روايات

رواية احببت صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي الفصل الثالث 3 بقلم عازفة

رواية احببت صعيدي البارت الثالث

رواية احببت صعيدي الجزء الثالث

رواية احببت صعيدي الحلقة الثالثة

في صباح اليوم التالي في مكان اول مره نروحه في فيلا والد فيروز
مرات والدها تدعي عبير:بت ياعفاف روحي قولي للزفته فيروز من فوق أن جمال ابن اختي جاي يكتب عليها
عفاف:حاضر ياعبير هانم
بنتها وتدعي هند :انا مش عارفه البت دي مش موافقه علي جمال ليه
عبير بقرف: ماهي فقريه زى ام*ها الحمد لله امها ماتت وارتحنا منها عقبالها يارب
هند بطمع:يارب أنا خليها تسيب ليا الفلوس دي كلها دي امها كاتبه ليها المصنع
عبير بخبث:اومال أنا عايزه اجوزها جمال ليه هو يتجوزها ويمضيها علي بيع المصنع لينا وبعد كده يطلقها يموتها هو حر
قاطع صوت كلامهم صوت عفاف وهي نازله جري من علي السلالم
عفاف:الحقي ياعبير هانم البت مش قاعده فوق
عبير يخضع:كيف يعني اوعي من وشي
طلعت عبير وعند الوضع فيروز وفعلا ملهاش اثر في الاوضه

 

 

هند :يانهار اسود هتكون راحت فين
عبير:معرفش البت دي لو هربت يبقي كل اللي عملناه دا راح علي الفاضي انا هكلم سالم وهحكيله
عفاف:جمال بيه تحت ياست هانم
عبير:وهو دا وقته روحي ياهند شوفيه عايز ايه علي ما اكلم ابوكي في الشركه
هند:حاضر
عبير:الو ياسالم الحق
سالم: خير فيروز عملت ايه معاكم (ايه الراجل البارد دا 🙂)
عبير:فيروز هربت ياسالم
سالم بخضه:ينهار اسود هربت راحت فين
عبير: وانا ايش عرفني يا خويا روح دور علي بتك قليله إلر*بايه صحيح ما امها ماتت مربتهاش
سالم:اقفلي الوقتي انا جاي
قفلو مع بعض
تحت عند جمال وهند

 

 

هند لقيت جمال واقف ومدي ظهرو
هند حضنت جمال من ضهرو
هند بحب: وحشتني اوي ياجمال
جمال بحب مصطنع:وانتي كمان
هند:اول مره بابا يسيبك تطلع بدري من الشركه
جمال:دا مكنش راضي يسيبني كمان بس قولتلو عايز اشتري حاجات عشان كتب الكتاب الا صحيح هو القمر فيروز فين
هند بغضب:قمر مين ياجمال ما تتعدل كده انت صدقت الفيلم دا
جمال بكذب: لا أنا مش قصدي يعني هو في قمر زيك انتي برضو
جمال باستغراب:هي راحت فين
هند:اصل قليله إلر*بايه هربت
جمال بخضه وغضب:انتي بتقولى ايه هربت ازاي
هند بحقد: يلا أهي راحت في ستين داهيه وبعدين انت مالك زعلان عليها كده اوعي تكون صدقت اللي احنا فيها دا
جمال بكذب:لا طبعااا اصدق ايه انا كنت هتجوزها وامضيها علي بيع المصنع وبعدين أطلقها واتجوزك انتي طبعااا
جمال بخبث:هو انتي مش ناويه تشوفي شقتك اللي هتعيشي فيها
هند بدلع:اوك هشوف الدنيا واجيلك
جمال: يلا سلام انا ماشي الوقتي
هند بحب:يلا سلام يا جمال هتوحشني اوي
جمال بحب كاذب:وانتي كمان ياحبيبتي

 

 

 

جمال طلع من الفيلا وركب عربيتو
جمال وهو في العربيه:كده يافيروز بتهربي مني بس برضو هجيبك واللي انا عايزه هاخده منك واتحرك جمال بالعربيه
عند فيروز
علي سفرت الطعام يجلس قاسم وورد ويونس ووالدتهم هاله ويتراس السفره اكبرهم دياب
دياب :احم هي فيروز فين
قاسم:مش عارف والله انا جولت للبت ورد تطلع تصحيها تفطر معانا
ورد كانت قاعده بتفرك في ايديها
يونس:في ايه ياورد فيروز بخير
ورد بتوتر:اصل ااااصل
هاله:اصل ايه يابت ماتنطجي
ورد بسرعه:اصل هي جالتلي أنها خايفه من دياب
دياب بهدوء:هي جالتلك أكده
هزت ورد راسها بمعني ايوه
قام دياب من علي السفره وقال
دياب: خلاص هروح اجيبها أنا بنفسي
هاله: بالراحة عليها ياولدي
دياب قرب منها وباس أيدها

 

 

 

دياب بهدوء:متخافيش ياما انا هطلع اندها بس
طلع دياب فوق عند فيروز وخبط علي الباب فتحت فيروز الباب لقيتو في وشها فاظهر عليها الخوف
دياب وهو ملاحظ خوفها: منزلتش ليه تفطري معانا
فيروز بتوتر: شكراً انا مش جعانه خالص
دياب بابتسامه زادت وسامته:ليه خايفه من دياب
فيروز برقت: لأنها عرفت أن ورد فتنت عليها
فيروز بتوتر:لا لا طبعاا هخاف من حضرتك ليه
دياب:طب تعالي افطري معانا ويبقى فيه عيش وملح بينا أنا هسبقك تحت
فيروز:لا يلا انا كده كده جاهزه
دياب بضيق : هتنزلي كده
فيروز باستغراب:كده إزاي يعني
دياب : جصدي بشعرك
فيروز:ايوه عادي انا مش محجبه
دياب : خلاص تمام يلا ثم أكمل بتوتر فيروز
فيروز:نعم
دياب: انا اسف على

 

 

 

مسكتي لدراعك انتي اكيد مقدره اني شوفت واحده غريبه في الجنينه فأكيد كان لازم اعمل كده
فيروز ابتسمت لانها اتاكدت أن فعلا قلبو طيب زي ما قالت مامته
فيروز بابتسامه:لا عادي مفيش داعي للاسف انا مقدرهموقفك
دياب بضحك : بس انا اول مره اتاسف لحد علي فكره
فيروز ضحكت وهو سرح في ضحكتها فاق علي صوت يونس
يونس بصوت عالي من تحت:بلا يا دياب كل دا بتندها
دياب:يلا ننزل
فيروز:يلا نزلو تحت
علي السفره قعد مكانه وفيروز قعدت جمب ورد
قاسم بغمزه لدياب:اللا قولي يادياب هو انت كل دا بتندها
يونس بضحك:ما تسكت ياقاسم مش يمكن السناره غمزت
هاله بضحك :ما تسكت ياواد انت وهو
دياب بتوعد ليهم:سبيهم ياما ما يمكن وحشهم اسطبل الخيول
يونس وقاسم في نفس واحد: خلاص والله ما احنا متكلمين ياكبير
ضحك الكل عليهم
بعد ما خلصو اكل

 

 

 

هاله: ها يافيروز يابتي احكيلي عنك
فيروز حكت حكايتها لهاله ولورد
هاله بطيبه: متزعليش نفسك يابتي ربنا هيفرجها من عنده أن شاء الله
فيروز:يارب
ورد :اه صح النهارده جايين بنات عمي وعايزه اعرفك عليهم لو مش عندك مانع
فيروز:اكيد طبعاا مش عندي مانع خالص
دياب:معلش ياما ممكن اتحدت مع فيروز في الجنينه
هاله:اتفضل ياولدي
فيروز:عن ازنك ياماما هاله
دياب اخد فيروز ورحو علي الجنينه
ورد:انا حاسه ان دياب هيحب فيروز يا امي
هاله:تصدقي يابت وانا حاسه كده برضو يارب يجعلها من نصيبك ياولدي
ورد: يارب فيروز بت طيبه جوي طب وفاطمه بت عمي
هاله:كل شيء قسمه ونصيب هو الجواز بالعافيه ربنا يرزقها واحد غيره دا حتي دياب عمره ما قلها بحبك
ورد:يلا ربنا يستر
عند فيروز ودياب
بعدو في الجنينه
دياب :بصي يا فيروز انا سمعت حكايتك من يونس بس عايز اسمعها منك انتي لو مش هضايقك
فيروز:………..

