روايات

رواية أسد والمجهوله الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فلوريدا ماجد

رواية أسد والمجهوله الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فلوريدا ماجد

رواية أسد والمجهوله البارت الثامن والعشرون

رواية أسد والمجهوله الجزء الثامن والعشرون

أسد والمجهوله
أسد والمجهوله

رواية أسد والمجهوله الحلقة الثامنة والعشرون

 

اسد طول الليل مكنش عارف ينام وعمال يرن علي قلب وهي مش بترود
علي . بس بقا يابني تلقيهم نامو
اسد . والله مهسيبها
علي . يابني بصراحه حقها دي راحت القسم بسببك
اسد بإستهزاء. اومال لو مكنتش مراتي
علي بضحك بصله ومردش عليه
اما عند قلب مكنتش عارفه تنام من كتر م اسد بيرن عليها وهي خايفه تقفل التليفون
قلب بخنقه . نعم
قام اسد من علي السرير وطلع يكلمها بره
اسد بضيق . اي نعم دي يار`وح خالتك
قلب بإستهزاء. معنديش خالات عاوز اي بقا انا مش فاضيالك
اسد. بجد والله مش فاضيالي اممممم ومبتروديش عليا ليه
قلب . انا اصلا مبكلمش ورديت عليك بس عشان تبطل رن واعرف انام
اسد بخبث . هتنامي بعيد عن ح`ضني بردو
قلب بحرج. اه عادي انت سبق ونمت منغيري
اسد . خالي بالك انا لما اشوفك مش هس`يبك
قلب بخوف . ولا هتقدر تعمل حاجه علفكره
اسد . طيب خاليكي فاكره
قلب بخوف حاولت تداريه . تصبح علي خير
اسد بحب. وانتي من اهل الخير ياقلبي
____
في الصباح استيقظت كل من قلب وساره بنشاط شديد فطرو وقامو بتوضيب المنزل
بعد ساعتين وصلت فتاه الميكب ارتست
إسراء . أذيكو ياقمامير دلوقتي انتي العروسه صح
ساره بضحك . صح
إسراء . طيب يالاه بينا بقا ولا اي
قلب . يالاه
اما عند اسد و علي استيقظو باكرا وذهبو الي الشركه وآدم وطارق ذهبو لكي يرو القاعه ويشترو الفساتين والبدل
ادم وهو بيكلم اسد فيديو كول
ادم بخنقه . متخلص بقا انا وريتك كل الفساتين ياعم
اسد . الاتيله زباله مفيهوش حاجه نضيفه
ادم بضيق . خود ياطارق انا مش فايق
طارق بتعب . اي يااسد
اسد . طيب انا بقول ادم زوقه زب`اله لكن انت لا
طارق . الاتليه مليان فساتين جميله يااسد وآدم اختار فستان حلو كمان ل ساره ومامتها
اسد . طيب روحو انتو وانا هشوف
طارق . تمام
قوم يالاه يابني
ادم بتعب . ده منظر عريس انا اتمرم`ط والله وعاوز انام
طارق وهو بيحاسب . هتنام اي يابني مفيش وقت
ادم . لا لا انا مش قادر بجد
طارق حاسب ورايحين للعربيه. طب روح نام وهرن عليك علي العصر كده والفساتين انا هواديهالهم
ادم . طيب انا هخلع تسلم ياصحبي
روح ادم واتجه طارق لبيت ساره
_____
اسد لعلي
اسد .بقولك انا هنزل اروح مشوار علي السريع كده طارق ساعه وهتلقيه هنا
علي . تمام
اتجه اسد الي اتليه فخم جدا واشتري فستان لقلب وذهب الي بيت ساره
______
كانو الفتيات بقومون بتجهيز ساره ومن بعدها قلب رن جرس الباب ارتدت قلب إسدالها وفتحت وجدت طارق
طارق بإبتسامه. السلام عليكم اذيك ياقلب
قلب . وعليكم السلام الحمد لله ياباشمهندس
طارق . ادم اشتري الفستانين دول واحد ل طنط وواحد ل ساره اتفضلي
قلب بإبتسامه. حاضر
طارق . طيب هستأذن انا بقا سلام عليكم
قلب . وعليكم السلام اغلقت قلب الباب وهي بتفكر ليه اسد مجبش ليها فستان معقول يكون زعلان منها فعلا
فاقت من تفكيرها وراحت أديت فستان ل ساره والفستان التاني لمامتها
جلست قلب علي الكرسي وهي ماسكه تليفونها وبتفكر ترن علي اسد تسألو ولا لا بس هي هتسألو تقولو اي مجبتليش ليه فستان اتدايقت قلب جدا من عدم اهتمام اسد وغير كده مرنش عليها من الصبح تنهدت قلب بضيق عندما سمعت جرس الباب ولم تقم لفتحه فذهبت احدي الفتيات
اسد . السلام عليكم انا اسد الدمنهوري
الفتاه. وعليكم السلام
اسد . مدام قلب موجوده
الفتاه . اه اتفضل هي قاعده هنا وباقي البنات في الاوضه بتاعت العروسه اتفضل
دخل اسد وهو يحمل بوكس كبير في يده إبتسم عندما رأي قلب تضع يدايها علي خدها وبتفكر بشرود
اسد . شوفتي مش لو كنتي نمتي في حض`ني إمبارح مكنتيش هتقعدي القعده دي
فاقت قلب من سرحانها اثر صوت اسد ابتسمت بشده عندما رأته لكن سرعان م تذكرت ماحدث واختفت إبتسامتها سريعا ورسمت مكانهم ملامح جديه
قلب . نعم عاوز اي
اسد بخبث . معملتيش ميكب ليه
قلب . العروسه الاول
اسد وهو يق`ترب منها . منتي عروسه بردو
قلب وهي تبتعد بتوتر . انت عاوز اي بقا مش انت مبتكلمنيش
اسد وهو يجلس علي الكنبه ويضع رجل علي رجل . بصراحه مليش مزاج للخصام دلوقتي
قلب . وانا ليا مزاج بقا
اسد بأمر. تعالي اقعدي هنا وشاور علي رجله
نظرت قلب بتوتر ل أسد من نبرته الجديه ولفت عينيها في الغرفه لتري هل يوجد أحد ام لا
اقتربت قلب من اسد بتوتر وجلس`ت علي قدم~يه رفع اسد عينيها وظل يتأملها وتكلم بنبره حنونه . مالك
قلب . مليش
اقترب اسد من قلب وخ`لع حجابها وا`قترب من رق`بتها واخذ يق`بلها قبلا`ت مت`تاليه
قلب بكسوف . ابع`د عشان محدش يشوفنا
اسد . يابنتي هو انا جايبك من الشارع انتي مراتي
قام اسد وش`د قلب واخذ البوكس واتجهو الي غرفه مغلقه
اسد وهو بيقفل الباب مكنتيش بترودي عليا ليه إمبارح
قلب بغضب طفولي . زعلانه منك وعاوزني ارد عليك كمان
اسد وهو يقترب منها ويخ`لع جاكيت البدله . وزعلانه مني ليه
قلب اقتربت منه وارت`مت في احض`انه بادل`ها اسد بحب وظل يلم`س علي شعرها
ابتعدت قلب عنه بخجل . وحشتني علفكره
اسد بضحك . طيب مش قد الخصام بتخاصميني ليه
قلب بخجل . عشان اللي انت عملتو وروحنا القسم كمان عايزني ابقي مبسوطه
اسد بضحك . طول منتي معايا هوديكي امكان عمرك مدخلتيها
ضحكت قلب عليه بشده
اسد . اتفضلي جايبلك احلي فستان
إبتسمت له قلب . تعيش وتجبلي
باس اسد رأسها وقام من علي السرير اتجه الي الباب
اسد . انا همشي دلوقتي بس افتكري عقاب اللي عملتيه إمبارح مش هيعدي بسهوله سلاام ياقلبي
ابتلعت قلب ريقها بتوتر وقالت في نفسها . ربنا يستر
_____
طارق وعلي كانو قعدين بيخلصو ورق قدامهم
علي وهو يضع القلم . كده ياباشا خلصنا
طارق بتعب . انا مش قادر خلااص
اسد وهو يدخل المكتب . ها خلصتو
علي . لسه حالا
اسد . طب جبتو البدل اكيد صح
طارق . كله تمام
اسد . وآدم فين
طارق . رنيت عليه قالي ان هو بيلبس خلااص والعربيات اتظبطت
اسد . كويس اوي طيب البدل عند مين
طارق . وديتها عندي عشان هنتحرك كلنا من هناك
اسد وهو بيقوم . كده كويس اوي يالاه بينا
اتجه كل من اسد وعلي وطارق الي فيله فهد
كانو البنات بيجهزو فوق والشباب تحت
اسد . سوسو القمر اي الشياكه والحلاوة دي كلها
سحر . حبيبي يااسد انت اللي بترضيني دايما
فهد من خلفها . هو اللي بيرضيكي بردو
اسد بضحك . بتهزر ياعم اهدي كده ياسوسو بدل ميجي يضر`بني انا مش مستغني عن نفسي
سحر بضحك . انت اللي في القلب يافهد بردو
اسد . البنات جهزو
سحر . اه كلنا جهزنا
اسد . كده كويس اوي طارق ماتشوف الواد ده اتأخر ليه
طارق . انا برن عليه اصلا ومش بيرود
اسد بقلق . يعني اي مش بيرود
طارق . معرفش
اسد . انا رايحله متتحركوش الا لما ارن عليكو
__
ساره وهي بتلف بالفستان. تحفه بجد يااإسراء
إسراء . انتي اللي حليتي الفستان والله كان فستان ساره ض`يق من الص`در وينزل بإتساع كبير ومرصع في آخره بفصوص من الفضه والفستان باللون الأبيض
قلب . بجد مشاء الله عليكي شكلك يخطف القلب بجد
ساره . وانتي كمان زي القمر ياقلب
كانت قلب ترتدي فستان موف مش واسع ولا ضيق كان فستان مريح لكن جميل جدا وتضع القليل من الميكب
ساره. اومال العربيات اتأخرت ليه
قلب . تلقيهم بيعملو حاجه تعالي نشغل اغاني ونرق`ص عقبال ميجو يالاه
__
اسد كان وصل بيت ادم وبين علي الجرس ويخبط علي الباب في نفس الوقت
استيقظ ادم بخضه ونزل يفتح الباب
ادم بنعاس. في اي يااسد
اسد بصدمه وهو بيبص ل ادم
اسد . الله يخر`بيت ام`ك انت كنت نايم
ادم . اه ياعم في اي
اسد وهز بي`زقه جوه . الله يخرب`يت اهل`ك كتب كتابك يابني الله يحر`قك المعازيم في القاعه
ادم استوعب . يالهوي
اسد زقه للحمام . ادخل خد شاور الله يو`لع في`ك
خلص ادم بسرعه ولبس البدله ونزل
اسد . قسما بالله شوفت كتير وقليل الا انت مشوفت في بر`ودك وتنحت`ك نايم نايم ياادم
اقترب منه وض`ربه علي مؤخره راسه. اومال هتعمل اي بليل
ادم . اسكت الله يخليك انا مفهم ساره انو كتب كتاب بس والدخله اخر الشهر
اسد بضحك . الستات بيحبو المفاجأت
واتجه كلا منهم الي سيارته
اسد بيكلم طارق عبر الهاتف
طارق بصدمه . يعني اي كان نايم
اسد بضحك . والله زي مبقولك كده
طارق . طب انتو فين
اسد . انا طالع علي بيت ساره هخدهم علي القاعه وآدم طلع علي القاعه وانت وعلي هاتو البنات وفهد وسوسو وحصلونا
طارق . تمام كده سلام
أغلق طارق مع اسد ووجه كلاامه ل علي
طارق . يالاه هنتحرك
علي مكنش منتبه ل طارق كان مركز ان هو يشوف زينب
طارق بصوت عالي .انت يالاه
علي بإنتباه. اي ياباشا
طارق . يالاه بينا يالاه ياسوسو انزلو
نزلو البنات كل واحده ورا التانيه
طارق واقف بره مع علي بيظبطو العربيات
طارق . بص سوسو وفهد وحبيبه في عربيه فهد وانا وزينب ورنا في عربيتي وانت حصلنا
علي بلهفه . طب بقولك اي متخلي انسه زينب تركب معايا
بصله طارق بشك
كمل علي بلهفه . والله مهعمل حاجه قسما بالله اختك اخر مره كبت عليا العصير
طارق بتنهيده. تمام
علي بفرحه تسلم ياابونسب
وركبو كل منهم وكان علي يقف منتظر نزول زينب
رفع عينيه بصدمه من جمال زينب فكانت ترتدي فستان احمر واسع وحجاب باللون الاسود وميكب ج`رئ وملفت خطفت بطلتها قلب علي
اقترب علي منها بتوتر من جمالها
علي بتوهان . مشاء الله عليكي زي القمر
اخفضت زينب عينيها بكسوف واتجهت الي السياره فتح لها علي باب العربيه وانطلقو الي القاعه
علي بحرج . شكلك زي القمر
لم ترد عليه زينب واكتفت بإبتسامه خجوله
