روايات

رواية لانني استحق الفصل الثاني 2 بقلم كوين

رواية لانني استحق الفصل الثاني 2 بقلم كوين

رواية لانني استحق البارت الثاني

رواية لانني استحق الجزء الثاني

لانني استحق
لانني استحق

رواية لانني استحق الحلقة الثانية

ورد: رجعت البيت وفتحتلها مني وهي بتقولها يلا صاي*عه ادخلي اغسلي المواعين ولا فكراني هخلي اخواتك يشتغلوا مكانك عشان شويه ورق ماسكه فيهم
شدتها مني من دراعها وهي بتقولها واعملي حسابك هتتجوزي غصب عنك مانا معنديش بنات تكمل تعليم وتتصرمح هنا وهنا ويا عالم ممكن يحصل اي
نوربصدمه: حرام عليكي يا ماما انا عملت اي لكل ده. هو عشان حابه اتعلم تعمليني كده
مني: هههههه تتعلمي اي يختي انت مش احسن من اي وحده من بنات خالتك اللي اتجوزوا وهم في اعدادي بيسمعوا كلام امهم مش زيك يا بايره ولا مش لاقيه حد يلمك
وردبعياط: كفايه يا ماما حرام عليكي سيبيني انا مش عايزه اتجوز دلوقتي هتفرحي يعني لما اتجوز واطلق
مني بزعيق: تتطلقي ليه يا بت انطقي انت عامله اي خايفه تتجوزي ليه وضريتها بالقلم وهي بتقولها عملت اي يا صاي*عه
وردبدموع: بجد حرام بتشكي فيا الشك ده لييه هو انا جايبيني من الشارع عشان تشككي في اخلاقي وكملت انا هكمل تعليمي والا مفيش جواز أبدا ولو حد غصبني هنتحر ولو علي اخواتي البنات انا مقولتش متجوزهمش

 

 

مني شدت شعرها: وبتقولها تنتحري لاي مخبيه اي قولي وعايزاني اجوز اخواتك عشان سلفتي تقول عليا بتك معيوبه ومحدش معبرها ماله اسامه ابن عمك في اي عيب راجل وملوي هدومه وهيعرف يصرف عليكي
ورد: اسامه مين يا ماما ده ميعرفش يقرا خالص عايزاني اتجوز جاهل وانا سنه وهدخل الجامعه لو بيشغلوا البنات في الزرع ترضهالي
مني: وماله يختي من كنت بشتغل ولا شايفه نفسك احسن مني لا فوقي يختي من احلامك دي بس اقول اي العيب مش فيكي العيب في ابوكي اللي مقويكي انا ليه حساب معاه وزقتها ومشيت
ورد بعياط: يارب انا تعبت ساعدني بجد انا مش عايزة اتجوز ولا بقبل اسامه ده ودخلت علي اوضتها
شهد: والله يا ورد انتي تاعبه نفسك علي اي التعليم مهي ماما ليها حق البت اخرها البيت وبعدين انا حابه اتجوز فمش هستني حضرتك لما تخلصي تعليم يكون انا عنست
سهام: سيبك منها يا ورد جربي تكسبي ماما يمكن توافق بلاش عنادك وانا كمان يورد نفسي اتعلم انا اه لسه في اعدادي بس نفسي اوي ادخل الجامعه
شهد بضحك. هههههههه جامعة اي يا حلوه عايزه تدخلي وتكلمي اولاد زي مبنشوف في التلفزيون وبيقعدوا مع بعض دنتي بتحلمي هههههه
ورد. مردتش عليهم وقعدت علي السرير وجات في بالها فكره خلتها تضحك بخبس وقالت……
ـــــــــــ

 

 

ام نور: قومي يا حبيبتي ذاكري شويه انتي خلاص الامتحانات علي الابواب قومي يا بنتي شوفي ورد مجتهده اززاي
نور: يا ماما ورد من الريف يعني حتي لو جابت مجموع هيقعدوها في البيت لكن انا عادي مش فارقه هدخل خاص اذاكر ليه واتعب دماغي فكك يا منووش يا عسل
منال ام ورد: انا غلبت معاك يبنتي اعمل اي بس عشان تحسي علي دمك وسابتها ومشيت
ــــــــــ
في مكان ما
زين: صباح الخير يا بابا صباح الخير يا ماما
احمد: صباح الفل يا حبيبي اي النشاط ده
فاطمه: صباح الخير يا حبيبي افطر قبل متروح الكليه
زين: لا يا ماما مش هلحق عندي محاضره بدري يدووب الحقها سلام يا ست الكل
ـــــــــ
انا زين الجارحي عندي 20سنه في ثانيه طب بحب اعتمد علي نفسي في كل حاجه بالرغم ان والدي بيحاول يساعدني كتير وحلمي انا اكون دكتور كبير ومشهور بس بمجهودي وبس
زين:وصل الجامعه وقابل عادي صحبه اي يصحبي انت لسه جاي دي المحاضره الاولي خلصت ديما كده متاخر
عادل: ههههه يعم انا مش عارف تاعب نفسك ليه كده كده هتتخرج وابوك هيفتحلك اكبر عياده ولو منجحتش هتمسك شركه من شركاته
زين: انا مش عايزه حد يقول نجح بفلوس ابوه ولو كنت موافق كنت جيت الجامعه بحرس وبعربيه فخمه وكمل بضحك بس انا بحب متواضع وباجي معاك في زوبا بتاعتك يلا من تواضع لله رفعه ههههه
عادل بضحك: تبا لك ولتواضحك يا صحبي وكمل بضحك بس قولي اخبار المزز اي خلينا نتسلي شوي بدل ام الكليه اللي تجيب الشلل دي

 

 

زين: عمرك ما هتتغير يا عادل انا مش عارفه دخلت طب ازاي بس دنت اخرك خدمه وده لو قبلتك اصلا
عادل: البركه فيك يزوز منت اللي كنت مظبطني في المذاكره بس ده ميمنعش اني انا دماغي عنب هههه متفتكرش نفسك ليك جميل يعني
زين: ههههههه والله انا ديما متواضع مش هقول اني غششتك لا خالص انت عبقري لوحدك وضحك وراحوا علي الكافتريا عشان يفطروا
ورد قامت وراحت درسها وهي في الدرس قابلت اسامه اللي قالها
اسامه: اذيك يا بنت عمي انا رايدك امتي توافقي عليا بس
ورد: وانا مش رايدك يا اسامه وابعد عن طريق عشان مقولش لبابا وعمي عليك وانت عارف هيعمل اي وسابته ومشيت
وهي بتقول في بالها
امتي يا رب كل ده يخلص واروح الجامعه
عدي شهور علي ابطالنا بالاتي
ورد: بتذاكر ليل نهار عشان امتحاناتها بعد اسبوع
شهد: ديما مع مامتها وبتتفق علي ورد
سهام: ديما قلقانه عشان نتيجتها هتظهر ونفسها تدخل ثانوي
زين: بيذاكر بجد عشان يجيب تقدير امتياز زي كل سنه
عادل: ما بين المرح والمذااكره
نور: اللي مش فارق معاها اي حاجه بس بتسايس اهلها وديما بتقول كده كده هدخل خاص ـــــ
وبعد شهر
سهام: بتجررررري علي البيت وهي بتصرخ يااا مااااما يا ماااما الحقي
مني: في اي يا سهام انطقي يا بت
ورد بخوف: في اي يا سهام قولي
سهام: الحقي يا ماما الناس بتقول علي ورد انها…………….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لانني استحق)

اترك رد

error: Content is protected !!