روايات

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السابع 7 بقلم مريم سمير

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل السابع 7 بقلم مريم سمير

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر البارت السابع

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الجزء السابع

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الحلقة السابعة

_هو أي الي حصل ؟
=هو أي الي بيحصل فعلا !!
مسك راسه وغمض عينه ف روحت ناديت علي باباه بسرعه ، اتصلنا بالدكتور ونقلناه علي السرير
*هو بياخد الدوا ؟
=أيوة يدكتور بتدهوله علي طول
*هو فيه خبرين واحد حلو وواحد وحش
=خير
*هو هيرجع لحالته الطبيعيه ، لكن هيكون فيه فقد في الذاكرة
=فقد في الذاكرة !! وضح اكتر معلش يدكتور
*هيكون فيه فقد مؤقف يمكن لمدة أسبوع أو أقل أو يمكن شهر او يمكن اكتر الله اعلم ، بس الف مبروك أنه هيرجع كويس تاني ، انتي السبب في دا بعد ربنا
ابتسمت وانا ببصله ، عمو راح وصل الدكتور وجه
_انا مش مصدق أنه هيبقي كويس

 

 

=الحمد لله ، ربنا يتم شفاءه علي خير
_ربنا يجازيكي كل الخير يمريم ويبارك في عمرك يبنتي ، أنا مش عارف اقولك اي ولا ارد الي عملتيه معايا ازاي
=متقولش حاجه دا واجبي
_ربنا يصلح حالك يبنتي
خرج وانا فضلت قاعدة جمبه ، عوزاه يفوق عشان اطمن عليه عشان افهم أي الي هيحصل بعد كده !!
بعد حوالي ساعه فاق ، مسكت وشه وانا ببتسم
=حمدالله على السلامه يا استاذ كده تقلقنا عليك !!
_انتي ، انتي مين ؟
=كله هيبقي تمم ، ارتاح بس انت دلوقتي
بعد عني وهو ماسك راسه _ممكن تندهي لبابا ؟
=حاضر
ندهت لباباه وحضنه
*حمدالله علي السلامه يبني
_انا مالي يبابا؟
*كنت تعبان شويه والحمد لله دلوقتي احسن
_مين ديي؟
*دي مريم ، مراتك
_يا نعم ؟ مراتي ازاي يعني ؟ وازاي اتجوزت وازاي مش فاكر اني اتجوزت اصلا
=مهو الدكتور قال انك عندك فقدان مؤقت في الذاكرة وهترجع مع الوقت إن شاء الله
_يعني انتي مراتي !
=اه وربنا

 

 

_احيه !!
=نعم ؟
_انا اتجوزت ازاي ، يووه
*هسيبك ترتاح شويه يبني حاول متضغطش علي نفسك
_عاوز انزل الشركه بكره
*ارتاح شويه طيب الشغل مش هيطير
_لا أنا كويس الحمد لله
*خلاص يحبيبي الي تشوفه
باباه خرج وانا فضلت بصاله _ممكن تحكيلي حصل أي بالظبط؟
=كان عندك انفصام ، كنت الصبح طفل بليل شخص مترباش
_نعم؟
=لا نتكلم بجد بقي ، انت كان لازم تاخد علاج عشان تبقي كويس ، لكن كنت رافض تاخده ، واحده واحده خدته ف بقيت احسن
_واتجوزنا امتي؟
=من فترة قصيره
_غريبه تفضلي مع واحد مريض !
=مش غريبه ولا حاجه ، كنت لطيف اوي ، حنين ودمك خفيف ، شقي حبتين وانت طفل صغير برئ ، بتحب ترسم تلعب كورة ، بتحب الحياة ، وكشاب كنت طيب اوي بردو ، شايفني جميله طول الوقت ، خرجتني من شويه في يوم يعتبر من اجمل ايام حياتي ، اتمني بجد ذاكرتك ترجع بسرعه عشان بينا حاجات حلوة اوي طول الوقت
_يعني المفروض انك مراتي وبنحب بعض ؟
=انا قولت بنحب بعض؟ دا احنا كانت هوايتها المفضله حرق دم بعض
ضحك _علي العموم شكرا لتعبك
=المفروض اني مراتك والمفروض بردو ميبقاش بينا شكر
_بصي يمريم ، مريم صح؟
=كمل كمل
_موضوع الجواز دا هنتناقش فيه بكرة إن شاء الله وغالبا هيبقي في الشركه
=اشمعنا الشركه !
_لما تيجي هتعرفي
=اه تمم

 

 

