روايات

رواية يقين الزين الفصل الثالث 3 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين الفصل الثالث 3 بقلم منة عبدالله

رواية يقين الزين البارت الثالث

رواية يقين الزين الجزء الثالث

رواية يقين الزين الحلقة الثالثة

الدكتور : البقاء لله
زين بصدمة : انت بتقول ايه
الدكتور : مش حضرتك تبع المريضة ***
زين وبدأ ياخد نفسه : لاء انا تبع المريضة يقين
الدكتور : انا متأسف اصل الحالتين جايين فى نفس المعاد حضرتك الأستاذة يقين الحمدلله قدرنا نوقف النزيف وبقت احسن بس هتقعد يوم كمان تحت الملاحظة
زين بارتياح : الحمدلله طب وبالنسبة لحالة أميرة
الدكتور : المريضة أميرة مش تبعي الدكتور حاتم هو اللي بيشرف على الحالة بنفسه
زين : طب الاقي فين الدكتور حاتم ده
الدكتور : هتلاقيه فى المكتب بتاعه
زين : تمام يا دكتور شكرا ليك ، خليك هنا يا عمي مع يقين وانا هطلع للدكتور
– ماشي يابني
عند الدكتور حاتم فى مكتبه
حاتم بيتكلم فى التليفون : انتي بتقولي ايه عيزاني اموتها هو ده اتفاقنا ؟
أميرة : ……….

 

 

حاتم : ولو موافقتش اموتها
أميرة : ……….
حاتم : انتي بتهدديني ؟
أميرة : ………
حاتم وبياخد نفسه : طيب بكرة ابقي انفذ سلام
دخل زين : اسف حضرتك اني مخبطتش بس كنت عايز اعرف اخبار حالة المريضة أميرة ايه
الدكتور بتوتر خايف ليكون زين سمع حاجه : أ أميرة ..أميرة بقت احسن
زين : يعني ينفع تخرج معايا النهارده
الدكتور : اه تقدر تخرج النهارده
زين بيلف وخارج : ماشي
خرجت أميرة وبعد يوم راح ليقين يطمن عليها
زين : لو سمحتي .. ايه ده هو انتي .. مش مشكلة المهم متعرفيش فين يقين
الممرضة : فى اوضتها
زين : لسه جاي دلوقتي من اوضتها ومهيش موجودة
الممرضة : ازاي ده انا كنت عندها من شوية وكانت هناك حتى الدكتور حاتم دخل خرجني من عندها عشان يكشف عليها
زين بقلق : بس دكتور حاتم مش
هو المشرف عليها
الممرضة : معرفش بقي

 

 

زين سابها ومشي وراح ل أميرة البيت
زين : فين يقين
أميرة : مالك يا زين ما هي فى المستشفي
زين بزعيق : مهيش فى المستشفي يا اميرة
أميرة بخوف : يعني ايه مهيش فى المستشفي امال هتكون فين
زين بيحاول يتمالك أعصابه : الممرضة قالتلي ان اخر حد دخل عليها هو الدكتور حاتم
أميرة : وانا مالي
زين : انا عرفت اتفاقك انتي وهو يا اميرة وسمعت بودني محدش قالي انا كنت لسه بحبك بس لما توصل انك ممكن تعملي فى يقين حاجه يبقي الحب ميلزمنيش
أميرة بارتباك : اتفاق ايه انا مش فاهمه حاجه
زين بزعيق : لاء فاهمه وعايز افهم انتي ليه عملتي كده
أميرة بعياط : عشان بحبك انا المفروض اكون مراتك مش هي انت بتحبني انا ليه تتجوزها هي ليييه
زين : وانا كنت بحبك وكنت ناوي أطلقها واتجوزك
أميرة : كنت
زين : أيوة كنت إنما بعد اما فكرت كويس لقيتك متنفعيش تكوني مراتي مينفعش تكوني أم لولادي ارجوك قوليلي فين يقين ارجوك يا اميرة

 

 

أميرة : انا فعلا كنت متفقه مع دكتور حاتم بس انا بقالي اكتر من ساعتين بحاول اتصل بيه مش بيرد
زين : ليه عملت فيك ايه طب هي ذنبها ايه وهي فين دلوقتي
أميرة بابتسامه مزيفه : ذنبها أنها اختي
زين : فعلا ده ذنبها الوحيد منك لله يا اميرة ضيعتي اخت كانت بتحبك بجد
أميرة بدأت تنهار من العياط فجأة أميرة سمعت صوت مسدچ فتحتها
حاتم : عجبتني لعبتك بس انتي كنتي عيزاني اموتها انا بقي خطفتها وتبقي قابليني لو عرفتي توصليلي سلام يا جميل
زين بصدمه : كنتي عايزة تقتليها يا اميرة
أميرة بارتباك : والله انت فاهم غلط
زين بزعيق : بس بقي كفاية كذب
أميرة بعياط : أنا عايزة اختي
زين : دلوقتي بقت اختك ومن شوية كنتي هتموتيها عادى
أميرة : ارجوك كفاية
زين : هنتحاسب بعدين يا اميرة الاقي يقين بس وحسابك هيبقي كبير اوى
والد أميرة دخل : زين يابني الحقني
زين : في ايه يا عمي
– يقين بعتتلي رسالة وقالتلي مقلقش عليها هي مسافرة يومين مع اصحابها تغير جو
زين : مقالتلكش العنوان
– العنوان ***

 

 

زين : طب أنا هتحرك دلوقتي واروحلها وانت يا عمي بلغ البوليس وقولهم على العنوان
– أيوة يابني بس فهمني فى ايه
زين بيبص ل أميرة باستحقار : خليها تحكيلك
بعد شوية زين والبوليس كانوا وصلوا بس زين قعد يدور فى المكان على يقين مش لاقيها فجأة سمع الضابط بينده عليه
الضابط : ممكن تدخل معانا الاوضة دي
زين بقلق : ليه
الضابط : للاسف لقينا جثة فعايزين نتأكد إذا كانت دي يقين ولا لاء
زين : انت بتقول ايه جثة مين
الضابط : حاول تهدي احنا لسه مش متأكدين إذا كانت هي ولا لاء تعالى معايا
الضابط اخده ودخل جوا ، زين كان بيكذب نفسه وإن مستحيل يقين تكون ماتت اكيد ده مقلب يقين اكيد عايشة
زين اول ما شافها كان مبرق : مستحيل
الضابط : دي يقين
زين فى صدمة : لاء دي الممرضة

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية يقين الزين)

اترك رد

error: Content is protected !!