روايات

رواية احببت صعيدي الفصل السابع 7 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي الفصل السابع 7 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي البارت السابع

رواية احببت صعيدي الجزء السابع

رواية احببت صعيدي الحلقة السابعة

بعد صمت دياب قال
دياب: تتجوزيني يافيروز
فيروز ببرود: لا مش موافقه
دياب بص ليها كتير وسكت ولسه هيمشي فيروز مسكت ايدو
فيروز بضحك:يبني استني أكمل أنا مش موافقه اتجوز حد غيرك. (وقعت قلبكو صح🙂😂😂🙆)
دياب ضحك عليها
دياب:بحبك
فيروز: وانا كمان
دياب بهزار: دا انتي واقعه واقعه البنات بتقولي لسه بفكر وانتي موافقه وبحبك علي طول
فيروز بضحك:بصراحه كنت واقعه خالص وانت جبله مش بتحس
دياب بغرور:مانا برضوا دياب الهواري مينفعش أبين اني معجب باي واحده كده
فيروز ضحكت
دياب بهزار:ضحكت يعني قلبها مال
فيروز بهزار:خلاص ياعم عمرو دياب انت خلينا في المهم هتعمل ايه بقي
دياب: هقول لامي ونحدد معاد
فيروز:بس

 

 

دياب فهم:قصدك علي اهلك
فيروز هزت راسها بايوه
دياب:بعد كل اللي عملو فيكي برضو بتحبيهم
فيروز:مش حكايه حب يا دياب بس أهل البلد هيقولي اني من غير أهل فلازم في اليوم دا بالذات أهلي يكونو موجودين
دياب:خلاص أنا هتكلم مع ابوكي واشوف الموضوع دا بس برضو من هنا ليوم كتب الكتاب هتقعد هنا انا مش ضامن اهلك يعملو ايه
فيروز: طب يلا كفايه رغي كتير وتعالي نشرب الشاي
دياب:ماشي تعالي نشرب
عند نادر
رافت والده:واشمعنا دلوقتي عايز تتجوز ماحنا بنتحايل عليك وانت رافض الموضوع دا
نادر: علشان مكنتش لاقي البنت اللي هكمل معاها حياتي ودلوقتي لقيتها
نفين والدته: ومين هي سعيده الحظ
نادر:تبقي طالبه عندي فالكليه (معندناش دكاتره والله ياعسل🥲✌️)
رافت: ايوه مين أهلها علشان نروح نتقدم
نادر: انا سالت العميد بتاع الكليه وقالي أن ابن عمها يبقي دياب الهواري وهي اسمها فاطمه
رأفت: خلاص ياولدي نعمل ليهم زياره بكره ومن غير ما نسأل علي البت طالما ابن عمها دياب الهواري يبقي اكيد بنت اصول
نادر بسعاده: على بركه الله ربنا يخليك لينا ياحج
نفين بضحك: باين عليك وقعت ولا حد سمي عليك
نادر بهزار: ده انا واقع واقع اروح انام بقى عشان عندي كليه الصبح تصبحوا على خير

 

 

 

نفين ورافت: وانت من اهلو يا ولدي
نفين: يلا يا حج انت ارتاح شويه
رافت:يلا
في الصبح
عند فيروز
دياب راح لهاله الأوضاع
دياب: صباح الخير ياما
هاله: صباح النور يا ولدي
دياب: انا كنت حابب اقولك خبر
هاله:خير ياولدي
دياب:انا هخطب فيروز
هاله بفرحه: يا الف نهار ابيض يا ولدي وانت جولتلها
دياب: ايوه جولتلها يا امي بس في حاجه
هاله:ايه هي
دياب: فيروز قالت ان اهلها لازم يكونوا موجودين لان اهل البلد هيقولوا ان هي مالهاش اهل
هاله: كلامها صح يا ولدي طب انت هتعمل ايه
دياب: هروح شركه ابوها النهارده واطلبها منه
هاله: طب ويفرض رفضك
دياب: خلاص انا عملت اللي علي وهتجوزها من غيره انا هنزل الاستطبل دلوقتي شويه كده وهروح الشركه لابوها
هاله: تمام يا ولدي استنى افطر وبعدين روح الاسطبل انا كده كده نازله احضر الفطار
دياب وهاله نزلوا مع بعض

