روايات

رواية خادمة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم زهرة عصام

رواية خادمة قلبي البارت التاسع

رواية خادمة قلبي الجزء التاسع

خادمة قلبي
خادمة قلبي

رواية خادمة قلبي الحلقة التاسعة

في نص الليل
وليد صحي و هو بيقول: ااااااه
و قام جري على الحمام اللي في اوضته
أول ما خرج شتم ملك في سره و قال: أكيد من الكوارع بتاع الهانم
نام تاني مكملش ربع ساعة و صحي جري على الحمام
وليد: مش شغلانة هي بقي
—– اذكروا الله ——
ملك قاعدة في اوضيتها بتضحك جامد على وليد اللي كل شويه يفتح النور و يطفيه و قالت: و لسه انت شوفت حاجة دا انا متوصية بيك في بودره الصراصير يا سعادة البيه كنافة بالمنجة والله يا وليد بحق بهدله اليوم لتوصي بيك صبرك عليا بس
و نامت على السرير و هي فرحانة بانجازها الصغير اللي عملته و انتقا’مها من وليد
—– اذكروا الله —-
وليد طول الليل في الحمام فين و فين على ما معدته هديت
وليد : بقي انا تعملي فيا كدا يا سيد قشطة صبرك عليا يا معفنة انتي قال جميلة قال صبرك عليا هخلصه على جتتك و نام من كتر التعب
—————-اذكر الله————

 

 

تاني يوم الصبح حازم صحي على صوت خبط في المطبخ لقي ملك بتحضر الفطار و هي بتبرطم
حازم : مالك يا جميلة زعلانة من ايه
ملك بزعل مصطنع: اسكت يا سعادة البيه كريم شانتيه انا زعلانة أوي اه والله
حازم بطيبه: ليه بس كدا يا جميلة هو حد مننا زعلك في حاجة
ملك : يا ريت يا سعادة البيه كريم شانتيه كنت استحملت لكن و وطت صوتها انا حلمت حلم وحش أوي و الصراحة انا خايفه عليك أوي انت اكتر واحد
حازم بخوف: ليه يا جميلة ايه اللي هيحصل همو.ت وإلا ايه
ملك : بعيد الشر عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه إن شالله اللي يكرهك يا أخويا اقعد كدا و استهدي بالله و انا هفهمك كل حاجه و انا بطبخ
حازم قعد على كرسي في المطبخ و ملك بدأت تتكلم
ملك : خير اللهم اجعله خير يا سعادة البيه كريم شانتيه حلمت إن في في بيتكم عفاريت كتير أوي
و في عفريته منهم لازقة فيك و بتطفش من حواليك البنات
حازم بصدمة و زهول: ايوه فعلاً البنات بتطفش من حوليا و يعدين يا جميلة كملي
ملك بخبث: دي عفريته عاشقة ليك يا سعادة البيه كريم شانتيه
لا و يا خراشي بقي على سعادة البيه كنافة بالمنجة حواليه بدل الواحد عشرة
حازم : لا يا جميلة في وليد بالذات مينفعش وسعت منك دي
ملك : اسكت ما انت مش فاهم دا حواليه عفاريت فاسقة بتخليه يقول خمر و نساء
حازم بزهول: صح صح يا جميلة وليد بيعمل كدا علطول
ملك : و كل شويه يقولك اليوم خمر و غدا شغل و بليل في نفس اليوم رقص و قله حيا انا ليا ربنا على اللي شوفته في الحلم دا
حازم : فعلاً فعلا و الحل يا جميلة البنات هتطفش مني اكتر من كدا ايه
ملك : و إلا سعادة البيه الحليوة يختاااي عليه ملازمة عفريب معقد نفسياً مبيضحكش خالص بزمتك انت شوفتة بيضحك
حازم بتفكير و خوف: لا مشفتوش بيضحك من زمن
ملك : أهو عفريت سعادة البيه الحليوة قالي في الحلم أنه هيخليه معقد اكتر من كدا و هيخرج عقده عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه و هيفرمك في الشغل
حازم بخوف: طب و الحل يا جميلة هنعمل ايه خلصينا من العفاريت دي عنك حل
ملك بخبث : عيب عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه ميكونش اسمي جميلة غير و انا مخرجلكم العفاريت دي من البيت بس أنت طبعاً هتساعدني

 

 

