روايات

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم صباح عبدالله

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة البارت الثامن والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الجزء الثامن والأربعون

 رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة الحلقة الثامنة والأربعون

فى المستشفى
حمزه: هم مين دول اللي معاكم؟
ويشَاور على أيسيل وجوزها هيثم.. ماهر. يبص على ايسيل وهيثم.
-دي ايسيل وده هيثم جوزها.
حنان تعيط زاي الاطفال: انا عاوزه قمر بنت اماني هي فين؟
ماهر: اهدي يا حنان.
ماهر يبص على حمزه ويشاور عليه..
-بصي يا حنان ده حمزه ابننا.
حنان تبص على حمزه ودموع في عيونها..
– ده حمزه إبني؟
وتجري على حمزه وتخده في حضنها.
-إبني حبيبي وحشتيني اوي ياحبيبي انت حمزه إبني انت إبني ما شاء الله عليك كبيرت اوي يا حمزه.
وتفضل تعيط.. حمزه والكل مستغربين إن حنان بتكلم كويس حمزه بيبص على ماهر بمعني هي بقت كويسه..
ماهر: أمك اتعالجت يا حمزه وبقت الحمدلله كويسه وقدرها تفهم كل حاجه حوليها
حمزه. دموع تنزل ويبص على أمه..
– ماما حبيبتي انتي عارفه انا مين دلوقتي
حنان تزيد في العياط: ايوا يا حبيبي أمك انا عارفه انت مين.
وتفضل تحب في حمزه: انا آسفه اوي ياقلب أمك سامحني ياحبيبي عارفه إنك اتعذبت من غيري بس والله كان من غصب عني سامح ماما يا حمزه.
حمزه. بدموع يمسك ايدي حنان ويفضل يبوس فيها..
-انتي وحشتيني اوي اوي اوي يا ماما انا مشتاق ليكي ولكل حاجه انا انحرمت منها في طفولتي انا عاوزك تعوضيني عن كل حاجه.
حمزه يحضن حنان جامد ويفضل يعيط زي طفل الصغير .. والبنات بيعيطوا على عيط حمزه.
وفي الحظه دي محمد يفتكر كلام شهد إن أمه ناهد وهي ماتت وتتغلب عليه مشاعره ودموعه تنزل علي خده معقوله.. ويقول بينه وبين نفسه.
-انا أمي الحقيقة ناهد مش هانم.
ويمسح دموعه ويبص على قمر من أزاز غرفة العناية..
– قومي يا قمر انا محتاجلك اوي اها لو تعرفي انا حاسس بي اي دلوقتي حساس زي مكون تيها عن العالم زي ما كون ماليش حد انا من غيرك يتيم أم وأب وأخ وصاحب وأخت وصديقه انا من غيرك ماليش حد رجاء قومي علشان او علشان حودي حتي.. يفوك محمد علي صوت جودي يتعيط ومش عاوزة تسكت مع حد.. ايسيل اول ما تسمع صوت جودي تبص حوليها تلاقي جودي مع ندي.. وندي والبنات عاملين يسكتوا فيها مش عاوزه تسكت.. ايسيل تجري وتجري عليها وتخدها من علي دراع ندي..
– جودي حبيبتي وحشتني يا عمري انتي؟
ايسيل تفضل تحب في جودي وتسكت فيها.. جودي تسكت مع ايسيل.. البنات يبصوا لبعض باستغراب وبعدين يبصوا على ايسيل.. ندى تخد جودي من ايسيل.. جودي تعيط تاني.
ندي: انتي منين و ازي تخدي البنت بشكل ده.
ايسيل عيونها علي جودي اللي بتعيط.. وهي بتعيط علي عياط جودي..
-لو سمحتي هاتيها انا هعرف اسكتها.
ايسيل تفضل تلاعب في جودي وندي شيلها..
– بس بس يا عمري انتي هششش خالص حبيبتي انا هنا اهو هششش.
جوري: انتي يا بتاعه انتي. انتي هبله ولا اي؟
ميار. تقرص جوري وتبص لها بمعني اسكتي وتاخد جودي وتديها لأيسيل.
جوري: انتي بتعملي اي يا ميار دي ممكن تخطف البت.
ميار: بس يا هبله انتي وهي ده بين تعرف جودي وجودي كمان تعرفها مش وخدينا بالكم ان جودي سكتت معها.
البنات يبصوا علي ايسيل باستغراب.. ايسيل تخد جودي وتروح عند هيثم.
ايسيل:. شوف يا هيثم جودي كبرت قد اي وبقت أحلي ماشاء الله عليها.
هيثم. يحب جودي.. ويبص على البنات: انا اسف ياجماعه لو ايسيل ضيقتكم في حاجه.
ميار: لا عادي. بس انتم مين وازي جودي عرفاكم
ماهر. يبص على حمزه: تعالي يا ايسيل.
ايسيل: نعم بابا
ايسيل تقرب من ماهر والكل بص لها باستغراب.. ماهر وقف ايسيل قدام حمزه.. ايسيل وحمزه يبصوا لبعض باستغراب.. وبعدين يبصوا على ماهر.
ماهر ببسمه: ده حمزه اخوكي الكبير يا ايسيل.
ايسيل وحمزه يبصوا على بعض.. حمزه يبص على ماهر بمعني بتقول اي.
ماهر: ايوه يا حمزه ايسيل بتكون اختك الصغيرة.
حمزه يبص على ايسيل ويبتسم لها.. وايسيل تبص له وتعيط.. حمزه يحضنها.. ايسيل تضحك وتعيط وهي في حضن حمزه..
– انا مش مصدقه اني أخيرا شوفتك يا حمزه كان بابا على طول يحكي ليا عنك وعن ماما حنان انا بحبك انت وماما حنان اوى حتي من قبل ما شوفكم وانا بحبكم بس لما كنت افكر انكم ميتين مش موجدين كنت بزعل اوى واتمني انكم تكونوا لسه موجدين من زمان وانا نفسى يكون عندى اخ وعيله انا تعبت اوى من الواحدة.
حمزه يمسح دموع ايسيل..
-هششش انا كمان مش مصدق اني عندي اخت قمر زايك كده وخلاص انتي مش لواحدك عندك عيله كبيره وفي ناس مجنونه هتحبيهم اوي.
حمزه يبص علي البنات.. البنات يبصوا له بغيظ..
جوري: هو انتم مش سامعين الاستاذ ابو الهول بيقول علينا مجانين.
حمزه يبص على جوري ويقول.
-والبت دي كبيرة المجانين عاوزك تخدي بالك منها.. وكفايه عياط بقا عينك باظت وبقي شكلك بخوف.
ايسيل تضحك: بس يارخم انا عيوني حلوين حتى وانا بعيط.
حمزه: ومين قالك ان عينك بتكون حلوه وانتي بتعاطي.
ايسيل تبص على هيثم:. حبيبي هيثم اللي واقف هناك ده.
وتشاور علي هيثم.. هيثم يضحك بخفه ويقرب من ايسيل ويحضنها.
-انتي جميلة بكل حالتك ياقلبي
هيثم يبعد عن ايسيل ويمد ايدي يسلم على حمزه.
– انا الدكتور هيثم جوز المدام ايسيل.
حمزه: وانا حمزه اخوا المدام ايسيل.
حمزه يغمز لأيسيل.. ايسيل تضحك.
ايسيل: خد بالك جوزي بيغير عليا.
حمزه والكل يضحك بخفة وحزن علي كلام ايسيل.. هيثم يبص على محمد اللي واقف عيونه علي قمر ومش منتبه لا اي حاجه بتحصل.. يروح عنده ويمد ايدي يسلم عليه.
– انا هيثم
محمد ينتبه لصوت هيثم يعديل نفسه ويظبط هدوم ويمد ايدي ويسلم على هيثم.
– وانا محمد
هيثم: عارف انك محمد.
ويبص على قمر وهي في العنايه: قمر حكتلي عنك كتير.
محمد يبص على هيثم باستغرب: وانت تعرف قمر منين؟
هيثم: قمر دي اختي انا هيثم دكتور قمر انا اللي عملت لها العملية علشان تمشي بصراحه كانت تجربها بس يريد ربنا والمدام قمر داست على رجليها من جديد والحمد الله.
محمد. باستغرب: هو انت عملت العملية لقمر بعد ما سفرت مع ابن عمها.
هيثم بعدم فهم: ابن عمها مين وسفرت فين انا عملت لها العملية هنا في مصر وبصراحه كانت في غيبوبة لمدّة ست شهور ولم فاكت وحالتها اتحسنت انا اللي سفرتها امريكا لما عرفت ان مالهاش حد فضلت طول الست شهور في المستشفى ومافيش حد سأل عليها مرة.
محمد يبص على قمر بصدمة ويبص على هيثم..
-انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه هي مش سبتني وسفرت مع جاسر.
هيثم: انا مش عارف انت بتتكلم عن اي بس اللي اعرفه ان قمر سفرت معايا انا بعد ما تحسنت. انا هحكي لك كل اللي حصل من اول ما عرفت قمر.
هيثم يسرد كل حاجه من اول ما خبط قمر بالعربية لحد ما سفرت وبقت اكبر سيدة أعمال..
هيثم: بس ده كل اللي حصل وقمر اتعرفت علي عمها وجاسر ابنه عن طريق الشغل ومش عارف انت ازاي مفكر أنه سبتك وسافرت مع جاسر.
محمد يبص على قمر ودموع الندم علي خدها.
محمد: في حد لعب لعبة واسخة علشان يوقع بيني انا وقمر وبسبب غبائي خليتوا ينجح في اللي بيعمله.
هيثم يحط ايدي على كتف محمد..
-انسي كل اللي حصل وافتحي صفحه جديدة معها متأكد ان قمر هتسمحك هي قلبها كبير وبتسامح.
محمد يبص على اسيل اللي واقفه تتابع كل حاجه في صمت.. اسيل اتبتسم لمحمد وتقرب منه.. وتمسح له دموعه.
-متأكد انك وقمر كل حاجه هتتصلح وهتكون تمام بس اهم حاجه دلوقتي تقوم بسلامه.
وبينما الكل مندمج في اللي بيحصل.. يدخل اربع دكاتره غرفة العناية وهم لبسين الكمامات.. شهد تبص على باسم.
– انا عاوزه ادخل اطمن على قمر
باسم: ما ينفعش دي عنايه
شعد بدموع: بالله عليك خليني ادخل اطمن عليها انا مش مرتاحه.
حنين. تبص على باسم بمعنا خليها تدخل
باسم. يبص على شهد: طيب اجهزي لاول.
ويندي على الممرضة علشان تجهزي شهد علشان تدخل العناية تشوف قمر.. وبعد ما شهد جهزت دخلت لوحده العناية.. واول ما دخلت وقفت مصدومة من اللى شافته.. شهد شافت جاك ورجالته شيلين قمر..
شهد: جاك انت بتعمل ايه هنا؟
جاك يبص لشهد ببرود: مرحبا حبيبتي شهد لما اتوقع رأيتك هنا؟
شهد تجري على قمر اللي مش حاسه بحاجة بتحصل.. وتقول بعيط وتوسل.
-رجاءً اتركها وشأنها جاك كفايه لحد هنا رجاءً.
جاك. يروح عند شهد ويمسكها من بوقها جامد..
-ايتها العاهر مش انتي من ستخبرني ماذا افعل وما لا افعل أنها حبيبتي ولن اتركها وانتي سوف تساعدني لكي اخرج من هنا واذا اعترضي على ذلك سوف اقتلك معهم جميعاً.
شهد. تذق جاك بعيد عنها..
– لا يا جاك لن اساعدك في شيء بعد لأن اعرف انني اخطائة كثيراً عندما كنت اعمل معكم لكنني كنت مجبورة على هذه العمل.
تنهمر دموع شهد على خديها.. وتكمل.
-اجل انا انجبرت علي كل شيء لأنقذ أمي من هذا المرض اللعين اعرف ان هذا ليسه مبرر كافياً ان اعمل في المافيا لكن لم يكن لي خيار آخر ومع كل شيء فعلته لم يستجيب الله ومات أمي اليوم ولن اسمحك لك ان تؤذي قمر حتى إذا كنت ستقتلني اقتليني اذا لم يعد ليا شيء عيش لاجله لقد خسرت أمي وزوجي لا يريد عاهر مثلي وأخي ولن يقبلني مهما فعلت وسوف يكرهني أكثر عندما تعرف الحقيقة.
جاك: انا لا أؤذي قمر هي حبيبتي لكن أنها غبية فعلت ذلك في نفسها لكي تنقذ ذلك الحقير مني.
شهد: ماذا تقصد؟ هل كنت تنوي إيذاء أخي؟.
جاك: اهدأ يا حبيبي. أعلم أنه أخوك، واتفقنا على ألا أؤذي أحداً من عائلتك، لكنه هو من أجبرني على ذلك، وإذا وقفتي في وجهي سأقتلك أيضاً يا ابنتي الصغيرة.
وفجاة جاك يمسك شهد جامد يحقنها بحقنة مخدر..
جاك: احملوها سوف ناخذها معنا هي ايضا.
بره الغرفه
محمد تلفون يرن باسم إسلام
محمد. بصوت ضعيف: الو
اسلام بصوت بين علىه الخوف خد بالك من نفسك ومن الكل ومن قمر اهم حاجة.
محمد يبص بصدمة على قمر بس يلاقي ستاره على الأزاز وما يشوفش حاجه. يقول بصوت عالي.. وهو بيجري علي غرفة العنايه..
– قمر مالها وفي اي؟
محمد يدخل العنايه والكل يجري وراه..
إسلام: محمد متتهوريش وتعمل حاجه غلط انا خمس دقايق وهكون عندك.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تزوجت ملتزمة ولكن معاقة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *