روايات

رواية دواء قلبي الفصل الخامس 5 بقلم سلمى عبدالجليل

رواية دواء قلبي الفصل الخامس 5 بقلم سلمى عبدالجليل

رواية دواء قلبي البارت الخامس

رواية دواء قلبي الجزء الخامس

رواية دواء قلبي الحلقة الخامسة

محمد وقع ع الارض م الصدمه لما شاف ابنه محطوط ع اجهزه ودماغه ملفوفه بشاش
الممرض الي موجود معاه راح قومه
الممرض : قوم ي عمي استهدى بالله وقوم
محمد بدموع : ابني هيروح مني ابني هيروح مني
الممرض : ربنا يشفيه ويقومه بالسلامه ربنا معاه وقادر يقومه ويبقى كويس
محمد وجه راسه للسما : يارب قومه بالسلامه دا ابني و صاحبي واخويا وضهري الي بسند عليه
الممرض طبطب عليه : يارب يقوم بالسلامه يارب
محمد كان بيتحرك بصعوبه لحد م وصل للسرير وقعدع الكرسي ومسك ايد سيف : قوم ي ابني قوم عشان خاطري لازم تقوم ي سيف انتي سندي وضهري من بعد ربنا وطى ع راسه باسها
الممرض : كفايه كدا ي عمي اتفضل اخرج مش هينفع تقعد اكتر من كدا
محمد بحزن : ماشي ي ابني
فضل ماسك ايد سيف لحد م الممرض راح ناحيته : ي عمي قوم صدقني قعادك اكتر من كدا مش هينفع ومسك ايديه فكها من ايد سيف واخده خرجه بره
الممرض : استاذ عمرو تعالى اتفضل يلا
عمرو : تمام انا جاي اهو
عمرو اخد محمد قعده ع الكرسي وكان مش بيتكلم فضل ساكت ومبيتكلمش
سچا بدموع : هو عامل اي دلوقتي هو مش هيفوق بق
…..

 

سچا بعياط : ي بابا رد عليا اخويا هيفوق امتى
محمد بدموع : كله بايد ربنا كله بايد ربنا ي سچا
كل دا ومنى قاعده مش بتقول ولا كلمه
عمرو دخل لسيف وساعه م شافه دموعه نزلت بكثره قرب منه وقعد ع الكرسي جنبه
عمرو بدموع : لازم تقوم ضحك من بين عياطه قوم عشان تجوزني قووم لازم تقوم انا مليش غيرك مليش غيرك ي سيف قوم عشاني عيط وقاله انا ملييش غيرك ي سيف انت اخويا وابويا وصاحبي وكل حاجه ف حياتي انا ابويا ماات وانت فضلت جنبي صدقني مش هقدر اعيش من غيرك ي سييف قوم عشان خاطري قومي عشاني عشان هتدمر من بعدك لازم تقوم ي سييف لازم تقوم مسح دموع وضغط ع ايد سيف وقال ايدك دي انت قايلي انها مش هتسيبني اوعا تخلف بكلامك وتسيبني قووم لازم تبقى كويس وتقوم عشاني وعشان عمي وعشان طنط منى وسچا لازم تقووم
الممرض : استاذ عمرو كفايه كدا كدا مينفعش
عمرو بعصبيه : ابعد عني سيبني معاه هو لازم يقووم لازم يقوم
الممرض شد عمرو : ي استاذ كدا مينفعش
عمرو كان بيبعده عنه بكل قوته ولانه اقوى منه قدر ع دا
عمرو راح لسيف تاني وفضل يعيط : قوم قوم والنبي قووم ي سيف قووم متستسلمش قووم لازم تبقى كويس لاازم تبقى كويس ي سيف قووم وبعدها وقع ع الارض وفضل يعيط كتيير
ف الوقت دا كان الممرض جاب الامن بتاع المستشفي واخدو عمرو خرجوه بره
محمد راحله : اهدى ي عمرو اهدي

 

عمرو بعياط هستيري : مليش غيره والله مليش غيره هتدمر انا مش هقدر اعيش من غيره هو بالنسبالي كل حاجه ف الدنيا دي بعدها بص لمحمد بترجي وقال هو بيسمع كلامك ادخل قوله يقوم ادخل قوله يقوم وهو هيسمع كلامك
محمد اخده ف حضنه وفضل يهديه
الدكتور جه وقالهم انه لازم ياخد حقنه مهدأه عشان ميتعبش اكتر من كدا محمد والممرض سندوه بايديهم واخدوه ع اوضه تانيه والممرض اداله حقنه وهو بعدها نام
بعد اربع ساعات
عمرو قام مفزووع وباعلى صوته قال : سيييييف
محمد جرى عليه : اهدى اهدى ي عمرو
عمرو : هيسيبني بيقولي انه هيمشي قالي انه هيمشي
محمد : لا اهدى ي عمرو اهدى ي ابني هيفوق انا املي ف ربنا كبير وهو عمره م هيخذلني قووم ي عمرو يلا نصلي وندعيله
محمد اخد عمرو وسچا ومنى وداهم المكان الي بيصلوا فيه الحريم وهو وعمرو راحوا مكان الرجال اتوضوا وصلوا
قعدوا شهرين في مناوبات كل يوم حد يبات منهم ف المستشفى مره عمرو ومره محمد
بالليل …
عمرو لقى الدكتور بيتصل عليه: السلام عليكم خير ي دكتور
الدكتور بصوت فرح : سيف فاق
عمرو : بجد والله فاق احلف والله انا جاي حالا

