روايات

رواية لانها امي الفصل العشرون 20 بقلم سمر أحمد

رواية لانها امي الفصل العشرون 20 بقلم سمر أحمد

رواية لانها امي البارت العشرون

رواية لانها امي الجزء العشرون

رواية لانها امي الحلقة العشرون

_ بهجت:- انت بتقول ايه ؟!
_ زين:- نسيتوا أية ،نسيتوا اللي عملتوه ف أية وادم
_ عاطف:- انت تعرفهم منين
_ ورد:- مين أية دي
_ زين:- أية دي حبيبتي الأولي ، اول حد اشوفه على وش الدنيا واللي ضحى بكل حاجة عشاني
_ ورد بصد’مة:- يعني مكنتش بتحبني وبتحب أية
_ عاطف بصله وبرا عنيه:- انت مين؟!
_زين:- انا اللي جيت ارجع كل حقوقنا وانت’قم لأية وابنها
_ورد بانهي’ار:- قد كدا كنت بتحبها

 

_ زين :- وهحبها اكتر حد ف الدنيا تعرفي ليه تعرفوا كلكم ليه لأنها امي
ايوا أية امي وانا ادم ،أية كانت جاية ومش شايفة قدامها بس وصلت ف اللحظة دي
_ انا ادم اللى حرمتوه من أمه وأبوه فاكرين عملتوا فينا ايه , انا اللى حر’قتوه هو وأمه ومن حكمة القدر أن انا نفس الشخص اللي اتبنتوه
_ أية واقفة متص’لبة مكانها والدموع نزلت من عينيها قربت والمسد’س ف أيدها لحد ما وصلت ووقفت قدام ادم حطت ايديها على خده وبدأت تمشي أيدها على خده :- ابني انت ادم
_ ادم بصلها :- ايوا انا ادم
_ أية :- ياحبيبي ياابني
_ آدم بفرحة مصحوبة بدموع :- انتي امي
_ أية بصتله ومن نظرتها ولهفتها من قبل ماتتكلم عرف انها دي أمه بدأ يبوس أيدها ورأسها ويحضنها :- كنت مستنيكي اووي من زمان يامي كنتي فين هونت عليكي تسيبني لوحدى انا عارف أنه غصب عننا عارف أنه بسبب الكلا’ب دول كل لحظة كانت بتعدي عليا وانا بدعي ربنا أنه يرجعك ليا
_ أية :- انا عمري منسيتك يبني وعمري مسبتك ، حد ينسى ابنه دانا كنت مستعدة اقدملك عمري مقابل اني اشوفك عايش ومبسوط ، انا كان قلبي حاسس انك عايش شوفت يامحمد ياما قولتلك أن ابني لسة عايش قولتلك دا إحساس الام
_ حضنوا بعض مرة تانية والكل واقف حواليهم ومن الموقف فيه اللي عيط بجد
_ بهجت :- يعني سلامتكم كنتوا لسة عايشين ،بس انت السبب ياعاطف انت اللي جبتلنا الولد ده لحد هنا
_ عاطف:- استحالة يكونوا هما ،وبعدين مش انت اللي قولتلى أنهم ما’توا واتفح’موا
_ ادم:- ادينا قدامكم اهو
_ورد:- يعني انت مش ابن عمي عاطف

 

_ ادم:- انا ابن عمك اه بس عمك محسن مش عاطف ، انا ابن الملجأ اللي راح الملجأ بسبب ابوكي وعمك بهجت انا اللي اتفرقت انا وامي بسببكم
_ ورد:- يعني انت مكنتش بتحبني واتجوزتني عشان امضي ابويا وامي عالورق
_ بهجت بصد’مة:- ورق ايه
_ ادم :- تنازل عن كل املاكم دا بالنسبالك وبالنسبة لعاطف فكان عاملي توكيل ف اني اتصرف ف كل حاجة براحتي بعت وكتبت كل حاجة لنفسي
_ عاطف بجنو’ن :- لا استحالة تكون عملت كدا دي فلوسي ومالي وبعدين انت كتبهم باسم زين وباسمي يعني ادم ملوش حاجة غير حق أبوه خد حق ابوك بس الباقي ميلزمكش ،دا حقنا
_ ادم :- بس ده مكنش كلامكم زمان ، استنى هو انا نسيت اقولك اني نقلت كل حاجة من اسم زين لادم يعني دلوقتي انتوا تمشوا من هنا وتحمدوا ربنا اني هطلعكم باللبس اللي عليكم
_ أية:- ياااه عمري مكنت أتخيل أن ده يحصل ربنا كبير اوي
_ ادم :- ولسة اللي هيحصل اكتر
_ ورد:- وانا
_ ادم:- انتي تقعدي معايا عشان باقي الحساب اصفيه معاكي واهو احنا محتاجين خدامة
_ أية:- لا ياابني عروستك مش ذنبها حاجة دي وقفت جنبك
_ ادم بصر’اخ:- واحنا ذنبا ايه أنه يحصل فينا كدا ليييه
_ عاطف بش’ر:- استحالة اسيبك تاخد قرش واحد
_ ادم :- كلمة زيادة وهطلعك من هنا عالسج-ن
_ عاطف:- وماله هات البول’يس واهو يبقى سجن بسجن

 

_ بهجت:- انت هتعمل ايه ياعاطف
_ عاطف اتجه ناحية رجل الأمن اللى كان واقف وخد منه المسد’س وصوب ناحية ادم
_ أية :- ابنااااي
_الصوت فجأة اختفى والكل كان عنيهم عالعروسة اللى اترمت عالارض بفستانها الابيض اللى اتلون باللون الاحمر من الد’م
_ اية جريت عليها :- اطلبوا الإسعاف اطلبه يادم دي ضحت بحياتها عشانك
_ بهجت :- بنتي ، قتل’ت بنتي ياعاطف خد المسد’س من أيده
_ عاطف:- اهدي يابهجت انا مكنتش….ضر’به طلقة وبعدها رمي المسد’س وجري على بنته
_ الاسعاف والبوليس جم ….البوليس خد بهجت وعاطف وورد اتنقلوا للمستشفى …بعدهاجالهم خبر أن عاطف ما’ ت بس ورد لسة عايشة
_اية:- شوفت ورد عملت ايه عشانك
_ ادم:- مفيش حاجة ف الدنيا تخليني اغفرلهم اللي عملوه فينا
_ أية :- عروستك ملهاش ذنب يبني دي ضحت بروحها فدتك بعمرها
_ ادم:- يعني المفروض اعمل ايه
_ أية :- اقولك بس متعارضش
_ ادم باس أيدها:- اعارضك دانا مصدقت لقيتك
_اية:- انت كدا خلاص اتجوزت ومراتك بتحبك لدرجة أنها فدتك بعمرها ومفيش حد بيعمل كدا وبيحب كدا غير الام ،انسى اللي عملوه أهلها ومتخدهاش بذنبهم

 

_ ادم :- بس يامي…
_ اية:- مفيش بس
_ ادم:- حاضر يامي
_ أية:- وبخصوص الميراث احنا كدا خدنا حقنا واديه عاطف وبهجت واحد اتحكم عليه بالاعدا’م وواحد ما’ت ، يعني ترجع حق عيال عمك هما ملهمش ذنب برضوا عشان يعرفوا يعيشوا
_ ادم:- لاء يامي دا تمن بعدنا عن بعض مع أن مفيش حاجة ف الدنيا تساوي لحظة بعد عنك
_ أية:- يبني دا عدل ربنا كل واحد ياخد حقه عشان ربنا يبارك لنا فيه
_ ادم :- حاضر يامي
___ عدت الايام والحقوق رجعت لأصحابها وأحمد هو كمان اتس’جن بتهم تز’وير كتير وادم عرف اللي حصل لامه وأنه عنده اخت واخ ، وادم اخير اتقبل ورد وحبها وعاشوا ف بيت ابوه ، بس اية كانت عايزة تعيش مع ابنها و محمد مرضيش يعيش ف بيت هو ملوش فيه ، المهم رسيوا على أن محمد اشتري بيت جنب بيت محسن وفتحوهم على بعض ولفوهم بسور وقعدوا كلهم مع بعض واخوات أية طبعا اتجوزا من زمان ……

 

_ ورد :- تعرف ياادم انا كل مفتكر اليوم ده وانت بتقول أية حبيبتك اضحك يعني وقتها مكنش فارق معايا غير الكلمة دي ولما قولتلى انك عملت ده كله لأنها بتكون ..
_ ادم بضحكة :- امي ، قلبك ابيض بقا اهو كله عدي نادي على تالية العب معاها شوية عشان وحشتني
_ ورد:- على فكرة تالية خدتك مني
_ ادم وهو مش مبطلة ضحك :- امشي ياهبلة نادي عالبت بتغيري من بنتك انا غلطان اني اتجوزت عيلة
_ ورد بدل’ع :- كدا يادم
_ ادم :- روحي نادي البت بقا
_ ورد:- ماشي
#تمت..

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لانها امي)

اترك رد