 

 

 

دياب باستغراب:مالك يافيروز ردي عليا
فيروز بدهشه:هو انت بنتكلم مصري
دياب بابتسامه :ايوه ياستي وبتكلم لغات كمان بحكم شغلي
فيروز:امال كنت بتكلم صعيدي عند ماما هاله ليه
دياب:علشان والدتي ووالدي الله يرحمه صعايده وانا بحب اللهجه الصعيدي بس بحكم شغلي بتكلم مع الناس كدا بس لم باجي البلد بتكلم صعيدي علشان أنا العمده
فيروز:هو انت شغال اي
دياب:انا الحمد لله مهندس بترول وفاتح شركات بترول كتير
فيروز بصدمه:اوعي تقول إن انت دياب عثمان الهواري أصغر ملياردير علي العالم
دياب بابتسامه:ايوه انا ثم أكمل بمرح دا انتي متابعه اخباري بقا
فيروز بضحك:لا أصل المجلات بتنشر عنك بس شكلك بصعيدي متغير خالص انا معرفتكش
دياب:ايوه ما أنا ديمااا محدش بيشوفني بالصعيد غير أهل البلد يلا بقا احكيلي عنك
فيروز حكت له حكايتها
دياب بغنوض:هو انتي اسمك فيروز ايه
فيروز:اسمي فيروز سالم المحمدي
دياب:وجمال دا اسمو ايه بالكامل

 

 

 

فيروز:اسمو جمال عبد الحميد انور
دياب:تمام وعايز برضو اسم صاحبتك علشان أدور عليها
فيروز:انا كنت عايزه اروح الكليه انا مرحتش النهارده وهي كدا كدا صاحبتي معايا في نفس الكليه وانا هاخد عنونها
دياب:خلاص أنا معنديش مانع انك تروحي بس هتروحي بحراسه
فيروز بطفوله:بس انا مش طفله
دياب:والله انتي كده مش طفله المهم هتروحي الكليه هتروحي بحراسه مفيش حراسه يبقى مفيش كليه تمام وبرضو عايز اعرف صاحبتك اسمها ايه
فيروز:اسمها هاجر محمد يوسف ارتحت كده
دياب بهزار: ايوه بصراحه متعرفيش كميه الراحه اللي انا فيها الوقتي
فيروز ضحكت على هزاره في وسط كلامهم دخلو ناس
احلام مرات عمي دياب بطيبه:ازيك يا دياب ياولدي
دياب بابتسامه:الحمد لله بخير يا مرات عمي
ساميه مرات عم دياب بطيبه:ازيك يا دياب
دياب بابتسامه:الحمد لله يامرات عمي
امل وليلي:ازيك يا دياب
دياب:الحمد لله يابنات
فاطمه:ازيك يادياب عامل ايه
دياب بجمود:الحمد لله يافاطمه
كلهم لاحظو وجود فيروز ومش عارفين مين دي
فاطمه:مين دي يادياب

 

 

 

دياب:واحده في بيني وبينها شغل ووجها كلامه لفيروز
دياب لفيروز:احب اعرفك يافيروز دي مرات عمي جابر الله يرحمو احلام
فيروز بابتسامه: أهلا ياطنط
احلام بطيبه:اهلا بيكي يابنتي
دياب:ودي بنتها امل خطيبه يونس اخويا ومع ورد في الكليه
امل بابتسامة:ازيك يا فيروز
فيروز بابتسامه:الحمد لله يا امل
دياب:ودي مرات عمي ماجد الله يرحمه ساميه
فيروز بابتسامه :ازيك يا طنط
ساميه بطيبه: اهلا يابتي
دياب:ودول بناتها ليلي خطيبه قاسم ومع. ورد برضو في الكليه ودي فاطمه كليه تربيه نوعيه
ليلي بابتسامه:ازيك يا فيروز

 

 

 

فيروز بابتسامه:الحمد لله ياليلي
فاطمه بضيق : اهلا
فيروز استغربت ردها:اهلا بيكي
دياب بضيق من فاطمه:اتفضلو ياجماعه اني مستنياكم جو
دخلو كلهم
دياب : متزعليش من فاطمه يافيروز
فيروز:لا مش زعلانه خالص عن ازنك انا هدخل جوه
دياب: اتفضلي
في الداخل فيروز كانت معديه وسمعت ساميه بتقول
ساميه:مش ناويه تفرحي بدياب يا هاله يعني يونس خاطب امل. وقاسم خاطب ليلي وسليم خاطب ورد مش فاضل غيره ولا هو علشان مش ولدك تعملي كدا
هاله بحده…….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية احببت صعيدي)

اترك رد

error: Content is protected !!