روايات

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الفصل الثاني عشر 12 بقلم دينا النجاشي

رواية وهل سيأتي جبر قلبي البارت الثاني عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الجزء الثاني عشر

رواية وهل سيأتي جبر قلبي الحلقة الثانية عشر

وبعد دقائق وضع طعام العشاء وجلس الجميع الي ان ياسين قد لاحظ عدم وجود حور فنظر حوله لكن لما يراها
ياسين وهوا يقوم من مكانه احم انا نسيت حاجه في العربيه هجيبها وجاي علي طول.
★ذهب لمكان وراء المنزل كانت عندما تغضب منه حور تذهب اليه وفعلا وجدها تجلس تبكي فاقترب منها وجلس بجانبها ممكن تقوليلي بتعيطي ليه !؟
استغربت حور وجوده بجانبها فقامت لتذهب لكنه امسك بيدها مما ذاد ذلك من غضبها.. سيب ايدي.. لكنه لم يتركها وبغضب اكبر بقولك سيبها وبدموع حاولت السيطرة عليها سيبها.
مش هسيبها غير لما تقليلي اي سبب الدموع دي كلها !؟
حور بسخريه بجد عاوز تعرف ؟
“”فوأم لها ياسين””
حور بدموع وانت بـ اي حق جاي تسألني ؟ها بـ اي حق؟دينا النجاشي
.
اقترب ياسين منها اهدي ياحور الحاله دي مش كويسه علشانك
ضحكت بقهر فعلاً؟… عارف اي اللي مش كويس علشاني ؟نظر له ياسين يحثها ان تكمل
فقابلت نظراته بكره انت …انت اللي وجودك تقيل علي قلبي انت اللي اتمنيت مشوفكش تاني انت الحاجه الوحشه في حياتي كلها انت ياياسين

 

كان ياسين يستمع لكلماتها بصدمه فصغيرته لم ترحم قلبه شعر بنغزه في قلبه فهيا اوجعته ولم ترحمه فنظر لها با ألم شكل رجوعي تاني كان غلط
حور بشراسه ياريتك ما رجعت
ياسين وهوا يبتسم نصف ابتسامه تملأها الوجع انا اسف بس وعد مني ليكي انك مش هتشوفيني تاني وبابتسامة حزينه شكل حبك اتقلب كره ياحور كان عندي امل تفهمي اللي عملته بس حقك عليا يا حوريه شكلي بوجعك .
سحب من جيبه اسورة خاص بحور وهي صغيره وقدمه لها دا كان اكتر حاجه بتحبيها وقع منك قبل كده وانا اخدته ودا وقته يرجع .
وولاها ظهره وعندما خطا خطوتين استمع لصوتها وهيا تقول بدموع هتمشي تاني؟
فنظر لها بابتسامه يحاول رسمها انا عمري ما اقدر اكون سبب وجع وحزن ليكي
حور بدموع بس انت وجعتني
دينا النجاشي
نظر لها ياسين وبحزن حاول اخفائه كان غصب عني

 

حور بكسره انا كنت بموت في اليوم ميت مره وانت مكنش علي بالك… غصب عنك اي تيجي تشوفني انا كنت عايشه من غير روح كل حاجه بتوجعني النفس اللي بتنفسه بيوجعني قلبي كنت حاسه انه متكتف كان بينبض من غير روح شوفت لما تحس انك فاضي من جوه دا كان شعوري في بعدك ، دايما كنت اسمع ان الحب شعور جميل
بيخليك تحس بمشاعر مختلفه لكن انا لا انا كنت كل يوم بتمني اموت بسبب الوجع اللي حاسة بيه
★بكت بحرقه انا كرهت الشعور دا اوي دعيت ربنا كتير يخلصني منه بس انا مع كل يوم كنت بحبك اكتر واكتر ولما بدأت اتأقلم وحاول اخرج اعمل اي حاجه تلهيني عن تفكيري بيك ثانيه جيت……جيت وحسيت اني فعلا حبي ليك لعنه بتدمرني غصب عني ياريته كان بإيدي
فنظرت لياسين بابتسامه عارف الحلو اي !
استغرب ياسين حالها استغرب ابتسامتها كان قلبه يتقطع علي صغيرته ومع كل دمعه تسقط من عينيها يشعر وكأنه خنجر في قلبه
اكملت حور بنفس الابتسامه انت هتفضل بس انا المره دي همشي مش هحرمك تاني منهم وتركته وغادرت تنزل دموعه بقهر
“”””وبعد ليله حزينه علي البعض “””
استيقظ زين من نومه فطبع قبله علي جبين تقي
وبابتسامة علي برآتها وهي نائمه تقي قومي يلاا
تقي بحركات طفوليه انا عوزه انام سيبني بقا
زين بضحكه خفيفه طب قومي يلاا عشان هنتأخر علي الجامعه استيقظت تقي بنوم طيب خلاص قمت
زين بحب انا هروح اجهز وعلي ما اخلص تكوني جهزتي
وأمت له تقي وقامت بكسل وذهبت باتجاه باب الغرفه لتخرج وهيا بملابس النوم
زين باستغراب انتي راحه فين؟

 

نظرت له تقي ببرأه هصحي حور عشان تجهز
رفع زين احد حاجبيه هتنزلي كده؟
لم تفهم تقي ما يقصده ونظرت لنفسها بصدمه ها اه لا منا هلبس
زين بصبر ادخلي اجهزي يا تقي انا هروح اصحيها
فركت يدها ببعضها بتوتر زين ؟
فنظر زين بتجاهها نعم
هوا انا جيت هنا ازاي اخر حاجه فاكراها اننا كنا متجمعين كلنا بنسمع فيلم
زين ببتسامه اممم بنوتي نامت وهي بتتفرج
★لمعت عين تقي بفرحه عندما لقبها ببنوتته
اما زين فذهب غرفة حور وقام بطرق عليها دون اجابه فعلم انها لازالت نائمه دخل اليها واقترب منها وبهدوء حور حببتي يلاا قومي.
استيقظت حور بتعب فكانت عيونها متورمه من كثرة بكائها لا تعلم متي غطت في النوم اما زين عند رؤيته لها بتلك الحاله شعر بالحزن .
حور بنوم نعم يازين ؟
زين بحب مفيش ياقلبي وطبع قلبه علي جبينها كملي نوم وقام بتغطيتها وغادر
___

 

_في موقع العمل ____
___كان يجلس والد تقي والقلق يظهر علي وجهه فهو يقوم بالاتصال علي المنزل منذ بضعة ايام ولا يأتيه اي رد…
صديقه وهوا يحاول إطمئنانه متقلقش اكيد هما مشغولين في حاجه
والد تقي بقلق وخوف حاجة اي اللي تخليهم قافلين موبيلاتهم ؟ بقالهم كام يوم انا قلبي مش مطمن حاسس ان فيه حاجه ،وبحزن زي المتكتف مش عارف اروح ولا اجي
صديقه بحزن علي حالته كلها يومين و ورق السفر يجهز وربنا هيطمنك عليهم
والد تقي بتنهيده يااارب
____
_عند زين ____
_كان يقف بحزن شارد يفكر في شقيقته فرأت تقي ملامح الحزن الظاهره علي وجهه فاقتربت منه بقلق وقامت بمسك يده.. زين مالك؟
في اي؟

 

قرب زين يد تقي اليه وقام بطبع قبله عليها وبتنهيده انا هدخل اجهز عشان نلحق
“”” تقي بحزن وقد فهمت من نظراته ان حور ليست بخير “””
حور مجروحه اوي يازين ونظرت له بدموع جرح قلبها لسة بيوجعها ، بيوجعها اكتر من الاول.
جلس زين علي فراشه ووضع وجهه بين كفوفه مش عارف اعمل اي؟ ونظر لها بحزن فضلت انكر انها بتحبه طول الوقت انكر وقول ان دا بسبب تعلقها بيه ومع الايام هتنسي بس اللي شوفته في عنيها يوم كتب الكتاب كان بيقول غير كده مش قادر افكر ولا عارف اتصرف اقتربت منه تقي ونزلت علي ركبتيها امامه ونظرت لتلك الدموع التي يقاومها ووضعت يدها بحب علي وجهه حور بتحبك جدا خليها تفتحلك قلبها هيا بتحس بالامان معاك دا اللي شوفته في عنيها هيا مش بتشوفك اخ وبس هيا بتشوفك امانها فهمها متقساش علي قلبها ولا تشيل نفسها اي زنب. احسسها بذنب وجعها اكتر وانا معاك وهنحاول نخرجها من دا كله
ابتسم زين بحب وقام بضمها اليه ليهدأ قلبه ربنا يباركلي فيكي ياتقي فبتسمت بحب وطبعت قبله رقيق علي وجهه.دينا النجاشي
“”وبعد مده من الوقت غادرو الاثنين الي الجامعه””

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وهل سيأتي جبر قلبي)

اترك رد