Uncategorized

رواية أعشق جنونها الحلقة الأولى 1 كاملة

 رواية أعشق جنونها الحلقة الأولى 1 كاملة

رواية أعشق جنونها الحلقة الأولى 1 كاملة

رواية أعشق جنونها الحلقة الأولى 1 كاملة

بسسسسسس بسسسسسس

مريم بصت قالت مين القط ده!؟

بصت وراهااااا ويرتهااا ما بصت لقت واحد كدا عسلية بمعني الكلمة وعينه خضراااا وطويل وشعره اسود داكن لا وشعره بيطير كمان ولابس بدلة ميري ⁦♥️⁩⁦♥️⁩⁦♥️⁩????

مريم بصوت همس اي ده يخربت جمال امك يالاااا 

الضابط بضحك ////ع فكرة أنا سمعتك ????????????????

مريم بخجل ،///اي سمعت اي هو انا اتكلمت ????????

الضابط بضحك ////طاب عاوزة اقولك ع حاجة 

مريم بحدة///اتفضل قووول علشان مش ينفع افضل واقفة كدة 

الضابط بصوت عذاب ///انا هتجوزك ماشي  

مريم بصدمة ورفع حاجب ????/////اي اي انت اهبل ولا حاجة 

سلام ياض انت 

الضابط //يعني الحلاوة دي كلهاااا وتقوليلي ياض 

انا هوريكي 

مريم ////طيب وريني مع السلامة ي هزور????????

الضابط /////طاب اسمك اي بس 

مريم بتطليع لسانهاااا له ملكش دعوة ????????وراحت ذاهبة 

من أمامه 

*وتركته مريم والصدمة ما زالت ع وجهااااا !!!؟

وتقول اي ده هو بيهزر ولا اي وازي اصلا يقولي كدا 

وظلت تفكر فيه حتي وصلت لموقف العربية وركبت لكي تذهب لللبيت

*وهو يضحك من تلك الفتاة الجميلة الذي لم يري مثلهااا ف حياته وكيف جذبتهااااا منذ أن راهاااا  اول مرة 

وهي خارجة من الجامعة الذي يقف أمامها لأنه ضابط ولديه عساكر يقفون أمام الجامعة ليكي يحرسوهاااا ……

_____________

ف البيت وقد وصلت مريم 

مريم:ماما ي ماما ي ست الحبايب ي اغلي من روحي ودمي 

اه وفات الميعاد يقلبي فات الميعاد ???????? 

مامت مريم ////اي ي بت يخربتك صوتك وجعورتك دي 

لمتي الدبان 

مريم بضحك ///هو انا فيه زييي  ده انتي المفروضة تشكري ربنا انو ادكي بنت زيي كدا ????⁦♥️⁩

ماما مريم ////طاب يختي كنتي بتنادي علياااااا ليه 

مريم///عاوزة اكل اكل ي ناس واحدة ف حلوتي 

راحت الجامعة وردة مفتحة جات بطة مكسحة بسرعة هاتي  الاكل يلا????????????????

مامت مريم بضحك ع كلامهااااااا.  طاب يلا ي بت روحي غيري والأكل فاضل نص ساعة عليهاااا لما نستناااا ابوكي 

مريم برفع حاجب ///ي رب صبرني ع الولية دي انا جعانة 

لما حسين يجي هخليه يغيرك ????????????

(((قصدهااااا ع بابهااااا بتقوله حسين زي مسلسل الحفيد 

لما البنت ام نظارة كل ما تقول للفنانة كريمة مختار ع حاجة تقولهااااا لا فتروح لحسين باباهاااااا  وتقوله ي حسين ي حسين طلق الست دي ????????????????????)))))))) انا رغياااا صح قولوا مش تنكسفوااااا????????????

مامت مريم بعصبية اطبعي براااااا ي آخرة صبري انتي

 مريم بضحكة كبيرة ????????????????ع راي المثل البيت بيت ابوناااا والغرب يجواااا يطرودناااا

وطبعا سلاح الام الكلاسيكي كان لسه هيجي ف وشهاااا 

بس ربنا سطر وفلتت وطلعت ع اوضتهاااا????????????????

علشان تغير …………

استنوااااا 

نسيت اعرفكوا بنفسي ي شباب ????????⁦♥️⁩

انا مريم ف تلاته جامعة حقوق  عندي 21سنة ومليش اخوات دلوعة  يعني من الآخرة ولا حتي عندي صحاب مقربين مني خالص ????مامتي شغالة ف مدرسة ف مدرسة وبابايااااا 

دكتور جراحة قد الدنيا ماهو ابويااا بقا ????????????+ندخل بقا ع مواصفاتي ????.  انا عود فرنساوي من الاخر  وشعري اسود وطويييييييل اووي اوع حد يحسده???????????? 

وعنيااااا عسلي وبيضاااااا مثل الثلج ورغياااا اووي وبحب الضحك موت موت والهزار اه وممكن بعشوة بوردة حمرررا بالذات تكون حمرااا علشان بحب الاحمر اوووي كدا اتصلح بسرعة ???? ????????

اه صحيح وعندي غمازات ف وشي بت لوز العنب

ي بت اللي هيخدني  ????????????

ومريم بعد ما غيرت هدومهاااا افتكرت الضابط الموز ده وقعدت تسرح ف شكله وعينه الخضرة المستوية دي ⁦☺️⁩????

وكان واقف اسد اقسم بالله +وخصوصا ان مريم بتعشق الضباط  والجيش زي نفسهااااا واكتر ولما شافته بقا حبتهم اكتر ????????⁦♥️⁩⁦♥️⁩????مريم وقد افاقت من تفكيرهااا 

ع صوت امهاااا لتقول ي ام قرون (((( تقصد مريم عندما تعمل شعرهاااا قرون واحدة هنا وواحدة هنااا????????)))))يلا الغدا جاهز 

مريم بلهفة ع الاكل طبعااا جريت وكلت وبعد ما كان اه بطني بتوجعني لما اروح اشرب عصير ????????

اتغدت وكلت وعملت كل حاجة 

مريم /////ماما انا هطلع بقا اذكر 

مامت مريم ///ماشي يحبيتي ربنا يكرمك ويوفقك ي رب ⁦

____________

دخلت مريم غرفتهااااا  وذاكرت وكملت كل حاجة وراهاااا

وبعد ما خلصت فكرت ف ابو عين خضرااا ده تاني 

مريم بابتسمة يووووه بقا انا هفضل افكر فيه كتير 

بلا نيلة 

مريم بهمس بلا نيلة اي لا هو الواد  قصدي (الظبوطة ده )يستهل الصراحة اني افكر فيه ????????????????????

وخلدت للنوم  والحلم ف لقائهاااا ذاااا

__________

ف صباح اليوم التالي 

مريم ///ماما انا اتاخرت ي ماما مش تصحيني 

مامت مريم /////اعملك اي مش قولتي هتظبتي المنبه 

مريم ////طفته ونمته يختي ????????

مامت مريم ////طاب يلا اخلصي علشان مش تتأخري ع المحاضرات 

مريم ///طيب يلا يلا راحة البس 

مامت مريم ///ماشي لما اعملك السندوتشات 

وانهت مريم لبسهاااا وأخذت تلك السندوتشات 

وذهبت للجامعة مكنشي عندهااااا محاضرات ف اليوم ده كتير فبابهاااا رن عليهااااا 

الو ي مريم

مريم///الو ي بابا ف حاجة ولا اي 

والد مريم //لا أنتي خلصتي اعدي عليكي اخدك ف سكتي 

مريم ////ماشي ي بابا وانا هستنك قدام الجامعة 

والد مريم ////ماشي سلام يحبيتي وخالي بالك من نفسك 

مريم////حاضر ي بابا ⁦♥️⁩

وبعد ذلك انتظرت مريم والدهاا أمام الجامعة وفي اليوم ده كان الجو ده كان حار قوووي ????

وهي تنتظره شافت الظابط ده وهو قاعد ع كرسي وتحت منه الشمسية وشاي بقا واخر روقان 

ومعامل يبص لمريم ويبتسم لهاااا ويغمز????????

ولكن مريم برفع حاجب هو الواد ده متنك ع اي طاب والنبي ليه حق بس مش للدرجدي يبختك يخوياااا معك شمسية 

ومريم مستنية بابهااااا والجامعة قفلت 

والضابط جاية ناحيتهااااا وهي مخضوضة وعينهااا ف اتجاهات مختلفة 

الضابط///بإبتسمة مستنية مين ي زوجتي المستقبليه ????⁦♥️⁩

مريم/////يبني انت ف حد مصلطك عليااااا 

وزوجة مين دي لام نفسك ي عسل 

الضابط بضحك ///يبني ولام نفسك يخربتك لسانك اللي عاوز قصاه ده 

مريم بعصبية ///وانت مالك ومالي ويلا بقا من هناااا

الضابط بنظرة حادة /////لا انا واقف ف ارض الحكومة ????

مريم ولسه هترد……..

رننننننن رنننننننننننن 

ابو مريم //يلا ي مريم اطلعي انا قربت اوصل عندك اهو 

مريم ////اوك ي بابا هقابلك اهو 

مريم برفع حاجب للضابط اهههههههههه

وبصت له قصة كدا بحاجبهااا اللي عاوز شده هو كمان ده وراحت ماشية ????????????

مريم بعد ما ركبت العربية وجات ناحية الشباك راحت مطلعة له لسانهاااااا مع بصة من تحت وشكرا ????????????????

والعربية مشيت

الضابط بضحك وابتسامة ///اه ي محبوبتي شكلي هتعب معاكي ⁦♥️⁩⁦♥️⁩????

ولما رجع الكمين تاني كان شرد الذهن 

مروان زميله////مالك ي عم بتفكر ف اي 

عمر الضبوطة ////فيهااا ي مروان اه خطفت قلبي 

مروان بضحك////هي مين دي اللي خطفت قلبك يحبيبي 

سلمت قلبك 

مروان ////هي ي مروان اللي اول ما شوفتهااااا مش بفكر غير فيهاااا وعاوز اكمل معهاااا باقية حياتي 

مروان ///لا ي عمر كدا اهد انت عمر اللي كنت بتتريق ع الللي بيخطب واللي بيتجوز اجمد كدا 

عمر بتفكير فيهااا ////انا لا اتجوزهاااا ي مروان البت دي بلسانهااااا الطويل اللي عاوز قصه ده ورافعة حاجبهاااا 

اللي أن شاء الله هشلهم ليهااا بعد الجواز ????⁦♥️⁩????

مروان بضحك////لا انا كدا اتأكدت انك وقعت ع الاخر 

عمر بهمس////ده انا دوبت خالص ????⁦

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفولتها للكاتبة رحمة عمرو.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *