روايات

رواية لمة عيلة الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة الفصل الخامس 5 بقلم هدير عبدالعليم

رواية لمة عيلة البارت الخامس

رواية لمة عيلة الجزء الخامس

لمة عيلة
لمة عيلة

رواية لمة عيلة الحلقة الخامسة

 

تسنيم: بدهشة بس لية ي إسراء خالك يعمل كده!!!
يمني : علشان مراته الحرباية دى أكيد
إسراء : لا ي حلوة أنتِ و هي دا علشان..
فرح : انا مبسوطة اووي أننا هنسافر هقوم أحضر شنطتي لولووووي أخيراً هبعد عن العيال الرخمة إللي فى المدرسة
يمني : بعصبية اتنيلي ادخلي جو ي فرح
فرح : داخلة اها
يمني : ليه ي إسراء خالك يعمل كده و ليه يظلمنا !!!!!!
إسراء: حاسه ماما مكسورة اووي ي بنات بسبب كل إللى بيحصل ده
يمني : بحزن هي الناس ليه بتتغير كده !؟
تسنيم : بس أكيد فيه حاجه حصلت بين ماما و خالى ؟؟
إسراء: اه خالك جايب عريس ل يمني
يمني : بتهزري صح!!؟؟؟
إسراء : لا والله بتكلم جد
تسنيم: مبروك ي يمني
يمني : بعصبية بس انتوا عارفين إنى عايزة أكون دكتوره
إسراء : علشان كده ماما هتمشي من هنا ، علشان نكمل تعليم
تسنيم : بس هو مين العريس؟!!
يمني : بصوت عالى و عصبية تسنيم ادخلي جوه أنا مش ناقصكي والله
تسنيم : بس بجد هو إزاى حد يطلب من ماما طلب زي ده و هم عارفين إنها مصممة على تعليمنا كلنا
إسراء: البيه خالك ، لا و كمان إبنة العريس
يمني : و كمان أيه ؟؟
تسنيم: الحقوا ماماااا جاءت ي بنات
إسراء : كنتِ فين ي ماما
ماما : مش مهم
إسراء : ..
ماما : ي بنات اعرفوا إنى همشي من هنا علشانكم ، علشان تكملوا تعليم هتكونوا قد إنكم تكملوا ولا ..
يمني : طبعاً ي ماما و هكون دكتوره
ماما : ربنا معاكم
يمني : بس ليه هنمشي ي ماما
ماما: بعصبية مش مهم
فرح : طلعت من الاوضة وأنا بقول ,أنا عارفة إحنا هنمشي ليه ي ماما
ماما : ضحكت و هي بتقولي اسكتي ي فرح
فرح : طب والله بقا أنا عارفة علشان يمني كانت هتتجوز
ماما: بصت ل إسراء بدهشة إللى هو إزاى فرح عرفت
( مكنتش أعرف ان المفروض مقولش لكن أنا صغيرة و زعلت أكتر لما ماما زعلت من إسراء إنها قالت ، ماما فضلت ساكته و هى عماله تبص ل إسراء بزعل لحد ما إسراء قالت
إسراء: والله ي ماما أنا كأن هدفى إنهم يعرفوا علشان يذكروا و يحققوا حلمك
ماما : ( فضلت ساكته و بعدين قالت ، مش ده السبب بس ي بنات دا كمان علشان خالكم عايز ولأ أقولكم بلاش تعرفوا
إسراء : عايز أيه تانى !!
ماما: خالكم عايزكم كلكم تنزلوا تشتغلوا فى الغيط و..
يمني : هو عبيط ولا إيه
ماما : بعصبية عيب ي يمني
يمني : آسفة ي ماما بس هو إزاى يقول كده
فرح : بجددد بقا أكيد مرات خالى وراءه الموضوع ده
ماما : مش مهم ، المهم هتكملوا علام يلا حضروا الشنط ملكمش دعوه بكلام حد
( فضلنا اليوم ده كلنا صاحيين ظاهر علينا الخوف و التوتر و أكتر حد باين عليه القلق هى ماما ، ماما إللى هتروح بلد تانى ب أربع بنات المفروض ترجع بيهم رأسها مرفوعه و مكملين تعليم … حاولت أضيع التوتر شوية ف قولت
فرح : ماما عارفة إحنا كلنا مبسوطين أننا هنمشي من هنا
يمني : بضحك علشان مرات خالى الحرباية دى
فرح : أنا مبسوطة علشان مش هشوف العيال الرخمة إللي فى المدرسة
يمني : بضحك وأنا علشان مش هتجوز إبن خالكم
إسراء : وأنا كمان ما أنا كان إبن خالكم الصغير هيتجوزني بقا ، ما هو فرح العمدة
ماما : فضلت تضحك معانا
فرح : و أنتِ بقا ي تسنيم ساكته ليه؟؛!
تسنيم: هاا
ماما : مالك ي تسنيم
تسنيم : خائفه اووي من الغربة و كمان لأنى بحب هنا اووى و لأننا بنات
يمني : ضحكت و قالت خلاص ممكن نخليكِ هنا عند الحرباية مرات خالك
ماما : ديما بحس أنك أكتر حد عاقِله فيهم ي تسنيم
( فضلنا نتكلم لحد الفجر و بعد الفجر ماما قالت
ماما : يلا ي بنات
تسنيم : خلاص هنمشي؟!!!
يمني : هنرجع بس وأنتِ رأسك مرفوعة ي ماما ان شاء الله
ماما : واثقة فيكم ي بنات يلا
يمني : بس إحنا هنروح فين!!
ماما : أرض الله واسعة ي بنتي
تسنيم: اه برضو هنروح فين؟
ماما : بعصبية عند خالكم إللي هناك
تسنيم: بس ده ..
ماما : مش عايزة إسمع صوتكم خالص
فرح : عارفة ي ماما بيقولوا نتيجة الثانويه هتبان بعد بكره
ماما : بصدمة مين قالك كده ي فرح
فرح : أصحابي فى الدرس
يمني : متخافيش ي ماما اكيد هجيب مجموع كويس
ماما : أنتِ عملتي إللي عليكِ ي يمني
يمني : حضنت ماما و كلنا كمان حضنا ماما
( ومشينا حاولنا طول الطريق نهون على بعض إللى تقول حاجه من زمان بتضحك و إللي تفتكر كلام بابا و نضحك عليه و إللى تقول حكايات عرفتها من أصحابها علشان نضحك )
^^
ماما : يااها أخيرا وصلنا
فرح : هو خالى هنا!!؟
ماما: اه
فرح : المكان وحش اوي
إسراء : تعرفي تسكتي ي فرح؟!!
تسنيم: إحنا جايين نتعلم و هنرجع ي بنات نستحمل بقا
فرح : بس أاا
يمني : أمشي ي فرح وأنتِ ساكتة
( أول لما دخلنا عند خالى كأن مستغرب اووي لكن بعد كده فرح بينا اووي )
خالى : تعرفي ي أختي أنا عندي بنتين ،النهاردة بقا عند ست بنات
ماما : ربنا يخليك ي أخويا
( بدأنا نحس بالأمان عند خالى و حب خالى و عياله لينا كان مطمنا اوووى)
^^^ بعد يومين و إحنا عند خالى^^^
خالى : بيقولوا نتيجة الثانويه العامة هتظهر النهاردة
ماما : ي ساتر استر يارب
فرح : ماماااااا الحقي
ماما : أيه ..
فرح:…
يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية لمة عيلة)

اترك رد