روايات

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الفصل السابع 7 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الفصل السابع 7 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 البارت السابع

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الجزء السابع

جبروت ذئاب الصعيد 2
جبروت ذئاب الصعيد 2

رواية جبروت ذئاب الصعيد 2 الحلقة السابعة

السفير : اسمها ريتاج الالفي حسانين و شهرتها ريتا
رعد : اممم تمام متشكر جدا لحضرتك صح هيا ايه مشكلتها
السفير : عايزة تنزل مصر وجدها اللي هيا بتقول عليه انها اكتشفت انه مش جدها مانعها من السفر
رعد : جدها مش جدها ازاي
السفير : حقيقي مش عارف التفاصيل وعشان تثبت حاجة زي دي هتاخد وقت وهيا عايزة تهرب منه بي طريقة بس مفيش غير حلين لتثبت انه مش جدها وسفارة تقف جنبها وتترحل لمصر لتتجوز وتنزل معا جوزها
رعد بسرحان : حكايتها غريبة طيب يا فندم اسف يعني حضرتك متعرفش اي مكان ليها
السفير : للاسف يا حضرت الظابط اكيد هيا مش هتفضل في مكان واحد خوفأ من ان جدها يلاقيها
بس انت مهتم ليه بلموضوع دا
رعد : مش عارف ( ثم تنهد ) عالعموم اسف علي الازعاج عن اذنك
(((في مكان ما توجد في ريتا تبكي )))
ريتا : وبعدين في الورطة اللي انا فيها دي يارب ( ثم رن هاتفها وكان المتصل امير لكن هيا مردتش بعتلها مسج ( مش عايزة تردي عليا يا ريتا مفكراني اني مش هعرف اوصلك دا انا هجيب لو في بطن الحوت حتي دا انا امير الديب وهجيب يعني هجيب )
ريتا قراءت الرسالة ثم حدفت الهاتف علي السرير بغضب :- مش عارفة ايه اخرتها بقي اتجوزي طيب اوووف يعني هروح لواحد اقوله ونبي تعالي اتجوزني ما اي جواز وسلام ما ارجع تاني لامير وجدي وخلاص طلامه هو اي قرف وبعدين هفضل اكلم في نفسي كدا كتير انا خلاص هتجنن
((( في الشقة اللي فيها رعد وحسام )))
حسام : ها عملت ايه
رعد نفخ ورمي نفسه علي الكنبه بتعب : ولا حاجة طلعة اسمها ريتاج الالفي حسانين وعايزة تنزل مصر عشان بتقول انها اكتشفت ان جدها مش جدها
حسام باهتمام : وبعدين
رعد : ولا حاجة هو دا اللي فهمته من السفير وانها محتاجة تنزل مصر في اقرب فرصة
حسام : وايه اللي مانعها
رعد : سنها اقل من 21 سنه ومش متجوزه وجدها مانعها من السفر لوحدها
حسام : دي حكاية معقدة سيبك يا عم من الكلام الفارغ دا وعايزين نصحصح للي جاين عشانه مش فاضين احنا للشغل دا
رعد : عند حق جمع الرجالة بليل عشان نتفق هنعمل ايه
حسام : تمام
(((في منزل السيوفي )))
زين يتحدث في الهاتف مع زياد : ايه يا حبيبي يعني الاسبوع الجاي عادي اني عن نفسي جاهز
زياد بسعادة : اه سيادة اللواء اداني اجازة ابتدأ من الاسبوع الجاي ومدتها اسبوعين
زين : طيب يا ولدي علي خيرت الله ربنا يكملكم علي خير بس يا ولدي و الداى بتاعتكم هتلحق تخلص
