روايات

رواية ضحية الحب والانتقام الفصل الثالث 3 بقلم سمر أحمد

رواية ضحية الحب والانتقام الفصل الثالث 3 بقلم سمر أحمد

رواية ضحية الحب والانتقام البارت الثالث

رواية ضحية الحب والانتقام الجزء الثالث

رواية ضحية الحب والانتقام الحلقة الثالثة

_اياد بغضب:- استنوا محدش يقربلها وهل انا قولت أن هي دى البنت للى هتقبضوا عليها، قرب من السكرتيرة اقبضو على الهانم
_السكرتيرة بعياط:- ليييه يااياد بيه انا عملت ايه دانا طول عمرى مخلصة لشغلى
_اياد ضحك بتريقة:- مخلصة!!! انا وانا بودى التصاميم شوفت الكاميرات ياهانم وعرفت أن مفيش خا*ين هنا غيرك وانتى سبب الخساير اللى مرينا بيها كلها خدوها مش عايز اشوف وشها
_السكرتيرة نزلت عند رجله وبترجى:- طب اخر مرة يااياد بيه والله اخر مرة
_زاحها اياد برجله :- خدوووها من هنا
_فاطمة:- الحمد لله شكرا جدا باياد بيه
_اياد ببرود :- شكرا على ايه،يكون في علمك لو حسيت باى غدر أو حتى تقصير في شغلك هيبقى زيك زيك
_فاطمة ببرود اكتر:- وانا مش زى حد
_بصلها اياد من فوق لتحت وسابها ومشى على مكتبه
_فاطمة مسكت تلفونها بصت فيه و بغيظ:- هو شااايف نفسه على ايه ومغرور كدا ليه ،ايه الغباوة دى اكمنه يعنى ابيض وعنيه زرقة وقمر بس بااارد ومست*فز ،بنى ادم قذ،…..
_احم احم….

_فاطمة من الخضة وقعت التلفون من أيدها بس اطمنت أما لقيته حد اول مرة تشوفه:-ميييين
_مصطفى
_فاطمة بخوف:- مصطفى بيه اخو اياد
_مصطفى بضحك:- بيقولوا
_فاطمة:- طب والنبى منقوله اصلا دا رخم وبيتلككى
_مصطفى ضحك اكتر:- برضو غلط عالعموم مهو مبقاش محتاج انى أقوله
_فاطمة بلعت ريقها بخوف:- تقصد ايه
_اياد من وراها:- وايه كمااان مش تكملى……..مش كان واجب برضو تستنى أما ادخل المكتب وبعدها تش*تمي وتهزقى براحتك
_فاطمة جريت على مكتبها وقعدت عليه ولا كانها قالت حاجة
_اياد بعصبية:- تعالى يامصطفى وانتى شوية وتبقى عندى في المكتب
_مصطفى:- مين البنت دى يااياد
_اياد :- دى السكرتيرة الجديدة ،بعد ما…
_ مصطفى:- اه اه منا عرفت ،بس بت حلوة اووى ودمها شربات
_اياد :- وبلسان طويل كمان
_دخلت فاطمة وهي بتفر*ك في أيدها :- حضرتك كنت عايزنى
_اياد:- اه خدى الملفات دى اقرئيها عشان تعرفى النظام اكتر
_فاطمة تمام

_خلص اليوم ورجعت فاطمة البيت وهي نايمة لقيت الشباك اتخبط برعب :- ميييييين، صحيت وبصت حواليها لقيت كيس فيه طوبة وورقة فتحته لقيت مكتوب في الورقة( العد التنازلي بدأ ياعروستى) ،مسكت فاطمة الورقة بكل غل وقطعتها ورمتها في الزبا*لة :- مستحيل اتجوز ند*ل زيك ياصلاح
_عدى الشهر وجه اليوم اللى المفروض هتدفع فيه الفلوس وللأسف مكنتش جمعتها قعدت فاطمة على جنب سلم الشركة تعيط
_فاطمة بش*هقة :- يارب انا مجمعتش الفلوس ومعرفتش حتى اخد قرض ولو دخلت السجن مين هيصرف على امى وعلاجها دا غير انها مش هتستحمل صدمة زى دى يارب افرجها من عندك ،قعدت تعيط شوية وبعدها طلعت تلفونها ورنت على صلاح…
_صلاح :- الوو ياعروسة
_فاطمة:- الو ياعد*يم الدم
_صلاح:- جمعتى الفلوس ولا نقول مبروك
_فاطمة بضيق:- انا موافقة اتجوزك النهاردة بس الفلوس..
_صلاح:- اعتبرى الورق اتق*طع ياعمرى
_كان اياد نازل عشان يتابع الشركة بنفسه وسمع اخر المكالمة بس فاطمة مشافتهوش كمل في طريقه وهو بيكلم نفسه :- كنت عااارف انك كل*بة زيك زيهم وكل همك الفلوس بس وربنا مه*رحمك بعد كدا ولتشوفي معاملة يافاطمة عمرك ماشوفتيها ولخليكى عبرة لكل وحدة بتجري ورا القرش وتبيع نف*سها …

_مصطفى كان رايح عند اخوه وسمع صوت عياط فاطمة راح يشوف مالها :- مالك يافاطمة بتعيطى ليه
_فاطمة :- اصلى هتجوز النهاردة مش تقولى مبروك
_مصطفى بصدمة:- هتتجوزى ازاى يعنى وازاى عروسة وبتعيطى
_فاطمة:- اصل…هقولك ايه بس
_مصطفى:- اعتبرينى اخوكى يافاطمة واحكيلى واهو ترتاحى
_بدات تحكيله فاطمة على حياتها وعن ابتزاز صلاح واستغلاله ليها
_مصطفى:- وده بقا اللى مزعلك اد ايه المبلغ ده ،انا هديكى الفلوس وتروحي ترميها ف وشه الحق*ير ده
_فاطمة:- اسفة وانا مقدرش اخد منك فلوس
_مصطفى:- ياسيتى انا واثق فيكى واي مالفلوس تجهز رجعيها براحتك ومش عايز اى ضامنتات
_فرحت فاطمة وراحت عند صلاح ….
_صلاح :- ايه ده فين امك ومش لابسة فستان ليه
_فاطمة :- الفستان ده البسه على روحك إنشاء الله فين الوصولات والشيكات

_صلاح طلعهم :- مسكتهم منه بسرعة وقطعتهم ورمتله شنطة الفلوس قدامه :- أدى فلوسك اهي واياك اشوفك مرة تانية وجواز مفيش جواز ومن غير سلام……
_صلاح بابتسامة خبيثة:- هترجعيلى يابطة هترجعيلى والمرة الجاية هتكون لابسة فستان الفرح
_رجعت فاطمة المكتب لقيت اياد واقف بيشرب سجارة :- ايه اللى جابك هنا؟!
_فاطمة باستغراب:- بتكلمنى انا
_اياد قرب منها ومسك دراعها بعصبية :- لا بكلم امى
_فاطمة بصرااخ ووجع:- سيب ايدى متلمسنيش هو انت فاكرنى ايه زى البنات اللى بتمشى معاهم
_اياد:- دانتى اق*ذر منهم
_فاطمة بقلم على وشه:- أخرى*س ياحيو*أن انا اشرف منك ومن امثالك وأمثالهم وشغلك ده انا مش عايزاه في داهية
_اياد داس على أيدها اكتر وسحب*ها لحد برا الشركة :- مشوفش وشك هنا تانى والقلم ده هخليكى تعيطى بدل الدموع د*م عشانه الشركة دى للناس النظيفة بس …سابها ودخل جوا والموظفين كلها بتتفرج عليه:- وانتو شوفوا شغلكم بتتفرجوا على ايه عايزين تحصلوها …..
_وقفت فاطمة وهي بتعيط ومش عارفة هي عملت ايه لكل ده وليه المعاملة دى فجأة سمعت صوت جاي من وراها ……………..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ضحية الحب والانتقام)

اترك رد

error: Content is protected !!