Uncategorized

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

رواية عشقي الجزء الثاني الفصل السابع عشر 17 بقلم ياسمين مصطفى

جاسر: طيب ياحبيبي… هي كدا كدا مراتي…. واعمل اللي علي كيفي….
عدي: صدق عندك حق ياواد ياجاسر….. وشد رسيل ودخلوا اوضتهم…. انا غلطان اني قعدت معاكوا….
جاسر: اضحكي يا اختي لتفرقعي….
فرح قعدت تضحك… وجاسر قرب منها ع الكنبه….
فرح بتوتر: ايه يا اخينا انت انت بتقرب كدا ليه….
جاسر: ايه ياروحي فيها ايه انا مش جوزك…
فرح بتوتر: هااه… لا لا… ابعد..
جاسر مسك اديها وباسها وقال: بحبك يافرح والله… بحبك اووي…. انتي حب طفولتي يابت….
مراد قعد ع الارض واستربع وحط ايد هعلي خده وقال: هااه وايه كمان…
جاسر حدفه ب المخده وقال. 
جاسر: ولااااا انا هدبحك….
قام مراد من ع الارض وقال
مراد: تدبحني ايه بس ياعم دا محن كلاب… الدنيا اتطورت بقوا بيقولوا كلام حديث يا اخويا….
جاسر قام ومسكه من هدومه وقال: ولااا انت مفكرني من العيال السيكي ميكي…
مراد: اللي بتروح وتيجي…. جاسر شال وحدفه ف الاوضه ع السرير وقفل عليه ب المفتاح من برا….
مراد بصوت عالي: شكرا ع التوصيله منتحرمش منك…
جاسر: اضحكي اضحكي…
**************
اما عند ادم….
ادم: انتي….. لا كدا كتر
مي: انت تاني…. كدا اوفر انت عايز ايه ياجدع انت
ادم: علفكرا انتي اللي فاتحه الشباك ع البحري…. وبعدين دي شقتنا….
مي ب استغراب: شقتكوا…. اومال انا مش بشوف حد فيها ليه…..
ادم: علي فكرا احنا بنييج هنا علي طل انتي اللي اول مره اشوفك…. انا عارف عم رضوان وكنت هنادي عليه….
مي: ااه فعلا رصوان يبقي خالي ودي اول سنه ليا هنا عشان ادرس….
ادم: اممم تمام…. ممكن تنادي عليه…
مي ببسمه: حاضر….
وراحت تنادي علي خالها… اما هو بص ت الاوضه… الاوضه جميله جدا مترتبه بشكل حلو اووي…. وكان بيتابع وهو علي وشه بسمه جميله جدا…..
رضوان: اهلا ادم حبيبي….
ادم سلم عليه: عم رصوان ازيك….. وحشتني اوي ياراجل ياطيب…
رضوان بضحكه: والله ليك وحشه يا واد يا ادم…. اعرفك مي بنت اختي… ودا ادم… جارنا…
مي ببسمه: اه طبعا اعرفه زميلي ف الكليه…. سكرك ايه يا استاذ ادم….
ادم ببسمه: لا لاملوش لزوم….
مي: لا ابدا…
ادم ببسمه: اتنين ونص….
مي: ثواني…
وراحت مي تحت استغراب رضوان لان ادم مبيحبش الشاي؟
رضوان: هو انت بتحب الشاي يخص عليك… وانا كل اما شوفك تقولي مبحبوش….
ادم ببسمه كاذبه: لا عادي مبحبش اتعب حضرتك….
وفضلوا يتكلموا لحد ما الباب خبط….
ادم ببسمه: ثواني ياراجل ياطيب بس اشوف مين… وفتح الباب لقاه ابوه….
ادم ببسمه: بابا اتفضل….
قاسم.دخل…. وهو عارف ان ادم بيكلم رضوان… لان ادم دايما بيحكي انه بيحبه…. سلم قاسم عليه بحراره…..
قاسم: ازيك ياراجل يا طيب…
رضوان ببسمه فرحه: قاسم بيه… ازي حضرتك…. عامل ايه….
قاسم: انا كويس الحمد لله…. وحشتنا والله..اخبارك ايه
رضوان: خيرك مغرقنا يابيه….
قاسم بلوم: ليه بيه بس ياعم رضوان انت ف مقام ابويا….
*رضوان: ابو روضه…. وخال مي… راجل طيب كبير ف السن جاب روضه بعد سنين طويله لانه متجوز وهو كبير…. عنده 72 سنه….
رضوان: المقامات… يا استاذ قاسم….
قاسم: انت بتعتبرني زي ابنك…. بلاش تقولي يا بيه دي…
رضوان: حاضر كلك تواضع… وولادك ماشاء الله زي حضرتك…. مي…. يامي…
مي من برا: نعم يا خالو
رضوان:زودي الشاي يبنتي….
مي:حاضر…
قاسم:ملوش لزوم ياعم رضوان….
رضوان:دا اقل واجب والله يا قاسم ياابني…..
قاسم:اي ياعم رضوان واجب ايه بس….
مراد وهو بيدخل:الواجب دا بتاع المدرسه هقهقهق….
قاسم برقله…
رضوان:هههههه تعالي ياشقي….
مراد سلم عليه:عم رضوان واحشني يارورو والله….
خبطه ادم ف رجله…
مراد:اييه ياعم…وبص لرضوان وقال…اتحكم علينا ب البعد يابيبي…
قاسم:مين دي…
ادم:انا معرفهاش…
رضوان:ابقي تعالي اقعد معايا….
مراد بتسبيل:ليه مقردتش ع البعد….
قاسم:ادم خرج اخوك برا لاني هفقد اعصابي عليه….
ادم:بس كدا انت تؤمر…
وخرج ادم مراد من الاوضه تحت ضحك قاسم ورضوان…
رضوان:ربنا يباركلك فيهم يا ابني….
قاسم:ياااارب…يحفظهم ويباركلي فيهم وانا هعوز ايه من الدنيا غيرهم….
رضوان:عندك حق….
ودخلت مي ب الشاي…..
مي:اتفضل يا خالو….
رضوان:شكرا ياحبيبتي….اعرفك ب قاسم بيه الجوهري….
مي بصدمه:هو دا قاسم الجوهري….اقصد ازي حضرتك…
قاسم ببسمه:انا بخير الحمد لله وانتي….
مي:انا الحمد لله تمام….
قاسم:انتي ف كليه هندسه
مي:اه فعلا مين اللي قال لحضرتك….
قاسم:من الاشكال البيانيه اللي عندك….
مي:ااه فعلا ف هندسه….
قاسم:مكانك محفوظ عندي ف الشركه باين انك مجتهده….
مي بصدمه:تقصد شركات الجوهري….عند اذنكم…وخرت بسرعه من الاوضه تحت ضحك ادم وقاسم ورضوان….
رضوان:معلش هي بس مصدومه شويه….
قاسم:من ايه…
رضوان:ان حضرتك تقف قصادها….
قاسم:هه عادي يعني…احم اومال اهلها فين….
رضوان:اهلها صعايده من اسيوط…تبقي بنت اختي….
قاسم:ااه تمام….بس الصعايده دول اسمع عنهم انهم ناس جدعه جدا مبيتأخروش عن حد ف حاجه…
رضوان:طبعا…فاروق جوز اختي…عمتأخرش عني ف حاجه ابدا والله يا قاسم بيه….
قاسم:يييه رجعنا لبيه تاني….
رضوان:ههه معلش اصلي بنسي……
قاسم بص علي ادم لقاه بيشرب شاي:اي دا…هي الدنيا اتغيرت اوي كدا…ادم وبيشرب شاي….
ادم:وفيها ايه يعني يابابا….
قاسم:فيها انها عمرها ما حصلت….