_تصبحي علي خير
نام علي طول وفضلت قاعده مكاني مستغربه ، مش فهماه أكن قدامي حد تاني غيره !
نمت وصحيت ملقتوش جمبي ، نزلت بسرعه لقيته قاعد مع باباه ف اطمنت وخدت نفسي
كان لابس بدلة سودا ، كان جميل اوي ، منظم وشيك ، كاريزما وحتي شعره مترتب!! ، لا معلش رجعولي الي شعره كيرلي يلا !
_ثواني هحضرلك الفطار
=هفطر في الشركه
_مينفعش تخرج علي معده فاضيه كده !
=انا مش عيل صغير! ، قولت هفطر في الشركه ، سلام
مشي وانا لسه متنحه ، لا لا انت بتكلم مين كده ؟ حاكم والله .. والله اعيط ها !
عملت فطار ليا ولباباه وفطرنا وطلعت انضف الأوضه ، كان فيه البوم صور ليه ، صور وهو صغير ، صور ليه مع مامته، طفل يتاكل والله ، فضلت اتفرج علي الصور وانا ببتسم ، حضنت الالبوم وانا بقول يا حظي الحلو في الدنيا !! احيه ؟ لا انا وقعت خلاص مفيش حاجه
تليفون الفله رن ف نزلت رديت ، كان هو
_ممكن تيجي الشركه دلوقتي ؟
=بس انا مش عارفه المكان
_هبعت السواق ياخدك ، البسي لغايه ميجي
=حاضر
قفلت وطلعت لبست دريس رقيق وحطيت ميكب خفيف ولبست الطرحه ونزلت ، السواق جه خدني وروحت ، وقفت قدام الشركه ، كانت كبيرة اوي ، اتوترت عشان مكان جديد ليا ، دخلته لقيت معظمه بنات ، لا ومش اي بنات ، بنات جامدة جامد ! ، كانوا بيبصولي كلهم وانا ماشيه ، وصلت ل اخر الطرقه وقبل ما ادخل المكتب وقفلت وخدت نفس ورجعت بصيت ورايا ليهم وقولت بصوت عالي
_ايوة أنا مراته ، مخلاص !!
دخلت بعدها علي طول لقيته مع واحده جوا ، قريبين من بعض خالص ، اول مشافني بعد عنها ، كنت واقفه مصدومه مش عارفه انطق ، برمش وبس !
_احمم ، اخرجي دلوقتي يسلمي ، هبقي اراجع الورق بعدين
بصتلي وخرجت وقفلت الباب ، كنت لسه واقفه مكاني ، قلبي وجعني وعيوني مدمعه
_اسف علي الي شوفتيه ، اتفضلي
روحت قعدت علي الكرسي الي قدام المكتب
_انا عارف انك سبب قوي اني ارجع تاني لطبيعتي ، بابا حكالي كل حاجه ، ف عشان كده اتفضلي دا
=اي دا !

 

 

_دا شيك بمليون ج ، تعويض لوقتك الي ضاع ، وشكر ليكي علي مجهودك
=تعويض لوقتي!!
_تاني حاجه بقي ، أنا مش بتاع جواز ، أنا طول عمري حر مبحبش حاجه تقيدني
=بمعني ؟
_شوفي الوقت الي يناسبك عشان نطلق
=تعرف يا احمد ، لا لا تعرف يا اسمك أي انت ، عشان انت مستحيل تبقي احمد ، يمكن نفس الشكل نفس كل حاجه بس الي جواك اتغير ، اتقلب ١٨٠ درجه ، مش انت احمد الي عشت معاه الي فات ، مش انت
_تقدري تقوليلي أي يجبرك تتجوزيني ولي تكملي اصلا في الجوازة دي ؟
=انا محدش أجبرني اني اتجوزك ، دا كان قراري ، عشان باباك السبب بعد ربنا إن بابا يفضل شغال لغايه دلوقتي ويتثبت في وظيفه ، وبخصوص بقي أي يخليني اكمل عشان شوفت فيك انسان كويس ، يمكن يتغير ، يمكن اكون سبب عشان يبقي بني ادم
_اختاري ألفاظك احسن من كده
=وربي انت لسه مسمعت ألفاظ ، أنا بحد مصدومه فيك ، يا ريت فضلت زي منتا ، يا ريتك فضلت احمد بتاع زمان
_..
=والشيك دا ميلزمنيش ، أنا مكنتش بعمل كده عشان الفلوس
_عشان اي؟
=عشان بح.. ، بص الوقت المناسب ليك انت نطلق فيه شوفته وقولي ، وابقي اسأل باباك علي مكان بيتنا ، اكيد نسيته زي منسيت حاجات كتير
مشيت من قدامه بسرعه ، كعب الجذمه انكسر زي .. قلبي !! ، خدت اوبر عشان يوصلني لبيتنا ، كنت بعيط ، بعيط وبس ، يفتكر كل الي بينا ، وكل الي قاله من شويه ، بفتكر كل حاجه ، وصلت وطلعت خبط علي البيت وماما فتحت اترميت في حضنها وفضلت اعيط
_حصل أي يمريم ؟ حصل أي يحبيبتي ؟
مردتش ، مكنتش قادرة ارد ، كان وشي كله احمر ومش قادرة اخد نفسي ، قعدت علي الركنه وماما فضلت تطبطب عليا
_اهدي ، اهدي يبنتي متعمليش في نفسك كده ، قومي قومي اغسلي وشك

 

 

دخلت الحمام غسلت وشي ، قولت لماما مش قادرة اتكلم ودخلت اوضتي عشان انام ، انام !!
دخلت وقعدت علي السرير ، كنت دافنه راسي في المخده ، أنا أول مرة اتحط في موقف زي دا ، اول مرة تصعب عليا نفسي بالشكل دا ، أول مرة احب ويارتني معملت كده
نمت بعد ساعتين ، مر يوم اتنين تلاته !! ماما وبابا مكنوش بيسألوني عن حاجه ، كانوا مستنيين ابقي كويسه عشان احكي لوحدي
في رابع يوم ..

يتبع
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *