روايات

رواية لست ضعيفة الفصل العاشر 10 بقلم مجهول

رواية لست ضعيفة الفصل العاشر 10 بقلم مجهول

رواية لست ضعيفة البارت العاشر

رواية لست ضعيفة الجزء العاشر

لست ضعيفة
لست ضعيفة

رواية لست ضعيفة الحلقة العاشرة

منار/صباح الخير يجماعه
الكل رد عليها الصباح الا معتز وقد تحفز جس’ده عندما سمع هذا الصوت وتحدث/انتي…ولم يكمل حديثه عندما نظر إليها
ثم تحدث بخيبه امل نفس صوتها يا جدي.
الجد /خير يولدي اكيد هنلاقوها…وبعدين اكيد هتاجي الفرح!
معتز بأمل/يا رب…..قاطع حديثهم دخول بعض الرجال.
احد الرجال/احم يا رب يا ساتر فينك يا حج صابر.
الجد صابر/ ايوه تعالوا نورتونا.
الرجل/تسلم يا حج صابر بس كنا جايين نطلبو ايد بت من بناتكم.
صابر وهو يلتفت حواليه للفتيات ثم نظر له/ اتفضلو اتفضلو.
الرجل/والله امبارح كانت قاعده مع الستات احنا مشفنهاش بس الحجه ادتنا وصفها هي شعرها اوصفر وعنيها زرقا.
نظر الجد لمعتز ثم تحدث/دي مرت ولدي يا حج مرعي.
مرعي بأحراج/ مش عارف والله اقلك اي بس احنا مكناش نعرفوا اسفين ….نستأذن.

كان يحدث كل هذا تحت نظرات منار للجميع.
كان الجميع يأكل افطاره وكانوا يتناولون الطعام دون معتز كان وكأنه مغيب عن الوعي ولا يدري ما يدور حوله.
نسرين/ يا منار هو انتي كنتي فين امبارح مشوفتكيش خالص ف الحنه.
انتبه لها الجميع وارتبكت منار ثم تحدثت/ كنت قاعده برا جمب الستات اخر الفرح.
ياسمين / بس انا كنت هناك ومشوفتكيش
منار بتوتر/ اها منا كنت بقوم مكنتش ف نفس المكان.
لاحظت منار نظرات والدتها ثم ارتبكت ووقفت وتحدثت/انا الحمدلله شبعت عن اذنكم.
استغرب الجميع ما حدث ولكن لم ينتبهوا .
_______________
علي /زي ما قلتلك انهارده بليل اول ما اديك اشاره تنفذ علي طول.
المجهول/تؤمرني بحاجه تانيه.
علي/لا…سلام.
علي/خلااص قربت اوي يمرمر ومش هتبقي لحد غيري
____________
كانت منار بتفكر هتعمل اي ياتري هتخرج تاني بشكلها الحقيقي ولا لا/اكيد لا مش هخرج بشكلي تاني دول عايزين يجوزوني.
كان الجميع يقومون بتحضير انفسهم للزفاف وكان الجميع سعيد.

فاجأه دخلت هدي علي ابنتها الاوضه منار انتفضت/في اي يماما خضتيني.
هدي/انا عارفه انو انتي يمنار اللي شافها معتز رغم السنين اللي عدت وانتي مش بتبيني شكلك الا اني عمري ما هنسي بنتي شكلها ازاي.
ركضت منار الي احضان والدتها وتحدثت ببكاء/تعبانه يماما تعبانه يبنلكم اني بهزر وبضحك وبخير بس انا من جوايا بتقطع علي بابا
ومش هعرف احب حد يماما ممكن لو سمحتي متضغطيش عليا ف الموضوع ده ….وبعدين انتي نسيتي شكلي سببلي اي زمان بقيت اخاف اقرب من اي راجل.
Flash back
♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧
منار كانت ف ثانوي وكانت شخصيتها ضعيفه ووحيده والكل بيتنمر عليها و ف مره في واحد قلها انو بيحبها وهي رفضتو
بعدها الولد ده شافها ف مره جايه الدرس بصلها من فوق لتحت وقعد ف الديسك اللي جمبها وحدثها وهو ينظر امامه/ اي فاكره نفسك هتفلتي مني ولا اي يبقي بتحلمي .
منار بخوف/انت عايز مني اي.
الولد بغمزه/انتي عارفه انا عايز اي.
منار خافت منو وجت تقوم مس’كها من ايديها وكلمها بحده/ اقعدي.
منار بخوف/ اييي عايز ايي.

كريم ببرود/تؤتؤتؤ كلميني بأسلوب احسن من كده يا بيبي ….علي العموم انهارده بليل هتيجي علي العنوان ده ومتحاوليش ترفضي او تبلغي حد من اهلك لأن ردي مش هيعجبك .
منار/انت واحد حق”ير وانا استحاله اجيلك.
كريم/ يبقي اجيبك انا .
بعد انتهاء اليوم منار كانت تفكر ماذا تفعل وماذا ان اخبرت احد والديها وماذا ان علم انها اخبرتهم قررت منار الذهاب إليه.
بعد بضع دقائق وصلت منار إلي العنوان واخذت تطرق الباب.
كريم/كنت عارف انك جايه …تعالي.
دخلت منار بخوف/ عايز اي.
كريم بدأ يقرب منها / يخربيت جمال اهلك …..يعني انتي مش عارفه انا عايز اي.
طلعت منار سك’ينه من شنطتها وحطتها ف جنبه وخرجت تجري من الشقه.
Back
•••••••••••••••••••••••••••••••••••
ده غير عمليات محاوله التحر”ش اللي كانت بتحصلي
هدي وهي تربت علي كتف ابنتها بحنان والدموع تملئ عيناها/ ربنا يخفف عنك يا حبيبتي …..تعرفي انتي بطله اوي وربنا هيعوضك عن كل ده وهتحققي اللي نفسك فيه وتجيبي حق ابوكي وحق اصحابك.
هدي وهي تحاول اخراجها من هذا الحزن / يلا يبت قومي وبطلي كسل عشان فرح اخوكي انهارده مش ده اللي انتي كنتي بتتمنيه اليوم ده ….ثم تحدثت بحزن /مش كفايه اختك اشرقت محدش شافها من سنين بسبب جوزها.
منار بأبتسامه/ حاضر يماما واعملو حسابكم عملالكم مفأجاه انهارده .

هدي بابتسامه/ربنا يريح قلبك يبنتي زي ما بتريحي اللي حواليكي وتبسطيهم…مفأجاه اي دي ياستي.
منار/ ما بقلك مفاجأه يماما يلا بس يلا عشان اجهزهلها.
^________
الجد / فين علي يا محمد اني عارف انه جيه وانت مداريه.
محمد بتوتر/ و و واني هداريه لي يبوي بس.
الجد/ خلصني يا محمد فين علي عشان عارف انه ناوي علي خراب.
محمد/ معرفش يبوي هو فين اني اتعاركت معاه اخر مره ومعرفش عنه حاجه.
الجد بعصبيه/ عارف لو طلعت عمتكدب يا محمد هخلي عيشتك طين يلا قوم من اهينه.
ثم خرج محمد من مكتب الجد….وبعدها خرج الجد ايضا نظر حوله قليلا ثم ذهب الي معتز الذي يجلس في الحديقه.
الجد/ فيك اي يولدي هي حتت بنيه تشقلب حالك اكده.
معتز/ والله ما عارف هي عملت فيا اي ياجدي من وقت ما شفتها.
الجد/ لو ليك نصيب فيها يولدي هتاخدها يلا قوم شوف اخوك مؤمن ولو في حاجه ساعده واعملوها.
وقف معتز وقبل رأس جده/ ربنا يخليك لينا يجده ويديك الصحه وطوله العمر ….ثم غادر
_______________________

كان مؤمن وجميع الرجال يقومون بالغناء وهم يحملون الدف والنساء يصفقون ويرددون ما يقلونه الرجال/دقوا المزاهر يلا.. يأهل البيت تعالوا
جمع وفق والله.. وصدقوا اللي قالوا
عين الحسود فيها عود يا حلاوة..
واحنا الليلة دى كدنا الأعادي.
وأغنية طلبناها م الصيف الماضي
طلبناها م الصيف الماضي.. وأبوها ما كنش راضي..
وعلشنها بعنا الأراضي.. الحلوة اللي كسبناها..
خدناها بالملايين.. وهما ما كنوش راضيين..
علشنها بعنا الفدادين.. الحلوة اللي كسبناها.
اوعيلوا يابت اوعيلوا.. الضابط يبقي زميله…
اوعالها يا واد اوعالها.. ده العمدة يبقي خالها…
واخذت هذه الاغاني تستمر حول فرحه الاهل.
حملت هبه الدف من اخاها واخذت تغني هي ايضا بفرحه.
وكان هناك من لم يزيل نظره عنها.