زياد بابتسامة : متقلقش يا عمي انا بداءت في كل الترتيبات والدار هتخلص قبل الاسبوع كمان بس اهم حاجة ست البنات تشوف ايه اللي ناقصها ومحتاجة وتجيبوا او تبعتلي و انا اجيبهولها
🌷#التفاعل_ب_10_كومنتات_دعم_ليا_استمر_معاكم🌷
زين : ربنا يكرمك يا ولدي ويهدي سركم ويجعلك زوج صالح ليها وهيا زوجة صالحة ليك
زياد : اللهم امين ومال هيا فين يا عمي
زين : في الجامعة يا ولدي
زياد : تمام ابقي سلملي عليها عشان برن عليها مش بترد تقريبا مش سامعها التليفون
زين بحزن : اه ممكن تبقي في محاضرة يا ولدي ولما تيجي هخليها تحدت معاك
زياد : عادي يا عمي مفيش مشكلة اهم شي انها بخير يالا ابقي قولهم بقي في البيت
زين بضحك : المهم خبرت بوك لاحسن يعملنا ازعرينا ويفضل يرغي ويقول اني اخر من يعلم اني بعرف كيف الغريب اني واني وانت خابر بوك مش هيبطل رغي
زياد بضحك : عندك حق والله بس انا مقولتلوش حاجة اتصلت بيك انت اول واحد عشان اعرف رايك قبل ما اقول لحد
زين : طيب اديني خبرتك رائي اتصل اتحدت مع بوك وكانك مقولتليش حاجة مش ناقصين وش
منيا وبصراحه هو حقة لانه هو بوك
زياد :مانت كمان بويا بس حاضر هقفل معاك واتصل عليه
(((في غرفة امجد بيكلم همسة )))
امجد بحب : تعرفي
همسة : ايه
امجد : ان دي اسعد ايام حياتي عشان بس اعترفتلك بحبي وعرفت انك انتي كمان بتحبيني
همسة بابتسامة : بجد انت بتحبني من امتي
امجد بضحك : من يوم ما وعيت عالدنيا كنت انتي لسه في اللفة وانا كان عندي يجي سنه ونص صح
همسة بضحك : تقريبا المهم انا كمان بحبك من يوم ما وعيت علي الدنيا
امجد بتنهيدة : خايف
همسة بقلق : خايف من ايه
امجد : ليكون مصيرنا زي فرحة ورعد
همسة بصدمة : هو انت عارف
امجد : انتي مفكراني اني مبفهمش مبحسش انا كنت بشوف عين اختي لما بتلمع من الحب لم بس تسمع صوته كنت بسمع دقات قلبها وهو قاعد في وشها وهيا بتتامل فيه وفي كل همسه بيهمسها ( ثم اتنهد ) بس للاسف هو محبهاش زي ماهيا كانت بتحبه بس انا حاسس ان زياد هيعوضها خير
همسة : يارب بس هيا تفتح قلبها لزياد واكيد هتحبة لكن لو فضلت بشكل دا هدمر زياد ونفسها
امجد : اكيد بس اوعي تعرفيها اني حاسس بحاجة
همسة : لا متقلقش ومش عايزاك تقلق او تفكر اننا ممكن نسيب بعض مهما كان طول ما احنا الاتنين بنحب بعض استحالة حد يفرقنا فرحة ورعد كان حب من طرف واحد
امجد : فعلا ودا السبب الرئيسي اللي خلاني اتجراءت وقولتلك اني بحبك رغم اني كنت خايف جدا من النتيجة بس مهمنيش كل اللي كان هممني اني مكررش غلط فرحة ورعد
همسة :- فعلا انت جيت في وقتك اصلا انا كنت ابتديت
اقلق بعد اللي حصل مع فرحة خوفت افضل احبك في صمت وفي الاخر يبقي النتيحة انك مش بتحبني اصلا واكون علقت نفسي في حبال دايبه كيف ما هيقولة ( دخلت اسماء علي ابنتها فجاءة وتوترت همسة جدا ))) ها طيب سلام دلوقتي
