Uncategorized

رواية نيروز والقاسم الفصل الثانى 2 بقلم شهد خالد

 رواية نيروز والقاسم الفصل الثانى 2 بقلم شهد خالد
رواية نيروز والقاسم الفصل الثانى 2 بقلم شهد خالد

رواية نيروز والقاسم الفصل الثانى 2 بقلم شهد خالد

الدكتور.   مفيش ي أستاذ قاسم والدة حضرتك كويسة هي بس عايزة ترتاح مش اكتر 
قاسم بارتياح.    تمام ي دكتور اقدر ادخلها دلوقت 
الدكتور.   هي نايمة دلوقت هتصحي كمان ساعتين وتقدر تاخدها وتمشوا
قاسم.     شكرا ي دكتور 
علا صحيت و قاسم اخدها و روحوا  وعدي اليوم م غير اي أحداث تانية 
الصبح قاسم اطمن ع مامته وان نيروز هتفضل معاها وراح هو شغله
نيروز    ليه ي طنط مقولتيش لقاسم ع تعبك انتي بالشكل ده غلطتي غلط كبير
فلاش باك 
وهما ف المستشفي نيروز دخلت مع علا و الدكتور بيكتشف عليها وعرفت م الدكتور ان علا مريضة قلب وهو اللي متابع حالتها 
نيروز.   كده ي علا تخبي علينا طب لو بتخبي عليهم تخبي عليا انا انتي مش بتعتبريني بنتك بردو متقوليلش حاجة مهمة زي ده ليه 
علا بتعب   مقدرتش اقولكوا واقلقكوا عليا وبعدين كفاية ابني اللي متعبك معاه 
نيروز.      تعبك راحة ي حبيبتي علا انا لازم اقول لقاسم انتي حالتك مش خطيرة انتي محتاجة عمليه و هتبقي زي الفل ان شاء الله 
علا.     لا والنبي ي نيروز متقوليش لقاسم ده ممكن يموت فيها اقولك انا هقوله بس همهدلوه الموضوع متشغليش بالك انتي وانت ي دكتور معلش لما تطلع اقوله اني كويسة وإني نايمة دلوقت 
الدكتور     مع ان اللي بتعمليه غلط بس حاضر انا مش هتضغط عليكي عشان صحتك 
نرجع تاني 
علا.    انتي عارفة كويس ان قاسم روحي فيا عشان ربيته لوحدي بعد وفاته حسن باباه الله  يرحمة  و مرضتش اتجوز واشوف حياتي مع أنه مات وانا صغيرة ولو عرف هيزعل وهيحس انه السبب 
نيروز.    بردو ي علا انتي بالشكل ده هتخليه يحس بالذنب اكتر 
علا.    معرفش بقي ي نيروز انا مش عايزاه يزعل وخلاص بقولك ايه سيبك انتي تعالي نعمل احلي فطار وهدوقك اكل احلي م بتاع امك 
نيروز     لا خليكي انتي وانا هقوم أعمل انتي عايزة تاكلي ايه 
علا.بحب      تعرفي ي نيروز انا لو خلفت بنت مكنتش هتعمل معايا اللي انتي بتعمليه ربنا يديمك ليا ي بنتي
نيروز بحب   ويديمك ليا ي حبيبتي ي رب ها بقي هتاكلي ايه
علا.   اللي تعمليه ي حبيبتي
نيروز راحت تعمل الفطار وخلصت وفطروا  واقعدوا يحكوا ومامت نيروز جت اقعدت معاهم و جه معاد الغدا نيروز راحت تجهزه لعلا و وهي بتجهز قاسم وصل 
قاسم   السلام عليكوا 
علا و صفاء     وعليكم السلام ورحمة الله 
قاسم     عاملة ايه ي ماما دلوقت احسن 
علا.    اه ي حبيبي احسن بكتير وكمان نيروز مسبتنيش طول اليوم ده حتي هي اللي حضرت الفطار ودلوقتي بتحصل الغدا 
قاسم.      ربنا يستر علينا م أكلها وكمل بحبث يعني هي دلوقت ف المطبخ 
علا.   اه عايز حاجة 
قاسم    لا انا بسأل بس انا هروح اغير بقي عقبال ما الغدا يخلص
علا.     ماشي ي حبيبي روح
قاسم راح بس طبعا مرحش يغير راح المطبخ لانه افضل حاجة عنده أنه يستفز نيروز 
قاسم اتسحب نيروز محدتش بالها منه 
قاسم جه وهمست ف ودانها.  الجميل بتعمل ايه 
نيروز اتخضت واللي ف اديها وقع      قاسم ي أخي سرعتني ف حد يخض حد كده 
قاسم بضحك.   ههههههه شكلك يفطس م الضحك ههههههههههه
نيروز بغضب طفولي.     قااااااسم امشي م وشي بدل وربي لكون السكينة ده رشقة ف زورك جايبة اجلك امشييييي
قاسم.  ايه ي بت المجنونة ماشي خلاص باي باي ي قطة 
عدت فترة حوالي شهرين مخلتش م مناقرة قاسم نيروز اللي بدأت تحس بحبه ليها و حالة علا اللي بتتعب كل فترة وبرضو مش راضية تقول لقاسم و ف يوم قاسم وعلا كانوا قاعدين وقامت علا عشان تجهز العشا و وقعت واغمي عليها قاسم اخدها وراح بيها ع المستشفي و مرضاش يقول للنيروز ومامتها عشان ميتعبهمش
قاسم   خير ي دكتور ماما فيها حاجة 
الدكتور    لو سمحت ي أستاذ قاسم تعالي نتكلم ف مكتبي احسن 
قاسم بقلق.     ف ايه ي دكتور ماما فيها ايه 
الدكتور باسف.     للاسف ي أستاذ قاسم مامت حضرتك عندها القلب 
قاسم بصدمة.   القلب ازاي هي مكنتش بتعاني م حاجة قبل الشهرين دول 
الدكتور.   متقلقش ي أستاذ ماما حضرتك حالتها احسن م حالات ناس تانية ف سنها احنا هنحتاج نعمل عمليه قلب مفتوح 
قاسم.    طب ينفع متقولهاش ي دكتور انا هقولها بمعرفتي
الدكتور باستغراب.   تعرفها ايه المريضة عارفه من زمان حتي بنت حضرتها عارفة 
قاسم.   بنت بنت مين ي دكتور 
الدكتور.   بنت مدام علا الانسة نيروز كانت بتيجي معاها الشهرين اللي فاتوا عشان تطمن ع حالة والدتها
قاسم بصدمة و غضب     نيروز
الدكتور.     هو ف حاجة هي مش نيروز بروح بنت مدام علا 
قاسم.   اه اه طبعا بنتها عموما شكرا ي دكتور تعبتك معايا
الدكتور.  مفيش شكر ده واجبي عن اذنك هعدي ع المرضي
قاسم اخد مامته وروح ومقلهاش أنه عرف  روحها واستني لغاية ما نامت وطلع السطح وشاف نيروز واقفة ع السطح و سرحانة ومش واخده بالها أنه وراها 
قاسم.   ايه ي أستاذة نيروز بدوري ع كدبة تقوليهالي بكرا عشان تروحي مع ماما عند الدكتور
 نيروز بتوتر     دكتور دكتور ايه ي قاسم اللي بتقول عنه 
قاسم.    دكتور القلب اللي متابع حالة ماما اللي زي مامتك
نيروز.    قاسم اسمعني هفمهك ا اقطعها قاسم وصوته مليان غضب
قاسم   تفهميني ايه ها ردي تفهميني انك خبيتي عني مرض امي اهم حد عندي مفكرتيش أنها ممكن تروح فيها لا وكل مرة بتروحوا فيها الدكتور بتخترعوا خدعة جديدة بجد برافو احيكي انا كنت بصدقك زي المغفل مرة هاخد علا ونروح الكوافير ومرة هاخد علا نروح اشتري لبس ومرة مخنوقة ومحتاجة اخرج وعايزة علا معايا  انتي ايه ي شيخة مش ديه بردو زي مامتك عملتي ليه كده خبيتي عني ليه انا بصدقك ف كل حاجة وده خلاكي تخدعيني بسهولة وتخبوا عليا بجد برافو 
نيروز بعياط    قاسم بالله عليك افهم انا مكنش قصدي انا كان لازم اخليها هي تقولك الاول تبقي م ام لابنها هي كانت هتعرف تمهد الموضوع احسن مني 
قاسم.   بسبب انك خبيتي عليا طول المدة ده ماما تعبت تاني واخدها المستشفي 
نيروز بخضة.  طب هي عاملة ايه دلوقتي كويسة انا هنزل اشوفها وكانت نازلة قاسم مسكها م دراعها جامد 
قاسم.بغضب.  اقسم بالله ي نيروز لو اقربتي مننا تاني لهتشوفي قاسم تاني مش هتحبي تشوفيه ابعدي عننا احسن انا مش هستني ماما تموت بسببك عشان اطلعك م حياتنا مش عايز اشوف وشك تاني 
وسبها ومشي و نيروز فضلت تعيط لحد ما نامت مكانها 
قاسم جه الصبح وقال لمامته إنه عرف ومكنش عارف يغقد ف البيت فطلع السطح يشم هوي لقي نيروز نايمة مكانها ووشها بهتان قرب عليها يصحيها
قاسم.  نيروز اصحي نيروز نيروز 
نيروز مكنتش بترد 
قاسم بخوف ………………..
يتبع ……
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد