روايات

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل السابع 7 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 البارت السابع

رواية عشقت صعيديه 2 الجزء السابع

عشقت صعيديه 2
عشقت صعيديه 2

رواية عشقت صعيديه 2 الحلقة السابعة

في فرح ياامن وشاهنده….
كانت تقف حنين بصدمه لم تستطيع اخفاءها كانت تشعر بضيق يجتاح قلبها لم تعلم سببه هل بالفعل قد نسا صقر عشقها بتلك السهولة هل اصبح هو في مركز القوي هل كانت تشعر هي أنه سيظل يطلب منها العشق لتفيق من شرودها علي يده التي تحتضنها بحنان وهو يتحدث بجديه وحده .
/بعد اذنك ي حنين هروح اشوف بابا وماما يلا ي ريم .
ريم بابتسامه عشق /يلا ي حبيبي .
حمزه باستغراب /انتي فين ي حنين بدور عليكي .
حنين بتعب وضيق/معلش كنت بتمشا شويه وبسلم علي الناس .
حمزه بحده /هو الي كنت واقفه معاه ده صقر ابن عمك مش كده .
حنين بتنهيده /ايوه هو ومعاه خطيبته .
حمزه بخبث ومكر/بصراحه عندك حق ترفضيه شكله مش ملتزم ومش مريح المهم جهزي نفسك ي عروسه علشان والدتتي واختي خديجه هيجوا معايا بكره علشان نتفق علي كل حاجه ي عروسه .
حنين بضيق شديد/ربنا يسهل ي حمزه يشرفوا وينوروا .
حمزه بخبث ومكر/ماشي ي ست البنات مضطر امشي علشان مسبش امي واختي لوحدهم هسلم علي العريس وامشي .
عشق بابتسامه وهي في قمه جمالها وهي تقبل حنين /عامله ايه ي حبيبتي .
حنين بابتسامه /الحمد لله ي عشق .
حمزه بحده /جرا ايه ي عشق ايه اللبس ده ده كلام ده ي حنين انصحيها مش كده استغفر الله العظيم.
عشق بغيظ شديد/ استغفر الله العظيم ليه أن شاء الله شايفني لبسه بدله رقص طب اسمع بقا انا مش هرد عليك علشان انا متربيه وعلشان خاطر اختي انا هجبلك ابني عمي بقا يعرف يرد عليك الرد الصح ي عاصي عاصي .
حنين بقلق وارتباك/انتي بتعملي ايه ي عشق .
عاصي بجديه /فيه ايه ي عشق .

 

 

 

عشق بغيظ وكره ل حمزه /الدكتور حمزه مش عاجبه لبسي شايف أن بنت مش كويسه اتصرف معاه انت.
عاصي وهو يمسكه بحده /بقولك ايه يالا انا اصلا مش مرتحلك خالص اسمع من هنا ورايح انت كلامك مع الي هتكون مرائتك وبس كلمه تانيه مع أي واحده في العائله دي هوريك جنان عمرك مشوفته فاهم .
حمزه بخوف من هيئه عاصي /احمم انا بعتبرها اختي لأنها اختي مرائتي وكنت عايز هدياتها واكسب فيها ثواب .
عاصي بغيظ /لا ي حبيبي متشكرين ياريت تكسب في نفسك ثواب وتخليك في حالك احسالك .
حمزه بغيظ شديد/عندك حق حنين انا همشي وهبقي اكلمك لما اروح وان شاء الله معادنا بكره عن اذنكم .
حنين بغيظ /ماشي ي حمزه ربنا ينور طريقك .
عشق بهمس وغيظ/في داهيه .
حنين بغضب /مكمن افهم بقا ايه الي عملتوه ده حمزه ميقصدش ي عشق مكنش مستاهل كل الي عملته ي عاصي ده مهما كان هيكون جوزي .
عاصي بغيظ /والنبي اتوكسي علي خيبتك بقا تسيبي صقر ابن عمك الي بيحبك علشان واحد زي ده .
حنين بدموع ووجع/صقر الي بيحبني ده كلام فارغ وكدب ي عاصي صقر جاي مع خطيبته وشكله كمان بيحبها لو كان بيحبني كان حزن عليا شويا لكن مشاء الله هو متاثرش وراح خطب الحب والعشق ده كلام كدب وعلي فكره حمزه احسن مليون مره من صقر.
عاصي باستغراب /هي البت دي مالها .
عشق بخبث وغمزه /واضح كده انها اشتغلت ي كبير .
عاصي باستغراب /هي ايه دي الي اشتغلت .
عشق بغمزه ومرح/الغيره .
علي المسرح ….
كانت ترقص شاهنده مع يااامن بسعاده لا توصف كانت تشعر بدفا أحضانه كانت تشعر داخل أحضانه بالأمان أما هو فكان يشعر بالحزن الشديد كان يتمناه أن يكون سعيد في تلك اليله التي ظل يتمناها طوال حياته لكن هي من كان يشعر بأنها ستكون سبب سعادته هي من أضاعت فرحته .
شاهنده بعشق وندم /يااااااه ي يااامن حضنك حلو اوي تايهه فيه حاسه اني عامله زي العيله الصغيره الي في حضن ابوها مش عايزه أخرج منه ابدا ..

 

 

يااامن بوجع وجرح/متتعلقيش بيه اوي لانك مش هتكوني فيه مره تانيه .
شاهنده بدموع وندم /ياااامن انا عارفه اني غلطت بس ارجوك متبعدش عني عاقبني بالطريقه الي ترضيك لكن متسبنيش .
يااامن بغضب شديد/ايه العقاب الي ممكن أعقبه ليكي ويرضيني بعد الي عملتيه بعد ماكسرتيني اسمعي اوعي تحلمي باكتر من كده وخليكي عارفه اني اتجوزتك بس علشان عمي ومرائته اوعي تحلمي باكتر من كده وافتكري أنك لسه مستنيكي جحيم لسه هتشوفيه ي شاهنده ..
شاهنده بدموع ووجع/اعمل فيا الي يريحك انا مستعده منك لاي عقاب ي يااامن .
علي أحدا الطاولات ..
كانت تجلس منه ومعاها رامي فكانت تنظر بغيظ شديد لتلك التي تجلس بجانب عاصي .
رامي بابتسامه/ايه بس الحلاوه دي لو عليا اخبيكي من كل الناس محدش يشوفك بالجمال ده غيري.
منه بابتسامه حزن /بجد ي رامي انا جميله .
رامي بابتسامه/انتي اجمل بنوته في الدنيا كلها امسكي الهديه دي يارب تعجبك .
منه بسعاده لشعورها باهتمام من أحد /الله جميله اوي ي رامي بس انت ازي عرفت اني بحب الورد الاصفر .
رامي بابتسامه وهمس /الي بيحب حد بيهتم بكل تفاصيله وانا مش مهتم ب حاجه غير سعادتك وبس .
منه بوجع وكسره وهي تحدث ذاتها/معقول رامي الي لسه عرفاه من يومين يحبني كده ويعمل كل ده علشاني وعاصي الي بعشقه من سنين تكون دي معاملته ليا واضح ي رامي امك هتكسب التحدي …
علي الطاوله الأخري …
كان يجلس عاصي مع سوزي بغيظ شديد وهو ينظر لذلك الذين يجلسون بضحك واندماج .
عاصي بغيظ شديد/ماشي ي منه ماشي .
سوزي وهي تتدخن سيجاره /اصبر بس وانا هخليها تولع .
عاصي بغيظ وهو يرمي السيجاره أرضا /بتعملي ايه الله يخربيتك انتي فاكره نفسك في الكباريه المهم صحصحي معايا كده وانا هقولك تعملي ايه.
سوزي بغمزه ومرح /بقولك ايه جوزني ابوك ليله واحده وانا اعملك الي انت عايزه .
هند بغضب شديد/وليه ي حلوه حد قالك أن الي متجوزها مش ماليه عيني ي بنت الفرطوس جبر يلم العفش.
عاصي بابتسامه /جرا ايه ي هند متكبريش دي عيله من دور عيالك .
هند بغيظ /دي كلها من دور عيالي دي عيله دي ده تفكيرها واعر جوي جوي .
سوزي باستغراب وهمس /هي مين الوليه الي طالعه من مسلسل ذئاب الجبل دي .
عاصي بغيظ شديد/دي امي معلش ي ماما دي بتهزر متقصدش حاجه وبعدين ي عني هو فيه واحد بتشوف اركان باشا وميعجبهاش مانتي عارفه أن جوزك مز ي عني .
سوزي بهيام ومرح/اه والله ي حاجه ده برطمان عسل مصفي .
هند بغيظ شديد/انا همشي بدل ماتشل.

 

 

 

سوزي بهمس وغمزه/ياريت علشان اتجوز القمر ده .
عاصي بغيظ شديد/بقولك ايه ي بت ركزي معايا بقولك ايه بتعرفي ترقصي .
سوزي بغيظ /نعم إذا مكنتش انا ارقص مين هيرقص .
عاصي بغيظ شديد/مش الرقص ده ي بنت الوارمه الرقص الراقي واحد وواحده ي عني.
سوزي بغرور وثقه /طبعا اعرف ده انا الرقي كله ي ابني .
عاصي بغيظ وسخرية/انتي هتقوليلي .
لياخذها عاصي ويسرع الي المسرح ليرقصوا سويا بجانب شاهنده ويااامن .
منه بغيظ وغيره /حتي في فرح اخوك مش عاتق .
علي طاوله زينه وسيف …
زينه بابتسامه وسعاده/شرفتينا ي بنتي ونورتي .
ريم بابتسامه وسعاده /ده نورك ي طنط .
سيف بابتسامه/والله وعرفت تنقي ي واد ي صقر .
صقر بابتسامه/تلميذك ي بشمهندس .
ريم بابتسامه/وانتي اهلك عايشين هنا ي ريم .
ريم بحزن شديد /لا اهلي الله يرحمهم تقدري تقويلي كده ي طنط بالبلدي كده اني مقطوعه من شجره والدي ووالدتي اتوفوا وانا في أول سنه في الجامعه اشتغلت علشان اصرف علي نفسي لاني كنت رافضه أن اخد من حد مليم واحد بس وفضلت كده لحد ماخلصت وبقيت دكتوره قد الدنيا الحمد لله وحققت حلم اهلي ..
زينه وهي تحتضنها بحنان/اوعي تقويلي مقطوعه من شجره من هنا ورايح انا امك وعمك سيف هو وابوكي احنا اهلك ي حبيبتي .
سيف بابتسامه/طبعا ي بنتي اهلك .
صقر بابتسامه/مشاء الله من اول عقده خدتي الكل في صفقك .
زينه بابتسامه/طبعا ي واد واخلصوا بسرعه عايزه ابقا جده ها .
صقر بتنهيده عاليه/أن شاء الله ي امي قريب .
كانت تقف عشق وهي تصور اجمل اللحظات ليقاطعها عدي وهو يمسك بوكيه ورد احمر لتبتسم بسعاده .
/ايه الرومانسيه دي كلها ي عدي .
عدي بابتسامه وعشق/بحبك وخلاص مبقتش قادر ادري اكتر من كده كفايه عايزك ي عشق .
عشق بخجل وارتباك/ايه الجراه دي ي عدي فجائتني بصراحه .
عدي بابتسامه/ولسه هفاجك اكتر لما اجري واطلبك من عمي كينان لاني خلاص مبقتش قادر اعيش من غيرك اكتر من كده .

 

 

 

علي المسرح ….
كانت تتمايل سوزي بفواضيه ليتحدث عاصي بغيظ .
/اهمدي الله يحرقك انتي فاكره نفسك في حنه امك .
سوزي بغيظ /كده تشكر ي زوق بقولك ايه انت مقولتليش فين البنت دي الي عايز تحرق دماها .
عاصي بغيظ شديد/مش عارف أخرق دمها ي اختي هي الي بتحرق دمي البنت الي قاعده دي لابسه احمر .
سوزي بهيام ومرح/ايوه الي قاعده مع الواد الحليوه ده ابو بدله رصاصي .
عاصي بغيظ وقرف /تصدقي بالله أنتي وهي زوقكم يقرف كلب .
لياتي إليها الشاب وهو يمسك المايك .
/بما أن حضرتك اول واحده طلعتي رقصتي مع العروسه تحبي تقوليليهم ايه في الليله الجميله دي .
عاصي بغيظ وهمس /ي نهار اسود علي دي فضيحه .
سوزي وهي تمسك المايك بمرح وسعاده/طبعا احب تست تست تست فراشه الحاج شكري بتحبكم طبعا احب احي المعلمين الي منورانا في الفرح وسمعني سلام لو مكنتش انت تتدلعني مين هيدلعني لو مكنتش انت تمتعني مين هيمتعني .
لتبدأ سوزي في الرقص ليتفاعل معاها الكثير أما اركان فكان ينظر ل عاصي بغضب شديد.
شاهنده وهي تمسك يد ياامن بصدمه /ايه ده طلعت رقاصه .
ياامن بغيظ شديد/ي عني تبع عاصي هتكون ايه محفظه قران ملازم تبقا كده .
كانت ترقص سوزي والجميع يتلتف حولها ليسرعوا الشباب ليأخذوا يااامن ويرقصون معه وكذلك الفتيات .
هند بغيظ شديد/فوضت امري لله فيك ي عاصي لو اتشليت هيبقي بسببك أن شاء الله.
منه بضحك /ههههه ايه ي سي عاصي تحب نتطلع نلملك النقطه .
عاصي بغيظ شديد/خفه لا ي اختي خليكي انتي مع سيد قشطه بتاعك .
منه باستفزاز وخبث/عندك حق ده الثانيه معاه متتعوضش .
عاصي بغيظ شديد/ماشي ي منه انا وانتي الزمن طويل ومهما تعملي مش هتكوني غير ليا انا .
في فيلا ادم ….
كان يجلس على وهو يتحدث بسعاده لنجاح مخططه.
/ايه رايك ي عمي في الي عملته بعت ل ياامن بيه الفيديو صوت وصوره بكل الي حصل حبيت بصراحه أوجب معاه في ليله دخلته ههههه بس كان لازم افكره اني دخلت قبله ههههه .
ادم وهو يجلس بسعاده /معلم ياض بس كده اللعب هيبداء يااامن وشاهنده كفايه عليهم كده شويه ندخل بقا على الباقي انا قولتلك أن كل عائله الجوهري لازم تتدفع تمن السنين الي عشتها في السجن واللعب الجاي هيكون مع عاصي بيه والست منه بتاعته .
علي بخبث ومكر/انت قديم اوي ي عمي انا بدأت من زمان اوي مع عاصي ومنه والي جاي هيعحبك اوي .
ادم بثقه وثبات/تعجبني ي واد ي علي طالع ل عمك .
علي بغضب شديد/انا قولتلك قبل كده ي عمي ان عائله الجوهري لازم تتدفع تمن الي حصلك .
في فيلا الجوهري…..
كان ينزل عاصي الي الاسفل ليرا عثمان وهو يحمل ذلك البوكيه.
عاصي باستغراب /ايه البوكيه ده ي عثمان .
عثمان بجديه /البوكيه ده جه ل يااامن باشا.
عاصي بجديه/طب روح انت انا هطلعه .
في جناح ياامن وشاهنده…

 

 

كان يضع عاصي تلك البوكيه بجانب السرير لتسقط منه تلك الفلاشه ليمسكها عاصي باستغراب شديد..
/ايه ده فلاشه في بوكيه ورد ايه التهريج ده لازم اعرف فيها ايه الموضوع مش مريحني٠
ليسرع الي غرفته ليجلب الاب توب الخاصه به ليضع تلك الفلاشه ليظهر امامه مشهد يحبس الأنفاس فمن ستكون زوجه اخاه بعد دقايق معدوده في حضن غيره ليكسر الاب ارضا بغضب جحيمي ليصرخ بغضب هز اركان القصر.
/بقا كده ي يااامن بتضحي علشان واحده وسخه زي دي وانا برضه اقول الموضوع غريب قسما بالله مهخلي الجوازه دي تتم ولا هخليك تتدفع تمن غلطه الوسخه شاهنده….
ليسرع الي الاسفل بغضب جحيمي لكن كان فإت الاوان ….
في الاسفل ….
/بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير .
لتتعالي الزغاريط والتهاني إليهم ليضغط عاصي علي يده بحده وغيظ.
في الاعلي ….
في غرفه حنين ….
كانت تجلس بدموع ووجع لم تعلم سببه لتسير والدتها الي الداخل بقلق .
هنيه بخوف /فيه ايه ي حنين ي ضنايا حمزه زعلك .
حنين بحزن شديد/محدش زعلني ي امي انا بس كده مخنوقه شويه عادي علي فكره حمزه ووالدته واخته جاين بكره .
هنيه بقلق بالغ/طيب متاكده انك كويسه وحمزه مرتاحه معاه .
حنين بدموع وانهيار /ايوه ايوه ارحموني بقا حمزه كويس جدا وانا كويسه ومبسوطه معاه ومش زعلانه أن صقر هيتجوز ولا الموضوع فارق معايا اصلا .
هنيه بجديه/بس انا مجبتش سيره صقر ي حنين علي العموم حمزه وأهله يشرفوا في أي وقت يريت تنامي وتشيلي اي حاجه من دماغك تصبحي علي خير .

 

 

 

من داخل فيلا الجوهري …
كان الجميع يقفون بابتسامه وسعاده وهم يهنونهم .
سيف وهو يحتتضن شاهنده /الف مبروك ي قلب ابوكي.
شاهنده بدموع تحبسها بصعوبه /الله يبارك فيك ي بابا .
هند وهو تحتضنها بسعاده وحنان /الف مبروك ي مرات ابني .
اركان بابتسامه /الف مبروك ي اخويا الف مبروك .
سيف بابتسامه وسعاده/الله يبارك فيك ي كبير .
يااامن وهو يمسك يد شاهنده بابتسامه تخفي الما /طب كفايه بقا مباركات لأن عايزه مرائتي وكتر خيركم علي ده كله ويريت محدش يخبط علينا اصلا .
عاصي بغيظ وحده/لا معلش ي عريس بس احنا برضه لازم نطمن انت نسيت أننا صعايده ولا ايه.
يااامن بحده /قصدك ايه ي عاصي .
عاصي بغيظ شديد وهو ينظر إليه /قصدي أننا مش هنتحرك من هنا الا لما نشوف شرف العروسه مش كده ولا ايه ي مرات اخويا ..
يااامن بارتباك شديد/ايه التخاريف دي ي عاصي .
عاصي بغضب /انت بالذات متتكلمش خالص لأن حسابك معايا لسه جاي وانا قولت ايه عايزين نفرح ونضرب نار هي مش دي عوايدنا برضه ولا ايه .
هند بغضب جحيمي /انت بتقول ايه ي عاصي انت اتجننت دي حاجه خاصه ب اخوك ومرائته .
فيروز بدموع وخوف وهمس /يااامن انا خايفه .
يااامن بحده وهمس/متخافيش .
يااامن بحده وغضب /عاصي كفايه تخاريف ومتتكلمش في الموضوع ده تاني احنا مبنتعملش مع ستاتنا بالاسلوب الرخيص ده .
عاصي بغضب شديد وصراخ /طبعا ماهي لبستك العمه وخليتك تقبل بالي مفيش راجل في الدنيا يقبله واتنازلت عن رجولتك للاسف ي ياامن انا ميشرفنيش انك تبقا اخوي .
يااامن بحده وهو يوجه إليه صفعه /اخررس .
عاصي بصدمه وغيظ /انت بتمد ايدك عليا ي يااامن .

 

 

 

يااامن بحده وغيظ/واعمل فيك اكتر من كده ي عاصي لو هتقل من مراتي فاهم .
ليسرع عاصي الي الاعلي ليشعر يااامن بقلبه يؤلمه بشده .
سيف بحده /ايه الي بيحصل ده ايه الي بيقوله ده ي يااامن .
يااامن بحزن ووجع/معلش ي عمي انت عارف عاصي أصله مش مرحب بجوازي انا وشاهنده انت عارف هو بيحبني قد ايه وكان دائما شايف شاهنده بتصدني وبتعاملني ازي هو بقا انت عارف دماغه مش قادر يقتنع انننا اتصافينا واني نسيت كل حاجه فأنا اسف ي عمي علي الي حصل .
اركان بابتسامه لتهدئه الأجواء /خلاص اطلعوا ي ولاد ليله سعيده يارب .
زينه وهي تحتضن ابنتها بحنان /ربنا يسعدك ي حبببتي يارب ويكرمك .
ليصعدوا ياامن وشاهنده الي الاعلي ..
في الجناح الخاص بيهم …
كان يجلس يااامن بالم وضيق من ذاته فلا اول مره يحدث شئ كهذا بينه وبين عاصي .
شاهنده بدموع ووجع/انا اسفه ي يااامن انا اسفه انا السبب واضح أن عاصي عرف كل حاجه يارب اموت وارتاح من الي انا بسببهولك .
يااامن بحده وغيظ/واضح أن بسببك هدفع كتير اوي وادي اولها مديت ايدي علي اخويا وانا عمري معملتها علشان كده عايزك تترزعي هنا ومتفتحيش بوقك بكلمه واحده تترزعي زي الكرسي الي قاعده عليه مفهوم .
شاهنده بدموع ووجع/مفهوم مفهوم .
لتسرع بدموع ووجع الي الحمام ليتنهد الي أثرها بالم .
في صباح اليوم التالي….
في الصالون …..
كان يجلس كينان وحنين وهنيه مع حمزه ووالدته وخديجة..
حمزه بخبث ومكر/كده يبقا اتفاقنا علي كل حاجه ي كينان بيه .
نرجس بخبث ومكر/واحنا كنا هنلاقيه عروسه احسن من حنين فين ده مشاء الله عروسه تتقال بالدهب.
هنيه بابتسامه/تسلمي ي ست نرجس ده من زوقك ي اختي .
كينان وهو يمسك يد حنين بحنان /مبسوطه ي قلب ابوكي.
حنين بخنقه وضيق/الحمد لله ي بابا .
كينان باستغراب /ايه ده مين الي جاي دلوقتي .
حمزه بخبث ومكر/ده المأذون ي عمي .
حنين بصدمه /مأذون .

 

 

حمزه بخبث ومكر/بصراحه ي عمي انا كنت عمالها مفاجاه ل حنين لان النهارده عيد ميلادها وكنت عايز يببقا يوم جوازنا برضه قولت لو اتفاقنا أن شاء الله هجيب المأذون ونكتب الكتاب لحد ماعملها فرح يحكي عنه مصر كلها .
نرجس بخبث/وانا أن شاء الله هعتبرها زي بنتي خديجه بالظبط اه والله .
كينان بابتسامه/ايه رايك ي حنين .
حنين بضيق وارتباك /اللي تشوفه ي بابا .
حمزه بخبث وانتصار/يبقا علي بركه الله اتفضل ي سيدنا الشيخ .
عدي بابتسامه ومرح /الف مبروك ي حنين عقبالي يارب .
كينان بابتسامه/كده مفيش شاهد الا عدي نستنا بقا للعصر لحد ماحد من الشباب يصحا ويكون هو الشاهد التاني .
صقر بابتسامه وثقه /لا مش مستاهله ي عمي انا صاحي هو وبعدين هو معقول حد هيشهد علي جواز حنين غيري .
المأذون بجديه /يبقا علي بركه الله.
بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينهما في خير.
صقر بثقه وغرور /الف مبروك ي بنت عمي.
حنين بوجع ومراره/الله يبارك فيك ي ابن عمي.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت صعيديه 2)

اترك رد