حازم : طبعاً يا جميلة شوفي انتي عاوزه ايه و انا هعمله
——– اذكروا الله —–
مالك صحي من النوم و سند ظهره على السرير و باصص في الموبايل على صورة جميلة قال في نفسه: جميلة و برئيه كدا تحس نفسك عاوز تاكلها حتت بسبوسه بالقشطه
وقف فجأة و خرج ليهم بلبس النوم راح على المطبخ علطول لقي ملك بتتكلم مع حازم عادي فغار من جواه وقال: حازم يلا اجهز علشان الشغل
حازم بخضة و لسه كلام ملك مأثر فيه : حاضر يا مالك بس بص انا هروح النهارده بدري عندي شوية حاجات هخلصها
مالك: تمام و بص لملك و عيونه لمعت
مالك: عاملة ايه دلوقتي يا جميلة
ملك : بخير يا سعادة البيه الحليوة ان شالله تسلم يخويا انا بقول مفيش غيره سعادة البيه الحليوة هو اللي جابر بخاطري
مالك بابتسامة: يا رب دايما بخير يا جميلة و سابها و مشي بعد ما أتأكد إن حازم مشي
ملك حطت اديها على قلبها و هي بتقول: بتدق ليه دلوقتي يا غبي مينفعش اللي أنت عاوزه بس ابتسامته دوختني ابن اللظينة ما بالك بقي بضحكته هتعمل في اللي جابوني ايه
نفضت ذهنها من كل حاجه و قالت بخبث: انا هسبني من الكلام دا دلوقتي و اخايني في اللي هعمله فيهم التلاتة النهارده و يا رب قدرني على فعل الخير و استرها من عندك عشان شكلي هنكرش النهارده
—— اذكروا الله —–
وليد صحي من النوم مقريف مش قادر يقوم أصلا و في نفس الوقت مش عاوز يقعد مع ملك في البيت لوحدهم عشان مش ضامن رد فعله معاها مش بعيد يقتلهـ.ـا و يخلص البشرية منها لبس و جهز حاجته لقاهم كلهم قاعدين على السفرة بص على الأكل و اتصدم
وليد: ايه دا معلش ؟!
ملك: صباح الخير يا سعادة البيه كنافة بالمنجة أقعد أقعد حماتك بتحبك
وليد قعد على الكرسي بإهمال و قال: فول و طعية يا قادره بصي انا أصلا مش قادر اتخانق معاكي هاتيلي حاجة أكلها غير دي بصي هاتيلي جبنه
ملك : ماله الفول و الطعمية بقي يا سعادة البيه كنافة بالمنجة بقالك قد ايه مكاتوش افهم بقي كل كل دا أكل الشعب كله كدا و كله بيدوب في الفول دا دوب

 

 

وليد: مش عاوزه منك حاجه انا هسبقم على الشركة
وليد خرج و مالك ميل عليها و قال بهمس: خفي عليهم شوية كدا هيفلسعوا بدري
ملك بنفس الهمس: متخافش عليهم يا سعادة البيه الحليوة دا انا نويت و النية لله إن يكون مو’تي على ايدهم
مالك : يبقي الله يرحمك بقي
خرجوا على الشركة و ملك غمزت لـ حازم اللي هزلها راسة و مالك اللي هيفرقع من كتر الغيرة
——
ملك بتجهز اللي هتعملوا ليهم و خلصت الغدا و هي بتقول يلا حلال عليكم الكرشة أحسن حاجة اقولهم عليها اكله يابنية هما اليابان بيحبوا الأكل اللي مش مفهوم دا
و بقت تجهز الحاجات على ما حازم يجي
بعد نص ساعة حازم جه و معاه كيسه كبيرة و دخل الاوضة غير و لبس جلبية بيضة و حط على راسة طقية و ملك اللي لبست جلبية بيضة برضوا و ربطت رأسها بطرحة و شعرها رفعاه لفوق زي الاريل بقي منظرها مضحك للغاية
حازم مسك مبخره من بتاع زمان و ملك كمان و استنوا لحد ما مالك و وليد رجعوا و شغلوا الطبلة و ملك بقت تقول كلام مش مفهوم و ترش بخور و حازم ماشي يفقر وراها و ماسك المبخره كل شويه يحط بخور فيها
وليد بصدمة: قلبت البيت مازار يا مالك
مالك بصدمة: اخوك يا وليد الواد جراله ايه
ملك بصتلهم و برقت وليد رجع خطوه لورا من منظرها و قال….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية خادمة قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!