 

 

 

عند فاطمه في الكليه
كانت ماشيه وسمعت نادر بينادي عليها
نادر: انسه فاطمه
فاطمه: نعم يا دكتور نادر
نادر: هو ممكن رقم دياب ابن عمك
فاطمه باستغراب: حضرتك عايز رقم دياب خير يا دكتور هو انا عملت حاجه
نادر بابتسامه:لا خير ان شاء الله انا عايز رقمو عشان اشرب معه الشاي
فاطمه ما علقتش وطلعت ورقه وقلم وكتبت رقمو من التليفون بتاعها
فاطمه: تفضل هو ده رقم دياب
نادر: شكرا يا انسه فاطمه
فاطمه: العفو يا دكتور عن اذن حضرتك
نادر: اتفضلي
مشيت فاطمه وراحت محاضراتها
عند سالم في الشركه
سالم: هنعمل ايه يا جمال انا مش قادر افكر من امبارح
جمال: يعني انا اللي عارف مش كله من بنتك قليله الر*بايه هي اللي هربت وكمان رايحه لدياب الهواري
سالم: وهي ايه عرفها دياب الهواري دي اكيد صدفه او دياب الهواري هو اللي اخذها عنده عشان ينتقم مني فيها
جمال: لا دياب الهواري اذكى من كده بكتير دياب الهواري مبيخفش من احد ولو عرف حاجه مكنش زمان عايشين دلوقتي
سالم: وبعدين انا خائف على فيروز
جمال: اللي زي بنتك دي تستاهل اي حاجه تحصلها يعني عايشه مع دياب الهواري وهي عارفه انه مش متجوز وقال ايه تعمل عليا انا شر*يفه
سالم : خلاص يا جماعه اللي حصل حصل احنا عايزين طريقه نجيب بيها فيروز (ياراجل ياحيوان🙂🥲)
جمال: لما افكر في حاجه هقولك عليها

 

 

عند فيروز
كلهم قاعدين علي سفره الاكل ورد وفيروز جنب بعض وهاله وقاسم جنب بعض ويتراس السفره دياب
هاله: الف مبروك يا بتي دياب قالي على كل حاجه
فيروز بابتسامه: الله يبارك فيكي يا ماما هاله
ورد: مبروك على ايه
هاله: دياب هيخطب فيروز
ورد بفرحه: الف مبروك يا فيروز
فيروز: الله يبارك فيكي يا ورد عقبالك
ورد:أن شاء الله
فيروز: اه عايزه اوريكي الفساتين الجديده بتاعتي وعليها طرح كمان اصلي هتحجب
ورد:ايو دا روحتي. امتي
فيروز بغيظ لدياب: روحت امبارح بعد الكليه لقيت السواق بيوديني شركه دياب وبعدين اخذني ورحنا المول
قاسم الف مبروك ياروز
فيروز: الله يبارك فيك يا قاسم عقبالك
قاسم بهزار : ايوه ادعيلي يا روز خلي النحس يتفك واتجوز بقا
دياب: احلى حاجه فيك انك عارف نفسك نحس يا نحس
قاسم بضحك وهو بيقلد كتكوت: مسيو جاك انا ظابط محترم
كلهم ضحكوا على هزاره
دياب قام من على السفره
دياب: انا هروح الاسطبل
فيروز: استنى انا جايه معك
دياب: لا خليكي هنا

 

 

 

فيروز: لا لا انا عايزه اروح اول مره هشوفو
هاله:خلاص خدها ياولد
دياب بنفاذ صبر: قدامي يلا والبسي الحجاب
فيروز:هو مفيش حد برا
دياب: تمام نكتب الكتاب وكل حاجه هتتغير
خرج فيروز ودياب وراحو الاسطبل
فيروز وهي بتبص للخيول: وااااو المكان هنا تحفه
دياب: فعلا انا لما بكون مدايق باجي هنا نفسك تركبي على الحصان
فيروز:ياريت
دياب مسك أيدها وقال
دياب:تعالي معايا
دياب كان ماسك ايدها وهي ماشيه معه مش فاهمه حاجه فجاه لقتو بيرفعها ويخليها تركب على ظهر الحصان
فيروز بخوف: لا لا انا خايفه نزلني احسن
دياب: متخفيش وانت معايا
دياب مسك لجام الحصان بايد واليد الثانيه ماسك بيها دراع فيروز
فيروز كانت فرحانه وهو مبسوط عشان قدر يفرحها قاطعهم تليفون دياب
دياب لفيروز:تعالي انزلك عشان معايا تليفون
فيروز:ماشي

 

 

دياب نزل فيروز ورد على تليفونه
نادر: السلام عليكم
دياب: وعليكم السلام مين معايا
نادر: انا نادر رافت الدمنهوري الدكتور بتاع انسه فاطمه في الكليه
دياب: اهلا وسهلا خير يا دكتور في حاجه حصلت
نادر بهدوء: ان شاء الله انا كنت حابب اقول لحضرتك اننا جايين عندكم النهارده ده بعد اذن حضرتك طبعا
دياب: لا طبعا تشرفوا في اي وقت
نادر: ان شاء الله بعد العشاء كويس كده
دياب: ان شاء الله احنا في انتظاركم
نادر: يلا السلام عليكم
دياب: عليكم السلام
وقفلوا مع بعض
دياب لفيروز : يلا تعالي اروحك البيت عشان ماشي
فيروز:ليه رايح فين
دياب: هروح شركه ابوك ونتفق معاه على كتب الكتاب
فيروز: تمام خلي بالك من نفسك
دياب: ما تقلقيش ان شاء الله خير
دياب وصل فيروز البيت وبعدين راح الفيلا بتاعته يغير هدومه

 

 

تسريع الاحداث
دخل شركه والد فيروز بهيبته المعتاده تحت نظرات الكل بالاعجاب بيه
دياب للسكرتيره وهو لابس نظارته الشمسيه: عايز ادخل لسالم المحمدي
السكرتيره: في معاد سابق يا فندم
دياب: لا مفيش وهدخل من غير معاد
السكرتيره: طبعا عن اذنك يا فندم اديلو خبر
دياب: اتفضلي لما نشوف اخرتها
دخلت السكرتيره وكان جمال مع سالم في المكتب
السكرتيره: سالم بيه دياب بيه الهواري بره وعايز يدخل
سالم: دخليه بسرعه
جمال: عايز ايه ده كمان
سالم: استنى لما نشوف
بره عند دياب
السكرتيره: اتفضل يا دياب بيه هو منتظر حضرتك جو
دياب للحراس: خليكم هنا محدش يتحرك من مكانه
الحراس: تمام يا دياب بيه
دخل دياب
سالم بخوف حاول يخفيه: اهلا وسهلا دياب بيه ايه الزياره السعيده دي الشركه نورت
دياب قعد وحط رجل على رجل وقال

 

 

 

دياب: منوره بيك يا سالم بيه
جمال بسخريه: ما احنا عارفين انها منوره بينا
دياب ببرود: والله انا قولت سالم بيه مش جمال
جمال بص ليه بغل
سالم : ويا ترى ايه سبب الزياره الكريمه دياب بيه
دياب: انا عايزه اتقدم لفيروز بنتك وانا عارف ومتاكد انكم عارفين انها عندي فبلاش لف ودوران
جمال بغضب: مستحيل اوافق على حاجه زي دي محدش هيتجوز فيروز غيري
دياب ببرود: وانت توافق ولا ما توافقش محدش اخذ رايك اصلا
سالم: اسكت يا جمال
دي بسخريه وتقليد عادل امام: بتحطي نفسك في مواقف بااايخه(ياكسفتك ياحازم😂😂😂😂)
دياب لسالم: هااااا قولت ايه يا سالم بيه
سالم:………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية احببت صعيدي)

اترك رد

error: Content is protected !!