روايات

رواية حرب أهالي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية حرب أهالي الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية حرب أهالي البارت الأول

رواية حرب أهالي الجزء الأول

حرب أهالي
حرب أهالي

رواية حرب أهالي الحلقة الأولى

احمد……. احم يا عمي انا جاي اطلب ايد بنتك حبيبه.
محمد بابا….. طلبك مرفوض للأسف معندناش بنت اسمها حبيبه.
احمد بصدمه….. ازاي بس يا عمي.
محمد ببرود….. زي ما سمعت نحن عندنا بنتنا حنين وبس.
احمد بصدمه……. طيب وحبيبه بنت طنط عفاف الله يرحمها.
محمد ببرود…… دي الخدامه.
احمد بتمالك اعصاب…… يا عمي ازاي بس دا بنتك وانا ابن اخوك و عايز اتجوزها .
محمد ببرود… انت لو ابن اخويا مش هتتجوز خدامه هتتجوز ست الستات حنين.
احمد…… بس انا مش عايز غير حبيبه مش انت عايز تخلص منها هاتها انا عايزاها وشاريها.
محمد ببرود……. انت يا تتجوز حنين يا اما معندناش بنات للجواز.
احمد وقف بغضب……. ماشي يا عمي بس انا مش هتجوز غير حبيبه وهي مش هتكون لغيري.
محمد ببرود…… يا واد خلي زوقك حلو اتجوز ست الستات مش الخدامه الي متسواش دي.
احمد بتمالك اعصاب…… لو سمحت يا عمي متغلطش فيها وانا حبيبه بالنسبالي بالدنيا وما فيها.
محمد ببرود…….. هتفضل زي ما انت مش هتبص لفوق ابدا.

 

 

حنين بدلع……. ليه بس يا احمد دا انا مفيش مني مش زيها معقده.
احمد بص لتحت……. أستغفر الله العظيم ياستي متتدخليش بين الرجاله.
محمد….. ادخلي جوا يا حنين.
حنين بسهوكه……. حاضر يا عيون حنين ((ودخلت))
احمد وهو ماشي ناحية الباب……. مخلصش كلامنا يا عمي وهتجوزها يا عمي ومش هسيبها.
محمد ببرود……. بالسلامه يا اخويا ، حنين زينب تعالو هناااا.
حنين جات بلهفه…… هااااا يا بابا عملت اي.
محمد…… يا عيون بابا انت و لو هو مش عايزك انتي تتجوزي سيد سيده وهو الخسران الوحيد.
حنين بغيظ…… بس انا عايزاه هو يا بابا.
زينب بغيظ….. يعني يسيب حنين فلقة القمر ويروح للزباله دي خدامه ولا تسوي.
محمد….. سيبك منها يا روحي ، عايز اقولكم خبر بمليون جنيه.
((ولسه هيتكلم حاجه وقعت جامد راحوا يشوفوا في اي لقيوا حبيبه واقعه ورا الباب)).
زينب بخبث….. شوف البنت بتتصنط علينا هستني اي من تربية عفاف روحي يا بت يا حنين جيبي ميه ودلقيها عليها.
حنين بخبث….. غالي والطلب رخيص ((وجابت الميه ودلقتها))
حبيبه بخوف….. في اي .
محمد مسكها من شعرها…… بتتصنطي عليا يا بنت ال****.
حبيبه بخوف…… والله ابدا انا كنت جايه اشوف هو جاي ليه.
زينب بخبث…… ما انتي اكيد عارفه ما هو أبو الي في بطنك.
حبيبه برعب…. بطني اي يا شيخه حرام عليكي بقي بطلي كدب.
حنين بخبث…… كلام ماما صح يا بابا انا كنت بشوفها وهي بتكلمه من البلكونه وتقوله امتي تاجي تتجوزني انا بطني ابتدت تكبر.
حبيبه بخوف ورعب وبكاء……. والله ما حصل يا بابا والله ابدا ليه كده يا ماما ليه كده.

 

 

زينب بكره…… متقوليش ماما انا مش معايااااا غير بنت واحده وهي حنين وبس.
محمد بصوت عالي…… والله لهوريكي يا بنت الو****.
ونزل ضرب فيها بكل توحش وعنف و زينب و حنين بيبصوا بكل شماته وفرح ((وبحكم أن شقة احمد في وش شقة حبيبه سمع الصراخ ودخل بسرعه بعد ما كسر الباب)).
احمد بصدمه….. ابعد يا عمي ((وبيحاول يبعده عنها)) .
محمد بغضب اعمي…. بتدافع عن الفاجره دي ما طبعاً ام ابنك.
احمد بصدمه من الكلام…. انت بتقول اي يا عمي.
محمد بغضب اعمي….. متحورش عليا انا عرفت كل حاجه.
احمد اشتال حبيبه……. وربي لو حصلها حاجه هدفنكم كلكم وانت يا عمي بكره تعرف الحقيقه وتندم .
محمد ببرود…. مش هندم علي واحده فاجره.
(( احمد بصله بشفقه واخد حبيبه بسرعه علي عربيته و راح المستشفي بسرعه ونقلوها أوضة الكشف وهو كان رايح جاي من التوتر و اتصل علي مامته و باباه و أخته و اخوه وجوا المستشفي أخته اسمها ياسمين و اخوه اسمه مراد ومامته اسمها علا و أبوه اسمه سامي وطلع الدكتور بعد وقت طويل))
الدكتور……. انا لازم ابلغ دي مضروبه بكل توحش و عنف شديد حاله من التوحش.
احمد…… لأ نحن مش هنبلغ هي عامله اي دلوقتي.
الدكتور….. نفسيتها تحت الصفر وكمان جسمها في كدمات كتير وكان هيبقي فيه كسر بس الحمدلله اهتموا بيها و متزعلوهاش لأنها ممكن تدخل في غيبوبه.
احمد…. ماشي شكراً يا دكتور تعبناك معانا.
الدكتور…. الشكر لله دا واجبي بعد اذنكم ((ومشي))
سامي بغضب….. هنعمل اي دلوقتي انا لا يمكن اوديها هناك تاني دا ممكن يموتها وكل من الحربايه مراته.

 

 

علا بغضب…… عندك حق وهي هترجع معانا البيت رجوع عن محمد وزينب لأ.
احمد بهدوء……. انا هتجوزها .
علا….. بتحبها ولا شفقه.
سامي…… شفقة اي بس يا علا دا الدنيا كلها عارفه ان احمد بيحب حبيبه ومن وهي بضفاير.
علا…… بتأكد يا حبيبي .
احمد بهدوء……. اتأكدي يا حببتي انت هتكون الوكيل يا بابا وهتجوزها.
مراد…… هو مش لازم عمو محمد يعرف .
احمد بهدوء….. لأ.
علا…… هو اي الي حصل يا حبيبي.
((وقص عليهم احمد الي حصل تحت صدمتهم)).
علا….. اكيد الحربايه زينب هي الي قالتله الكلام دا.
ياسمين ببراءه…… انا اصلا بخاف منها وشها وحش اوي و لا حنين الف كيلو مكياج عامله زي المليكان وانا بخاف منهم.
(( وبعد وقت تم الزواج وصحيت حبيبه))
حبيبه بصراخ……. ابعد عني والله يا بابا انا معملتش حاجه والله ليه كده يا ماما انا بنتك .
((كلهم دخلوا وحاولوا يهدوها بس فشلوا وفضلت تعيط كتيييير لغاية ما اخدت حقنة منومه ونامت)).
في اليوم التاني 🌞🌞🌞✨.
(( حبيبه صحيت وطلبت انها تشوف احمد لوحده)).
حبيبه بجمود…… انا لو طلبت منك حاجه هتنفذها.
احمد بحب……. اطلبي روحي و انا اديهالك انتي عايزه اي؟
حبيبه بجمود……… عايزه اعمل تحليل DNA عايزه اعرف انا بنتهم بجد ولا لأ مع اني اشك بس انا عايزه اتأكده.
احمد كان يعارض بس افتكر كلام الدكتور….. حاضر يا حبيبه.
حبيبه….. روح هاتلي شعره مش شعر بابا.
احمد….. ازاي .

 

 

حبيبه…… انت وشطارتك بقي.
احمد….. حاضر يا حبيبه ولما اجي هقولك علي حاجه.
حبيبه….. ماشي وانا مستنياك.
احمد بحب….. بحبك.
حبيبه بكسوف…… احمد عيب كده قلة أدب.
احمد بضحك…… ما هو خلاص مبقاش حرام يا جميل.
حبيبه باستغراب……. تقصد اي.
احمد بتهرب…….. مقصدش ويلا انا ماشي علشان اجيب الشعره الي هطلع عيني.
حبيبه…… معلش معلش انت معاك كام حبيبه.
احمد بعشق….. حبيبه واحده حبيبة قلبي.
حبيبه بكسوف……. يلا امشي.
((وراح عند بيت عمه وحنين فتحت))
احمد وهو غاضض بصره……. عمي موجود وفاضي.
حنين باغراء ودلع…… ولو مش فاضي يفضالك.
محمد…….. مين يا حنين.
حنين…….. دا احمد يا بابا.
محمد ببرود…….. تعاليٰ يا احمد.
احمد وهو علي نفس الحاله……. عديني لو سمحتي.
حنين بعدت عن الباب بس مش اوي…… اتفضل.
((أحمد كان داخل لقي حنين باسته من خده)).
((احمد بصلها بصدمه بعدين غض بصره وكان ماشي مصدوم من الي عملته)).
محمد بسخريه…… اي مش قادر انت ولا هي تهدو شويه لما تاجي من المستشفى دا حتي هي مكسره.
احمد باستغراب…… تقصد اي.

 

 

محمد ببرود……مقصدش فيه حاجه.
احمد….. اه بس اي الي في شعرك دا يا عمي.
محمد باستغراب…….. اي .
احمد قام وقف وشد خصلتين من شعره……… دا كان تراب.
محمد بعدم تصديق……. ماشي في اي.
احمد قعد مكانه…… احم انا هتجوز حبيبه.
محمد برفعة حاجب…… ليه عايز تستر عليها بعد الي عملتوه.
احمد بغضب……. استر علي اي يا عمي بنتك شريفه اي الي انت بتقوله دا.
محمد ببرود……. مش مصدق.
احمد بتفكير…… طيب تعالي معايا و نخلي الدكتوره تكشف عليها.
محمد ببرود……. وانا اي ضمني انكم مش متفقين معاها.
احمد بتفكير…….. تعالي معايا و متقولش لحد وهات الدكتوره الي انت عايزاها حتي لو من برا المستشفي.
محمد…….. تمام يلا بينا.
((و راحو المستشفى وحبيبه كانت فاكره أنه جاي يشوفها بس انصدمت لما عرفت سبب مجيئه وعملوا تحليل DNA بدون ما حد يعرف غير حبيبه وأحمد بس ودخلت الدكتوره علشان تكشف علي حبيبه وكانت الصدمة)).
الدكتوره…….. للاسف……….
محمد بغضب اعمي……. يا بنت الو***.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرب أهالي)

اترك رد