روايات

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 الفصل الثالث 3 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت صعيديه 2 البارت الثالث

رواية عشقت صعيديه 2 الجزء الثالث

عشقت صعيديه 2
عشقت صعيديه 2

رواية عشقت صعيديه 2 الحلقة الثالثة

في الاداره .
في مكتب اللواء يحيي.
كانوا يجلسون ياامن وشهاب بغيظ وتوعد لمن يفعل تلك الأشياء الحقيره حقا عندما يقع في أيديهم سيكون إليهم العذاب الكبير .
يحيي بحده /رابع حاله قتل بنفس الطريقه واحده مرميه في الشارع ومتاخد رحمها بجد حاجه توجع القلب .
ياامن بغضب /حاجه غريبه كمان ي سياده اللواء اشمعنا رحم البنات ليه الي بيسرق مبيسرقش أعضاء تانيه واشمعنا البنات ليه مش الستات للغز غريب اوي نفسي الي بيعمل كده يقع تحت ايدي وانا اندمه علي اليوم الي اتولدت فيه .
شهاب بغيظ/المهم سعادتك تامرنا بايه دلوقتي ي افندم .
يحيي بغضب /عايزك عينكم تفتح علي كل الأجانب الي بتتدخل البلد والي بتخرج كمان .
ياامن بجديه /حضرتك شاكك في حاجه معينه .
يحيي بحده /انا متاكد ان الموضوع ده فيه تتدخل اجنبي متاكد واحنا لازم نحط كل الاحتمالات فاهمين .
يااامن وشهاب /تمام سعادتك .
في شركه الجوهري….
في مكتب عاصي …
كان يجلس بعدما تمم تلك المشاريع ليسير سيف إليه بابتسامه .
/ايه الاخبار ي ابن اخويا .
عاصي بابتسامه /اهلا ي سيف اتفضل كل المشاريع تعتبر خلصت .
سيف بغيظ /ي واد عيب احترمني ده انا عمك برضه .
عاصي بابتسامه ساحره/عمي الصغير علشان كده مبحبش اكبرك .

 

 

 

سيف بابتسامه/ربنا يسعدكم كلكم تعرف ي واد ي عاصي انا بعتبر كل ولاد اخواتي هما ولادي .
عاصي بابتسامه ومرح /طب متقول الكلام دي ل بنتك الي منشفه ريق اخويا الي بيموت فيها هي هتلاقيه احسن من ابن عمها الي بيموت فيها فين .
سيف بسخرية /ي حنين انت طب ماتقول الكلام ده لنفسك ده طوب الارض عارف أن منه بتحبك .
عاصي بحزن شديد/شاهنده لو اتجوزت ياامن ي عمي هتعيش سعيده لكن انا لو اتجوزت منه هدمرها ربنا يبعتلها الي يقدرها ويحبها بجد .
سيف بتنهيده /ربنا يسترها عليكم كلكم يارب .
عاصي وهو ياخذ جاكيته /طب انا هروح اقابل الواد جاسر ونخرج نتغدا بره لو عوزت حاجه اتصل بيا .
سيف بابتسامه/ماشي ي حبيبي.
في فيلا الجوهري …
في جناح عشق وحنين …
كانت تجلس عشق وهي تكتب مقالها لتسير حنين بغضب شديد.
/بجد استغفر الله العظيم بقت حاجه لاتتطاق اسؤء حاجه أننا عايشين مع ولاد اعمامنا هنا بجد الواحد مش عارف يعيش براحته في البيت .
عشق باستغراب /ايه مالك ايه الي حصل لكل ده .
هنيه بقلق /فيه ايه صوتكم عالي ليه .
حنين بعصبيه /استاذ صقر طول لسانه عليا وبيتدخل في الي ملهوش فيه ي امي .
هنيه بحده وغيظ/ي بت فهميني ايه الي حصل بالظبط .
حنين بغيظ /السواق اتاخر اوي عليا اتصلت بابا علشان يبعته كتير مردش فوصلني لهنا دكتور حمزه ومعه أخته خديجه طبعا صقر باشا شافنا بهدل الدنيا .
عشق بعصبيه /بصراحه بقا معاه حق لانك الصبح حساسيتينا أنه هيخطفك وأنه غير مؤتمن عليكي واديكي رجعت في عربيه واحد غريب .
حنين بغيظ /مش غريب ده الدكتور بتاعي ودكتور محترم اوي .
هنيه بسخرية/ايه ي عني الدكتور بتاعك محرم ي عني انتي غلطي والغلط ركبك ومتحاوليش تبرري الي عملتيه ابن عمك معاه حق ياخد علي خطره .
عشق بابتسامه/الي بيعشق لازم يبقا ده تصرفه اكيد طبعا غار عليكي .
حنين بعصبيه وغيظ/يادي الحب والكلام الفاضي الي مالوش عندي اي وجود انا وقت متجوز هتجوز واحد متتدين زي ومحترم وانتي ي عشق ي اختي انا مش عايزك تتاذي ووتوجعي اكتر من كده طلعي ياامن من دماغك ياما هتفضلي كده مذلوله ليه ومستنياه وهو مش هيعبرك .

 

 

عشق بدموع ووجع/كده برضه ي حنين ماشي .
هنيه بغيظ وحده /كده برضه تكسري قلب اختك كده .
حنين بزفر وضيق/مقصدتش ي ماما انا عايزه افوقها من الوهم الي هي فيه ده انا مش عايزه حد يتحكم فيها .
هنيه بغيظ /قسما بالله انتي بت معقده .
في فيلا سليم المنشاوي…..
كان ينزل جاسر علي الدرج .
/بابا ماما انتوا فين .
ليله بابتسامه /الهانم والبيه خرجوا ي سي جاسر .
جاسر باستغراب/انتي مين ي شاطره .
ليله بابتسامه/انا ليله الشغاله الجديده .
جاسر بجديه /بس انتي صغيره اوي علي الشغل .
ليله بابتسامه/مش صغيره ولا حاجه انا عمري 18سنه بحالهم اتفضل الاكل علي السفره .
جاسر بهمس واعجاب /بت حلوه اوي هتخلي الواحد يحب القعده في البيت ي نهار اسود ده انا نسيت عاصي اكل لقمه صغيره علشان مكسرش ب قلب العسل دي ..
في شقه علي ….
كانت تجلس شاهنده بجانبه بخوف ورعب عليه أما هو فكان بارع في التمثيل عليها .
علي بتعب مصتنع /اه شوفتي المجنون ده عمل فيا ايه كان عايز يموتني عايز ياخدك مني بس ده بعده انتي بتاعتي انا وبس صح .
شاهنده بعشق وغباء /طبعا ي حبيبي ملكك ورهن اشارتك ومستحيل اكون لغيرك ابدا علشان كده سبت كل حاجه وجتلك جري .
علي بخبث ومكر/حبيبتي اشربي العصير الي بتحبيه ده انا عملهولك مخصوص .
شاهنده بابتسامه وسعاده/تسلم ايدك ي روحي هشرب .
علي بخبث ومكر/اشربي ي روحي اشربي .
في الاداره …

 

 

في الممر …
كانوا يسيرون ياامن وشهاب ..
ياامن بحده /ي نهارك أسود تقوم تتضربه بالنار ده انت مجنون رسمي .
ياامن بغيظ شديد/بقولك كان ماسك ايديها الغيره كانت هتموتني انت عارف انا بحبها قد ايه دي روحي .
شهاب بغيظ/ي ابني من غير ماتزعل كده البت شكلها مش طايقك مش بالعافيه ي ياامن .
ياامن بغضب وغيره/لا بالعافيه ي شهاب والبت دي مش هتكون ل غيري مهما حصل فاهم .
لتقاطعه رساله من ذلك الرقم الغريب ليصعق من تلك الصوره ليشعر بقلبه يكاد يتوقف فكانت صوره شاهنده وهي نائمه علي سرير ما عاريه ويتبع تلك الصوره ذلك الرساله .
(ههههه مش عملت فيها دكر وضربت عليا نار علشان خاطر الحلوه بتاعتك الي بتحبها اشرب بقا اديني خدت منها كل حاجه كنت شايف ومتأكد أنها بتاعتك ههههه كسرتك مليون حته ي حضره الظابط بس بصراحه البت جامده اوي هههه هبعتلك العنوان تيجي تاخد بنت عمك بس بالراحه عليها علشان الي عملته فيها مش شويه هههههه ).
شهاب بصدمه من هيأت يااامن المرزيه للغايه /فيه ايه ي ياامن مالك .
ياامن وهو يسير للخارج بقلبا ينزف بغزاره لا تتوقف ليتمتم بكسره/انا اتكسرت ي شهاب.
في فيلا الجوهري…..
في غرفه منه …
كانت بالفعل تنفذ تعليمات والدتتها كانت تجلس وهي تذاكر دروسها لتتطرق هند الباب لتتدخل ابتسامتها الحنونه.
/عامله ايه ي قلب خالتك.
منه بحزن ووجع /عايشه ي خالتي الحمد لله.
هند بابتسامه /طب امسكي اسوره الشعر بتاعتك .
منه بارتباك شديد/حضرتك لقيتيها فين .
هند بابتسامه /في أوضه حبيبك الي كنتي داخله تتديله السندوتشات .
منه بارتباك شديد/حبيبي قصدك ايه ي خالتي .

 

 

هند بابتسامه /قصدي اني حاسه بيكي ي عيون خالتك وعارفه انك بتحبي عاصي لأن بعرف الحب ده من اخر الدنيا لاني كنت زيك كده عاشقه ل عمك اركان من زمن وحاسه بيكي .
منه بدموع ووجع /بس انتي عمي اركان حبك بجنون زي مانتي حبيته لكن انا عاصي مش حاسس بيا اصلا .
هند بضحك /هههههه اه لو تعرفي الي كان بيني وبين عمك اركان زمان مكنتيش قولتي كده انا وهو كنا عاملين زي الديوك وهو كان عامل زي عاصي كده تقيل وكان ملوعني بس دايما كنت بنتقابل في نقطه واحده الحب اسمعي مني حاجه واحده اوعي تياسي من حبك ل عاصي اوعي ي منه .
منه بدموع ووجع /بس عاصي جرحني اوي ي خالتي اوي قلبي موجوع منه اوي .
هند وهي تتحتضانها بحنان /ربنا يوفقكم ي بنتي ويسعدكم ويجمع بينكم في حلاله يارب .
منه بدموع وهمس /يارب ي خالتي يارب .
في المطعم ….
كان يجلس عاصي وهو ينتظر جاسر بضيق من تأخيره .
جاسر بابتسامه /اسف ي صاحبي اتاخرت عليك .
عاصي بغيظ /شويه وكنت همشي علي فكره اتاخرت كده ليه .
جاسر بابتسامه /اسكت امي جابت في البيت حته خدامه إنما ايه بت صغيره كده وعسل مكنتيش عايز اسيبها .
عاصي بغضب /اوعا تقرب منها فاهم دي عيله بتجري علي شغلها احنا بنعمل كده مع الرخاص الي هما اصلا مستعدين لكده لكن مش وسخين كده عارف لو قربت منها هعمل فيك ايه.
جاسر بسخرية/ايه ي عم حيلك حد قلك اني هغتصبها انا مستحيل اعمل كده ي عاصي بس بصراحه البنت فيها خاصه تشد كده ولا احنا علشان مش متعودين مع البنات النضاف .
عاصي بسخريه /يمكن اخلص اطلبلنا الاكل انا جعان .
جاسر بابتسامه ومرح /يارب اوعدنا بالي يلمونا في بيت ويوكلونا قادر ي كريم .
عاصي بضحكه عاليه/ههههه امين ي اخويا امين .

 

 

في جنينه فيلا الجوهري….
كانت تجلس عشق بدموع ووجع ليقترب منها عدي بابتسامه وهو يعطي لها الشكولاته المفضله إليها .
/انا مقدرش اشوف دموعك دي وعارف أن الشكولاته دي اكتر حاجه بتفرحك .
عشق وعي تمسح دموعها سريعا وتنظر إليه بابتسامه /تسلم ي عدي تصدق انت احن قلب في العائله دي كلها .
عدي بعشق وسعاده/تسلمي يارب بس انا بصراحه مش كده مع كل الناس انتي ليكي معزه خاصه عندي ي عشق .
عشق بارتباك شديد/تسلم ي عدي عن اذنك لازم انام لاني عندي شغل الصبح عن اذنك تصبح علي خير.
عدي بعشق وهمس /وانتي من اهل الخير ي قلب عدي ….
في جناح صقر ….
كانت تتعالي زغاريط زينه بسعاده كبيره .
صقر بابتسامه/ايه ي ماما فرحانه اوي كده .
زينه بسعاده كبيره /الا فرحانه مش عايزين افرح ي واد ده انا هطير من الفرحه دي بت اختي حبيبتي .
سيف بابتسامه/الف مبروك ي حبيبي حالا نطلبها من ابوها ربنا يسعدكم ي حبيبي يارب .
صقر بابتسامه وهو يقبل يد والده /ربنا يخليك ليا ي بابا وميحرمنيش منك ابدا .
سيف بابتسامه/هي شاهنده فين .
زينه بغيظ /الهانم عندها درس وقافله تلفونها شويه كده هتلاقيها فتحته وكلمتنا دلوقتي المهم يلا بسرعه علشان نفاتح هنيه وكينان انا عايزه افرح .
في شقه ما خاصه ب يااامن …
كان يجلس علي كرسيه بجانب السرير كان ينظر إليها بدموع لا تتوقف وهو يتذكر عندما رآها عاريه في سرير ذلك الحقير الذي ذهبت إليه هي بارداتها فقد ساعدته علي كسره وتتدميره يتذكر ذاته وهو يقوم بارتداه‍ا ملابسها وهو ينظر إلي دماء عزريتها الذي كانت في اسفلها حقا كان مشهدا مؤلما وموجعا عليه كراجل عاشقا كانت دموعه التي كانت لاتعرف الي اعينه طريق تنزل بلا توقف لينظر الي التي بادت في استعاده وعيها وهي تنظر يمينا ويسار باستغراب ووالم شديد في الرأس .
/انا فين .
ياامن بوجع وتوعد لها /انتي في الجحيم الي هتشوفيه علي ايديا ..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت صعيديه 2)

اترك رد