روايات

رواية بريشيا الفصل الثاني 2 بقلم إسراء

رواية بريشيا الفصل الثاني 2 بقلم إسراء

رواية بريشيا البارت الثاني

رواية بريشيا الجزء الثاني

بريشيا
بريشيا

رواية بريشيا الحلقة الثانية

حالة البنت الصحية والنفسية للاسف وحشة جدا ، كسر في عظام كتيرة في جسمها دا غير الكدمات طبعا والجروح
ركان بيسمع الكلام دا وقلبه بيتقطع غمض عينيه و خد نفس طويل وسأل بخوف : طب كشفتي عل…….
قاطعته الدكتورة لانها فهمت هو عايز يسأل عن اي : هي متجوزة او حاجه ؟
ركان : لا
الدكتورة بتردد : انا آسفه عن اللي هقوله ، انا عارفة اللي هقوله دا صعب ع حضرتك بس دا واجبي
ركان معندهوش صبر فزعق فيها : اخلصي بدون مقدمات
الدكتورة : احنا اضطرينا نفحصها فحص كامل عشان حالتها دي ، وللاسف هي مش بنت
ركان بصدمة : ايه؟
الدكتورة : المشكله انه مش بسبب اللي حصل دا من فترة يعني قبل الحادثة هي فقدت عذريتها
ركان بعصبية : انتي متأكدة من اللي بتقوليه دا والله اقتلكوا فيها
الدكتورة بتفهم : ي فندم زي ما حضرتك شايف كدا انا دكتورة كبيرة عندي ٤٤ سنه ، يعني عندي خبرة مش هغلط في حاجه زي كدا بعد اذنك
ركان مكنش شايف قدامه من عصبيته دخل اوضة اخته بكل قوة وعصبية بس لقي منظرها لا يُحتمل ، نايمه علي السرير زي الميتين ملامحها مش باينه من كتر الكدمات الزرقة اللي في وشها وجروح وانبوبة الاكسجين ع مناخيرها وبوقها
دموعه نزلت علي حالها كان داخل ع اساس يطلع روحها من اللي عرفه
سحب نفسه وطلع برا
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°

 

 

ميليسا قامت بعد ما طلبتها الست جليلة بدري عشان تقدر تهتم بالبيت واخت ركان
ميليسا بتسرح شعرها بعد ما خدت شاور عشان تفوق وسمعت خبط جامد ع باب اوضتها فتحت الباب لقت ابن جوزها حيدر : صباح الجمال والعسل والقشطةو…
قاطتعه بنرفزة وهددته: والله لو ما غورتش بعيد عني هصوت وهقول لابوك وافضحك
زقها لجوا جامد وقال وهو بيضحك بصوت عالي : مفيش حد في البيت يا شربات كلهم مشيوا
اترعبت منه وخافت ليعمل فيها حاجه وهما لوحدهم وهو واحد قذر واخلاقه زي الطين
قرب منها بس هي بعدت ورفعت صباعها بتهديد : لو قربت هقتلك فاهم ، يلا اطلع برا زي الشاطر كدا عشان منعملش مشاكل
رد بسخرية : خوفت مثلا كدا ؟ يا بت دا انا كل بنات الحارة بيجروا عليا دا انا كارف ٥٠ بنت من الحارة دي بس وغمزلها بوقاحه وكمل : ما تحني بقي وخليني انبسط واوعدك انتي كمان هتنبستطي اوي ومش هنقول لحد
زعقت فيه بصوت عالي : يا حيوان ياللي مشوفتش بربع جنيه تربية
ضريها بالقلم ومسك دراعها جامد وقربها منه وكان بيحاول معاها وهي كانت بتقاوم
لحد ما سمعوا صوت قفل باب الشقة بيتفتح سابها بسرعه وراح يشوف مين
ابوه جمال : مالك يا كلب البحر بتبصلي كدا ليه
حيدر بتوتر : مفيش يا بابا
طلعت ميليسا من الاوضة لابسة عباية سودا وخارجه بتعيط
جمال بسخرية : ومالك انتي كمان ي…..
سابتهم ونزلت بسرعه ع السلم
جمال باستغراب : مالها يلا البومه دي ونازلة فين الصبح كدا
حيدر بتفكير : اصل ي بابا ااااا اي…اتأخرت ع الشغل والمدير كان هيخصملها ش…
جمال مسكه من قميصه : بقولك اي عارف لو كنت قربت للبت هموتك دا ابن ناصر عايز يخودها ويدفع فيها ٥٠ الف جنيه مش عايز اخسرهم
حيدر : ابدا والله يا بابا
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°

 

 

في فيلا ركان
الست جليلة بعصبية : حالا تروحي تغسلي وشك وتلبسي لبس الشغل الجديد جهزتهولك وتطلعي فوق تشوفي ركان بيه عايز منك اي
ميليسا بصوت مهزوز : حاضر
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
دق دق دق دق
ركان : ادخلي
دخلت ميليسا بهدوء وردد بصوت واطي : نعم ي ركان باشا
ركان ساب موبايله وبصلها كانت لابسة skirt لونها احمر غامق قصيرة فوق الركبة بشوية فكانت جميلة اوي مع بياض رجلها وعليها بلوزة سودا بنص كم وفتحه مثلثية عند الصدر وعاملة شعرها ديل حصان وحاطه قصة اول مرة يلاحظ قد اي هي جميلة جدا ملامحها هادية وجميلة زي الملايكة حس بشعور غريب ناحيتها
ميليسا لاحظت سرحانه فحست بالخجل وسألته بصوت خجول : يا ركان بيه
هو كان في دنيا تانية خالص قربلها وهي كانت بتبصله ومشتغرباه ولحد ما قرب اوي حط ايده ع شعرها وقال : soft hair (شعر ناعم)
قالتله بسرعه : نعم !
لاحظ علامات صوابع ع وشها لامسها بصوابع ايده
فكان خدها لسه واجعها من ضربة حيدر فقالت لا ارادي : آااه
شال ايده من ع خدها وبعد خطوتين لورا خد نفسه وسألها : مين
قالتله : مين اي
رد بفضول : اللي ضربك ؟ جوزك ؟
افتكرت اللي حصلها الصبح وعينيها دمعت فردت بصوت مهزوز : لا انا مش متجوزة دا بابا
قلبه دق بسرعه مع اجابتها وحس براحه غمض عينيه لثواني وبعدين راح طلع من ايده ورقة وعطهالها : فيها كل الInstructions
ردت بسرعه : ثانية هو اي الانستركشرز دا

 

 

بصلها بصدمه وبعدين افتكر انها مبتعرفش انجليزي : اه سوري نسيت انك جاهلة
حرجها جامد بالكلمه دي فردت عليه بدفاع عن كرمتها : انا مش جاهلة انا بعرف اقرأ واكتب عربي لكن انا مش اجنبية عشان اتعلم انجليزي
رد عليها ببرود : خلاص فهمنا انك مش جاهلة اعملي اللي مكتوب في الورقة واكيد الست جليلة فهمتك حالة اختي وقال اخر جملة بحزن
ردت عليه وافتكرت فقالتله بحزن واضح عليها : الف سلامه ع حضرتها وان شاء الله حالتها تتحسن
سابها وخرج من غير ما تكمل كلامها
فقالت بصوت واطي لنفسها بحزن: ابلعي واسكتي معلش
فتحت الورقة وكان فيها شوية تعليمات وهتعمل اي وازاي تتعامل مع حالة أخته
دخلت الاوضة ولما شافت منظرها والكدمات اللي فيها افتكرت جوز امها لما كان بيضربها كان وشها بيبقي مزرق كله زيها بس سابها ومضربهاش لما بدأت تشتغل
قربتلها ومسحت ع راسها وبدات تساعد الممرضة الموجودة في تغيير ملابسها وعلاجها
سألت الممرضة : هو انتي ليه بتديها منوم
الممرضة : عشان حالتها النفسية وحشه جدا وحاولت تنتحر فدا افضل ليها
ميليسا بزعل : يعيني عليها البنت لسه صغيرة دي مكملتش العشرين سنه ربنا يشفيها وينتقم من اللي عملوا فيها كدا
الممرضة بفضول : متعرفيش اخوها القمر دا عمل اي مع شوقت
ميليسا : قمر ؟ طب مين شوقت دا كمان
الممرضة قعدت ع الكرسي وبعدين قالتلها : والله ما اعرف يا اوختشي انا سمعته هو والست الكبيرة بيتكلموا وعرفت انه هو السبب في كدا عشان ركان بيه مسلموش المفتاح
ميليسا بدأت تنسجم معاها في الكلام : مفتاح اي