_______________
جاء موعد الفرحه الكبيره التي لطلاما انتظرها الجميع.
كان الجميع في القاعه ينتظر مجيئ العرسان .
هبه/ بت يا نسرين وياسمين حد فيكم شاف منار اخرت اوي رنيت عليها من شويه قالتلي اجهزو انتو وانا ف الطريق .
ياسمين/ يا غب’يه قالت هتدخل بعد ما العريس والعروسه يدخلوا.
نسرين/ ايوه صح قالت انها هتأخر عشان يكون العريس والعروسه وصلو.
هبه/ ماشي احنا هناخد الدف معانا ولا منخرجش دلوقتي ونستني منار تيجي.
نسرين/ يابنتي مستعجله علي اي اهو احنا قاعدين وشويه هترن علي حد مننا وتقول انها وصلت وهتيجي تفهمنا كل حاجه.
ياسمين/ طب انا يجماعه لازم اخرج عشان عايزه اروح الحمام.
هبه بضحك/ شوفوي ام ش’خه دي هتفضحنا.
ضحكت نسرين.
ياسمين/ في اي يهبه مبتعمليش حمام انتي يعني ولا اي.
هبه بضحك/ روحي روحي بس خلي بالك.
ياسمين / ماشي ياختي.
______

كانت منار تقوم بتجهيز نفسها وهي تتدرب علي كلمات الاغاني / ايوه كده تمام..ثم نفخت بملل/ هففف مش تمام مش عارفه اعمل اي هما خلاص تلاقيهم وصلوا اصلا…. منار وهي تحدث نفسها/ركزييي ودي للمره الاخيره.
____________
سحر وهي تنظر حولها بقلق ثم حدثت فريده وهدي/ محدش فيكم شاف البنات ياختي لحد دلوقتي من وقت ما جينا القاعه وانا مشفتش حد منهم.
فريده/ ايوه اني فعلا مشفتش حد منيهم من بدري
هدي/ لا والله مشفتش حد بس متقلقيش يعني منار قالتلي انها عامله مفاجأه وكده واكيد البنات معاها.
سحر بقلق/ خير يا رب خير.
_________
إيهاب وهو ذاهب نحو القاعه رأي فتاه جميله جدا كانت تنادي عليه/ لو سمحت متعرفش الحمام فين.
إيهاب وهو ينظر بذهول/ هاا.

ياسمين/ اي ده انت إيهاب!.
إيهاب/ انتي تعرفيني؟!.
كرمشت ياسمين ملامحها/ انا ياسمين يا إيهاب.
إيهاب بصدمه وهو يحدث نفسه متي كبرت هذه الفتاه ف الامس كانت طفله والان اصبحت فتاه كبيره/ اها يا ياسمين كنتي عايزه الحمام؟!
ياسمين / اه.
إيهاب/ طيب تعالي …ورايا.
________________
وصل العريس والعروسه تحت فرحه الجميع والاغاني اشتغلت والكل بيغني .
كانت تقف بعيد وهي تنظر لأبنها ببكاء/ كبرت يا احمد كبرت يابني وجيه اليوم اللي اشوفك فيه عريس.
سحر/ في اي بتعيطي ليه انتي مش كنتي عيزاه يتجوز.
هدي/ ايوه يا سحر انا بعيط ان جيه اليوم اللي شوفته فيه عريس كنت فاكره اني مش هلحق اشوفه.
سحر وهي تنظر لها بغصب بعض الشيئ/ بعد الشر عليكي متقوليش كده ربنا يديكي الصحه وتشيلي عيالهم كلهم.
_____________
صمت الجيمع عندما وجودا انطفاء انوار القاعه بأكملها وخروج دخان من الاعلي ودخول…..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية لست ضعيفة)

اترك رد