روايات

رواية خفايا القدر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم جهاد محمود

رواية خفايا القدر الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم جهاد محمود

رواية خفايا القدر البارت الثالث والعشرون

رواية خفايا القدر الجزء الثالث والعشرون

خفايا القدر
خفايا القدر

رواية خفايا القدر الحلقة الثالثة والعشرون

بعد يومين صباح يوم الصفقه

عز: جهز نفسك يا مالك لان انهارده يوم مهم ولو حصل اي غلط بيحاتنا وانت عارف الخاين بيتعمل فيه ايه وخد ابسط مثال سالم

مالك ببرود: ماشي

الكل بدأ يتحرك الي المكان الهتم فيه الصفقه وكان في انتظارهم الخاندرو ورجالته بحيث يروح مع بعض

عز: كيف حالك سيد الخاندرو

 

 

 

 

 

الخاندرو وهو ينظر الي مالك الذي يقف بثقة: بخير وكمل حديثه لمالك: كيف حالك مالك

مالك ببرود وثقه: بخير سيد الخاندرو

الخاندرو: تعجبني هذه الثقه وهذا البرود انت من نوعي المفضل

مالك باستفزاز: لكنك ليست كذلك

الخاندرو: هههه كم هذا يعجبني نعم لم يلقبوك بالشيطان من غير سبب

مالك : ماذا سنظل هنا نتحدث هيا بنا لدينا صفقه نريدها ان تتم ولكن لن اتحرك حتي اعرف ما هذه الصفقه

الخاندرو: حسنا وكيف لا اخبرك فهذا كله سيتم بسببك حسنا نحن الآن سنتجه الي المكان …… وهو قريب من البحر س يكون في انتظارنا الطرف الثاني من العمليه سيتم تفتيشك

مالك: انا فقط!!! لماذا

الخاندروا: لاننا لن نصعد معك السنفيه

مالك: سفينه!!!

الخاندرو: حسنا دعني اكمل كلامي حتي النهايه نعم انت سوف تستلم منهم القرص وتعطي لهم الأموال وتأتي لان العمليه ستتم في عرض البحر ولن يكون معك أحد

مالك: وكيف تثقون بهم هذه الثقه

 

 

 

 

 

 

الخاندرو: لان في مجالنا الخائن يقتل من قبل أكبر مافيا في العالم هذه هي القوانين ونحن جميعا مراقبون فلا مجال للخيانه

مالك: حسنا لننطلق

انطلقوا الي المكان المتفق عليه ولكن في الطريق توقفوا استراحه

مالك: رايح الحمام شكلنا مطولين

عز: تمام وبلاش اي غدر

مالك: بزمتك هغدر بيكم ازاي وانا جاي برجلي وكمان معكم كل حاجه تخصني

عز: هههه معاك حق

راح مالك الحمام وكان مستنيه يوسف وزين ومريم وملك وسليم

يوسف: انت ازاي توافق علي الكلام القاله الزفت دا

مالك: كان لازم اوافق المهم دلوقتي جبت معاك القنبلة

زين: اه

مالك: تمام جهاز التعقب شغال لما تشوفوا المكان اللي استقريت فيه سليم هنزل يحط القنبلة في السفينه بما انه افضل سباح عندنا

مريم : وانت هتعمل ايه

مالك: لو في وقت ههرب

 

 

 

 

 

يوسف: يعني ايه لو في وقت

مريم ببكاء: لا يا مالك بلاش تجازف بنفسك

مالك: مافيش حل غير كده شكل الموضوع وانا متاكد ان السفينه دي فيها اكتر من القرص دا

يوسف لسه هيتكلم مالك قاطعه: ممكن تسبوني مع يوسف شويه

كل طلع وفضل يوسف ومالك

مالك: عايزك تسمعني وتركز معاي كويس

بعد مده خرج مالك ووجه كلامه لسليم: خد بالك من مريم يا سليم وانتي يا ملك خدي بالك من ليل ولو مرجتعش متخلهاش تزعل واه خدي بالك من يوسف لأنه لو حصل حاجه يوسف هيتحطم كوني له سند وانت يا زين انت الكبير لازم تهتم بالكل واهم حاجه يوسف وليل يلا سلام عليكم

مالك مشي ومش استني رد كن حد والكل حزين عليه ومريم منهاره بكي خرج يوسف : مالك راح فين ومالكم قالبين وشكم ليه مالك هيرجع بخير هو قلي كده ويلا يا سليم عشان نتعقبه

وبدأ بتعقب مالك وهم في حاله حزن

 

 

 

 

 

عز: اتأخرت ليه

مالك: كنت في الحمام وجبت ميه وراجعت أفكاري عشان هشوف هعمل أي لو حد حاول يغدر بينا

عز: طول عمرك ذكي يلا عشان هنتحرك

مالك: تمام يلا

اتحركوا لمصيرهم

عند ليل

ليل بقلق: قلقانه اوي يا خالتو علي مالك

فريده: مش اكتر مني مالك ابني انا ربيته وعمري ما فرقت بينه وبين يوسف ابني

ليل: مالك راح لهم برجليه وهو ناوي يخلص الموضوع دا خايفه يضحي بنفسه عشان الصفقه دي مش تتم وبقيت تبكي فريده حضنتها : اهدي يا ليل مالك قدها وان شاء الله يرجع بالسلامه

ليل: يارب يا خالتو يارب

 

 

 

 

 

 

احمد: فيه ايه ليه بتعيطوا متخفوش مالك شخص يعتمد عليه

ليل: قلبي مش مطمن يا بابا حسه ان في حاجه هتحصل له

احمد: تفائلي خير وان شاء الله يرجع بالسلامه

ليل: يارب يا بابا يا رب

احمد: فريده خليكي جنب ليل هروح اجيب اكل واجي

فريده بحزن وقلق: تمام

عند مالك وصلوا المكان وفعلا كان في ناس بانتظارهم

شخص: من منكم سيذهب

الخاندرو: هذا الشخص ومأكد تعرف من هذا

الشخص: ومن لا يعلم الشيطان وبما أننا نعرفه جيدا يجيب علينا تفتيشه جيدا

مالك: لا تقلق انا من أتي بقدميه فلا تخف

 

 

 

 

 

 

الشخص: نعم انا لا أثق بك بقدر ما اخاف منك

مالك: حسنا تفضل ادي عملك

الشخص بدأ في تفتيش مالك واعطي له ملابس

مالك: لماذا هذا

الشخص: هذه ملابس المهمات ويجب عليك ارتداءها

مالك: حسنا لا امانع

ذهب مالك كي يبدل ملابسه بعده حوالي خمس دقايق خرج مالك

مالك: حسنا انا مستعد

الشخص: إذا هيا بنا

الخاندرو: لا أريد اي غدر أيها الشيطان

مالك : هههه لا تقلق اعلم عواقب هذا

 

 

 

 

 

ذهب مالك مع الشخص وركبوا مركب صغير متجهين الي السفينه الهتم فيها الصفقه ويوسف والباقي متعقبينه خطوه بخطوه وبعد حوالي عشر دقايق وصل مالك والشخص السفينه

الشخص: قد اتينا

شخص من علي السفينه: ما هي كلمه السر

الشخص: نعم هذا انا

الشخص ٢: خطأ

الشخص المع مالك: نعم هذا انا

الشخص٢: خطأ

الشخص : نعم هذا انا

الشخص٢: حسنا هيا تم تأكيد الهويه

طلع مالك والشخص وقابلوا الكبير

الكبير: من منك يعمل لدي الخاندرو

مالك: هذا انا

الكبير: لا يعقل هذا انت أيها الشيطان

مالك: نعم هذا انا

 

 

 

 

 

 

الكبير: لا أريد اي غدر لأنه سيكلفك حياتك وحياه من تحب

مالك: لا تخف انا هنا حتي انهي هذا العمليه وهذه أموالك ورمي له شنطه كبيره مليانه فلوس

الكبير شاور لحد من رجالته يشوف الشنطه

عند يوسف

مريم: وقف في المكان دا يلا يا سليم عشان تزرع القنبلة

سليم: تمام انا اعرف المكان دا كويس يلا

يوسف: جاي معاك

سليم: مش هينفع نحن رايحين رحله

يوسف ببرود: يلا يا سليم جاي معاك

اتحرك يوسف وسليم عشان يزرعوا القنبلة

 

 

 

 

الشخص اللي فتش الشنطه الفيها فلوس: حسنا يا سيدي انها اموالنا كامله

الكبير: حسنا هيا تعالي معي

مالك: حسنا راح مالك مع الكبير لاوضه في السفينه

الكبير: تفضل هذا هو القرص

مالك : حسنا هيا حتي يذهب كل شخص في طريقه لان الوقت ليس لصالحنا

الكبير: لديك حق هيا بنا وطلعوا علي سطح السفينه

وكله دا والخاندو وعز بيراقبوا اللي بيحصل بسكوب(منظار)

