روايات

رواية توبا الفصل الخامس 5 بقلم آلاء عصام

رواية توبا الفصل الخامس 5 بقلم آلاء عصام

رواية توبا البارت الخامس

رواية توبا الجزء الخامس

رواية توبا الحلقة الخامسة

: في الصباح الباكر..
طق طق طق..
ودا كان صوت الباب وقولت..
“ادخل ”
بدر”صباح الخير،، اي دا انتي لسه ملبستيش؟!!! ”
“ولامؤاخذه اكابتن انته مين ؟”
بدر”انتي عبيط”ه؟ لا فوقي معايا كدا “..
توبا بدات تستوعب…” اي دا… اه بدرر، انا… انا اسفه جدا.”
بدر”مش وقته البسي اخلصي يلا علشان اتاخرنا علي الشغل”

 

 

توبا بتوتر واحراج”مش عارفه اجبهالك ازاي؟ بس انا مطروده من بيتنا ”
بدر”انا جبتلك هدوم، اخلصي قدامك ربع ساعه بالكتير” ومشي..(يخي سبني اتفاهم معااك)
ودخلت الحمام اخدت الشاور بتاعي ولبست وصليت والاوتفيت كان بنطلون اسود وتيشرت اوفر سايس وشانطه النضافه حلوه والله يجماعه..
ونزلت..
بدر”اتاخرتي يختي”. واخيرا وصلنا الشركه..
هيدي سكرتيره بدر باشا”صباح الخير يا باشا. ”
بدر “صباح النور، ابعتيلي ورق الصفقه الجديده “.
السكرتيره بمياعه “حاضر يا بدر باشا ” وقالت لتوبا باحتقار..
“امشي انجري، اعمليلي قهوه”
توقف بدر من سيره الي المكتبه قائلا”لما تبقا شغاله عندك ابقي اؤمريها، انما هيا بتشتغل عندي انا +ياريت تتعاملي ياسلوب ارقي من كدا.. ” ومشي…
ذهبت توبا الي عملها وهو (كفتريا الشركه). واتعرفت علي صديقين، عبد العال والشهير ب(عبعال) توفيرٱ للوقت والمجهود..، والصديقه الاخره ياسمين وتدعي (سوسو)..
ياسمين “روحي اعملي قهوه لبدر بيه، عقبال مشوف الزباين يا توبا”.
توبا” حاضر، يحب”وعملت القهوه، مش نرجسيه والله بس انا مشوفتش حد بيعرف يعمل قهوه زيي..
طق طق طق كنت بخبط علي باب بدر بيه..
“احم، اتفضل قهوتك وياريت تقولي رايك”
بدر وهو ينظر الي الاوراق “طيب”
اردفت توبا “وبشكرك برضو، إنك ادخلت الصبح”
بدر”دا واجبي، واتفضلي يلا علي شغلك
مضي الشهر…. وقبضت توبا اول راتب في حياتها ما يتكون من ٣٥٠٠جنيهات مصري..
توبا بسعاده مبالغ فيهاا…’بدر..بدر’…

 

 

بدر’بقا بدر باشا للي بيتعمله الف حساب يتقاله بدر عادي كداا!!’
توبا بزعل مصطنع’كنت هقولك حاجه مهمه اوي ، يا بدوري’
بدر’حاجه اي’
توبا بسعاده’انا قبضت، واخيرااا’
بدر’ايوااا فين السعاده’
اوبا. ‘اهه منتا علشان غني متفرقش معاك الحجات دي’
بدر “والله ما في غير قرك دا هو اللي جايبنا وراا”..
توبا” وش تجصدي وش تجصدي بكلامك هذا،يبني بص دلوقتي الشهر خلص وانا قولتلك اول ما الشهر يخلص واقبض اول مرتب همشي من عندكم،انا عارفه إني كنت متقله عليكم…. “..
بدر بعصبيه لانه خائف أن يفقدها..
” انتي مجن’ونه، هتمشي إزاي وهتعيشي فين وازاي لوحدك!!؟ ”
توبا وهي كادت ان تدمع وبحنيه ودفي في الكلام “يا بدوري بقا، علشان خاطري عندك انا نفسي اكمل تعليمي ومن فلوسي وابدء احقق ذاتي بنفسي واقول لكل الناس للي قالت عليا فاشله إني ناجحه اكتر منهم، انا عارفه إنو صعب بس لازم اكمل يا بدر يا حبيبي”
بدر ساب كل الكلام دا وركز في كلمه “حبيبي” وقال بسرحان واندماج “حبيبك”
توبا “يعني انته سبت كل الكلام دا وركزت في كلمه حبيبي ههههههه ” وضحكت بصوت عالي نسبياا.
بدر بغضب وعروقه بدات تظهر (احب اقولكم إن بدر شاب رياضي)..
وقال”احنا مش قولنا ضحكت الرقاصه دي مش هنااااا، ومتضحكيهاااش اصلاااا ”
توبا كما يقال (سهوكه ودلع”اصلا “.
بدر وقد نسي عصبيته” احسن واحده تطلعني من مودي، واحسن واحده تتدلع، واحسن واحده في البنات والله “. وكان هيكمل كلامه لاكن السكرتيره خبطت
: بدر”ادخل “. ودخلت السكرتيره وتوبا خجلت جداا لما السكرتيره شافتهم مع بعض…
توبا” طيب، أستأذن انا ”
بدر”ماشي، واعمليلي قهوه ”
توبا باحترام “حاضر يا فندم”
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ياسمين صديقتي في العمل ومتزوجه “وشك منور كدا ليه.. اكيد بتحبي”.
توبا مقدرتش تمنع ابتسامتها” احم. ااا ااا لا لا انا لسه صغيره احب ايي بس “.

 

 

ياسمين” يبنتي انا وجوزي كنا بنحب بعض من واحنا في ابتدائي وبحببو ااوي، دا ابو عيالي”.
توبا باعجاب “ربنا يديمكم لبعض”
ياسمين “يارب، قوليلي بقا انتي بتحبو بعض فعلا ولا في مرحله الاستهبال”.
اسرعت توبا في الرد قائلاه” في الاستهبال “ثم خجلت مره اخره..
ياسمين” متتكسفيش مني يا بنتي، انا قد اختك الكبيره يعني عادي ”
وصبيت القهوه وقولت لياسمين تروح تقدمها لبدر..
وبعد ما خلصنا الشغل ومروحه..
الشاب.. مصلحه ولا مروحه..
كنت لسه هرد لاكن سبقني بالرد بدر وقال… مصلحه ومرروحه غوور من هنا لاروحك علي نقاله وخاف الشاب وجرري، وطبعا ساعتها انا كنت خايففه ااوي من رد بدر عليا..
بدر بغضب كالجحيم “إنتي غبيي*ييه انا استنيتك علشان نروح مع بعض إنتي ااازاي ترووحي مع نفسك، واديكي اههو اتعاكستي، استريحتي؟!!!!”
وطبعا انا روح الاسترونج للي جوايا رااحت وطلعت مني شهقات البكاء ولاول مره ابكي قدام بدر طول عمري عيوني بدمع لاكن عمري مبكيت “خلاص يا بدر…. هه…. انا…. هه.. اسفه…. إهي إهي إهي ومقدرتش امسك نفسي بصراحه وعيطت 🥺🥺وساعتها حسيت أنو بيحضوني وقا” انا مقدرش علي زعلك يا توبتي …. انا….. انا…….. انا بحبك…. “وللحظه دي انا اتجمدت واتصدمت صدمه كبييره اووي ومقدرتش اتكلم وكإني لاسني شل عن التعبير انا عيني سرحت ااوي في عينو ووديتني دنياا بعيييداااا” هييح كنت فين من زماننن…
وروحني وتكلمناش خاالص بصراحه مكنتش قادره اتكلم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند عز
مراته “انا حامل يا بيبي”
عز بسعاده “يا فرحه عمري” (للي عاوز قصفه والله ”
ومن ساعتها وعز بقي بيدفع وبس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ•
اما عند يزيد كان بيبحث عن توبا….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.

 

 

في الصباح الباكر..
استيقظ بدر وذهب الي غرفه معشوقته لاكي ييقظها من نوما للذهاب الي العمل…
ظل بدر يخبط علي باب توبا ما يعادل ٥دقائق..
ملل بدر من طرق الباب وقرر في نفسه فتح الباب..
ظل بدر يبحث عن توبا في غرفتها لاكن دون جدوي وظل يبحث في انحاء الشقه (طبعا كلكم هتقولولي ليه مش ساكنين في فيلا احب اقولكم اعزائي إن والد بدر كان بيحب مامته جدااا وعلشان كدا قرر إنهم هيعيشو في البيت دا مهما بقو أثرياء، لانهم يعشقون هذا البيت).
بدر اتجنن لما بحث عن توبا كتير وملاقهاش ظل يدعي الله ان تكون بخير..
ذهب بدر الي الشركه وهو في ظنه شيئ ماا….
وكأنني لم أجد شيئا يُرهقني فأحببتك ..”

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية توبا)

اترك رد

error: Content is protected !!