اسماء : كنتي هتحدتي مع مين
🌷#التفاعل_ب_10_كومنتات_دعم_ليا_استمر_معاكم🌷
همسة بتهتهه : كنت بتكلم مع مع
اسماء : مع مين ما تنطقي
همسة : مع لوجي وامجد وفرحة كدا يعني
اسماء : هاا ماشي وهما بخير كلهم
همسة : اه الحمدلله منيجي يا ماما نروحلهم شوية
اسماء : ما اني كنت جاية اقولك اني رايحة اصلا جدك تعبان قوي هروح اشوفه
همسة بخضة : جدو ماله
اسماء :كل شوية حالته تسوء اكتر
همسة : يا حبيبي يا جدو
(((في غرفة فهد ومنار )))
فهد بيكلم زياد في الهاتف : طيب يا ولدي عال عال قوي ربنا يكملك علي خير بس كنت عرفت خيك هيخلص مهمته ميتا عشان يحضر الفرح ميصوحش نعمل الفرح من غيره دا خيك الكبير
زياد : طبعا يا بوي انا هكلمه واعرف منه كل حاجة متقلقش
منار بتشد من فهد الهاتف : ادهولي اتحدت معا اوعي اكدي ( ونجحت في اخد الهاتف منه وفهد فضل يضرب كف علي كف )
منار بلهفة : ايه يا روحي الف مبروك ايوا اكدي فرحوني نفسي اشوف ليكم عيل قبل ما اموت ولا حاجة ولا انت ولا خيك
زياد : الف بعد الشر عليكي يا امي اني هفرحك يا ست الكل بس ربنا يسترها علي جدي
منار بحزن : ايوا يا ولدي ربنا يسترها الدكتور لسه ماشي من عندي محتاج منينا الدعاء
زياد : ربنا يشفي ويعفي عنه يارب بالا سلام
(((في الاسفل كانت ليلي و زين ومالك وسمية يجلسون مع بعص دخلت عليهم فرحة )))
فرحة : السلام عليكم ازيكم يا عصافير
الجميع : وعليكم السلام
زين : حمدلله علي سلامتك
فرحة : الله يسلمك يا بابا هطلع اغير عشان انزل اتغدا ميتا من الحوع
زين : فرحة ابقي حضري حالك بكرة تروحي انتي وامك ومرتات عمامك تجيبي الحاجات اللي محتاجها
فرحه بعدم فهم : حاجات ايه دي اللي محتاجها
سمية بابتسامة : الحاجات الحلوة اللي اي عروسة بتجبها ( ثم غمزت لها ) افهمي يا بت
فرحة : واحنا فين والفرح فين لسه لما يجي وقته
ليلي : لا يا بتي زياد كلم بوكي والجواز هيبقي خلاص اول الاسبوع الجاي
فرحه بصدمة : دا اللي هو ازاي يعني مش فهمه يعني ايه اتجوز و انا امتحانتي قربت فضلها اقل من شهرين
زين : وايه المشكلة يا بتي هو هيجي من السفر اخر الاسبوع دا وهياخد اجازة اسبوعين بلجواز بلفرح بكل حاجة وبعد كدا هو هيسافر تاني لشغله وانتي اقعدي ذاكري وامتحاني براحتك
فرحة : يا سلام يعني انا وسيله للجواز وخلاص يالا اتخطبي اتخطب يالا اتجوزي يالا اتجوزي ماليش اي راي اجي من بره الاقيكم محضرين فرحي وبتتادو عليا اللبس الفستان ماشاء الله ايه دا هو احنا فين
زين : احنا مغصبنكيش علي حاجة كل شي برضاكي وبموافقتك وهيا دي ظروف خطيبك ولازم توافقي عليها دلوقت بكرة بعده سنه كله في النهاية جواز
فرحه : بابا حضرتك عايزني اعمل ايه
زين : عايز تكوني مقتنعة بي شي تعملي انتي مقتنعة بجوازك اصلا من زياد
فرحة : جدااا يا بابا
