روايات

رواية ريم ويونس الفصل السابع 7 بقلم حنين محمد

رواية ريم ويونس الفصل السابع 7 بقلم حنين محمد

رواية ريم ويونس البارت السابع

رواية ريم ويونس الجزء السابع

رواية ريم ويونس الحلقة السابعة

صبرين: يعني اي قت*لتوه انتوا اغبيه
شخص مجهول : كان بيهرب مننا ضربناه
صبرين : وبعدين
شخص مجهول : هربنا عشان الناس اتجمعت صبرين : اغبيه اغبيه بس مش مهم كده كده وجوده او عدمه مش هيعمل حاجه نركز ف اللي جاي وحاولوا تجيبوا الجثه
شخص مجهول: تحت امرك يا كبيره
__________________
يونس : ريم والله انا معملتش حاجه اسمعيني افتحوا الباب يا ريممم انا ومريم معملناش حاجه كنا متخدرين فكري فيها ازاي هيا كانت عندك بفستان وسبحان الله انا وهيا بقينا مع بعض ي بنتي افتحوا الباب يا ريم والله انا بحبك اسمعيني
ريم فتحت الباب بعصبيه : مش عايزه اسمعك سيبني ف حالي بقا مش عايزه اشوفك انا مش واثقه فيكم انتوا دمرتوني انا اتخدعت ايش عرفني ان الصور دي مش ف نفس يوم الخطوبه الخل الوحيد انكم كنتوا مغفلني من زمان لي عملتوا فيا كده ليي ؟؟؟
يونس: مين اللي بعتلك الصور دي طيب
ريم : صاحبك يا استاذ
يونس بصدمه : علاء !!

 

ريم قفلت الباب ف وشه
يونس لسه مصدوم ونزل يدور علي علاء يفهم منه ويرن عليه تليفونه مقفول
_________
ف بيت معاذ
شخص مجهول بيقرب ومعاه سكينه
معاذ حس بيه وشد منه السكينه بسرعه
ودارت خناقه بينهم معاذ انتصر فيها
معاذ : انطق مين باعتك
الشخص: مش هقول
معاذ : قرب السكينه علي رقبته
الشخص : هقول والله كل حاجه بس سيبني اعيش
معاذ: اتكلم
الشخص : ………
___________________

 

بعد شهور ريم حابسه نفسها بعد محاولات فاشله من يونس ومريم انهم يكلموها
ومريم اهلها مش بيتعاملوا معاها وكل يوم ضرب واهانه وعلاء ميعرفوش عنه حاجه …….
____________
ريم : انا نازله ي ماما
ماما ريم ب استغراب: انتي مكنتيش بتنزلي ي ريم
ريم : زهقت خلاص هتمشي شويه
ماما ريم: متأكده
ريم : اهه
ريم نزلت تتمشي شويه وكانت حاسه ان حد ماشي وراها مره واحد حد شدهاا لشارع وكتم صوتها
_ششش اوعي تعملي صوت
ريم بصدمه : علاء !
علاء : تعالي معايا
وبعد محادثه طالت بين علاء وريم ومانت مصدومه من كل اللي بتسمعه
ريم : بس انت ازاي مسافرتش انت قولت انها خليتك تسافر ؟!
علاء: هربت منهم واتضربت برصاصه فكروني موتت راجل عجوز هو اللي انقذني كنت قاعد معاه كل الفتره دي المهم مريم

 

ويونس ملهمش ذنب ومش انا اللي بعت الصور دي ومفيش حاجه بين مريم ويونس بطلي ذكاء وانا هتصرف لان حياه يونس ف خطر اي تصرف غلط هيضيع مننا انا لسه بخطط
ريم : هيا ازاي في انسانه بالبشاعه دي هيا لسه عايزه فلوس
علاء بصلها بحزن ومحكاش انها قتلت ابوها او انها مش بنته وقالها معلش هنتصرف
ريم : انا عادي اكلم مريم صح وحشتني اوي
علاء : اكيد بس عشان محدش يشك فيكي خلي بالك وفهميها همشي انا
علاء اتنكر تاني ومشي ….
______________
ريم : ازيك يا طنط
ماما مريم: ريم!! أنا كويسه ازيك ي حبيبتي ريم : كويسه مريم هنا
ماما مريم: مش عايزه اسمع اسمها بس متلقحه ف الأوضه
ريم دخلت اوضه مريم
مريم بحزن: اللي دخل يطلع انتوا مش بتحبوني انتوا لسه هتكملوا عليا كفايه بقاا
ريم : حته انا
مريم قامت من السرير بذهول : ريم!