 

 

الممرضة : ما انا مش عارفة عشان كدا سألتك يمكن تعرفي حاجه بس انتي عارفة كمان سمعت انه اخوها القمر د مسك حد من رحالة شوقت وراح دلوقتي عشان ياخد منه اخبار عن شوقت ومكانه وكدا ، ومقولكيش اخوها دا كله بيترعب منه وانا داخلة لاقيت حُراس كتير اوي ع البوابة كلهم كانوا واقفينله باحترام وخوف لدرجه انه كان في واحد ايده بتترعش فطرده
ميليسا : وطرده ليه ؟
الممرضة بضحك: عشان كان خايف اوي وركان بيه قال انا مينفعنيش جبان ، بس بالله عليكي ي بت عسل انتي اياكي تقولي لحد ع اللي قولتهولك دا انا اروح فيها
ميليسا : لا متقلقيش مش هقول
الممرضة : اصله دا هددني باخواتي وهما دلوقتي معاه وقالي لو عرفت انه اي كلمه طلعت برا هينهي علينا كلنا
ميليسا بخضه : يالهوي
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
في مخزن قديم
ركان ماسك حديدة طويلة وبيسخنها ع النار وبيقول : شوف ي شبح الحديدة دي مبتطلعش الا بلحم مشوي
راجل : طب فكني وانا هقولك ع كل حاجه
قربله ركان وقاله : مش محتاج افكك وحط الحديدة ع وشه
الراجل زعق من كتر الوجع : آاااااااااه خلاص هقولك اه مش قادر
شال الحديدة ومسك رقبته بعنف : يلا ي روح امك مستنيك
الراجل : هو شوقت اتفق مع عصابة مارا سالفاتروشا
الراجل : ايوا اااااااااااااه مش قادر حرام عليك
ركان : الباقي ي ابن ال****
الراجل : هقول هقول خلاص هو قال..انه كدا هيجبروكم علي فتح الجزيرة وتديهم مفتاح B18
قام ركان وطلع مسدس وقاله بسخرية : طب سلام انت عشان شكلك ابن ******
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°

 

 

في الفيلا بليل
رجع ركان وتيشيرته مليان دم فكله بصله بصدمه ولكن الست جليلة متعودة ع كدا فشاورت لكله انه يسكت وملهومش دعوه
دخل وهو طالع ع السلم بص بسرعه ع ميليسا اللي كانت بصاله بصدمه كبيرة بلعت ريقها وبصت في الارض خوف منه
كلياني صاحبة ميليسا اللي بتشتغل معاها غمزتلها ودخلوا الاتنين جوا
كليانيي بخوف : ميليسا انا هموت من الرعب مش قادرة شكله خطير جدا انتي خدي المذكرات دي انا مقدرتش اقرأ تاني
ميليسا بصوت واطي : وطي صوتك هتفضحينا يخربيتك ، قوليلي قريتي حاجه تاني بعد ما اغتصبوا الراجل وقتل ابنه ؟
كلياني: ايوا بس بالله عليكي مش قادرة انا لو قريت حاجه تاني هموووت مش قادرة خدي رجعيها مكانها عشان لو عرفوا اننا خدناها هنموت
ميليسا : استني طيب خليني افكر في حل
كلياني بإنهيار : يارب انا غلبانة يارب مليش دعوة والله دي الزفته ميليسا هي السبب
ضربتها ميليسا في درعها : يا رخمه هتلبسيها فيا
الست جليلة دخلتلهم : ميليسا اطلعي لركان بيه عايزك
ميليسا بصت لكلياني بتوتر بعدين سألتها : ليه
الست جليلة بتحذير : من امتي بنسأل
ميليسا : انا بعتذر هطلع حالا
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
ميليسا : ركان بيه الست جليلة قالتلي انه حضرتك عايزني
ركان بغموض : فين المذكرة
ميليسا بصدمه : مم مم ذ كرة اي
ركان حط ايده ع رقبتها و….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية بريشيا)

اترك رد