روايات

رواية احببته رغم جبروته الفصل العاشر 10 بقلم مريم محمد

رواية احببته رغم جبروته الفصل العاشر 10 بقلم مريم محمد

رواية احببته رغم جبروته البارت العاشر

رواية احببته رغم جبروته الجزء العاشر

احببته رغم جبروته
احببته رغم جبروته

رواية احببته رغم جبروته الحلقة العاشرة

رهف بدموع الخذلان:طلقني يا فهد…إحنا لازم نتطلق دلوقتي حالاً
فهد ببرود:وانا مش هطلق واللي عندك اعمليه… وأنا هعلمك ازاي تعملي اكدة وديني لأعلمك الأدب يارهف… وهخليكي تتوجعي كل يوم
رهف:هتعمل إيه يعني!.
فهد:دلوقتي تشوفي
وفتح الباب ورز”عه جامد
نزل تحت واتصل على عمر عشان يوصله للشركة
بعد شوية
وصل عمر واتكلم مع فهد شوية
وبعدين ركبوا العربية متجهين إلى الشركة
بعد شوية
وصلت العربية أمام الشركة وطلع فهد ونده على ميرنا عشان تفهمه طريقة الشغل بما انه فاقد الذاكرة
ومش فاكر حاجة خالص
بقلم مريم محمد
دخلت ميرنا المكتب وهي متوترة اوي
ميرنا بخوف:خير يا فهد في حاجة ولا إيه؟!

 

 

 

فهد:اه يا ميرنا كنت عاوز اعرف منك طريقة الشغل وبصراحة مش هلاقي احسن منك
ميرنا بإبتسامة:ميرسي يا فهد
وبدأت تفهمه طريقة الشغل بالتفصيل
فهد:ممكن اكلمك في حاجة خارج الشغل يا ميرنا
ميرنا:طبعاً اتفضل يا فهد
فهد:جاهزة يكون بكرة خطوبتنا وفرحنا
ميرنا بفرحة:انت بتتكلم جد يا فهد
فهد:وده كلام فيه هزار برضو
ميرنا قامت من مكانها وحضنت فهد بسعادة ومكانتش مصدقة خالص
فهد:هكلم بابا النهاردة وهاجي اطلب إيدك
ميرنا بسعادة:انا بحبك اوي يا فهد
فهد:وانا كمان بحبك
خرجت ميرنا من المكتب وهي هتطير من الفرحة
دخلت مكتبها واتصلت على رامز
رامز بضيق:عايزة إيه؟!
ميرنا بسعادة:جيبالك خبر حلو أوي
رامز:قولي

 

 

ميرنا:فهد جاي يطلب إيدي من بابا النهاردة.. وخطوبتنا وفرحنا بكرة
رامز بعدم تصديق ذلك الكلام الذي يسمعه:انتي بتتكلمي جد يا ميرنا
ميرنا:اه والله.. انا مبسوطة اوي يا رامز
رامز:وأخيرا رهف هتبقى ملكي
ونعيش مبسوطين
ميرنا:الخطة نجحت بطريقة انا مكنتش متخيلة بصراحة
رامز:مش خطتي يا نونا
ميرنا:بجد شكراً يا رامز لولا خطتك دي انا مكنتش هوصل للإحنا فيه ده
رامز:متنسيش أن انا عملت كدة عشان مصلحتي برضو اللي هي رهف
ميرنا:هقفل معاك بقى… باي
رامز:باي
عند رهف في القصر
كانت قاعدة في الأوضة وهي عمالة تعيط لدرجة ان صوت عياطها كان واصل برا الأوضة
دادة سعاد:يابنتي افتحي الباب عشان خاطري انا مصدقاكي والله مصدقاكي
رهف بدموع:مش عايزة اشوف حد
مخنوقة يا دادة مخنوقة ونفسي امو”ت نفسي.. الدنيا اسيا أوي
عليا يا دادة
دادة سعاد بحزن:يا بنتي افتحي بقى زمان فهد جاي ولو مفتحتيش الباب هو هيفتحه بطريقته
رهف:يبقى يوريني هيعمل كدة ازاي
بقلم مريم محمد
خرج فهد من الشركة وذهب إلى القصر
دخل اوضته وكان بيدور علي رهف
ومش لاقيها

 

 

 

سأل دادة سعاد قالتله قاعدة في الجناح التاني وقافلة الباب عليها
راح الجناح التاني
فهد:افتحي الزفت ده بدل ما اكسر”ه
رهف:مش هفتح حاجة ويلا امشي من هنا عشان مش عايزة اشوف وشك
فهد زق الباب جامد ودخل لقى رهف قاعدة في الأرض وضامة نفسها وشعرها مغطى وشها
رهف قامت تجري في الأوضة وهي خايفة احسن يضر”بها
فهد ببرود:متخافيش انا مش همد إيدي عليكي زي زمان… انا كنت بعمل كدة لما كنتي بتهميني لكن انتي دلوقتي ولا حاجة
الكلمة دي اتكررت في أذن رهف اكتر من مرة مما جعلها تشعر ب وجع في قلبها من تلك الكلمات القا”سية
رهف بوجع:اول مرة اعرف ايه هو شعور الكرا”هية
كل حاجة وحشة شوفتها معاك
بقيت بحس بالكر”ه اول ما اشوفك
بقيت بكر”هك أوي
أشارت إلى قلبها قائلة بدموع:الوجع والكسر اللي هنا عمرهم ما هيرجعوا زي الأول…. حتى لو كنت فاقد الذاكرة معقولة مش قادر تفرق بين الصح والغلط.. انا آسفة انت اصلاً
كدة من يوم ما عرفتك
فهد ببرود:مفيش داعي للكلام التافه ده… انا جاي اقولك ان انا فرحي بكرة وانتي من أول المعازيم
رهف بصدمة:بكرة؟؟!!
فهد:المهم بقى انا خارج كمان شوية عشان اطلب إيد العروسة
واه صحيح العروسة تبقى ميرنا

 

 

 

رهف بعصبية:وانت بقى جاي تقولي الكلام ده ليه؟!… مفكرني هزعل ولا همو”ت عشان هتتجوز الست زفتة دي
فهد:طب بما إنك مش زعلانة ومش هتمو”تي نفسك طب ما تيجي معايا وبالمرة تشوفي لحظات الحب
اللي بيني وبين ميرنا
رهف بقوة عكس اللي جواها:10 دقايق واكون جاهزة
فهد بإستغراب:تمام
خرج فهد وذهب إلى غرفته وبدل ملابسه وجهز نفسه واستغرب أوي رد فعل رهف كان متوقع تقول لأ
بقلم مريم محمد
فتحت رهف الدولاب وبدأت تدور على فستان
وأخذت فستان باللون الأسود وكان شيك أوي عليها ومحت آثار الدموع بالميك اب الخفيف
بس بجد كانت حلوة اوي
خرجت رهف لقيت فهد واقف قدام الباب
رهف بضيق:واقف كدة ليه!
فهد:كل ده بتلبسي وفي الاخر طالعة شبه سوكة
رهف ببرود:هيبقى انا والعروسة هي واحدة بس
فهد:يلا عشان أنا مستعجل أوي
رهف بصتله بخنقة ونزلت على تحت
ركبوا العربية

 

 

 

ووصلوا على بيت ميرنا
دخل فهد منزل ميرنا واستقبله والدها ووالدتها بإبتسامة كبيرة
أما رهف فهي كانت في قمة غضبها وتكة وهتنـ”فجر
نزلت ميرنا واتصدمت من وجود رهف
ميرنا شاورت لفهد
فهد قام راح عندها
ميرنا:انت إيه اللي خلاك تجيب البتاعة دي معاك
فهد لاحظ ان رهف بتبصلهم ف قصد انه يضايقها:ومسك إيدين ميرنا وبا’سهم
تحت نظرات رهف
بعد شوية
اتفق فهد مع والد ميرنا أن كل حاجة تكون بكرة
بعد شوية
فهد كان لسة هيركب العربية
ميرنا ندهت عليه
فهد وهو بيغيظ رهف:نعم يا روحي
ميرنا قربت منه وحضنته قدام رهف عشان تضايقها:هتوحشني يا حبيبي
فهد:وانتي كمان يا حبيبتي
رهف سابت العربية ولسة هتمشي على الطريق لقيت اللي بيمسك إيديها بغضب
فهد:انتي اتجننتي ولا إيه؟!

 

 

 

ازاي تتحركي من غير أذني!
رهف بعصبية وقد طفح الكيل:ياخي بقى أنا زهقت من العيشة دي كلها
ضر”ب وإها”نة… وكمان جايبني اشوف عروستك الجديدة وفرحان أوي… انت فعلاً متستحقش لحظة واحدة انا حبيتك فيها
فهد كان لسة هيضر”بها بالقـ لم
رهف مسكت إيديه بغضب
رهف بغضب:لأ يا بابا ده كان زمان
واوعي تفكر ان انت لسة ليك في الجز”مة اللي حبك ده
كل حاجة انتهت في اللحظة دي
فهد:شايفة الوجع اللي جواكي ده انا هوريهولك كل يوم
رهف وهي بتضربه في قلبه بعصبية:انت إيه يا أخي مبتحسش
وستورت على قلبه

 

 

 

ده مبيعرفش يعني إيه حب
انت كل حاجة معد”ومة عندك
فهد ز”قها جامد وقعت في الأرض
قلبه اتلهف عليها جامد
بس عقله منعه يساعدها تقوم
رهف قامت وبصتله نظرة كلها عتاب
ووقفت تاكسي عشان مش عايزة تكون معاه في مكان واحد
واتصلت على ياسر وطلبت منه طلب
في صباح يوم جديد
استيقظ فهد ودخل اخد شاور
وجهز نفسه
وراح الجناح التاني عشان يشوف رهف
سيا كانت سبقته
وفتحت الباب واتصدمت من اللي شافته
سيا بصدمة:الحقنيييي يا فهد رهف ووووو.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببته رغم جبروته)

اترك رد

error: Content is protected !!