
داليداا بغضب: هناادي لجااسر وهو بقى ال هيتصرف معااك
منير : نادي جااسر انا مش بخااف غير من ال خلقني
داليداا : ابعد ي منير انت بتوجعني كده
منير : وانتي كمان بتوجعيني بال بتعمليه ليه منرجعش ذي ما كناا في الاول
داليداا بالم وبكاء : مبقااش ينفع ي منير لانك واحد *** انت سبب تعااستي وأحزاني كلهاا انت ال حرمتني من بنتي باناانيتك وحقااار** تك
منير بحزن : مكنش باايدي كان غصب عني
داليداا بقهر : كان غصب عنك تحرمني من بنتي غصب عنك تخطفها من حضني وهي لساا بنت شهرين غصب عنك تغتصتبني غصب عنك قولي ااي كان غصب عنك ي منير
منير ببكااء : داليدااا اناا اسف اناا
داليداا بغضب : متقولش زفت** انك اسف هيهمني في اي اسفك هيرجعلي سنيني ال ضيعتهاا مع واحد ** ذيك
منير : لماا تعرفي الحقيقة هتعذريني
داليداا : مفيش حااجة هتشفعلك على ال عملته فيا
غادرت بقلب محطم وروح مكسورة كسرهاا من احبته في يوم من الايااام ووقف هو ينظر لاثرهاا بالم لما اوصل حبيبته اليهااا
…. ……….

 

 

شهد بذعر وهي ترى ذاك الاسد الهائج يتقدم ناحيتها وهو غلى وشكهاا قتلهااا
شهد بفزع : جاسر حبيبي اهدي ارجوك متنسااش اني حامل في ابنك
جااسر بغضب وهو يلقى تلك الطاولة اارضاا : متقوليش انه زف**ت ابني ده مش ابني اناا مش فاكر ازااي هو جااء انا
لاخر مرة هساالك ي شهد الود ده ابن مين
شهد برعب : ابنك والله العظيم ابنك
جااسر : ازااي وانا مش فااكر اني قربت منك ي شهد
شهد ببكاء : لانك كنت سكران وقتهاا واناا مقدرتش ابعدك عني
جااسر: خلاص ي شهد اهدي
طالماا انتي قولتي ابني يبقى خلاص هو ابنى وهي كلهاا شهر ويجي ووقتهاا هعرف ابن مين
لو مطلعش ابني ي شهد يبقى متلوميش غير نفسك على ال هعملو فيكي
شهد : هيطلع ابنك ان شاء الله وتكتشف انك ظالمني بكلامك ده ي جااسر انا محبتش غيرك وملمسنيش حد غيرك انت
جااسر بجمود : واناا مبحبكيش ي شهد
شهد بغيرة وحقد : وبتحبهاا مش كده
جااسر : وانتي ماال اه* لك احب مين ولا محبش مين انتي ملكيش حق تدخلي في حياااتي
شهد : ازااي بس مليش دخل واناا هبقى مرااتك
جااسر ” ومين قالك اني هتجوزك ي شهد
شهد بصدمة : ازااي يعنى والود
جااسر : الظااهرة انك فاهمني غلط فاناا هصلح سوء التفااهم ال عندك ده
اناا دلوقتي راجل متجوز ومش هتجوز على مرااتي ي شهد وبالنسبة للواد لو طلع ابني فاناا هاخذه واربي وانتي تروحي تعيشي حيااتك بعيد عني ولو طلع مش ابني انتي عاارفة مين هو جااسر الصيااد
نظرت له شهد بصدمة وهي لا تصدق ان كل امالهاا قد تدمرت واصبحت هبااء منثورا
جااسر : دلوقتي انتي هتلمي ملابسك وتروحي عند ابوكي و اناا بقى هزورك من فترة للتانية حتى معااد ولادتك
شهد وهي تشتعل من الحقد : وده كله عشانهاا هي

 

 

جااسر ببرود: اااه علشانها هي اناا عارف طبعك ي شهد انتي مش هتخليهاا تعيش بسلام طول مانتو عايشين تحت سقف واحد ومليكة حد حساااس ااوي مش عايز اضايقهاا
شهد بحقد : هتندم ي جااسر والله لندمك على ال بتعملو فياا وهفضحك في الاعلام والميدياا كلهاا ومش هخليك تتهنى انت والسنيورة بتااعتك
جااسر : روحي وافضحيني واناا بكل بسااطة هنكر كلمتي ضد كلمتك ي شهد ومش بعيد انتي ال هتتفضحي فاخزي الشيطاان ويلا اطلعي براا بيتي واناا هبقى اجيلك
…………
دخل غرفتهاا وجدهاا تجلس تنظر للفراغ بضيااع
جااسر بقلق : مليكة
مليكة: بس ده مش اسمي اناا معرفش اسمي ااي مش فاكرة اصلي من فصلي ااي وكل النااس امال توديني وتجيبني واناا معرفش اصدق مين واكذب مين
جااسر : متقوليش كده ي مليكة انتي مراااتي
مليكة : طلقني ي جاااسر وروح لعندهاا اتجوزها عشاان ابنكو حراام هو ملوش ذنب في حقاا** رة ابوه
جااسر بغضب : انتي بتقولي ااي ي مليكة احترمي نفسك احسن* لك انا ساكتلك من الصبح وبقول ي حرام مصدومة وموجوعة متعصبش عليهاا راعي مشااعرهاا لكن انتي خلاص جبتي اخرك معااياا
مليكة باالم : ي جااسر انت بتوجعني ابعد ايديك عني
جااسر وهو يتركهاا بغضب
جااسر : مليكة انا مقلتكيش لاني كنت خاايفة عليكي كنت عاايزك تخفي وترجعي ذي الاول وبعدهاا
مليكة : نطلق
جااسر وهو يجز على اسنانه بغضب: وانتي عاايزة تطلقي ليه
مليكة : جوزاناا من الاول كانت غلطة انت اتجوزتني عشان تنقذ حيااتي واناا خلاص بقيت كويسة واقدر اعتمد على نفسي وللصراحة انا عايزة اكتشف انا مين
جااسر : اناا مش هطلقك غير والذاكرة تكون رجعتلك
مليكة : انت مش بتحبي ي جااسر ولا اناا بحبك فمش هتفرق معاك تطلقني
جااسر : هتفرق لاني بعتبر نفسي المسول عن حالتك دي
مليكة : طب اناا لياا شروطي طالماا مش هطلقني
جااسر : وااي هي شروط ي مليكة
مليكة…….
جاسر بغضب : لا ده انتي الوااضح انك اتجننتتي على الاخرى ومبقااش فيكي مخ اناا مش هسمحلك تعملي ال في باالك ي مليكة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية في امبراطورية الصياد ملاك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *