روايات

رواية حرب أهالي الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة محمد

رواية حرب أهالي الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة محمد

رواية حرب أهالي البارت الثالث

رواية حرب أهالي الجزء الثالث

حرب أهالي
حرب أهالي

رواية حرب أهالي الحلقة الثالثة

*وراحوا للبيت علشان يجيبوا هدوم وفعلا سامي استنيٰ ياسمين تحت وهي راحت تجيب الهدوم وجابت دريس وخمار بحكم ان هي مختمرة ــــــ وهي نازلة سمعت زينب وحنين بيقولوا*
زينب بخبث….. نحن هنبيع المخدر*ات الي معانا بعدين هنمضي ابوكي علي الارض بتاعته والبيت ونحط مخدر*رات لابوكي هنا ونخلع نحن.
حنين بخبث….. عين العقل يا ماما.
زينب….. يلا يا بت ادخلي كلمي جوزك قوليلة يحضر الي قولتله عليه وانا هكلمك الولية ام سعد تحضر العمل الي هعمله للحرباية حبيبة.
حنين بفرحة…. عيوني.
*مشيت حنين وزينب قعدت بفرحة علي خطتها اي ماشية تمام ، وياسمين مقدرتش تتحمل اكتر من كده ونزلت جري وهي بتعيط وشافها سامي الي كان ساند علي العربية وجري عليها علشان يعرف بتعيط لية؟*
سامي بخضة….. ياسمين حببتي مالك في اي.
*ياسمين بعياط كانت هتقولة بس هي مش معاه دليل ومحدش هيصدق حاجة زي كده لأن دي حاجة قوية جداً ففضلت السكوت*

 

 

ياسمين بعياط وتقطع.. مم.. مفيشش… انا بسس بطننني وجعتني فجأة.
سامي بخوف… طيب يلا نحن كده كده رايحين المستشفى هنخلي الدكتورة تكشف تشوف في اي.
ياسمين بسرعة… لا لا مش محتاجة يلا بينا علشان نرجع المستشفى.
سامي بشك… متأكده؟
ياسمين بتوتر…. ايوة يلا بينا.
*سامي ركّب ياسمين العربية وبعدين هو ركب هو عارف ان فية حاجة بس هي مش راضية تقول ففضل السكوت علشان ميضغطش عليها وفي الاول والاخر هتاجي وتقوله دا بالنسباله اما هي كانت بتحاول انها متعيطش وتبقي هادية علشان سامي ميشكش فيها ومتعرفش انه اتأكد ان فيها حاجة… ومن سوء حظهم ان حنين كانت واقفة في البلكونه بتكلم جوزها “ياسر”وشافت ياسمين وهي بتجري وهي بتعيط وعلي طول ققلت مع ياسر وراحت لزينب*
حنين بخضة….. اللحقي يا ماما.
زينب بخصة…. في اي يا موكوسة؟
حنين بخوف…. ياسمين نزلت من البيت وهي بتعيط اكيد سمعتنا وهتقولهم وهنروح في داهية.
زينب بخوف…. انتي بتقولي اي اكيد مستحيل بعدين هي اي جابها اصلا؟
حنين ….. معرفش معرفش.
زينب بخبث… متخافيش ياسمين خوافة ونقدر من اقل شيئ نخوفها وهي اصلا مش هتقدر تتكلم مش معاها دليل ونحن هنكدب كل دا وهننكر بسيطة.

 

 

حنين براحة…. الحمد لله ، قوليلي عملتي اي مع ام سعد؟
زينب بخبث.. هتجيب العمل الي هنحطه للموكوسة حبيبة.
حنين…. طيب واي نتيجة العمل دا؟
*ملحوظه العمل هو السحر للناس الي مش عارفة*
زينب… متتجوزش ومتخلفش وتبقي مش مرتاحة وفي الآخر تنت*حر.
حنين….. يا لهوووي يا ماما لا انا مش هعمل كده دي مهما كانت اختي.
زينب بكرة… ماهي بنتي بس بكرها.
حنين…. لية؟
زينب بكرهة… كنت اجمل بنات المنطقة وابوكي كان من الناس الي بتسكر وكان عايز يتجوزني بأي طريقة وانا كنت برفض وفي مرة كان سكران وانا كنت جاية من الشغل خدرني واخدني لشقة دعا*رة واغتص*بني ودمر حياتي وقتها قولت لأهلي ضربوني وحبسوني وعذبوني وفي يوم عرفت اني حامل وبعدين اتفاجأت انهم جوزوني له وانا مكنتش اعرف وقتها جات وانا كرهتها وهفضل اكرها ومش هسكت غير لما اموت*ها.
حنين بصدمة….. كل دا.
زينب…. واكتر من كده ربنا ياخدها ، ياسر قالك اي؟
حنين….. قالي حضر كل حاجة ومستني الاشارة مننا.
زينب…. كويس يلا حضري نفسك علشان نروح عندنا العقربة.
حنين… حبيبة؟

 

 

زينب… هو فيه غيرها.
حنين…. حاضر.
*مشيت حنين وزينب قعدت تفكر في حياتها وازاي ادمرت *
*~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~*
((عند حبيبة))
*وصلوا سامي وياسمين الي بتحاول تتمالك اعصابها قدر الإمكان *
سامي…. خدي يا حبيبة الهدوم اهي يلا غيري هدومك وعلا هتساعدك.
حبيبة بتوتر… عمي هو انا م هروح بيتنا مش كده؟
سامي….. اكيد يلا بس غيري علشان فيه حاجة في انتظارك.
حبيبة باستغراب….. هو اي؟
سامي….. يلا بس غيري وهنشوف الموضوع دا بعدين.
علا…. خلاص اطلع انت وخلي ياسمين.
سامي…. ماشي بس بسرعة.
*طلع سامي واتصل بأحمد*
سامي…. خلصت؟
أحمد…. فاضل كام حاجة كده.
سامي…. طيب بسرعة مش عايزين نضيع الفرصة.
أحمد…. حاضر.
سامي…. محمد راح فين؟
أحمد….. راح الكبا*رية زي عادته.
سامي بتنهيدة…… مش هيتغير يلا ربنا يهديه ، خلص انت بسرعة.
أحمد…. ماشي.
سامي…. سلام.
*خلصت المكالمة ولسة هيلف يروح يشوف حبيبة وعلا وياسمين لقي زينب وحنين في وشة*
سامي بضيق.. خير اي سبب الزيارة الي مش سعيدة دي؟
زينب بخبث….. اي جاية اشوف بنتي دا مهما كان من دمي.
سامي…. لا فيكي الخير ، عايزة اي يا زينب؟
زينب…. في اي يا سامي قولتلك جاية اشوف بنتي.
حنين…. الحق علينا جايين نشوفها بعد الفضيحة الي عملتها؟

 

 

سامي بسخرية….. انا وانتو عارفين ان محصلش حاجة ودا كلة مسلسل منكم.
زينب…. مش مهم تصدق بكرة تندموا ، فين حبيبة؟
علا من وراهم….. زيارة مش سعيدة يا زينب.
زينب….. ملكيش دعوة يا سلفتي *واكملت بخبث* عامله اي يا حببتي والولد كويس؟
حبيبة بدموع…. حسبي الله ونعم الوكيل فيكم انتو السبب وانتو عارفين ان مفيش حاجة.
حنين…. ملهوش لازمة يا حببتي الكدب كلنا اسرة مع بعضينا.
علا بسخرية….. اسرة واطي*ة.
زينب بخبث…. اي يا سلفتي اظاهر انك مليتي راس بنتي بكلامك الفاضي.
علا بسخرية…. يا حببتي هي كبيرة بما فيه الكفاية مش هاجي اقولها قولي اي او اعملي اي.
سامي….. يلا طرقونا بقي.
زينب بخبث…. ماشي يا سامي انت وعلا بس هتحتاجونا وهتقولوا يا ريتنا ما عملنا كده *وراحت اتجاة ياسمين الي ساكتة من الصبح بخوف وحضتنها وهمست لها*
زينب بخبث….. جربي تقولي حاجة وانا هوصيهم عليكي واخليهم يغتص*بوكي ويرموكي للكلاب *وبعدت* كبرتي وبقيتي عروسة زي القمر بس ياريت متبقيش زي امك.
*قالت كلامها دا ومشيت هي وحنين وقرب سامي من حبيبة*
سامي بحنان….. مش عايزاك تزعلي بكرة يندموا والندم مش هيفيد يلا بينا.
*ومشيوا كلهم وراحوا البيت وهما طالعين لقيوا محمد سكر*ان وبيطاوح من هنا وهنا تجاهلوا وراحوا شقة سامي*
سامي…… يلا اللبسي حاجة حلوة كده وتعالي وانتو كمان.
حبيبة…. لية؟
سامي… اسمعي الكلام بسرعةةة.

 

 

*وفعلا سمعوا الكلام ولبسوا فساتين الي لما دخلوا الغرف كل واحده لقيت فستان علي السرير و من الواضح ان أحمد الي جابة *
سامي بإبتسامة….. كده تمام يلا بينا.
حبيبة.. برضوا مش هتقول في اي يا عمي.
سامي بإبتسامة…. لو تصبري بس.
*وطلعوا من الشقة واستغربوا وجود شرطة بكمية هائلة وقدامهم محمد*
الظابط…. انت محمد؟
محمد بتوهان… ايوة.
الظابط…. مقبوض عليك بتهمة مخدر*ات واعضاء…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرب أهالي)

اترك رد

error: Content is protected !!