 

ريم : ايوه
ريم شافت اثار ضرب جامد عليها وعنيها دمعت
مريم : انتي مكنتيش مصدقاني كدبتيني عايزه مني ايي
ريم : كنت عايزه اصدقك بس كان ف حاجه غلط معرفتش اصدقك بجد
مريم : وانتي صدقتي دلوقتي بعد ما اتأذيت
ريم : يعني انا كنت مبسوطه ما اتأذيت بردوا
ريم قعدت جنب مريم وحكت كل حاجه وحضنتها
مريم : دي انسانه مريضه
ريم : انا اسفه
مريم : مش مهم دلوقت هتعملي اي
ريم: اول حاجه طنط وعمو لازم يعرفوا الحقيقه وامي كمان
مريم : وبعدين
ريم : علاء يكمل هو معرفش بقا
مريم: ويونس
ريم : وحشني اوي بجد ……
____________
بعد ما عرفوا الحقيقه كلها وصالحوا مريم بالعافيه
نوال : اه يا صبرينن ان ما وريتكك
ريم : هنوقعها كلنااا
________________

 

وبعد اسبوع وكل حاجه ماشيه طبيعيه
ف بيت ريم ..
الباب بيخبط ….
ريم بتفتح
ريم بصدمه: معاذ !
معاذ: ينفع تسمعيني للأخر انا عايز اتكلم معاكي بجد
ريم بقرف: ادخل
نوال : عايز ايي
ريم: هنعرف دلوقت
معاذ بدأ يحكي كل حاجه صبرين عملتها وقال بس كده و انا مليش دعوه بكل اللي حصل انا كنت مختفي عشان حاولت تقتلني عشان قولتلها اني هقول لريم بس !!
نوال : لا حول ولا قوه الا بالله في ام كده. بعدين احنا نصدقك ازاي اصلا ونضمن منين انها متكونش لعبه منكم….
معاذ : انا هكون معاكم لاني كرهتاهاا ومعايا حد قريب منكم مصدقني
ريم : مين
معاذ : يونس
ريم : بصدمه يونس
فلاش باك #
يونس قاعد علي البحر وزعلان وبيكلم نفسه ازاي مش مصدقاني ازاي ولي علاء يعمل فيا كده انا ف دماغي الف سؤال
معاذ: واللي يجاوبك عليهم
يونس: انت عرفت مكاني ازاي وعايز مني ايي
معاذ : اقعد بس متخفش انا عارف كل اللي حصلك

 

يونس : واللي هو اي بقا
معاذ : قعد جنبه وحكاله علي اللي حصل بينه وبين ريم
يونس : انت مراقبنا وفرحان عشان الجو فضي ليك. وجاي تشمت فيا انت انسان حقير!!!
يونس ضربه بوكس جامد ومعاذ مناخيره نزفت ولسه هيمشي
معاد بضحكه ومسح الدم : كنت موجود وقت ما كنت متخدر
يونس لف ليه بصدمه : انت قولت اييي!!!
معاذ : هتجيلي بليل ده العنوان وهقولك كل حاجه
يونس: وانا ايش ضمني ان انت صادق
معاذ : انا الوحيد الي صدقت انك متخدر وقولتلك انك كنت متخدر!
يونس : اقنعتني
وبليل راح يونس لمعاذ
يونس بصدمه: اي كميه الحاجات المتكسره دي ومين ده انت بتقتله انا هبلغ عنك !!!!
معاذ بضحكه : امي بعتته يقتلني …..
معاذ قعد يحكي ليونس خطه صبرين كلها ويونس كان بيمسع بذهول وقال كل ده وانا كنت شايل عداوه لصاحب عمري !
باك#

 

معاذ : هنتجمع كلنا ف المكان ده
ريم : موافقه
نوال : مش هتروحي لوحدك انتي صدقتيه
ريم : لا يا ماما صدقته لانه حكي ليونس نفس اللي حكاه علاء ليا وانا هثق فيه …..
__________________

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ريم ويونس)

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *