Uncategorized

رواية حبيبة الصقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء محمد

 رواية حبيبة الصقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء محمد
رواية حبيبة الصقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء محمد

رواية حبيبة الصقر الفصل الأول 1 بقلم إسراء محمد

في الصباح
أيه:انتي ي زفته 
حبيبة:اي ي ماما 
أيه :انا مش قولتلك ميت مره انا مش امك متقوليليش يا ماما انا ام شهد بنتي بس 
حبيبةبدموع:حاضر ي ابله ايه 
أيه:يلا ي ختي قومي عشان تحضري الفطار وكمان تنزلي تدوري علي شغل علي الاقل تغوري من وشي ومشوفش خلقتك 
حبيبة:حاضر وقامت حضرت الفطار وفطروا وقالت انا نازله عشان ادور علي شغل 
علي(ابو حبيبة):انزلي ي ختي بت انتي تروحي وتيجي ع طول متلفيش علي حل شعرك انا عارفك و**ه زي امك 
حبيبة بدموع: حرام عليك متجيبش سيره امي الله يرحمها امي كانت اشرف من الشرف 
علي:نزل فيها ضرب وهي عماله تصرخ وأيه وشهد واقفين بيتفرجوا وشمتانين 
(أيه تبقي مرات ابوها ،شهد بنتها علي ابو حبيبة اتجوزها بعد ما مرتوا ماتت علي طول وهي كانت مطلقه ومعاها بنتها حبيبة)
بعد ضرب كتير ف حبيبة وصراخها قامت دخلت الحمام غسلت وشها ونزلت 
راحت شافت اعلان شركه أنه مطلوب سكرتيره راحت عليها دخلت  
صقر :انتي
حبيبة:انت  
Flash Back
بعد ما نزلت لما ابوها ضربها  وهي ماشيه فالطريق سرحانه وباين أنها معيطه ومش مركزه عربيه فرملت عليها
نزل شاب وسيم جدا 
انتي كويسه ي انسه
حبيبة:ايوه انا كويسه 
الشاب:مش تركزي وانتي ماشيه 
حبيبة:معلش وسابته ومشيت 
Back
صقر:اتفضلي اقعدي 
حبيبة قعدت
صقر شاف الفايل بتاعها :انتي اول مره تشتغلي 
حبيبة هزت راسها باه
صقر:طيب انتي المفروض أن انتي تبقي معيده فالجامعه ومؤهلاتك عاليه جايه تشتغلي سكرتيره لي 
حبيبة:مجتليش فرصه اني ابقي معيده، جايه اشتغل سكرتيرة لظروف خاصه 
صقر:تمام انتي مقبوله وتقدري تبدءي من بكره 
حبيبة:تمام شكرا لحضرتك
صقر: العفو
وخرجت حبيبة 
صقر شاب غني وسيم جدا ومعروف عنه أنه زير نساء
دخل عليه صاحبه
أسر ( اسر صاحبه الوحيد وصقر بيعتبره أخوه صحاب من وهما صغيرين، ومعروف عنه بتاع بنات جدا)
صقر:عملت اي فالصفقه الاخيره 
اسر:كله تمام وتحت السيطره 
صقر :تمام بقولك ،هنتغدي بره النهارده
اسر:اوك
عند حبيبة
روحت البيت اول ما دخلت 
أية:ها عملتي اي ي ست زفته لقيتي شغل 
حبيبة:أه لقيت هشتغل سكرتيره ل صاحب الشركه ف شركه كذا******
أيه:سكرتيره خاصه يعني أن شاء متفضحيناش وتمشي علي حل شعرك زي امك 
حبيبة:زعقتلها وعلت حسها متجيبش سيره امي علي لسانك امي اشرف منك 
فاللحظه دي طلع ابوها 
علي:اي في أي ي بت انتي بتزعقي لي 
أيه بمسكنه:شوفت ي علي شوفت بنتك عملت فيا اي بقولها عملتي اي ي حبيبتي فالشغل شكلك تعبانه راحت علت حسها عليا وشتمتني 
علي نزل ضرب فيها 
حبيبة:والله م حصل
علي :كمان بتكدبي حبيبة قامت تجري علي اوضتها وقعدت تعيط وتصرخ ي رب انا لي بيحصل فيا كده وحشتيني اوي ي ماما بعد عياط كتير نامت
تاني يوم الصبح حبيبة صحيت علي اسطوانه مرات ابوها وكلامها ال زي السم وحضرت الفطار وفطرت ومشيت الشركه النهارده اول يوم ليها فالشغل 
وصلت قبل معادها صقر مكنش لسه جه
بعدها بفتره صقر جه واستغرب جدا انها جايه قبل معادها
