روايات

رواية وعد الزين الفصل الخامس 5 بقلم وعد

رواية وعد الزين الفصل الخامس 5 بقلم وعد

رواية وعد الزين البارت الخامس

رواية وعد الزين الجزء الخامس

رواية وعد الزين الحلقة الخامسة

احمد: واحنا مش من ضمن العيله ولا ااي
محمد سلم عليه واخدو بلحضن يرااجل عيب تقول كده ده بيناا عشره بردو وغلط ابنك ملوش دعوه دحنا بينا صحوبيه بردو
دخل احمد ومرااته معاه وهياا قلقاانه ومش ع بعضهاا
قعدو كلهم وساره (مرات محمد) قاعده وكان الخوف عنوانهاا
حور: هيا ماما وعد فين ي تيتا
مروه(ام وعد): جيه ي حببتي قربي تعالي
حور راحت عندهاا وخدتهاا بلحضن وعيونهاا فيها دموع
مروه: يروحي عليكي شبه ماما اوي
حور بأستغراب: هوا انتي تعرفي ماما ي تيتاا
مروه بأرتباك وكلهم بصيلهاا
زين: تعالي هناا ي قلب بابا بتسألي كتير انتي
لحظه وسمعو صوت صريخ
كلهم وقفو بصدمه
وزين جري ع المطبخ يشوف ف ااي

 

 

زين: واااااعد جري عليهاا لاقهاا واقفه فوق رخاامه المطبخ
وقاعده تصرخ
زين واقف بيستوعب وكاتم ضحكته
ف اي ي وعد
وعد بخوف صرصار ي زين حوشو ونبي
زين بضحكه وبانت غمزاتو طول عمرك بتخافي وكمل بضحك فااكره اخر مره جايبك من فوق الدولاب
وعد بتستوعب هوا بيقول ااي ولحظه اعااااا الحق ي زين جي عندك هيعضك
والعيله كلها واقفه مصدومه ومش مسكين نفسهم من الضحك
وعد بأحرااج نزلت راسهاا والدموع بدأت تتجمع عيونهاا
زين لاحظ كده
زين؛: خلاص ي وعد انزلي مشي
وعد بصت حاوليهاا ملقتش حاجه
نزلت وف ثنيه لمحت صرخت ولحظه وبقت ف حضن زين
زين بعد مستوعب لحركتهاا العفويه حضنهاا بتملك وكأنو خايف انهاا تروح منو
وعد بدأت تفتح عنيهاا ببطئ واستوعبت هياا عملت ااي بعدت عنو بأحراج
وعد:احم انا اسفه
ولحظه وقالت انت ازاي عرفت مكان المطبخ معا ان دي اول مره تيجي وازاي عرفت اني بخاف من الصرصار وانا امتاا كنت معاك اصلا
زين واقف مش عارف يرد
وعد حست بصدااع رهيب وحست بدوخه والروئيه كانت مش واضحه وكأنهاا بتفتكر بعض حجاات
كانت هتقع بس زين مسكهاا

 

 

زين شالهاا ودخلهااا الاوضه
وكلهم كانو خايفين عليهاا
حور بدموع:هياا ماما وعد كويسه ي تيتاا
مروه خدتهاا ف حضنها كويسه ي حبيبت تيتاا هيا بس عاوزه تنام شوي
وكانت واقفه بعيد عنهم وبتدعي وعد متفتكرش حاجه
مامت وعد رنت ع محمود يجي
مروه بدموع الو ي محمود تعالي بسرعه وعد
محمود بخوف حقيقي مالهاا وعد ي طنط في ااي
مروه وصوت عياطهاا يكاد مسموع اغمي عليهاا باين حاولت تفتكر حاجه
محمود:مسافه السكه وتلقيني عندك
قفلت معااه وراحت وقفت قدامهم وزعقت
مروه:انتااااا اااي مش كفااايه الا عملتو معاهاا عاوز منهاا اااي تاااني حراام عليك سبهاا ف حاالهاا
زين واقف وع وشك البكاء:بس اناواللهي ما خونتهاا دا سوء فهم وهصلح كل حاجه
مروه:امشي مشفش وشك هنااا تاااني انتااا ساامع لو بتحبهاا سبهااا دي مشفتش يوم حلو معاااك
كل ده تحت انظار التي تقف امامهم وصوت شهقاتهاا يكاد مسموع هيا مش فااهمه حاجه
زين بعند وانا مش ماشي غير ووعد ماشيه معاايااا
سمعو خبط ع الباب وكان محمود جري بلهفه مالهاا وعد ي طنط
مروه:ادخل شوفهاا يبني مالهاا
محمود دخل تحت انظاار الذي يقفل يشتعل من الغيره
زين:لو قربتلهاا اتشااااهد ع روحك
محمود:انتاااا ازي ليك عين تيجي هنااا بعد الا عملتو
زين وقد كانت عروقه بارزه
قال بهدوء مخيف حاجه تخصني انا ومرااتي ملكش دخل فيهاا
محمود:وعد تبقي خطيبتي وقريب فرحناا يريت تااخد نفسك وطرقناا
زين بضحكه سخريه انا اصلاا مطلقتهااش يعني ع زمتي وهااخد مرااتي وهمشي
مروه بصت لاحمد الا ساكت مش عاوز يتكلم

 

 

متتكلم وقول حاجه مش ده الا خلااهاا تفقد الذاااكره مش ده الا خانهااا
احمد بهدوء: دي مرااتو وقولتلك مش هأمن لحد غيرو
محمود: بس ي عمي انت عارف كويس انو خانهاا معا بنت عمتو
احمد بأستغرااب
انت ازاي عرفت انو كانت بنت عمتو محدش جابلك سيره عن كده
زين بغموض مين الا قالك
محمود بأرتبااك اصلي افتكرت كده يعني هيخونهاا معا حد غريب
لحظه وكانت وعد بتفوق
كلهم دخلو يشوفوهاا زين ميل ع محمود واتكلم بهمس مخيف لو عرفت ان ليك ايد ف الموضوع هندمك
محمود:بأرتباك ان..ت بتق..و.ل ااي
زين دخل يشوف وعد
زين انا عندي حاجه لازم اقولهاا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وعد الزين)

اترك رد