ادم:كنت بجرب…مش دايما بتقول ان الحياه تجارب….
قاسم:ههه..وحلو….
ادم:جدا والله….
رضوان:ب الهنا والشفا….
وفضلوا يتكلموا كتير….
مي:يالا ياخالو الدوا بتاعك معاده جه….
قاسم:اتفضل ياعم رضوان….
رضوان:اتفضل انت اول…
قاسم:يالا ياحج…
رضوان ببسمه:ماشي…ودخل رضوان لمي…واخد العلاج….
اما ادم ف فضل مبتسم للشباك….
قاسم بخبث:حلوه؟
ادم ببسمه:اه اووي اووي.
قاسم:هي مين اللي حلوه….
ادم:م..الاوضه…الاوضه حلوه اووي….
قاسم ضحك وغمزله وخرج:مش علي ابوك ياواد….
وبص ادم للباب اللي خر؟ منه قاسم…
ادم:هو انا ايه بيحصلي…..
*******************
اما عند يزن
يزن:روضه؟ رايحه فين متأخر كدا…لتكون راحه تقابل….دا انا اقتلها واقتله……
ونزل بسرعه من فوق السطح…لتحت وركب عربيته وراح وراها براحه….
روضه:اااه يا دماغي الصداع هيفجرها…..
اما ف عربيه يزن….
يزن:وديني ل اقتلها واقتله لو حصل…
وبعد دقايق استغرب ان روصه وقفت ادام صيدليه….
ونزل وراها….
وخرجت روضه من الصيداليه واشترت مايه من السوبر ماركت وراحت عند العربيه…ولسه هتفتح الشريط لقت اللي بيشده من ايديها
روضه بصدمه:ايه دا…هات العلاج بسرعه….هو دا وقتك….
يزن وهو بيقرا اسم الشريط:اي دا….
روضه مسكت دماغها:هات يعم دا شريط الصداع بتاعي….
يزن:اميجران…امممم…اتفضلي….
روضه اخدتها بسرعه وشربت مايه….وقالت….
روضه:هو ايه اللي جابك هنا….
يزن:هاه…لا احم عادي كنت جاي اخد شريط صداع وقابلتك صدفه…..
روضه:تمام يا يزن بيه….اروح انا  عشان بابا ميقلقش عليا….
يزن بسرعه:لا…
روضه:نعم!…لا ايه…
يزن:ق..قصدي مينفعش تسوقي وانتي تعبانه تعالي انا هوصلك….
روضه:بس عربيتي..
يزن:هوديها بنفسي….
روضه:مش عايزه اتعبك…..
يزن:امشي ياروضه قدامي…عان همهزكيش….
مشت روضه قدامه ب ابتسامه….
وراحوا عند عربيه يزن…..او ب الاحري عربيه قاسم لان يزن عربيته مسحوبه….
ركب يزن قدام وهي ركبت ورا…
يزن وهو بيبصلها ف المرايه:مش سواق الهانم انا…تعالي حنبي….
روضه بتوتر:لا لا انا كدا مرتاحه…
يزن بصوت علي:روضه….
روضه بخضه:طيب….
وقعدت روضه جنب يزن اللي ابتسم بتوتر وشغل الكاسيت….
وكانت الاغنيه فيها رساله لروضه اللي فهمت معناها….
وبعد شويه وصلوا لبيتهم…..
نزلت روضه بسرعه:شكرا وطلعت تحري لبيتهم….
يزن بضحكه:عبيطه….
مراد كان بيجيب السحور:وشك للحيطه وقفاك شبه البيضه…
يزن بصله:مدايقنيش…
مراد وهو بيجري لفوق:وشك للحيطه وقفاك شبه النيش….
يزن:طيب تعالي بقا….وطع يجري وراه
*******************
مر 20 يوم بسرعه جدا علي ابطالنا….
قرب جاسر من فرح جدا…وبلت هي بتعشقه وهو بيحبها اضعاف عشقها ليه…….واتفقواان فرحهم يبقي اول جمعه ف رمضان يعني بعد 12 يوم….وكان مبسوط جدا…..
يزن قرب من روضه جدا وهي كمان حبت طريقته والظاهر كدا ان هيحصل بينهم رابط…ما خير البر عاجله…..
نور:لسه ف البيت مبتخرجش ودا طلب من قاسم…واخدلها اجازه عشان متتفصلش من الجامعه….ودايما بتفتكر جمال…متعرفش ليه…مفتهوس غيره مره وبتفكر فيه…ودايما بتنفي الحقيقه…..
ادم:بقا كل يوم يقف ف الشباك مع عم رضوان الراجل الطيب ويشرب الشاي اللي مي بتعمله….وهو مبسوط جدا لانه بيشوفها… 
عدي:حاسس ان فيه حاجه هتحصل بس بيدعي ان ربنا يحفظهم…
رسيل:كل يوم تطلب من عدي انه يرجعلها بنتها العقربه اللي من المحتمل تعمل مشاكل بين كل كابلز…ظفعلا هيحصل مشاكل ولا….
قاسم:كان مبسوط جدا ب لمه اهله حواليه…..وكان حبه بيزيد لعشق كل مره…وخايف ان يحصل حاجه لولاده لان الرسايل مازالت مستمره…
عشق  :كانت مبسوطه ب اولادها ودايما بتدعيلهم…
جمال:كان هيتجنن هي ليه كل مش بتيجي الكليه…عايز يشوفها تاني….بس مش معقول يحصل كدا من اول مره….
مي:كانت حاسه ب شعور ناحيه ادم بس كانت بتتجاهله عشان فرق المستوي اللي بينهم….وديما بتقنع نفسها انه مجرد اعجاب بس مش اكتر….
فاروق ابو مي:عايز يجوز مي ل ابن عمها هشام…ومحدش عارف ايه اللي هيحصل….
هشام:ابن عم مي…عاسز يتجوز مي عشان هي حلوه…لكن هيحب يتجوزها ولا اما يشوف واحده غيرها هيرفض….
رضوان:دايما بيعارض جوز اخته انه يجوز مي وهي صغيره كدا ودا طلب من اخته ام مي…لان مي هتبقي الزوجه التانيه…
سيرين:اما العقربه دي كان شاغل بالها الانتقام تحت مسمي الحب…لكن ف الحقيقه هي محبتش جاسر هي حبت فلوسه……مع ان ابوها غني…بس مش معقول لما تتوز تقول ل ابوها يديها فلوس…عايزه فلوس تبقي هي ملكتها….دا غير ان جاسر صاروخ…..
مراد:يبقي اخو عشق لو فاكرين…هنحتاجه كتير ف اللي اي جاي…
معتز:يبقي ابو عشق وهو لسه عايش….وهو حاليا ف السعوديه
اما الحاجه جده عشق ف توافاها الله…..
********************
قاسم صحي من نومه واخد دوس وراح عند ابنه يزن عشان هو الوحيد اللي بيروح معاه الشركه…..
قاسم:يزن….يزن اصحي….يزن…يزززن…
يزن بخضه:ايه في ايه مين مات بابا انت كويس انادي دكتور…طيب فين التليفون…
قاسم:يبني انت عبيط…ولا مجنون…
يزن:يابابا ما حضرتك اللي مصحيني بدري….
قاسم:الساعه 10 يا بشمهندس مس عيب ان رئيسك ف الشركه يصحي قبلك….قوم…
يزن:حاضر يابابا اتفضل انت وانا ثواني وهحصلك….
قاسم خرج وقفل الباب:طيب لما نشوف الثواني….
يزن نام تاني وهو بيقول بتوهان:نص ساعه ولا اقولك ماتمشي….
قاسم فتح الباب تاني….
قاسم بصوت عالي:انت ياززفت
يزن قاسم جري من ع السرير….
