روايات

رواية ماسة الفصل السابع 7 بقلم إيمان شرقاوي

رواية ماسة الفصل السابع 7 بقلم إيمان شرقاوي

رواية ماسة البارت السابع

رواية ماسة الجزء السابع

ماسة
ماسة

رواية ماسة الحلقة السابعة

 

رباب بصدمة : ماااااااسة .
ماسة بدموع : بابا … بابا يا ماما حصله ايه .
الأم بحنية لأول مرة : مفيش يا حبيبتي هو كويس متقلقيش .
ماسة بأمل : بجد يا ماما هو كويس .
رباب بحنان : ايوااا يا حبيبتي .
مراد : ازيك يا طنط … اخبار عمي أيه .
رباب : بخير يا بني الحمد لله اتفضلواا .
دخلت ماسة سريعا غرفة والدها … صدمت ماسة بمظهر والداها الذي يشي بتعبه الشديد وشحوب وجهه … وقفت غير قادرة علي التحرك الا من جريان دموعها علي خدها …. أفاقت علي صوت والدها .
الاب بحنان لاول مرة : تعالي يا بنتي واقفة بعيد ليه .
تحركت ماسة بخوف تجاهه : الف سلامة عليك يا بابا ربنا يشفيك يارب .
الاب بابتسامة ندم : انا كويس يا حبيبتي متقلقيش … طمنيني عاملة ايه مع مراد .
ماسة بحب : الحمد لله يابابا مراد كويس خالص وبيعاملني بما يرضي الله .
الاب بسعادة : الحمد لله يا بنتي ربنا يسعدكم …. وبحزن .. سامحيني يا بنتي انا جيتي عليك كتير وكنت فاهم غلط كنت فاكر اني كده بربيك بس للاسف طلعت غلطان … انا مكنتش ليك نعم الاب … بل كنت أسوء شخص في حياتك ظلمتك وظلمت نفسي معاكي …. ودلوقتي بحصد نتيجة تربيتي مع اخوك .
ماسة بحنان وهيا تحتضنه : مسامحك يابابا من كل قلبي ربنا يديم وجودك يارب ويقومك بالسلامة …. وبحزن وربنا يهدي احمد اخويا يارب .
الاب بحنان : لسه بتدعيلنا برضو بعد كل اللي عملناه فيك .
ماسة بحزن : انتوا اهلي وعيلتي ومهما عملتوا فيا هتفضلوا عيلتي اللي مليش في الدنيا غيرهم … وبقهر : انا كنت بس محتاجة اني احس بيكم جمبي …. احس انكم سندي .. احس بحبكم ليا … والحمد لله دلوقتي بس ربنا عوضني وحسيت بالحب ده معاكم صحيح متأخر شوية .. بس المهم اني حسيت أني ليا عيلة بتحبني وليا اهل .
الاب بدموع : تعالي في حضني طيب …. انا اسف ليك يا بنتي آسف بجد.
ماسة بحنان وهيا تحتضنه : متتأسفش يا حبيبي حضنك ده عندي بالدنيا كلها .
رباب بدموع : سامحيني انا كمان يا بنتي … احنا كنا في غفلة وربنا فوقنا منها خلاص .
ماسة وهيا تحتضنها : مسامحكي ياست الكل ربنا يخليكي لينا يارب .
ماسة بتذكر : يااااربي انا نسيت مراد بره .
الام بضحك : وهو يا ستي فضل بره حب يسيبلك وقت عشان تتطمني علي بابا …. وبسعادة ربنا يسعدكم يارب مراد ده انا مشفتش شخصية في طيبته وأخلاقه وهدوءه قبل كده … وبحزن ياريت احمد ابني زيه .
ماسة بفخر : واكتر من كده يا ماما ربنا يباركلي فيه يارب .
الام بحنان : يارب … وبتذكر روحي نادي عليه عشان عاوز يطمن علي باباكي .
ماسة بسرعة : حاضر .. حاضر .
دخل مراد : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته … حمد لله علي سلامتك يا عمي .
محمد بطيبة : الله يسلمك يا بني …. ايه يا ماسة مش تعملي حاجة لجوزك يشربها …. خديها يا رباب علي المطبخ وحضروا الغدا عشان مراد .
مراد : ملوش لزوم يا عمي احنا شوية وهنمشي .
محمد بزعل : تمشوا فين وبعدين انا والحاجة ماسة واحشنا جدااا وعاوزين نقعد معاها شوية .
رباب وماسة : نص ساعه يا حاج والغدا هيكون جاهز .
ألتفت الاب لمراد وقال ….
الاب : شوف يا مراد يا بني انا عاوز اوصيك وصية محدش ضامن عمره عشان ارتاح .
مراد بسرعة : بعد الشر عليك يا عمي ربنا يديك الصحة .
الاب بتعب : الموت مش شر يا بني بالعكس … اسمعني يا بني ماسة طول عمرنا في البيت كنا بنعاملها بطريقة وحشة جداا وبتفكيري انا وامها كنا فاكرين اننا لازم نشد عليها ونتعبها واي حاجة عاوزاها نحرمها منها … كنا فاكرين اننا كده بنربيها .. وبكده هتقدر تبقي قوية وتواجه الناس بره … كنا كلنا قاسين عليها والغريب انها كانت تحبنا وتدعيلنا وتساعدنا باي طريقة عشان تريحنا ..طول عمرها قلبها طيب وحنينة .. بس للاسف انا وامها معرفناش ده غير متأخر ….. متأخر اووي لم اتجوزت وملقتش انا وامها حد يساعدنا حد يبقي حنين علينا .. لم لقيت ابني اللي دلعته ونفذتله كل رغبات مش بيفكرنا فينا ولا احنا مهمين عنده .. عرفنا اننا كان ماسة فعلا وضاعت مننا .. وصيتي ليك يا بني ورجاء مني انك تحافظ عليها وتحاول تعوضها عن كل اللي شافته في حياتها .
مراد بحب : متقلقش يا عمي ماسة من وقت ما دخلت حياتي وهيا نورتها وخلت حياتي اكتملت بيها بحنيتها وطيبتها واحترامها وتدينها .. انا حاليا مقدرش استغني عنها .. وبعمل اللي بقدر عليه عشان اسعدها .
الاب بارتياح : ربنا يسعدكم يا بني يارب .
مراد بحب : ويقومك لينا بالسلامة يارب .
دخلت ماسة بعد شوية … وبسعادة وصياح الغدا جاهز .
الاب بضحك: صرعتيني يا بنتي … يلا سندوني عشان هتغدي معاكم .
رباب وماسة بفرحة : يلا هنسدك ده يوم المني لم نتجمع كلنا مع بعض .
عند احمدد ………..
ادهم بفرحة : ايه ده يا احمد .
احمد بغرور : ده حتتين من صنف تاني خالص لسه جايبهم .
ادهم ووليد : ايواااا بقي يا ابو حميد يا جامد .
فجأة صوت سيارة الشرطة ….
الظابط علي : هاتلي يا بني العيال دي كلها علي البوكس بسرعة .
احمد بخوف : يا نهارررر اسووود .
ادهم برعب : روحنا في داهية .
الظابط : بغضب اخلص يا بني انت وهو .
وبكده تم القبض علي احمد واصحابه وبعد التحقيقات …تم حبس احمد واصحابه عشر سنوات بسبب تعاطي والاتجار بالمواد المخدرة .
مساءاا في بيت ماسة
مراد قاعد بيشتغل … ماسة وضعت في يده علبة
مراد بتعجب : ايه ده يا حبيبتي .
ماسة بفرحة : افتحها بس .
فتحها مراد ووجد حذاء صغير جداا لبيبي .
مراد بعدم فهم : ايه ده .
ماسة بفرحة ودموع : انا حاااامل .
مراد:……………..
يتبع

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ماسة)

اترك رد

error: Content is protected !!