روايات

رواية ابن خالي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الحادي والثلاثون

رواية ابن خالي البارت الحادي والثلاثون

رواية ابن خالي الحلقة الحادية والثلاثون

الخاتمة
#_ابن_خالي
شكرا علي تفاعلكم شكرا بجد
____ في صباح اليوم التالي حسمت امرها وتوجهت الي شقة والدتها ابتسام ،سمت بالله وفتحت الشقه ، وجدتها نظيفه : اكيد خالوزين مهتمي بيها تحركت الي غرفه والدتها فتحتها واستنشقت عبيرها ، تخيلت والدتها في كل ركن فيها ، جلست علي طرف السرير ، استغرقت ساعه و جزء من الساعه التي تليها ، عقدت حاجبيها عندما سمعت صوت بالخارج ، توجهت الي الخارج و قالت بصوت مرتجف واطي : مييين ؟ حملت عصي كان علي زواية ما وصارت تمشي علي اطراف اصابع الي وجدت شخص فضربته علي راسه
رفيع : جاي تسرق من الصبح يا ابن ال …..
التفت لها سريعا وامسك العصا
وقار بصدمة : رفيييع
رفيع بصدمة مماثلة : وقار ، ثم رمي العصا وقال : وقار ، وقار انتي بجد ، انتي هنا ، دورت عليك كتير و يوم ما الاقيك ، الاقيك هنا
وقار بدموع : انت انت ازاي جيت هنا وليه
رفيع بفرحه وقلب ينبض كاءنه عاشق عشريني : انا علي طول بجي و بنضف الشقه و بقعد فيها بس انتي
وقار : انا جيت اشوف الشقه وبعدها ازوركم في البيت وبعدها ارجع
رفيع : ترجعي فين مافيش رجوع ولا بعد تاني
وقار : رفيع لو سمحت ، ماكنتش عايزة ارجع عشان ما اسمعش كلامك دا ، انت متجوز و عندك اولاد
رفيع بابتسامة : وقار
وقار بعدم اسيعاب : نعم
رفيع : بنتي اسمها وقار
وقار بصدمة : انت بتقول ايه
رفيع : يلي حصل ……………. وحكي لها كل شي
وقار ببكاء : انت بتقول ايه ، ؟ كل دا حصل ؟ يعني شوق اختي
لالا لا
اخذت تبكي و تنتحب بشدة ،كان يود رفيع يحضنها ولكن منع نفسه بالقوة فهو لن يلمسها الي ان تحل له ، اصبح يواسيها و يتكلم معها الي ان هدت بعد فترة طويلة و قالت : عايزة اروح لي خالو زين
____كان زين يجلس في الجنينه و بجانبه احمد وبطة و مراد و يزن : امال رفيع فين
ودادوهي تاءتي تحمل فناجين قهوة : روح بيت ابتسام دا كله فين وفين بروح و برتاح هناك
زين : ربنا يهديه ، فسمع وقار الصغيرة تقول : خالتي وقار
نظر لها الكل فوجه زين و وداد نظره الي ما تنظر فوجودو وقار فعلا
زين بفرحة : وقار بنتي
بطة بزموع : وقار ، احمد وقار رجعت
سلمت علي كل منهم و خيم الحزن لحظات و وقار الصغيرة جلست بجانبها تحتضنها ولم تترك حضنها ابدا فقالت : بابا ممكن نطلع و خالتي وقار فوق ، لو سمحت ، اماء لها رفيع فنهضت باتجاه عرفتهم
وقارة الصغيرة : تعرفي اني بحبك اوي و انا طلبت من بابا يدور عليك
وقار بابتسامة : وانا بحبك اوي
وقار : انتي مش حتتخلي عني صح ؟
صدمت وقار من سؤالها: ماذا تجيبها ، هي تريدها معها
___بعد اصرار وقار الصغيرة باتت معها في نفس تحت غيرة رفيع الواضحة : انا ما صدقت لقيتها تروح تنام في حضن وقار
زين بحزم : عيب يا ولد في ايه
رفيع : بابا خلصنا بقي انت عارف في ايه
احمد : طب اسكت بقي لانهم نازلين
نزلت وقار والقت التحية جلست و بجانبها وقار الصغيرة و فطروا سويا و بعدها دخل زين المكتب و معه وقار الكبيرة
زين : انا زعلت من كتييير ازاي تختفي
وقار : اسفه يا خالو ،بس انت عارف اني لازم ابعد
زين بعتاب : بس دول 11 سنة و كتير اوي
وقار : بعرف ، احم بصراحة انا عايزة ارجع شقتي
زين بحدة : جرا ايه يا وقار ؛ نحنا ماصدقنا جيتي ،اذاي تسيبينا
وقار : ما ينفعش اقعد هنا
زين بتنهيدة : انتي حتقعدي عشان حتجوزو انتي و رفيع
وقار : لا طبعا ، لا يمكن دا يحصل
زين بحكمة : ليه ؟ وقار يا بنتي انتي و رفيع بتحبو بعض وتعذبتوا كتير ، وبعدت من بعض اكتر 13 سنة ، جا وقت ترتاحو ، وتعيشوا مع بعض ، بعدين وقار الصغيرة محتاجلك و خصوصا في 🌹 اكثرو من الصلاة علي رسول الله صل الله عليه وسلم فغدا الجمعه 🌹💐السن دا و كمان رفيع محتاجلك ،تصدقي يا بنتي لو قلتلك من وقت ما بعدتي وهو ماصحكش متل الخلق ، دا مابيضحكش الا مع وقار الصغيرة ، مش حا اضغط عليك فكري يا بنتي وردي علي ، بس تنسي انك تبعدي تاني
كانت وقار تسمع له و ترتب كلماته ، استاءذنت وتوجهت الي الخارج و مرورا بغرفه وقار وجدت الباب مواربا ، ارادت ان تغلقه فوجدت رفيع جالس ويشم في شي ، حجظت عيناها لي لحظة عندما وجدت وشاحها بين يديه رفيع قال بتنهيدة : بحبك ، بحبك اوي يا وقار اسف لاني ماعرفتش من الاول بس بعشقك
تحركت وقار من الباب ببطي فوجدت الصغيرة تنظر لها بابتسامة : بابا بحبك اوي وانا كمان و مش عايزنك تبعدي
بكت وقار و تحركت الي خارج الشقه متجهة الي شقه والدتها اغلقت خلفها بابا الغرفة و جلست تبكي الي ان غفت
____ بعد ثلاث ايام انتظر رد وقار وكان : انا موافقه يا خالو بس بشرط
زين : شرط ايه
وقار : ما نعملش فرح كبير و كمان عايزة وقت يجي شهرين علي الاقل
رفيع بصدمة : نعااام شهرين ايه ،؟ هو انا ما اقدرش اتحمل ساعه تقولي شهرين
زين : ياولد عيب و احترمنا
رفيع بغيظ : ماتقوليش يا ولد انا راجل وانتي يا وقار ، اسبوعين بس و تحرك تحت صدمة الكل
احمد بضحك : ههههه دا واقع واقع
بطة بخبث : ربنا يسعدك يا حبيبتي
وقار : ….
وداد : مالك يا بنتي
وقار : مافيش ، عن اذنكم
_____ بعد مرور تلات اسابيع كانت وقار تلبس فستان جميل و بسيط و تم عقد القران و توجهوا الي الخارج الحديقة والمعازيم تحت مباركة الكل
بعد فترة عند وقار و رفيع بالفندق رفيع : وقار بجد مش مصدق انك دلوقتي مراتي اقدر اعمل شي ؟
وقار وهي تعقد حاجبيها بحيرة و قبل ان تساءل كان داخل احضان رفيع و كاءنه يدخلها بداخله
رفيع بعد مدة لا يعرف زمنها : انا لما لاقيتك اتمنيت احضنك بجد بس ماكانش ينفع فا احتفظت بالحضن دا لي دلوقتي ، نورتي حياتي و قلبي
وقار بدموع : وانت كمان ،انا كنت بعتبرك ابن خالي من يوم ما بعدت ، ما فكرتش انه حيجي يوم و تبقي بجد معاي
رفيع بشوق : انا بعشقك
،____ وداد كانت تجلس مع زين تحت علي الجنية : ياااااه وقار و رفيع اتعذبوا بس حبهم طلع اقوي ، سبحان الله ، و نصيبهم من بعض ، فعلا نصيبك بتاخده ، مهما طال الزمن ربنا حيديك احلي نصيب علي اد صبرك ، و علي اد تحملك ، بس ازاي نقوي ايمانا بالله و نثق فيه و نتاءكد انه ربنا معانا في كل لحظة ، ما بنساناش
زين مؤيدا : فعلا يلي مكتوبلك ما حدش يقدر يغيره ربنا يسعدهم يا رب
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك رد