روايات

رواية كيتوفان الفصل الثالث 3 بقلم ريهام زيدان

رواية كيتوفان الفصل الثالث 3 بقلم ريهام زيدان

رواية كيتوفان البارت الثالث

رواية كيتوفان الجزء الثالث

رواية كيتوفان الحلقة الثالثة

_ايوا ي ماما انا حبيت واختارت اللي هتجوزها
ضحكت جامد بسخريه * والله وي ترا بقا حبيت مين؟؟ حياه بنت سمير الموظف اللي معندوش غير وظيفته هو دا النسب اللي عايزه ي دكتور
_ ي ماما انا بحبها بغض النظر عن اي حاجه ، احنا كمان ظروفنا كانت بسيطه وبابا الله يرحمه كان موظف عادي
بصتلي بتحدي *و دلوقتي بعد ما وصلنا لمستوي عالي عايز تنزلناتاني ليه انا دفعت التمن كتير اوى من عمري
بصيت ف الأرض فكملت كلامها
*ايوا انا اللي اشتغلت وضيعت شبابي بعد موت ابوك عشان تطلع دكتور واتحديت ظروف عيشتنا لحد ماوفرتلك كل اللي كنت بتحتاجه
_ ي ماما انا عمري ما أنكرت فضلك عليا بس دي الانسانه اللي انا حبيتها وقلبي اتعلق بيها
* بكرا اول ماتمشي هتنساها دا مجرد تعود اهبل و هيروح
_ لا ي ماما انا مش مراهق ولا شاب طايش انا راجل وعارف مشاعري كويس وقادر احدد انا عاوز اي بالظبط
* انا بتناقش معاك ليه اصلا الموضوع منتهي ي بشير مفيش جواز من البت دي الا ع جثتي
_ ي ماما
*ولعلمك بكرا هروح اوريها مقامها وتغو..ر في ستين داهيه وبعد بكرا هنروح نخطب مي ووريني هتعمل اي ابن فتحيه
سابتني ودخلت أوضتها وانا بخبط ايدي ف كل حيطه ف البيت من الضيق والغيظ بس فكرت انها ممكن تنفذ تهديدها فروحت بسرعه كلمتها ف الفون
_حياه انتي اجازه بكرا
= ليه ي دكتور
اتوترت ومبقاش عندي اجابه بس كان لازم اتصرف
_عشان انا هتأخر بكرا ف الشركه ومش عايزك تبقي لوحدك
= ي دكتور انا بعرف اتصرف
_حياه هي كلمه واحده مش عايزحد يضايقك وانا مش موجود
=حد مين ؟
_ها قصدي يعني اي زبون وانتي زي القمر كدا
ضحكت وحسيت اني اقنعتها ووافقت وقفلت معاها اتطمنت شويه بس دا مجرد حل مؤقت زي المسكن بس المشكله مازالت موجودة، نمت كام ساعه وصحيت خايف ماما تعمل اي تصرف يضيع حياة من ايدي فقررت اني احاول استرضيها وفعلا قومت جهزت الفطار وجهزتلها اللبن اللي بتحبه وعملت القهوه بتاعتي وقعدت ع السفره استناها
بصتلي باستغراب وبصت للاكل * اي الدلع دا ي بيشو مجهز الفطار بنفسك
_ هوانا عندي اعز منك ي ست الكل عشان ادلعه
بصت ف الساعه وبعدها بصتلي باستغراب*خير ي بشير مش هتروح الشركه والصيدليه انهارده ؟
حطيت فنجان القهوه من ايدي_ لا ي أمي انهارده اجازه من الشركه والصيدليه في لجان تفتيش ووَش انهارده فمش هفتح انهارده
*اها وماله خد بالك ي حبيب أمك
_عنيا ي ست الكل
طبطبت ع ايدي • بشير ي حبيبي انا اكتر حد بيخاف ع مصلاحتك وبيحبك اسمع كلامي بلاش حياه دي كمان عشان سُمعتها هيقولوا بقا انكم كنتم مقضينها ف الصيدليه قبل الجواز
خبطت الطربيزه بعصبيه _ اي اللي حضرتك بتقوليه دا ي ماما حياة دي مفيش زيها ف كل البنات
* ها انا بقولك افرض يعني، الناس مش هتسكت ي بشير
_ ميهمنيش ولا عايز حد غيرها
*وانا مش عيزاها اي هتعصاني ي ولد بعد كل اللي شوفته عشانك و…
قاطعتها _كفايه بقا ي ماما الاسطوانه دي حضرتك كنتي بتشتغلي وانا كمان كنت بكافح واذاكر وحاولت اشتغل
*انت اذاى تكلمني كدا
_انا اسف بس انا هتجوز حياة
عيونها دمعت *يبقي تطلع من البيت دا ي بشير وملكش أم هنا
ضغطت ع ايدي بعصبيه من كلامها وفتحت باب الشقه عشان اخرج بس اتفاجأت بخالتي هي وبنتها ادامي وقفت متنح بس فوقت ع صوت والدتي
*اي ي بشير سايب خالتك ومي واقفين ع الباب كدا
انتبهت ودخلتهم والغريب أن والدتي كانت بتتعامل عادي جدا وبتكلمني ولا كأنها طردتني من دقيقه واحده
كانوا بيتكلموا وانا مش معاهم اصلا بس انتبهت ع صوت خالتي ¥اي ي دكتور احنا ازعجناك ولا اي
_لا ابدا ي خالتي تنوروا ف اي وقت
بصيت لمي _ ازيك ي مي عامله اي مبارك ي دكتوره
ابتسمت °مرسي اوى ي أبيه الله يبارك فيك
ف نفس الوقت امها خبطتها والبنت اتألمت اكيد عشان قالت” أبيه ” يارب ارحمني من الاخوات الفاتنات دول وعمايلهم
والدتي قامت تجهزلهم الغدا وندهت عليا ف المطبخ
*انا ممكن انسي زعلي منك وكلامك الوحش دا كله واعتبره محصلش بشرط انك تشيل حياه من دماغك
بوست دماغها _حقك عليا ي امي اني اتعصبت بس ..
*فكر ي بشير وحياتي عندك مي ادامك اهي زي البدر ف تمامه اتجوزها وارضيني
جيت اتكلم بس شاورتلي اسكت * ادامك يومين اللي خالتك قاعده فيهم وان شاء الله اسمع الخبر اللي انا بتمناه وطبطبت عليا وخرجت من المطبخ كنت محتار وقلبي بيوجعني كل ما افكر ف كلام ماما اذاى أراضيها واوجع قلبي واعيش متعذب انا مش هستحمل ولا هستحمل زعلها مني خرجت من البيت وفضلت اتمشي من غير هدف روحت الصيدليه فتحتها ودخلت وفضلت ابص ع كل ركن فيها وبصمة حياه اللي مش موجوده في الصيدليه بس دي اتحفرت ف قلبي من غير مااعرف قعدت ع الكرسي وغمضت عيني وقتها الباب اتفتح وحياه جت ابتسمت بتعب وهي بصتلي بقلق =مالك ي بشير
ابتسمت _اول مره تقوليلي بشير من غير دكتور
بصت حواليها باحراج واتكلمت بسرعه = انا انا اسفه انا بس كنت معديه من هنا ولقيت الصيدليه مفتوحه فدخلت اشوفك و..
قاطعتها وانا بضحك _اي كل دا ي بنتي بالراحه واهدي وقوليلي معاكي أي حلو ؟
ضحكت وفضلت تكلمني وانا ببص لها ونفسي احكيلها بس خايف تبعد عني
بعدها بصت ف ساعة ايدها بخضه وهي بتمشي بسرعه =دي ماما هترميني من الشباك انا اتاخرت اوى سلام
ابتسمت ع طفولتها اللي بقيت الاحظها مؤخرا
روحت البيت متأخر متعمد عشان مقابلش حد بس لقيت مي صاحيه لسا هدخل اوضتي بس هي ندت عليا
° أبيه بشير ممكن كلمتين
قعدت ع الكرسي _اكيد اتفضلي ي مي
بصت ف الأرض باحراج وهي بتفرك ف ايديها °انا انا عاوزه اقولك وبصراحه من غير زعل اني مش بفكر ف الجواز خالص وعايزه اكمل دراستي براحتي من غير ضغط
_براڤو عليكي والله ي مي
اتكلمت بحماس° يعني انت مش زعلان
_لا طبعا انا مبسوط بيكي كويس انك مورثتيش حاجه من امك ي بس هنعمل اي ف الاختين الحلوين ؟
رفعت أكتافها بطفوله ° اتصرف انت بقا ي دوك انا اطمنت انك مش موافق زيي خلاص كدا تصبح ع خير
_ لا واضح انك ورثتي من امك برضه حاجات
عدا يومين وامي كانت مشغوله بخالتي ومي وف اليوم التالت ماما دخلت اوضتي بعد ماخبطت
* بيشو خلاص معدش وقت لازم تنزل انت ومي تختاروا الشبكه بقا قبل مايسافروا
قومت من ع السرير وعطيتها ضهري _ لا ي ماما انا مش هتجوز مي
*يعني اي الكلام دا
بصت لها وانا حاطط ايدي ف جيبي _ يعني حتي مي مش عيزاني وانا مش هغصبها اكيد
* سيبك من البت الصغيره دي مش عارفه مصلحتها
ضحكت _يعني عاوزه تجوزيني بت صغيره ي توحا يرضي مين دا
* وانا عند كلمتي أما تتجوز مي ي تنسي أن ليك ام وتمشي من البيت دا وابقي وريني أهل حياه هيقبلوا بيك اذاى
_كتر خيرك ي امي انا همشي ومش عايز حاجه وهستني تسامحيني مش عايز حاجه تاني
مكنش قرار سهل اني ابعد عن امي وبيتي وصيدليتي لأن ليها النسبه الأكبر فيها واكتفيت بشغلي ف شركة الادويه
انهارده وبعد سنتين انهارده فرحي انا وحياه طول السنتين كنت بحاول اراضي ماما واصالحها بس هي كانت بترفض ،بصيت ع نفسي ف المرايه وعدلت بدلتي عشان اروح اجيب حياه من الكوافير واتفاجأت بوالدتي هناك فخوفت تكون زعلتها بس حياه ابتسمت ومسكت ايديها وقربت مني = طنط كانت بتوصيني عليك وبتديني هدية جوازنا ي بشير
قربت من امي وحضنتها والعياط كانت سيد الموقف *ربنا يهنيكم يابني مقدرتش محضرش فرحك
مسحت دموعها _مبقاش فرح غير بوجودك ي ماما
ابتسمت وهي بتطبطب ع كتفي *يالا هات عروستك هتتأخروا كدا
مسكت ايد حياه وبوستها _ وانا بردد الايه( قدجعلها ربي حقًا)
الفرح كان جميل وقرايبي كلهم حضروا وخالتي باركتلي هي ومي وعرفت حياه عليهم كلهم
كنت برقص مع حياه سلو وفرحان أنها بقت ليا وحبيبتي ادام الكل
*شايفه ي صباح الواد ماسك فيها كدا ليه
ضحكت ∆ي توحا بقا كبري دماغك وادعيله ربنا يسعدهم
*ع رايك ربنا يسعدهم
خلص حفل الزفاف لكن الفرح اللي ف قلبي انا وحياه مش هيخلص هيزيد مع كل دقيقه ف عمري وهي معايا

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية كيتوفان)

اترك رد