زين : طيب ومال في ايه وجعه قلوبنا معاكي ليه
فرحة : بابا مش انت اللي يريحك اني انزل اجيب الحاجات اللي نقصاني حاضر هنزل واشتري فستان الفرح هعمل كل حاجة حضرتك عايزها بس ياريت تقول لابن اخوك يقدرني شوية ويعملي حساب وياخد رايي قبل اي خطوة احنا بعد كدا هنبقي شركة في كل شي
زين : ولد خوي مغلطتش ولد خوي تعب رن عليكي وحضرتك يا ست هانم مهترديش عليه غلب هيعمل ايه راح متحدت معاي اني وياريت لما يكلمك ردي عليه لانه اكدي ميصوحش
(((فرحة افتكرت فعلا ان رن عليها اكتر من 25 مرة وهيا مردتش فسكتت)))
🌷#التفاعل_ب_10_كومنتات_دعم_ليا_استمر_معاكم🌷
((في لبنان تجمع رعد وحسام وزملائو )))
رعد : كدا فهمته كل حاجه في اي استفسار طيب
حسام : لا كل شي تمام بس هو محدش عارف الوزير دا اسمه ايه
رعد : للاسف كل المعلومات اللي وصلت للجهه انه رئيس المنظومة وزير مصري سابقا اسمه ايه مين هو الله اعلم بيه
حسام : تمام كدا كل شي واضح
(((في غرفة لوجي دماغها عمالة تودي وتجيب علي فكرة محمد ليها )))
لوجي : ها اوفق وخلاص مفيش حل غير كدا لما هبعد عنه وانا مقدرض علي بعاده خايفة يكون بيضحك عليا و بابا يقتلني احنا في الصعيد مش في اوروبا طيب مهو مفيش حل غير دا وبس لما محمد هيضيغ من ايدي وانا هتجوز واحد تاني يبقي هو دا الحل الوحيد انا هتصل بي واقوله موافقة ( مسك هاتفها ورنيت علي محمد )
لوجي بلهفة : ازيك يا حبيبي وحشتني
محمد ببرود : وانتي كمان اخبارك ايه
لوجي : الحمدلله كويسة طول مانت كويس
محمد : ها فكرتي في عرضي
لوجي بقلق : منا متصلة بيك عشان كدا
محمد : ها واخدي قرار ووصلتي لي ايه
لوجي : اه خلاص انا موافقة اننا نتجوز في السر عشان بس اضمن اننا مش هتفترق ابداا ومحدش هيقدر يخدني منك ياعمري
محمد بابتسامة خبث : محدش يقدر يخدني منك ابدا يا عمري يالا حضري نفسك بكرة
لوجي : طيب واحنا هنروح للماذون ازاي ولسه مش اتصورنا ولا اي حاجة
محمد مسرعا : ماذون ايه انتي عايزة تودينا في داهيه لا طبعا احنا هنكتب ورقتين عرفي عند محامي معرفة كدا عشان حوار الماذون دا هيتقفس بقي محكمة وبتاع وممكن اي حد بسهولة يعرف اننا متجوزين
لوجي ابتديت تقلق بس اقتنعت بكلامه : عندك حق كدا احسن
محمد : ماشي حضري نفسك بكرة بقي
في مكان ما في لبنان دخل رعد و القوات اللي معا بهمس رعد شاور لحسام وتحدث بصوت منخفض : حسام انت من الجهة دي انت والرجالة دول وانا والرجالة دول هنروح الجهه التانيه
حسام : تمام يا فندم يالا يا رجالة
(((دخل رعد من ممر طويل الي مكان غريب يشبه القلعة حاول بقدر الامكان ان يدخل بدون ان احد يحس بهم ثم هجم مرة واحدة علي مجموعة من رجال التنظيم وفي جانب اخر اللي في حسام كان يجلسون مجموعه من الرجال ايضا هجم عليهم لكن فشل حسام بانه اتي كذا شخص من وراء حسام وصوب عليه سلاح )))
الشخص لحسام : نزل انت ورجلتك سلاحتكم دي وارفع ايدك فوق ( بلفعل وطي حسام والقوات اللي معا وحطة اسلاحتهم علي الارض )
🌷#التفاعل_ب_10_كومنتات_دعم_ليا_استمر_معاكم🌷
الشخص : قدامي يالا انت وهو
(((في الجانب اللي في رعد و اللي معا )))
ظابط لمح الشخص وامامه حسام : الحق يا باشا
رعد وهو مركز في شي اخر : ها في ايه
ظابط : بس كدا الناحية التانية حسام بيه واللي معا اتقفشو
رعد نظر مسرعا ولعن الحظ دا : يااالله ازاي دا حصل كنا خلاص علي وشك الوصول
ظابط : وبعدين هنعمل ايه
رعد : لازم نلغي الهجوم دلوقتي وننقذ حسام واللي معا
ظابط : هنعمل ايه
رعد : هنقسم بعض ناس تضرب نار عشان نشتتهم وانا هروح اهرب حسام والرجالة وارجعلكم
الظابط : تمام ربنا معانا خلي بالك من نفسك
رعد :- محدش يضرب نار لحد ما اوصل للمكان اللي انا عايزة وهديكم اشارة عشان ميبقاش في اي خطر عليكم
ظابط : تمام يا فندم ( وبلفعل وصل رعد للمكان اللي هو عايزة وبعد كدا ادي اوامر بضرب فلعصابة اتلهت من الضرب النار واتجاه فين وسابه حسام واتجاه الي صوت الرصاص كان في هذا اللحظة ظهر رعد وبدا يهرب في حسام واللي معا وبعد كدا بدا رعد لوحدة يشتت العصابة ويضرب هو كمان نار من جهه اخري لكي يهرب القوات الثانيه وبلفعل خرجة منها بسلام مع اصابه حسام اصابه خفيفة ))
حسام ماسك دراعة : الحمدلله اننا عرفنا نخرج
رعد : يالا نلحق نخرج من هنا عشان دلوقتي حالا المكان دا هيتقلب رجالة من المنظومة عشان يقتلونا
حسام : يالا بينا يالا يا رجالة
(((تاني يوم في شقة رعد صحي علي صوت رنيت هاتفة وكان المتصل زياد )))
رد علية رعد بتعب ونعاس : الو ازيك يا زيزو
زياد بهزار : الحمدلله يا ديزل ايه يا عم عمال ارن عليك من امبارح مش بترد ليه ايه لبنان وجمال لبنان وبنات لبنان خدوك مننا ولا ايه
رعد بابتسامة : جمال ايه يا عم دا احنا كنا في حرب امبارح وخرجنا منها بسلام بدعاء الوالدين بس والله يا رجل وانت تقولي جمال
زياد : ليه الف بعد الشر عليك وانت كويس يعني
رعد : الحمدلله كويس اوووي متقلقش المهم طمني انت عليك
زياد : كويس اووووي اوووي ومتصل بيك عشان اقولك خبر هيفرحك اوي كمان
رعد بابتسامة : ايوا فرحني لاحسن انا محتاج افرح اووي فعلا يا اخويا
زياد : باذن الله فرحي اول الاسبوع الجاي علي فرحة هنستناك ايه هتتاخر في مهمتك دي حاول تيجي خلال الاسبوع دا
رعد في صدمة مش عارف يرد حاسس انه مبقاش سامع بقيت كلام اخو
زياد بصوت عالي : رعد مش بترد ليه ها هتيجي امتي
رعد بعد صمت طويل رد بعصبية : لا انا مش جاي
زياد باستغراب : مش جاي ليه
رعد : مش جاي عشان انا
ويا تري ايه اللي هيعملو محمد مع لوجي
يا تري ايه اللي هيحصل ورعد هيقول ايه لزياد

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جبروت ذئاب الصعيد 2)

اترك رد

error: Content is protected !!