علي بضحك . لا بالله عليكي بلاش تتكسفي عشان انا اصلا مش قادر علي كل الأحمر ده
ضحكت زينب بشده علي كلاامته
_________
وصل اسد بيت ساره ركبت ساره في سياره المخصصه للعروس وانطلقت الي القاعه وورأها اسد
اسد ل قلب . لو اعرف ان انتي هتطلعي زي القمر كده مكنتش نزلتك اصلا
قلب بإبتسامه. انت كمان طالع جامد اخر حاجه
اسد بضحك . يابنتي انتي بوظتي خالص بتعكسيني كده عيني عينك
قلب بضحك . بصراحه اه انت قمر خالص
اسد . بس كل الكلاام ده ميمنعش اني هعقبك بردو
قلب وهي تبلع ريقها . الطيب احسن
مسك اسد رأسها ونايمها علي كتفه واتجهو الي القاعه
______
اسد . يالاه ياساره عشان ننزل كده اتأخرنا اوي
ام ساره بعياط. هتسبيني وتمشي
ساره بضحك . منا معاكي اهو ياماما هروح فين
اسد بضحك . خلااص بقا ياأمي الولاه هي`موت من القعده تحت الناس هتفتكر ان العروسه مغص`وبه علي الجوازه
تقدمت ساره من اسد وقالت بشكرك جدا علي كل حاجه عملتها معايا وعلي وقفتك جنبي من ساعه وفاه بابا
إقترب اسد من ساره واحتضانها
اسد . انتي أختي يابنتي ويالاه عشان اللحظات دي بتأثر فيا
نزل كل من اسد وساره وكانت ساره ممسكه بيد اسد
إبتسم ادم بشده عندما رأي ساره وبادلته ساره نفس الابتسامه إقترب ادم منهم ومسك يد ساره
اسد . خالي بالك منها دي اختي
ادم وهو بيبو`س إيد ساره . دي في عنيا
وابتدت مراسم الفرح
______
اسد بضحك . اعقل يابني بدل م طارق يجي يعقلك هو اصلا مستحلفلك
علي . مش قادر انا عاوز اشي`لها واطلع بيها علي البيت
اسد . ده انت لو فكرت تعمل كده مش طارق اللي هينف`خك لا ده انا
علي وهو بيقوم من علي الطربيزه . لا انا مش قادر بجد
اسد بصدمه . انت يااهبل هتعمل اي
اتجه علي الي الدي جي وامسك المايك وقال
علي . سوري ياجماعه هقطع عليكم رقصكم وفرحتكم بس انا كمان من حقي افرح انا علي السيوفي عاوز اقول للبنت اللي خطفت عقلي قبل قلبي اني بحبها عاوز اعرفها انها الاولي والاخيره في قلبي عاوز اقولها اني مش شايف اي واحده غيرها وانها بس بإبتسامه منها قادره تنورلي حياتي وتغير مودي نزل علي من علي الاستيدج واقترب من زينب وجلس علي الارض وقال بحبك تقبلي تبقي شريكه حياتي وعمري
شدت زينب الخاتم بسرعه وهي تضحك بخجل . اه اقبل
تعالت صوت المعازيم من التصفير والتسقيف والضحكات إقتربو الفتيات من زينب واحتضانوها وكان الفرح ملئ بالحب والسعاده علي كل الحضور
ماعادا شخص واحد ينظر لهم بشرر وخاصة اسد
_____
بعد انتهاء الفرح ذهب كل منهم الي بيته
عند ادم دخل الفيلة وهو يح`مل ساره وصعد بها الي غرفه النوم ووضعها علي الفراش ببطء
اقت`رب منها ادم وهو يقول احلي ليله في عمري
إبتعدت ساره عنه بخجل . ابعد لو سمحت لاني اصلا مدايقه منك
ادم وهو يق`ترب منها بخبث .طب بزمتك ده وقت زعل ده الليله ليلتنا
ساره وقفت مره واحده وقالت . ممكن تتفضل بره عشان اغير فستاني
ادم . طب متغيري قدامي عادي انا جوزك
ساره زقت ادم واغلقت الباب بالمفتاح
ساره بضحك. نام بقا عندك ياروحي
ادم بغضب . ساره متهزريش
ساره بضحك . تصبح علي خير ياروحي عشان تبقي تنام كويس بعد كده ……
يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أسد والمجهوله)

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!