ولما شافوا مالك خرج ومعه القرص

الخاندرو: رائع قد تمت المهمه

عز: هذا هو الشيطان

وهم بيتكلموا حصل انفجار قوي دمر السفينه كلها وباللي فيها وللأسف مالك مقدرش يهرب قبل الانفجار

الخاندرو بغضب وصوت عالي : ما هذا بحق الحجيم لقد فعلها الشيطان

 

 

 

 

 

عز: لا ليس الشيطان هذا المره انا متأكد من هذا

الخاندرو : إذا كيف هذا حدث لقد خسرنا كل شئ

عز: هذا ليس وقت الحزن يجب أن نهرب قبل وصول الشرطه

الخاندرو: لديك حق هيا بنا من هنا وبعدين سنعلم من فعل هذا وسيكون حياته هي الثمن

ذهب الخاندرو وعز ورجالتهم

عند سليم ويوسف وصلوا عند زين وملك ومريم

مريم: اي الأخبار فين مالك

سليم: لسه مش عارفين يلا نروح نشوف

مريم ببكاء: ازاي مش عارفين

سليم: سيا اهدي هنروح نشوفه لان كان في نص البحر وهياخد وقت عشان يوصل هنا

وراحوا كلهم مكان ما كان قاعدين عز والخاندرو بيراقبوا اللي بيحصل

وصلوا والكل في حاله هلع وقلق

 

 

 

 

 

ليل رنت علي ملك

ملك: الو يا ليل

ليل بقلق وبكاء: طمنيني مالك خرج

ملك بقلق: لسه مش عارفين وادينا مستنين سليم بيقول المكان بعيد وبياخد وقت

ليل بخوف وعصبيه: ازاي لسه مخرجش

ملك: اهدي يا ليل لكن ليل قفلت في وشها

عند ليل قفلت مع ملك وقامت هي ومنهاره وراحت تلبس وقررت انها تروح لهم

فريده دخلت ليها الاوضه مش لقيتها

فريده : ليل انتي فين

ليل خرجت من الحمام وهي بتبكي وخايفه وتعبانه بسبب العمليه

فريده بقلق: رايحه فين

 

 

 

 

 

ليل : رايحه لهم ومش تحاولي توقفيني مالك لسه مخرجش

فريده: يلا وانا جايه معاكي

فريده قالت لسائق اللي كان مخليه ليهم يوسف: يلا اتحرك علي المكان دا بسرعه

السائق اتحرك بيهم بسرعه حتي من غير ما يقولوا لاحمد

بعد حوالي ربع ساعه وصلت ليل وفريده عند يوسف والباقين

ملك جريت علي ليل المنهاره

ملك: ليل انتي اي الجابك

ليل سبتها وراحت ليوسف واتكلمت ببكاء: مالك فين يا يوسف

يوسف بحزن: متخفيش هيجي

ليل: هيجي متي هو ليه كتير يلا نروح نشوفه

يوسف: متخفيش في ناس كتير بدور عليه من الشرطه بس محتاجين وقت لان المكان بعيد شويه

ليل ببكاء وانهيار: لا يلا ودوني لمالك

ملك: اهدي يا ليل وهم بيدوروا وان شاء الله هيلاقوه

 

 

 

 

 

 

ليل بعصبيه وصوت عالي من وسط دموعها: لا محدش يقولي اهدي

من كتر عصبيه ليل وتوترها جرحها اتفتح

يوسف: اهدي انتي لسه تعبانه هو هيكون كويس هو قالي كده ومالك عمره ما خلف بكلمه قالها

ليل من الكتب التعب مكنتش قادره تتكلم والجرح بينزف وحست بدوخه وكانت هتقع بش يوسف مسكها

يوسف: ليل انتي كويسه تعالي اقعدي هنا

بعدها يوسف والكل جنبها وملك وخداها في حضنها وبتبكي والكل في حاله حزن

وفريده قاعده هي ومريم قصاد ليل وملك وبيبكوا وليل اللي بقيت في دنيا تانيه وهي بتفتكر ذكرياتها مع مالك

ويوسف الكان ماسك نفسه بالعافيه عشان ليل ومريم وفريده

بعد حوالي نص ساعة رجل من الشرطه جه

الراجل: انا اسف مش لقينا جثه مالك

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية خفايا القدر)

‫13 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!