روايات

رواية قد كان الفصل الثالث 3 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان الفصل الثالث 3 بقلم آلاء عصام

رواية قد كان البارت الثالث

رواية قد كان الجزء الثالث

قد كان
قد كان

رواية قد كان الحلقة الثالثة

نور فاقت وفتحت عينيها (اعاااااااااا انا فين، انتو خاطفنني).
اسماء محاولا تهدائتها (بس يا بتالهبله، انتي في المستشفي)
نور(مستشفااااه، انتو اكيد خاطفين اعضائي، اعترفي يا به….)
اسماء بتعجب(به!؟ بقيتي سوفاج اووي يع..)
شيماء بدموع (نور حببتي حاسه بأيه؟ انتي كويسه وا…)
نور (خلاص خلاص والله انا صحتي كويسه)
اسماء (تلاته بالله العظيم البت دي صحتها تهد جبال)
نور(مهو قرك دا هو للي جايبنا ورا)
اسماء(بقولكو اي شوفتي الدكتور مز ااوي، انا هسيب حموكشه واشقطه)
اسماء(يشيخه اتنيلي هي دي اشكال ترطبتي بيها) وفجاه الباب خبط واذنا بالدخول للشخص
: طبعا اسماء وشيماء الشيخه او للي كنت فاكراها شيخه كانو بصين بصه الجزار للحمه كدا، طبعا انا قولت حاجه مهمه ببص لقيت للي ميتسما إلياس….
هو كان متصنم قدامه كدا بس اي قمرر الواد من دخلتو بالبلطو الابيض حسيتو قره عيني كدا،،،
احم نحترم نفسنا ونرجع لموضعنا….
إلياس بدا يعملي إجرائات..

 

 

فحسيت إني هموت قريب..
واسماء ونور طلعو برا (اه والله واطيين من يومهم)
نور برعب (ايي هموت قريب ولا ايي)
إلياس بضحك (نهاارك اسود إيدز)
نور بدات في البكاء(والله انا كنت حاسه إن يومي قرب)
نور صعبت علي إلياس (شوفي… سبحان المعز المزل والله، شوفي اللهم لا شماته بس انا شمتان)
نور(بتشمت فمرضي، يلي منك لله).
إلياس بغضب (اخلاقك بقت في النازل، علي فكره انتي عندك صحه مش عندي)
نور وهي بتخمس في وجهه(خمسه مواه الله اكبر الله اكبر
: وبعد مخلص كل التحاليل قالي(انتي كويسه محتاجه بس انك هتباتي انهارده في المستشفي وبكره هتمشي).
نور (لا طبعا شيماء واسماء مش معرفين بابا وماما اني عملت حادثه)
إلياس باستغراب(ودا ليه إن شاء الله؟!)
نور بتنهيده (لان بابا احنا اتحايلنا عليه علشان يرضي اني اخرج، بابا شخصيته صعبه وانا عارفه ومتاكده إن دا لمصلحتي..
إلياس اعجب جدا بتفكرا…… وفجاه الباب خبط.. ودخلو شيماء واسماء..
اسماء (الله جوز صحبتي)
إلياس (افندم؟!)

 

 

اسماء(ااا…. ااا. اقصد يعني اتاخرتي يا نور يلا نروح علشان منتشلوحش)
نور (يلا ياختي)
إلياس(اقدر اساعدكم واوصلكم، مش انتو ساكنين جنب نور؟!)
شيماء باستغراب (وانته تعرف بيت نور إزاي؟)
إلياس (اصل احنا واسغفر الله جران).
نور(طبعا يا استاذ إلياس انته لو وصلتنا هتجبلنا العار فانستاذنك) وانصرفو البنات…
: في منتصف الليل
إلياس كان بيفكر في نور ومش قادر يشيلها من تفكيره وسرح في نظره عينها البني الجميله….
ونور اول مروحت البيت كانت تعبانه بس حاولت تبان انها كويسه قدام اهلها.
وذهبت نور الي غرفتها وقبل تغيير ملابسها ذهبت الي المرئاه ونظرت بغزل الي ملامحها برضا،،.
نور (اي القمر دا بس هو الجمال دا ليا لوحدي اي العيون القمر دي واي المنخير كبير بس والله معدله ديكور وشي) وعدلت نور ملابسها وحجابها وبعد كدا غيرت ملابسها عاديي جداا، وغطت في نوم عميق
تاني يوم هاتفت والدت إلياس لإلياس وقالت له (يا ابني احنا جبنالك عروسه إنما ايي تنقيه امك، البت قمرر واخلاقها مش هتلاقي زيها…)
إلياس ببرود (طيب ربنا يسهل)
ام إلياس(إحنا هنروحلها يوم اجازتك يوم الجمعه إن شاء الله)
إلياس (حاضر يا امي علشان خاطرك بس)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.

 

 

اسماء(الو، ااي يا حموكشا عامل اي يابا)
احمد وما يدعي حموكشا (بحب في سرسجي)
اسماء(يشيخ اتنيل، اصل انا مبكلمكش، دا انا قفشاك مع اربعه..)
حموكشه (اتكاترو عليا في غيابك).
اسماء(بقولك اي انا رايحه اسلم علي ابن عمي هو لسه داخل عندنا اهو).
احمد (اه يا خاينه، بتخونيني؟!).
ومن هنا اعزائي احب اقولكم إن الشتيمه حرام….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية قد كان)

اترك رد

error: Content is protected !!