Uncategorized

رواية وكنت لي طوق النجاة الفصل السادس 6 بقلم مريم مصطفى

 رواية وكنت لي طوق النجاة الفصل السادس 6 بقلم مريم مصطفى

رواية وكنت لي طوق النجاة الفصل السادس 6 بقلم مريم مصطفى

رواية وكنت لي طوق النجاة الفصل السادس 6 بقلم مريم مصطفى

حازم بصدمه: حلاا 
في مكان بعيد في حاره شعبيه 
حلا بدأت تفوق لقت نفسها مربوطه وعينيها متغميه مش شايفه حاجه 
حلا بدموع وصريخ: انتوا ميييين عايزين مني ايه فكوووني 
مجهول : مسمعش صوتك لولا أنه متوصي عليكي كنت زعلتك بس لو خايفه علي نفسك تخرسي ومسمعش نفسك احسنلك 
حلا: عشان خاطري مشوني من هنا انا والله ما اذيت حد طب انتوا مين 
مجهول: اصبري شويه وهتعرفي كل حاجه
عند كوثر
شهد: مدام كوثر يلا عشان معاد جلستك (مريضه ربو)
كوثر : شهد تعالي ننزل شويه نفسي اشوف الشوارع وافك شويه 
شهد بإبتسامه : اكيد طبعا بس تعالي خدي جلستك الاول عشان الجو مش مستقر الأيام دي 
كوثر : طب تمام يلا
بعد الجلسه
كوثر: يا شهد جاهزه ولا ايه 
شهد: اه خلاص أهو بلبس الكوتش
كوثر :تمام مستنياكي
عند حازم 
حازم بعصبيه:ازاي تتصرفي من دماغك للدرجه دي الحقد عماكي
سلمي بإستفهام وعصبيه: ايه اللي انت بتقوله دا انت اتهبلت 
حازم بغضب: انطقي ومتخلينيش اعمل تصرف ميعجبكيش
سلمي بتفكير فهمت أنه حصل حاجه: تعالي يا حبيبي اقعد احكيلي اللي حصل بالظبط 
حازم بإسلام:حلا اتخطفت يا سلمي 
سلمي بإستفهام : مش فاهمه
حازم بغضب خفيف: انتي هبله بقولك اتخطفت قدام عيني
سلمي بخوف: طب وبعدين هنعمل ايه يا حازم
حازم بقله حيله: مش عارف يا سلمي انا تعبت 
سلمي :طيب روق خلاص وان شاء الله هنلاقي حل 
عند حلا
حلا بعياط : خرجووني بقي من هنا عايزين مني ايه حرام عليكم
صوت اقدام بتقرب من الباب وبيتفتح براحه 
حلا بصدمه وضحكه :لا يا جماعه متهزروش
ستوووب ياتري ايه حكايه حازم وسلمي ؟
وياتري حلا شافت ايه خلاها تتصدم اوي كدا ارائكم تهمني ❤️
حلا بصدمه وعدم تصديق:انتي ايه اللي جابك هنا اهربي بسرعه قبل مايشوفوكي عشان خاطري مش هستحمل اخسرك انتي كمان دانتي اللي بقيتي ليا في الدنيا دي
زينه ببرود:احمد فكلي البت دي وودوهالي المخزن القديم
حلا مازالت علي صدمتها محاوله تحديث عينها وبصوت بيرتعش اتكلمت:حتي انتي
زينه قربت منها ونزلت لمستواها وبهمس:انا جحيمك
حلا من الصدمه منطقتش
عند كوثر
كوثر بغموض:تعالي نطلع علي شركه ابني
شهد بإستفهام: حضرتك محتاجه حاجه
كوثر بإبتسامه مصطنعه: لا عايزاه في موضوع
شهد : تمام هطلب أوبر
كوثر : تمام 
في شركه حازم قاعد بيشتغل في أيده ورق صفقات كتير بيدرسهم ولسه رحله بحثه عن حلا شغاله 
سمع خبط علي الباب 
حازم: ادخل 
دخلت سكرتيره حازم (سهيله)
سهيله بجديه: حازم بيه في ناس برا ومعاهم واحده ست بتقول انها عايزه حضرتك في موضوع مهم مستنيين حضرتك برا
حازم برفعه حاجب: مقالوش مين دول 
سهيله : لا يا فندم 
حازم : تمام دخليهم
دخل اربع بادي جاردات ومعاهم بنت لابسه نضاره شمس
حازم بيبصلهم بإستفهام ولسه هيتكلم قاطعته
البنت: عايز تعرف حلا فين؟
حازم بلهفه: حلا انتي تعرف مكانها ؟؟
البنت بخبث: اه طبعا عارفه مكانها وهوديك ليها كمان 
حازم ببرود: انتي مين 
البنت : هتتكلم كتير ولا هتيجي معايا
حازم بعصبيه خفيفه : وانا إيه اللي يضمنلي انك مش نصابه 
البنت: لا دا شئ يرجعلك فكر في الموضوع دا الكارت بتاعي لما تحب تغير رأيك
حازم ببرود وقاعد علي الكرسي بتاعه ومبيبصلهاش 
البنت اتعصبت من بروده بس حاولت تحافظ علي هدوئها وبرودها: علي العموم معاك لحد بكره تفكر براحتك بس اوعي الوقت يسرقك عشان متندمش
حازم ببرود: خلصتي كلامك؟بعد اذنك انا عندي شغل ومش فاضي بس علي العموم هفكر وردي هيبقي يوصلك هيوصلك
البنت ببرود : حبيت افكرك للمره التانيه معاكش وقت كافي متخليش الوقت يسرقك يا حازم بيه سلام 
وخرجت هي ورجالتها
حازم ببرود: الو تعالالي حالا عايزك في موضوع متأكد أنه هامك ومستناش رد الطرف التاني وقفل الخط
حازم قام وفضل يكسر في المكتب وفي اي حاجه تيجي قدامه لحد م المكتب بقي حطام
حازم ماسك الكارت في أيده وعمال يفكر لحد ماتعب من التفكير وقرر يروح
عند حلا
قاعده وضامه رجليها في حضنها عينيها وارمه من كتر العياط قاعده تسترجع ذكرياتها وتهرب لطفولتها في تفكيرها طفولتها هه هي لسه طفله بس ليه العالم قاسي اوي كدا ليه ماما منبهتنيش إن الناس وحشين ومؤذيين اوي كدا طب ليه هما كدا كل واحد اتخلق في الدنيا دي للعباده وبس رفعت راسها وبصت من الشباك للسما يااارب عارفه اني مقصره في عبادتي ليك غلطاتي كترت بس انا مبقتش قادره استحمل يارب ريحني وريح قلبي انا تعبانه اوي انت اللي عالم بيا قطع دعواتها وعياطها صوت وراها دخول شخص طويل عريض المنكبين له جاذبيه غريبه 
مصطفى: يلا معايا مفيش وقت 
يتبع….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اختار القدر ان يجمعنا للكاتبة فاطمة علي مختار

اترك رد