مراد بنوم:ياحج….ياحج الجيران بتشتكي من صوتك اللي عامل زي الميكرفون….وطي صوتك ياحج واهدي كدا عشان اعصابك انت لسه صغير ع المرض….
قاسم:نام يبن المجنونه….
مراد بنوم:وشك للحيطه وقفاك شبه البالونه…
قاسم خرجمن الاوضه:ماشي لما تصحالي ياحيوان….
مراد بعد ما ابوه خرج:تؤتؤتؤ مش هصحالك….
عشق وهي بتحط اديها ف وسطها:انا مجنونه ياقاسم…
قاسم بغمزه:واحلي مجنونه….
عشق:انا مش هتثبت علي فكره زي كل مره…..
قاسم:طب بحبك….
عشق:وانا كمان….
*البت دي مدلوقه *
مراد خرج من الاوضه:قال مش هتثبت قال…وطلع يجري ع الحمام بعد ماشاف نظره ابوه….
قاسم:الواد دا اهبل لمين بس…..روحي صحي نور عشان تروح الكليه دا بقالها كتير مرحتش…
نور وهي بتخرج من اوضتها:انا صاحيه يابابا….
قاسم:صباح الخير ياقلب بابا من جوا…
عشق:احممم خف شويه…
نور:هههه…انا هروح اصحي ادم….
ودخلت ل اوضه ادم لقيته صاحي…
نور:ادم جاهز….
ادم:اه ياحبيبتي….ثواني وجاي….
نور:براحتك ياحبيبي…
وخرجت من الاوضه….
اما هو ف بص علي شباك مي….وشاف مشابك ع الارضه ف جاب المشابك وبقا يحدفها ف الشباك
مي:ايه ياجاموسه…احم اسفه…
ادم ب احراج:يالا عشان منتأخرش…
مي:طيب ثواني ونازله…..
وقفلت الشباك بسرعه ومسكت قلبها وقالت:اااه قلبي دا بيدق كدا ليه هيفرقع….
ادم ع الجه التانيه:ايه ياعم….مالي هو احنا هنخيب ولا ايه….
في الصاله……..
عشق بقلق:جاسر مجاش من يومين ياقاسم….
قاسم:حبيبتي متقلقيش….عدي معاه يعني مفيش حاجه وبعدين بطلي تخافي بقا ولادك بقوا رجاله….
عشق:لا ياقاسم ولادي مهما يكبروا هيفضلوا ف نظري اطفال….
قاسم:ياعشق بطلي تقلقي….
يزن:اتفضل يابابا انا جهزت…..
عشق:ربنا يحميك ياحبيبي…..
يزن:الله يباركلك يا امي….راسك ابوسها
قاسم:اافصل يابشمهندس…..واتفضل قدامي
*******************************
اما ف الكليه وصل جمال بسرعه ودي كانت عادته ف امل انها تيجي ف يوم من الايام
جمال:صباح الخير….
………:صباح النور….
جمال بحزن:يالا هنبدأ….بسم الله الرحمن الرحيم.
……..:ممكن ندخل يا دكتور….
جمال ف نفسه:ممكن ممكن تتدخلي قلبي…اي القمر دا ياااه اخيرا….اخيرا شوفتك….
نور ب احراج:ممكن ندخل…احم احم….دكتور جمال
جمال ف نفسه:هو انا اسمي بقا حلو كدا ليه…..يلهوي علي اسمي اللي بقا زي القطشه….
نور اعتبرتها اهانه وكانت هتخرج ف راح بسرعه ومسك اديها…..
جمال:انا اسف…مش قصدي…اقصد اتفضلي….
ادم كان جاي هو…ومي لانهم كانوا بيشتروا مناديل من المحل اللي قدام الكليه….ونور طلبت منهم انها هتروح….ف ادم وافق…
شاف ادم جمال وهو ماسك ايد مي…ف شال ايده بسرعه…
ادم:ايييه يا اخينا انت….انت بتمسكها كدا ليه….
جمال:انا اسف مقصدش….
مسك ادم ايد نور واراحوا للمدرج ووراهم مي:ولا تقصد…
جمال:هوووووف دا واد بارد……
وكمل جمال شرحه….وكان كل شويه يبص لنور اللي لحظت دا…..
وبعد المحاضره……وبعد ما كل الطلبه مشوا عدا ادم ونور ومي
جمال:انسه نور….ممكن كلمه علي انفراد…..
ادم.:لا انت بجح بقا…كلمها قدامي….
جمال:يجدع وانت مالك انت تقرب لها….لو سمحتي يا انسه كلمه واحده بس….
ادم ضربه بوكس:لا دا انت بجح اوووي….
جمال قام من ع الارض:لا انا سكتلك…..
خافت نور جدا علي اخوها لان فيه فرق ف الجسم بين ادم وجمال….جمال عنده بنيه قويه اكتر من ادم….
وقفت بنهم…..
نور بدموع:خلاص خلاص…لو سمحت….اسفه ب النيابه عنه…
جمال اتجنن لما شاف دموعها مسك وشها بين اديه ومسح دموعها:اللؤلؤ دا مينفعش ينزل من عنيكي….
ادم اتجنن انه ازاي يعمل كدا ف اخته وقدام عنيه ومي كانت مصدومه من جرأته….
ادم:يبن **************وفطر عليه ????????
ادم:انت ازاي تعمل كدا….ازاي تحاول تلمسها كدا…انت اهبل……..
جمال بعده عنه بهدوء:انسه نور تتجوزيني؟
؟
نور وادم بصدمه وايضا مي:……………..
*******
ف شركه قاسم…..
قاسم كان قاعد مع يزن…..
يزن بجديه:بابا عايزك ف موضوع مهم….
قاسم:طلاما قولت بابا وف الشغل يبقي مهم فعلا….اتفضل…
يزن:انا قررت اتجوز….
قاسم:روضه….
يزن بصدمه:حضرتك عرفت منين….
قاسم ببسمه:لو معرفتش حاجه عن ولادي هعرف.عن مين….
يزن:خلاص يابابا اطلبها بقا دلوقتي من بباها….
قاسم: ف رمضان….استني لبعد رمضان….
يزن:لا يابابا هنكتب تلكتاب بس…والفرح مع جاسر او قبله…
قاسم بضحكه:لاا دا انت مستعجل اووي….ومسك سماعه الهاتف وقال:روصه تعاليلي ع المكتب….
يزن:ايوا كدا….ارفع معنوياتي…..
قاسم:برا يايزن عسان اقدر اتكلم مع البنت….برا….
يزن بفرحه:حاضر برا برا….
وخرج يزن وهو فرحان…وقابل روضه وابتسمتله ب استغراب وهي شايفه فرحته…..
دخلت روصه مكتب قاسم….
روضه:نعم ياقاسم بيه حضرتك طلبتني…
قاسم:بصي بقا يبنتي الموضوع دا شخصي شويه ف اقعدي…
قعدت روضه:نعم اتفضل…..
قاسم:بصي ياروضه… هو فيه حد ف حياتك….
روصه افتكرت يزن علي طول بس قالت:لا…
قاسم:حيث كدا بقا يبنتي انا جايبلك عريس…..يزم ابني طلب ايديكي للجواز….اي رأيك…..
روضه بصدمه:ايييييييييه…
**************
اما عند جاسر….ف مسك موبايله ورن علي فرح
….
فرح بنوم:اممممم الو مين معايا….
جاسر ببسمه:انا جوزك يبطه….
فرح بنوم:ماشي وعايز ايه يا جوزي….
جاسر:عايز بوسه….
فرح:اقفل يا قليل الادب وديني ل اخلي جاسر جوزي يعملك محضر اتفووووووووووو…..وقفلت
جاسر:ههههههههههه يبقي لسه نايمه…لما اجيلك….
*******
ف شقه قاسم….
مراد؟
يتبع …..
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

‫19 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!