صقر:جايه قبل معادك من اول يوم باين عليكي ملتزمه 
حبيبة  :شكرا لحضرتك
صقر دخل المكتب 
اليوم عدي عادي وروحت حبيبة علي البيت وحصل روتينها العادي زي كل يوم مع ابوها ومرات ابوها ودخلت عيطت زي كل يوم ونامت 
اما عند صقر 
صقر ف الملهي الليلي 
جت يارا قعدت جنبه لابسه فستان قصير جدا مابين أكتر ما مداري 
يارا:اي ي صقر باشا وحشتني 
صقر:ماتيجي نكمل السهره فالبيت 
يارا بضحكه سا**ه: يااالاا
وروحوا الفيلا عند صقر 
وبعد فتره كانت يارا عا**ه بين أحضان صقر
تاني يوم الصبح حبيبة صحيت علي روتينها العادي وراحت الشغل 
عند صقر صحي من النوم (كان مشي رغده فالفجر)
لبس وراح الشركه دخل اسر علي المكتب
اسر:اي ليلتك كانت عامله ازاي شكلك تعبان كانت جامده 
صقر:بصراحه اووي 
بس انا مشتها فالفجر 
اسر:لا انا ال معايا فضلت لازقه فيا لحد الصبح ،هتسهر النهارده 
صقر بخبث :اكيد يىبني 
خرج اسر 
صقر : حبيبة تعالي 
حبيبة دخلت : صقر بيبصلها نظرات خبيثه وبيبص لكل انش فيها 
حبيبة خدت بالها:في حاجه حضرتك 
صقر بوقاحه:أه في انتي حلوه اوي 
حبيبة بصدمه من وقاحته:اي ال انت بتقولوا ده انت ازاي تتكلم معايا كده انت و*ح بس أه هستني اي من واحد ز*ر ن*اء زيك 
صقر: انتي ازاي تتكلمي معايا كده 
حبيبة:زي الناس وبعدين متفكرش نفسك انك عشان صاحب الشركه هسمحلك بحاجه زي كده وقح 
صقر:لو ملمتيش لسانك ده هقصهولك 
حبيبة:كنت عاوزني فاي 
صقر :ورق الصفقه الجديده يكون عندي 
حبيبة خرجت وطلعت من غير ولا كلمه صقر دمه بيغلي  منها ازاي هي تقوله كده وبعدين ده النساء بتترمي تحت رجله
عدي اليوم بين نظرات حبيبة ال كلها استحقار ونظرات صقر ال كلها غل ومغلول منها اول واحده تعمل معاه كده ده النساء بتترمي تحت رجليه 
حبيبة روحت ع رويتنها كالعاده 
صقر روح ولسه دمه مغلول منها وراح فالملهي الليلي ومش عارف ينسي ال حصل ودمه لسه محروق قال انا هي مين دي اصلا انا هبسط نفسي بنسائي وهطلعها من دماغي وهنسي ال هي عملته 
جه اسر:اي ي كبير سرحان ف اي 
صقر :ولا حاجه بقولك احنا عاوزين نغير النهارده انا زهقت عاوزين تجديد
اسر:أه معاك حق 
وراحوا ملهي ليلي تاني وكل واحد روح معاه فتاه ل*ل 
عند صقر ونايمه بين أحض*نه فتاه الليل وهو لسه مش عارف يطلع حبيبة من دماغوا ولا ينسي ال هي عملته وكلامها بيتردد ف ودانه ومتضايق 
صقر:قومي امشي 
الفتاه: ليه ياباشا انت عاوزه ابسطك ماتيجي تنبسط شويه 
صقر بصلها بصه اشمئزاز وقالي بصوت عالي امشي من هنا وقام رملها هدومها ف وشها البسي واخلصي يلاا واحده رخ*صه 
مشيت وصقر لسه كلام حبيبة بيتردد ف ودانه وغلبه النوم ونام 
تاني يوم الصبح حبيبة صحيت كالعاده وراحت الشغل وصقر وصل ع الشغل ومش طايق حد 
صقر :هاتلي ملف كذا*****
حبيبة دخلت بكل برود ادته الملف وطلعت حبيبة بينها وبين نفسها وقح وسافل كاتك القرف 
وصقر مغلول منها ومن كلامها وأنها اتجراءت وقالتله كده ومن برودها 
طلع لقي حبيبة بتهزر مع اسر وبتضحك معاه
صقر الدم غلي ف عروقه وحس بإحساس غريب ودخل وقفل المكتب بعزم ماعنده 
صقر بقاا ترفضني انا وتتكلم معايا كده وقاعده تضحك وتهزر معاه انا صقر ال النساء كلها بتترمي تحت رجلي حتت بت زي دي تعمل معايا كده ماااشي والله لاوريها
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد