روايات

رواية حارسه الاعمى الفصل الأول 1 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية حارسه الاعمى الفصل الأول 1 بقلم رانيا عبدالعليم

رواية حارسه الاعمى البارت الأول

رواية حارسه الاعمى الجزء الأول

حارسه الاعمى
حارسه الاعمى

رواية حارسه الاعمى الحلقة الأولى

وقع من علي الكرسي العجل بتاعه ومش قادر يتحرك بيلتفت حواليه انه يسمع صوت حد ينجده كان لسه هيتكلم وينادي علي حد من الخدم لكن افتكر ان امه ادتلهم اجازه ….جرب ينادي علي امه لكن من غير فايده محدش بيرد عليه …موبايله بعيد عنه مش هيعرف يوصله فضل علي الحال ده 6 ساعات وهو واقع علي الارض حاسس بالعجز الوقت بيمر بالبطيئ وكل ثانيه بتعدي عليه بتحسسه بضعفه في اللحظه دي بتدخل عبير ام مصعب وتشهق :يالهوي تعالي يامصعب
بتسنده لحد ما يقوم وتقعده علي السرير:انت كده كويس يا مصعب
مصعب بيهز راسه من غير ما يتكلم
عبير بحده:اسمع يا مصعب مش هينفع الحال ده اديك شايف انا لو مش موجوده انت كنت هتفضل مكانك وممكن تمو’ت ومحدش يحس بيك انا هجبلك حد يراعيك وياخد باله منك
مصعب اتكلم بغضب مكتوم:انتي عايزه مني ايه ما تسيبيني امو’ت هتزعلي مثلا؟؟؟؟اتفضلي من هنا ومش محتاج مساعده من حضرتك
عبير قبل ما تخرج:انا بعمل لمصلحتك النهارده هشوف حد وهجيبه ياخد باله منك.
عبير بتخرج من اوضه مصعب تروح اوضتها وتطلع الفون بتاعها وتطلب رقم وبتنتظر الرد:ايوه يا ادهم
ادهم كان مستغرب ان ام مصعب ترن عليه
ده:نعم هو في حاجه حصلت …مصعب كويس؟؟؟

 

 

عبير بغيظ:اه في حاجات حصلت في ان صاحبك اعمي وعا’جز لا بيشوف ولا بيتحرك من مكانه وانا بصراحه مش بقياله العمر كله لازم اجبله حد يشوف هو محتاج ايه…النهارده كنت برا والخدم كلهم واخدين اجازه جيت البيت لقيته واقع علي الارض مش هينفع كده لازم تشوفله حد
ادهم:خلاص تمام انا هتصرف
بيقفل ادهم معاها المكالمه وهو بيفكر بقلق علي صاحبه : ياتري هتكون موافق يا مصعب اني اجبلك حد باخد باله منك يا تري كبريائك هيسمحلك ولا هترفض زي كل مره
بياخد جاكت البدله بتاعه وبيمشي من الشركه وهو ماشي بالعربيه بتاعته بيلاحظ ان الطريق واقف والعربيات واقفه بينزل من العربيه بغيظ وهو مضايق بسبب الزحمه دي وهو مش عارف يمشي بيلاقي ناس كتير ملمومه بيقرب منهم وبيشوف بنت بتتخانق مع رجاله كتير
ادهم بيستغرب اللي بيحصل وبيتحرك بسرعه في اتجاه الخناقه دي بيحاول يفض الاشتباك :لو سمحتي اللي بتعمليه ده غلط مينفعش كده ده راجل وانتي ست وميتفعش تمدى ايدك علي راجل
بتبصله بتفحص من فوق لتحت :طاب يلا وريني عرض كتافك …بترجع تضر’ب الراجل اللي هيا مسكاه بالبوكس في واحد بيحاول يقوم من اللي علي الارض بتضر’به في بطنه برجلها بتبص حواليها علي الرجاله اللي كانت بتتخانق معاهم بتلاقيهم كلهم علي الارض ومحدش قادر يتحرك بتتكلم بصوت عالي :اي راجل يفكر يلمس واحده ست ميبقاش راجل ده اخرو يبقي مر’ا زيها
بتمشي وسط الزحمه دي وبتطلع بنت من وسطهم وبتوقفها تبص علي الرجاله المتسطحين علي الارض :محدش فيهم تاني هيقدر يتعر’ضلك

 

 

…بترفع راس البنت من الارض ووتكلم بزعيق:لما تبقي ماشيه تمشي وانتي رافعه راسك مفيش اي حاجه ممكن تخليكي توطي راسك فاهمه.
ادهم كان فهم اللي حصل من اللي نيروز عملته
نيروز بتتكلم بصوت عالي:كل واحد يروح لحاله فضناها ياعرب
الكل بيمشي وادهم لسه واقف بيبص لنيروز
نيروز بتبصله من فوق لتحت:في حاجه؟
ادهم بتلقائيه: تشتغلي حارسه؟؟؟
نيروز بتبصله بعدم فهم:حارسه ايه احرسلك عماره يعني؟؟!
ادهم:لا فهمتي غلط …يعني اقصد تشتغلي زي مساعده تخلي بالك من شخص مريض هو كفيف و عا’جز مش بيعرف يتحرك وكده وبيوقع من علي الكرسي كتير ف انتي باين عليكي ماشاء الله يعني عندك صحه ولو وقع هتقدرى تشيليه
نيروز بتحس بشفقه تجاه الشخص اللي ادهم بيتكلم عنه بتفكر لدقايق بسيطه :موافقه
ادهم : طيب يا ريت لو هتبدأي من النهارده
نيروز بتهز كتفها :عادي مفيش مشاكل …بس وصل البنت دي بيتها وبعدين اروح معاك
ادهم بيركب العربيه في اول كرسي ونيروز والبنت بيركبو ورا
البنت بتوصف عنوان بيتها لأدهم :خلاص قربت زي ما انتي كده ….ايوه هنا شكرا جدا لحضراتكم
نيروز:خلي بالك من نفسك ومتسمحيش لحد يلم’سك
البنت بتهز راسها بإبتسامه وبتقفل باب العربيه وتمشي
ادهم:الرجاله اللي ضربتيهم دول كانو بيحاولوا يتحر’شوا بالبنت دي؟؟؟

 

 

نيروز:ايوه
بيفضلو ساكيتن لحد ما بيوصلو الڤيلا
ادهم:وصلنا انزلي
بينزل ادهم ونيروز بتنزل وراه وبيدخل الڤيلا
عبير : اتفضل يا ادهم …بتبص لنيروز:اتفضلي
بيدخل ادهم وبيبص لعبير:انا جبت الشخص اللي هيخلي باله من مصعب زي ما قولتي
عبير بإستغراب:فين؟؟…بتستوعب كلامه:اوعي يكون قصدك…
ادهم: ايوه هي
عبير:ازاي يعني دي بنت ومش هتعرف تعمل حاجه
ادهم هز كتفه بقله حيله:جربيها مش هتخسري حاجه
عبير بغيظ: ماشي…اطلعي فوق اول اوضه عند السلم
بتطلع نيروز وبتخبط علي باب الاوضه بس محدش بيرد بتفتح الباب بهدوء:اهلا
مصعب بيسمع صوت بنت بيتكلم بإستغراب:مين
نيروز بتاخد نفس عميق وتتكلم بهدوء:انا اللي هاخد بالي منك وهساعدك
مصعب ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حارسه الاعمى)

اترك رد