روايات

رواية شهد الفصل الرابع 4 بقلم يارا عبدالسلام

رواية شهد الفصل الرابع 4 بقلم يارا عبدالسلام

رواية شهد البارت الرابع

رواية شهد الجزء الرابع

شهد
شهد

رواية شهد الحلقة الرابعة

_تتجوزيني…
_اي!؟انت بتقول اي وازاي الكلام دا يحصل
_زي الناس مش انتى عوزا ابنك يتسجل باسم أبوه وغير كدا عوزا ليه عيله وعوزا أنه يكون معترف بيه
_ايوا اكيد بس متوصلش انى اتجوزك
_انا هوفرلك كل دا مقابل انك تتجوزيني لمدة سنه وتجبيلي طفل
_اي انت انت بتقول اي انت عاوز تأجرني
_ايوا بالظبط كدا لما تولدى الطفل دا هجيلك وتكونى فكرتى اظن قدامك مده كبيره واختاري يا ابنك يا نفسك وكدا كدا انا كنت هخلى فارس يطلقك
مستوعبتش الكلام اللي بيقولوا انا كنت تايهه مش فاهمه هوا عاوز اي بالظبط وازاي هيقبل انو يخلف مني وانا كنت مرات اخوه هوا ازاي واثق من نفسه كدا مش خايف على مشاعر اخوه انا لا يمكن اوافق على المهزله دي بس ابني اعمل اي …
عيونى دمعت وبصتله:طب فارس هيقول عليا اي
اتعصب وحسيت أن ملامحه اتغيرت:وانتى يهمك فارس في اي انتى مش قولتى كل اللي يهمني ابني ملكيش اي حاجه تانيه

 

 

بدأت اعيط:بس انا بحبه انت لو اتجوزتني هكون معاك جسد بلا روح
رد عليا بجمود:ودا المطلوب انا مش عاوز اي حاجه منك الا طفل بس وبعد كدا اعملى اللي انتى عوزاه بس طول فترة جوازنا هتكونى معايا ولا هتشوفي اهلك ولا اي حد وغير كدا في مقابل مادي يعني فلوس يمكن تغيري حياتك بيها واظن أن عيلتك هيفرحوا اووي لان زي مانتي شايفه الحاله الماديه تحت الصفر ..
حسيت أن كلامه صح هوا فعلا احنا حالتنا الماديه تحت الصفر ودا سبب خلانى اكون مع فارس بالوضع دا بس دا طبعا ميمنعش انى بحبه بس هوا طلع متجوز ومعترفش بابني ومش هيعترف الا بوجود معتز معايا
_طيب انا انا موافقه مبدايا بس عندى شرط
_اي هوا
_انك تتقدملى والكل يكون عارف بجوازنا دا انا مش هقبل انى اكون زوجه في السر تاني
_عندك حق وانا موافق انا كدا كدا كنت هتجوزك والكل هيكون عارف دي كفايه ساره عرفت هتلاقي مصر كلها عرفت دلوقتي
_ساره مين
_مرات فارس
حسيت بالغيره منها
_امممم ماشي
بصيت حواليا
_انا عوزا أخرج من هنا بقى
_طيب يلا هتعرفي تقومى لوحدك ولا اشيلك
_اي!؟
_في اي
_لا لا مفيش انا هقوم لوحدى
قمت من مكانى وانا جوايا الف سؤال وسؤال حاسه بالخوف وحاسه بالتعب وحاسه بمشاعر كتييير متلغبطه انا فين من كل دا انا مين في العالم دا معقول هكون لعبه في ايد كل واحد شويه اااااه الف ااااه وااااه انا السبب في كل اللي بيحصلي دا
فقت من شرودي على صوته
مدلى بايده بكارت:دا الكارت بتاعى علشان متنسيش اتفاقنا ووقت متكونى محتاجه حاجه كلميني
هزيت راسي بحاضر
وقفت تاكسي وبصتله وانا حاسه بالخوف من ناحيته خصوصا ملامحه اللي مش بتتغير احساس غريب تجاهه معقول حياتى تتغير كدا من يوم وليله
روحت البيت وانا مخنوقه هم السبب في كل اللي بيحصلي دا عمرهم ما حسسونى بالأمان عمرهم محسسونى أنهم أهلى بيقولو ان الأهل مصدر السعاده والقوه للابن لكن انا أهلى كانو مصدر تعاسه وحزن وقهره ليا خناق اربعه وعشرين ساعة على اتفه الأسباب اخواتى الولاد واحد نايم طول النهار وطول الليل بيشتغل وحياته كلها بنات في بنات ممكن يكون اللي بيحصل فيا دا ذنب البنات اللي بيتسلى بيها!!
وواحد تاني في دنيا تانيه طيب زياده عن اللزوم مكنش المفروض يجي وسط العيله دي مظلوم وسطنا …
دي نبذه مختصره عن عيلتي اللي المفروض هي السند والضهر والحنيه الاقيها وسطهم دا سبب اللي خلانى لما لقيت الحنيه برا في حضن فارس خلتنى اوافق على اي حاجه مهتمتش لحد لانى وقتها فعلا محستش أن عندى أهل ….
دخلت البيت وانا مرهقه وحاسه بصداع هيموتني..
بابا قابلني عالباب:

 

 

_اهلا بست هانم اللي بتخرج من الصبح ومترجعش الا بليل
مسكنى من شعري:بتروحي فين يا بت بتقابلي مين من ورانا انا بقيت شاكك فيكي
_يبابا والله مش بعمل حاجه سيب شعري
_مش هسيبك الا لما اعرف الحقيقه
_حقيقة اي بس انا عملت اي
_الفلوس اللي معاكى واللبس اللي بتلبسيه والخروج كل يوم من الصبح
قوليلي يا بت بتروحي فين مش هسيبك الا لما تقولى
ومسكها وضربها كتير وشهد بدأت تحس انها هتفقد الوعي ابوها كان بيضربها بقسوه
_قولى بتروحي فين يا بت وبتقابلي مين ومين اللي بيجيبلك الحاجات الغاليه دي
الام:اتكلمى يا مقصوفة الرقبه
اخوها الصغير كان واقف يعيط على أخته واللي بيحصلها
بدأت شهد تفقد الوعي وبدأ سائل احمر ينزل منها …
_الحق يا حج البت بتنزف..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية شهد)

اترك رد