روايات

رواية قد كان الفصل السابع 7 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الفصل السابع 7 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان البارت السابع

رواية قد كان الجزء السابع

قد كان
قد كان

رواية قد كان الحلقة السابعة

 

فتحت اسماء باب بيتهم وجت شخص يقراء الفاتحه مع والدها.
اسماء بصدمه وبكاء الفرحه (احمد!!)
احمد(ايوه يا قلب احمد كنتي مفكراني هسيبك كدا !
متهونيش عليا يا حياتي كلها).
وحضنت مامتها وبباها وسط تاثرهم وساعدتهم لساعده ابنتهم. “
💍إصنعوا حبًا حقيقيًا مستورًا، ثم افضحوا حبّكم بخاتم وعقدٍ شرعيّ❤️❤️💍
طابَ بك العمر يا سيد الرجال و طِبت لي عمراً ❤️.
‏‎♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
‏‎
روحت البيت اشتم رائحه محشي ورق عنب…
نور وهي بتطبل علي باب بيتهم (افتحو الباب يا قوم).
والدها (خوشي يا اخره صبري).
نور(عاملين اكل اي؟)
والدها وهو بيهوشها (انتي للي هتموتيني في يوم يا بت انتي).
جائت والدتها بطبق المحشي قائلا (بعد الشر عليك يا ابو العيال).
نور(هو انا علشان سنجل يعني بتغظوني؟!)
الام (ما انتي مخطوبه؟)
نور (والله!! انا مخطوبه)
الام بستغراب؟(اه)
نور (والله ما اخدت بالي)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
بعد الغداء…..
كان في مسلسل شغال وماما بتح”رق لبابا الاحداث فقولتلها خليه يكتشف بنفسه هيكون افضل، راح بابا قالي (ملكيش دعوه انا بحب اسمع منها)…
ومن هنا ادركت إني مينفعش اتكلم تاني…
نور بشحتفه (انتو لاقيني عند باب جامع)..
الاب (لا وانتي الصادقه، لاقينك عند معبد يهودي)
(نور دي بتحط نفسها في مواقف باااييخه).
نور سمعت صوت مسدج جاي من تلفونها…
فتحت التلفون وشافت واحد بعتلها ادد باسم إلياس، وبدون تفكير قبلت الادد، ومن روح الست المصريه الاصيله دخلت تشوف مين بيعملو رياكت….. واكتشفت إن في واحده اسمها أيات بتعمله رياكت لا وكمان عملاله حضن علي صورته، شوفتو الو”طيه…..
بببعت نور ل إلياس في المحادثه عبر المسنجر(انته بتخوني؟؟)
إلياس(بس انتي التانيه)
نور بصدمه(التانيه!؟اومال انا التانيه تبقا مين بقا الاولنيه )
إلياس (بس بقا،انا مخننوق )
نور (انته عارف انا لما بكون مخنوقه بعمل اي؟)
إلياس (اي )
نور (بصلي واقري قران واعيييط وبقعد اكلم ربنا واشتكيلو من الحجات للي مزعلاني)
إلياس (بحسك طفله اووي،بس ماشي هصلي )
نور (طيب احكيلي عن يومك )
إلياس (طيب انا يومي بيبدا ٨الصبح،وبعالج مرضي القلب بجد حالتهم تصعب علي الكاف*ر)
نور بتاثر(ربنا يشفيهم +علشان خطري متفتحش السيره دي تاني علشان بخاف)
إلياس (ههه حاضر يا حببتي )
نور (اصلا)
إلياس(اصلا)
إلياس محاولا تصليح الموقف(يعم بهزر)
نور (طيب،اي رايك تلعب اساله علشان برضو نعرف بعض )
إلياس (اوك،ابدىي )
نور(بتحب مجالك )
إلياس(جدااا،انتي دخلتي الهندسه إجبارا ولا علشان انتي عاوزه تدخليها )
نور (انا بحب الهندسه،انته مصرف؟ )
إلياس(بصراحه انا مصرف علي نفسي اوي،انتي كنتي بتحبي حدقبل كدا؟)
نور (لا،وانته؟؟)
إلياس (بصراحه انا معجب بواحده،لو تعرفي تكلميهالي اكون شاكر جدا ليكي )
نور بصدمه (اسمها ايات صح؟؟؟) وهنا دعت ايات يكون للي في مغها غلط
إلياس (بصي انا مش ناوي اعرف حد فا لو هعرف حد هعرفك انتي ).♥♥♥♥،،،،
وهنا كانت نور بتطلع قلوب…
نور(قصدك اي علشان انا دماغي بتجبني وتوديني)..
إلياس (مش قصدي حاجه، بس انا بحبها)
نور (تصبح علي خير يا إلياس)
إلياس (في اي).
نور(مفيش)
إلياس (في اي بجد انا حاسس اني عكيت في حاجه)«حاسس ومش متاكد🙂🙂»
«روح نام يا إلياس، انا هروح ارخم علي محمد شويه).
إلياس(طب منا هنا اهو)
نور(لا روح انته قول للكراش تصلي العشاء)
إلياس (صلي العشاء)
نور(اصلا)
إلياس (اصلا ) «يخي اضحك عليا حتي انا مسامحه»
ومن هنا بدانا كل يوم نكلم بعض وبقي يوحشني يا جماعه الله علي دا احساس والله. ♥♥♥♥طابَ بك العمر يا سيد الرجال و طِبت لي عمراً ❤️.
يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية قد كان)

اترك رد

error: Content is protected !!