روايات

رواية أسيرة حبه الفصل الثاني 2 بقلم نور

رواية أسيرة حبه الفصل الثاني 2 بقلم نور

رواية أسيرة حبه البارت الثاني

رواية أسيرة حبه الجزء الثاني

أسيرة حبه
أسيرة حبه

رواية أسيرة حبه الحلقة الثانية

أنا هوريك العيلة هتعمل ايه….. إن مخليتك تندم علي كل كلمة مكنش أنا ميرنـا المحمدي
ليستيقظ تاني يوم يونس علي صوت الخبط والزغاريط ليسرع إلي غرفة الاطفال ليصحيها لعدم كشف الحقيقة
عايدة/ لووولوولي لووولوولي… صباحيـة مباركة ي عريس…. ألف مبروك ي ضنايا….اومال فين العروسة
لتخرج ميرنـا وهي ترتدي قميـ”ـص أمس
عايدة/ بسم الله ماشاء الله…. كيف القمر يـ بنتي
لتخرج عايدة و تدخل ميرنـا تاخد شاور وتجلس أمام التلفاز لتأتي لها رسالة علي فونها من رقم مجهول
(ازيك ي عروسة 😂…. صحيح نسيت أقولك إن جوزك هيسيبك يوم صباحيتك و يجيلي و ده العنوان *** علشان تتاكدي ي قمر يلا بقا have a good night)
لتتسع عينيها و تنزل دموعها وهي تري هذه الرسالة
… معقولة.. كله إلي الخيا”نـة كلة إلي الخيا”نـة
ليأتي الليل
يونس/ أنا نازل رايح مشوار
… ماشي

 

 

لتنهض لإستعداد لتذهب إلي العنوان لتقطع الشك باليقين
لتصل إلي العنوان فـكان عبارة عن night club(نادي ليلي)
لتري يونس يجلس علي طاولة ومعـه فتاة ويمسك يديها بكل حب
لتعلن عينيها عن نزول دموعها…. لتقترب لـ تسمع حديثهم
سالي/ ي حبيبي أنا مش هقدر أشوفك في حضن واحدة غيري
يونس/ و مين قالك إني هلـمسها أنا متجوزها بس علشان أمي كل كام شهر و اطلقها واتجوزك ي رووح قلبي
سالي بمياصة/ بجد ي بيبي
لم تتحمل أكثر من ذلك لتذهب فورا…. عند البحر
لتطلق صرخة هزت لها الابدان
…. اااعااااا لـ.. ـيـ.. ـه لـ… ـيـ.. ـه كده كنت هـصبر و استحمل بـ.. ـس الـخـ.. ـانـة صعبة صعبة أوووي
أول يوم كسرت قـلـ.. ـبي و النهاردة كسرتني💔
لتذهب ميرنـا إلي المنزل و تلـملـم أغرضها وتركت له رسالة
وذهبت إلي أي مكان فـ هو احسن من أن تكون كل يوم في وجهه
ليصل بعد وقت يونس و ينادي عليها عندما لم يأتي له الرد ظن أنها نامت ليدخل و يطمئن عليها فـ لم يجدها فـقلق بعد الشىء

 

 

ليدخل غرفته ليبدل ملابسه لـربما تكون عند أمه بالاسفل
ليلاحظ الرسالة لـيفتحها
( الخـيا”نـة شئ وحش أووي… منكرش إنك صرحتني بالحقيقة إلي كسرت قلبي خليت أحلي يوم عند كل بنت بتتمناه أوحش يوم في حياتي…قولت هستحمل وأحاول اكسبه ماهو حـ.. ـبـ.. ـك ي بت بس انت النهاردة كسرتني…أنا ماشيه من حياتك علشان يخلاك الجو أنت والسنيورة . ميرنـا)
ليجلس علي السرير ويضع يديه علي رأسة
_________&
في الصعيد
…. بت ي صـفيـة أعملي كوباية شاي أوام ي بت
صفية/ حاضر يابا الحج
اتفضل ي حج الشاي
… أومال فين زين مجاش أمبارح ولا ايه عاد
صفية/ لا يابا الحج مجاشي
… اااه منيه… طب اندهيلي ورد بتي
صفية/ حاضر ي حج
ورد/ أنت لازم تفاتح أبوي بقاا يـ رامي كل مدى برفض العريس إلي بيتقدملي بس معدش فيه مبرر إني قولهوله
رامي/ أعمل ايـه يعني ي ورد ما أنا بعمل كل ده علشانك لازم أكون جاهز قبل م أجي أتقدم أنتوا عـيلة المحمدي مش أي عيلة وأنا علي قدي
ورد/ وأنا ريداك أنت بس إللي تكون راجلي أنا بحبك جووي جووي ي رامي
رامي بحب/ اهو كلامك القمر ده الي مصبرني عليكي اااه منك ايتها الصعيدية ماذا فعلتي بي 🥰
ورد/ أنـ*** لتقطعها صفية وهي تخبرها أن الحج يريدها
لترد عليها بالموافقة

 

 

ورد/ كيف القمر يقعد إكده وحده من غيري
…. علشان إكده جبت وردتي تقعد وياي
ورد/ اباي عليك ي حسن المحمدي عم بثبتني عاد
حسن/ كيف دا انتي كبدي و حته من جلبي ي بت
ليقطعهم صوت ذكوري يلقد النساء
…. ااااه ي خاااين بتخوني ي راجل طب طلقني
حسن/ الأهـبـل جه…
ورد بضحك/ زومي حبيبي… وصلت ميتا
حازم بصدمة/ الأهـبـ”ـل!!
شكرا ي حج علي هذا الترحيب الجميل بيا بعد رجوعي بعد غياب اسبوعين
حسن/ ما انت قاعد في مصر وشكل الـعيشه عجبتك هناك ي ولدي
حازم/ ااه واللهي ي حج… بس المكان الي انت مش فيه بيبقا طعمه ماسخ
ليقطع كلامهم دخول…
حسن بصدمه/ بت اخوي
ميرنـا بدموع/ وحشتني اووي ي عمي
حسن بحنية/ بس بس ي بتي ايه الي حصل بس
لـتقص له ميرنـا بزواجها من يونس لحد الان
حسن/ بس خلاص اهدي ي بتي
ي صفية… حضري اوضه لـ ميرنـا
صفية/ طب ما خليها في اوضة زين باشا لحد ما تجهز لانه ممكن ميجيشي النهارده كمان ي حج
حسن/ روحي استريحي في اوضة زين واد عمك
لتأخذها ورد إلي الاوضة و فضلت ورد وياها لحد ما م نامت
في منتصف الليل
تستيقظ ميرنـا علي صوت في الاوضه لتري شخص معها في الاوضه لتصرخ
…. حرااااااامي…. الحقوني… حرااااامي
_ هششششش…

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة حبه)

اترك رد