روايات

رواية أزمة زواج الفصل الأول 1 بقلم آية محمد

رواية أزمة زواج الفصل الأول 1 بقلم آية محمد

رواية أزمة زواج البارت الأول

رواية أزمة زواج الجزء الأول

رواية أزمة زواج
رواية أزمة زواج

رواية أزمة زواج الجزء الأولى

_إحنا مستحيل نسمح بقـلة الأدب دي يا دكـتور..
ليـلي: إخـر’سي قطـع لسانك، والله ما في حد قليل الأدب غيـرك، دكـتور أدهم يبقي جـوزي علي سنة الله ورسـوله..
أدهم: بالظبـط، إتفضـلي بقي يا آنسـة إستنيـني في مكتب العميـد..
_ يـا دكـتور أنا مكنتش أعـرف والله، أنا والله فكـرت أنها بتتقـرب من حضـرتك عشان الدرجـات وو…
أدهم: خلص الكـلام يا آنسـه، أتفضلي أطلعـي بـرا..
خـرجـت البـنت و وقفـت ليـلي في نص المـدرج وبصت للكـل بغضب..
ليـلي: أظن كلكم بقيتـوا عـارفيـن.. أنا مـرااته و في بيت واحد مش بس كتب كتـاب، يا ريت بقـي مسمعش حد بيجيب سيـرتي تـاني..
أدهم أبتسم بخـفوت و بعـدين أتحكم في إبتسـامه و حول نظراته للهدوء…
أدهم: خلاص يا ليـلي أقعدي.. نكمل المحـاضرة..
قـعدت ليلي بعد ما صاحبتهـا “ضحي” شدتهـا بصعوبه عشـان أدهم ميتعصبش عليـها…
ضحي بهمس: أقعـدي بقي خلاص الكـل عرف..
ليلي: أيـوا وكدا أحسن عشان أنا أتخنقـت من كلامهـم دا..
ضحي: يا سلام، ما أنا بقـالي إسبـوع من ساعة ما نزلتي الجامعه و أنا بقـولك يا تقـولي للكـل، يا إمـا تبطلي تقـعدي معاه في مكتبـه بالساعات..
ليـلي: لا يا أختي وأستخبي ليه وأصلا يا بنتي والله بروح أقعد أذاكر بس خلاص أنا قولت للكـل، وهحط صباعي في عين التخيـن فيهم..
ضحي بضحك: طب ركزي بقي قبـل ما يطـردنا إحنا الإتنيـن..
خـلصت المحـاضـرة و قررت ليـلي تخلي ضحـي توصـلها للقصر الكبير اللي بقت تسكنـه بعد ما كانت بنت عـادية من أسرة متـوسطـه..
ضـحي: هتعـوزي حاجه..
ليلي: لا يا قلبي مع السلامه.. متنسيش تبعتيـلي pdf المحـاضرة عشان ألحق أذاكرها..
رن مـوبايل ضحـي ف مسكـته وردت…
ضحي: أيـوا يا مراد أنا جايـة أهوه… خلاص يا ليـلي هبعتلك المحـاضرة..
مراد بضيق: أنا مش قولت بلاش ليـلي دي..
ضحي بهدوء: باي يا ليـلي، هبعتلك المحاضره..
إتحـركت ضحـي بعربيتهـا بعيد عن قصـر ليلي و أتكلمت بهدوء…
ضحـي: ليـه يا مراد، مالها ليلي، دي صاحبتي من أول سنه في الكليـة و خلاص هنتخرج ، إشمعنا اليومين دول بس بلاش ليلي…
مـراد: خـلاص يا ضحي، خدي بالك وأنتي سايقـة أنا مستنيكـي في البيـت..
ضحـي: و إسـلام عندك!!
مراد: وأنتي عـاوزة إيه من إسلام!!
ضحي: إيه يا مراد، بسأل عشان هجيب أكل وأنا جايـه و هعمل حسابه لو موجـود!!
مراد: إسلام واقف في المطبـخ بيحضـر الأكل..
ضحي بضحك: حبيبي دا..
مراد: ضحي، يا ريت تاخدي بالك أني جـوزك..
ضحي بضحك: مهو أنت أكيد مش بتغير يعني، هو أنت بتحبني مثلا!!
مراد: لا..مستنينك..
أنهـت المكـالمه ورمت تليـفونها جمبهـا و شغلت قرآن في العربيـة و أتجـهت لشقتهـا….
ضحـي: مساء الخير يا أهل الدار…
إسلام بضحك: أهوه الدوشه جـت..عندك برشام للصداع!!
ضحي: لا والله! بقي هي كدا يا أستاذ إسـلام!
إسـلام: لا لا، بنتنـا عاقـلة، عاملك بقي شويـة مكـرونه هتاكلي صوابعـك وراهم..
مراد: أهو أي أكـل، الواحد بطنه نشفت من أكل الشـارع..
ضحي: وحضـرتك بقي متطبخش ليه كدا زي الشيف إسلام..
مراد: والله المفروض أنتي اللي تطبخي..
ضحي: اااه، عشان أنا الست وأنت الراجل مش كدا!
مراد: بالظـبط..
إسلام: الاه، خلاص هو أنا خليتكم تتخـا’نقوا ولا إيه!!
مـراد: ولا خنا’ق ولا حاجه، يلا خـدي الأطبـاق علي السفرة..
ضحي: طيب..
إسـلام بهمس: السفـره!! الله يرحم..
مـراد بضحك: علي رأيـك، كنا بناكل علي التراب، عيش بالتراب..
إسلام: فـاكر لما كنا بنسـرق بواقي الفراخ من محل الواد محمود بتـاع المشاوي.. كنا بناكـل الخضرا اللي تحتهـا وندي لضحي اللي باقي من الفراخ…
مراد بضحك: والواد محمـود يمسكـنا يرننا العلقـه.. قال يعني كان هيعمل بيهم حاجه..
إسلام: كان بيرميهم للقطط..
مـراد: يلا.. منهم لله اللي كـانوا السبب..
إسلام بإبتسامه: خلاص بقي يا صاحبي مش هنقلبها أحزان، أدينا أهوه في أحسن حال..
مراد: أحسن حـال.. من فـلوس حر’ام يا إسلام..
خـرج مراد بالطبـق وإسلام من بعـده بباقي الأكـل، وقعدوا علي السفـرة ساكتيـن لحد ما قاطهم كـلام ضحي…
ضحـي: مراد في درس النهـارده في المسجد اللي في أخر الشـارع وعـاوزة أروح..
مراد: هتروحي مع مين؟
ضحـي: مع تـونه و إحتمال أخد ليلي..
مراد: لا متاخديش ليلي، روحي مع تسنيم وأرجعي..
ضحي: ليـه يا مراد، مالها ليلي بجد أنا تعبت.. دي صاحبتي يا مراد..
مراد: كدا أنا قولت اللي عندي..
ضحي بغضب: لا يا مراد انا عاوزة اخدها و هاخدها معايا..
مراد: طب مفيش خروج من البيت يا ضحي..
إسلام بحده: أنتـوا هتتخا’نقـوا وأنا قـاعد!!
ضحي: طب ما تحكم إنت!! من ساعـة ما ليلي أتخطبت و هو مخليني أبعد عنهـا، يا تري بقي أنت كنت سايبني أصاحبهـا علشان تقدر تشوفهـا براحتك!!
مراد بغضب: أنتي قليـلة الأدب.
إسلام: مراد!!
ضحي بغضب: لا.. أنا مش قليلـة الأدب.. هو أنت أتجـوزتني ليه بجد! أنت عـاوز تق.هرني وخـلاص.. طلقني وريحني أنا تعبت منك..
إسلام: ضحي.. متعليش صوتك وأدخـلي جـوا..
ضحـي: مش همشي، أنا خلاص خدت قـرار و عـاوزة أتطـلق، أنا بكـر’هك يا مراد و مش عـاوزة أشوفك تاني، أنت أكتر شخص مؤ’ذي شوفته في حيـاتي.. طلقني وسيبني أعيش حيـاتي مع اللي بيحبني..
مراد: اللي بيحبك!!
ضحي: أيـوا، زميلي في الكلية بيحبني و عاوزاني وأنا ع…..
قاطـعها قلم نزل علي وشهـا بقـوة من مـراد وإسـلام قرب منه مسكه، مسكت وشهـا وعنيهـا دمعـت…
ضحي: بردو عـاوزة أتطلق.. طلقني..
مراد بغضب: ولا أنا بحبك يا ضحي، أنا مبحبكيش، أنا أتجوزتك بس عشان أصلح غلطه فااااهمه، أنا اللي مش عـاوزك فااهمه!
ضحي: غلطه!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أزمة زواج)

اترك رد

error: Content is protected !!