 

عمرو لبس وراح لقى محمد قاعد ف الاوضه مع سيف
عمرو جرى ع سيف وحضنه وفضل يعيط : كنت عايز تسيبني وتمشي بق كدا وانت عارف ان مليش غيرك بس الحمدلله انت قومت خرج من حضنه وفضل يبصله كتير اوي وحضنه بعدها تاني وقال انا مش مصدق نفسي انت فوقت صح انا مش بحلم خرج من حضنه وكان سيف بيبصله بصات غريبه
عمرو : انت بتبصلي كدا لي ي سيف اه معلش انا خسيت ومعدتش بنزل الچيم بس خلاص انت فوقت ي كوتش وهننزل سوا تاني
سيف مردش عليه ولكن دموعه كانت بتنزل بس
عمرو : في اي ي سيف في اي ي حبيبي ماالك
الدكتور : الخبطه الي حصلت ف دماغه اثرت ع مركز النطق ودا خلاه يفقد النطق ولكن مفيش قلق هو هيفضل هنا فتره وهيفضل ياخد علاج وهيعمل جلسات وان شاء الله النطق يرجعله تاني
عمرو بص لسيف وقال : متقلقش ي حبيبي احنا فين وبقينا فيين هتخف هتخف وتقوم بالف سلامه ورجع حضنه تاني
محمد اتصل على منى وسچا وقالهم انه فاق وهما ركبوا مع السواق و راحوا المستشفى
منى اول م دخلت راحت جري عليه حضنته وفضلت تعيط : ابني اخيرا اخيرا فوقت اخيرا شوفتك تاني حمدالله ع سلامتك ي حبيبي حمدالله ع سلامتك ي قلبي
خرجت من حضنه بصتله وحطت ايديها ع وشه وباسته من دماغه وحضنته تاني الحمدلله الحمدلله الف حمد وشكر ليك يارب الف حمد وشكر ليك يارب

 

سچا من وراها : وسعي كدا اما اطمن ع اخويا
سچا قربت منه : حمدالله ع سلامتك ي سيف نشفت دمي م الرعب وعيوني نشفوا م الدموع ي اخي وقفت قلبنا انا مش قادره اصدق انك خلاص فوقت وان ربنا استحاب لدعانا اخيرا قوم بق وخف بسرعه عشان نرجع نتناقر تاني واتقمص وتصالحني
سيف ابتسم
سچا : مش بترد عليا كمان مقبوله منك ي برو الحمدلله انك قومت بالسلامه الحمدلله
الدكتور قالهم الي حصل وانه فقد النطق
منى عيطت ف سيف مسك ايديها وطبطب عليها وحضنها وفضل يعيط كتيير اوي
منى : اهدي ي حبيبي اهدى هتخف هتخف وتقوم بالسلامه ربنا معانا ومش هيسيبنا وهتقوم بالسلامه ي حبيبي فضلت تطبطب عليه لحد م هدى
الدكتور : الزياره معادها خلص اتفضلوا دلوقتي وبكره ان شاء الله تيجوا وتقدروا تشوفوه هو لازم ياخد علاجه دلوقتي ويرتاح
كلهم : ماشي
خرجوا كلهم ولكن عمرو استاذن الدكتور وقاله انه هيتكلم مع سيف شويه وبعدها يخرج وطلب من محمد انه يمشي وهو الي هيبات معاه

 

عمرو راحله ومسك ايديه ونام عليها وفضل يبصله وسيف قاعد وبيحرك ايديه التانيه ع راس عمرو: وحشتني فاتك كتير اوي ودموعه بتنزل بغزاره كنت خايف تسيبني كنت بدعي انك تقوم بالسلامه كنت بدعي ان الي فيك ييجي فيا بس انت تفصل كويس مكنتش هقدر اعيش من غيرك ي سيف انا كنت بعيط لربنا عشان اصعب عليه ويخليك تخف انا اسف مكنتش باكل كويس ومكنتش بنزل الشغل ومكنتش بنزل الچيم بس صدقني كل الحاجات انت كنت بتشاركني فيها مكنتش قادر اعملها من غيرك مكنتش قادر اعملها وانا مش ضامن انت هتفضل معايا ولا هتمشي وتسيبني
وبعدها قام من ع ايديه وحضنه وقال : الحمدلله انك قومت بالف سلامه الحمدلله الف حمد وشكر ليك يارب
قام وباسه من دماغه وخرج عشان سيف هياخد علاجه ودا وقت نومه عمرو نزل المسجد فضل يصلي ويشكر ربنا ان سيف قام بالسلامه
عند سييف …
الممرضه دخلت
ندى:انا الممرضه الي هتفضل مع حضرتك ي استاذ سيف لحد م تقوم بالسلامه ودا وقت علاح حضرتك
وهي بتديله العلاج لفت نظرها حاجه ف رقبته ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دواء قلبي)

اترك رد

error: Content is protected !!