Uncategorized

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الرابعة 4 بقلم سما محمد

 رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الرابعة 4 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الرابعة 4 بقلم سما محمد

رواية البدر العاشق (صراع قلب) الحلقة الرابعة 4 بقلم سما محمد

اما عند بدر فكان سعيدا جدا بي مقابله والد بحر فقد قابله واتفقا في ما بينهم علي امر قد اصر عليه والد بحر وقال لي بدر ان لايبوحه به إلا في الوقت المناسب وبعد ذالك ذهب من عنده وهو في قمه السعاده بعد ان كان حزين حزنا لايوصف لانه سيكسر قلبه وقلب الينور الصغيره بحره وعشقه حدث ما طمئن قلبه واثلج روحه التي كانت مشتعله و مقتاده اما الان فقد حدث ما تمني ولايهمه اي شئ اخر
وكان بدر قد طلب في مقابلته مع والد بحر ان يراها قبل ان يذهب إلي الزفاف المزعوم
زفافه علي جودي الذي كان بي مثابه استغلال بالنسبه له من والده
وذهب بدر سريعا لي يراي حبيبته وعشقه بحر
صحيح انه اتفق مع والدها ووعده ان لا يفصح عن ما حدث بينهم ولان يخلف وعده معه ولاكن ذهب إليها ليخبرها عما بي داخله ووصل بدر الي قصر محمدعدنان والد بحر
ونزل من سيارته مسرعا دخل القصر في لهفه وجد الينور تجلس في الصالون
الينور والدت بحر اهلا وسهلا بدر واقتربت منه وسلمت عليه وهمست له الينور الصغيره فوق في اوضتها بس انت عند وعدك
بدر وابتسم واحتضنها وقبل يدها قائلا عند وعدي يا امي بعد اذنك وذهب في طريقه الي غرفه بحر وقف امام باب غرفتها وتوقف لثواني لياخذ انفاسه ليتحكم في أعصابه ليكون جادا معها حين يراها ودعا الله داخله ان يثبته علي الوعد الذي قطعه على نفسه مع والد بحر تنهد وطرق الباب
بحر كانت تجلس داخل حجرتها تضع سمعات الرأس تستمع الي القران وهي تبكي ولم تسمع طرقات الباب
بدر وحين لم يسمع رد منها فتح باب الغرفه ودخل إليها ليراها ان كانت بخير وجدها منزويه في ركن من أركان الغرفه متجها الي القبله وكانت ترتدي اسدالا للصلاه وتبكي نظر بدر لها وهي علي تلك الحال فا علم ان امر زواجه من جودي هو سبب كل هذا الحزن والوجع الذي تعيشه الينور صغيرته بحره وعشقه ولعن في نفسه تلك الظروف التي الاات بهم الي هذا الموقف وهذا الوعد الذي قطعه تمعن في النظر إليها واقترب منها
بحر ووجدت شخصا يضع يده على كتفها ويربت برفق عليها فا نظرت لتري من لتجده بدر لي تغلق السمعات وتنظر اهو حقا ام انه طيفه جاء لي يواسيها التفتت له بكامل جسدها واقتربت منه تضع يدها على وجهه لتري إن كان هو حقا ام أنه ليس هو
اما بدر فكان يقف ساكنا ينظر إليها والي دموعها المهدوره على وجهها الذي احمر من شده البكاء وعينيها الجميله التي امتلائت بالدموع وحين وضعت يدها علي وجهه احس برعشه تسري في جسده من اثر لمستها
بحر لتقول بدر انت بجد هنا
بدر وتمالك نفسه اه يا بحر انا معاكي بجد هنا
بحر ونظرت له نظره عتاب وقالت طيب وسايب فرحك و جاي هنا ليه
بدر جيت علشان أشوفك قبل الفرح وعايز اقولك اني
بحر متكملش يا بدر انت ملكش ذنب وانا عارفه و متاكده انك جاي تعرفني
بدر لا انا جيت اقولك انه مهما حصل انتي ملكي وليا فاهمه وان شاء الله في الوقت المناسب هنبقي مع بعض وكمان علشان انا ان شاء الله هلغي الفرح ده النهاردة ومحدش هايخدني منك ابدا ولا ياخدك مني
بحر انت ليه جاي تعرفني دلوقتي قولي ها كنت سيبني فاكره اني انا لوحدي اللي
بدر وضع إصبعه علي فمها قائلا لا انا الي بحبك من زمان يا بحر من وانتي لسه طفله من يوم ماكنتي بتيجي تقعدي جنبي في البريك وكنت متاكد انك بتحبيني بس برضه انتي لسه طفله يا قلب بدر بس اعمل ايه بحبك يا بحر بدر
بحر تقف تنظر له في ذهول غير مستوعبه ما يحدث لا لا لا انها تحلم وسوف تستيقظ من أجمل أحلامها وتنهدت
لاحظ بدر شرودها في وجهه فا ابتسم وقال متخافيش انا مش حلم انا حقيقه واقترب منها واحتضنها بعشق وضمها إليه كان روحه كانت بعيده عنه ثم عادت إليه ودون وعي منه او إدراك وجد نفسه يزيح عنها حجابها وكشف عن شعرها الطويل الذي ما ان ازال الحجاب حتي انساب علي ظهرها ووجهها وظل يتائملها وراح يقبلها قبله عاشق كانت اول قبله له ولها اول مرة لي بدر وفجأة تدارك نفسه
بحر غير مستوعبه ما يحدث اهي حقا في حضن بدر حبيبها ولاكن ماذا يحدث ايقبلني وفجأة ابتعدت عنه وقالت حرام كده يا بدر حرم تحضني وتبوسني كده وانا مش مراتك
ابعدعني ابعد
نظر لها بدر بحب فقد ازدادت في نظره ولاكن ابتسم منها وقال اي حد تاني مكاني يبقي
حرام انما انا لا انا بالذات مش حرام وقبل ان يكمل وجدها تصفعه علي وجهه
بحر ووجهها مليئ بالغضب منه قالت انت مستفز جدا لا انت ولا غيرك روح لي الست جودي هي هتبقي مراتك
بدر وتمالك نفسه وابتسم لي حبيبته وقال حاضريا بحري بكره هعقبك على الام ده علشان تحرامي تعمليها تاني بس احب اقولك انك كبرتي في نظري جدا خاليكي كده يا بحري يا بحر قلبي سلام بقي علشان انا رايح ابوظ الفرح ده واجيلك يا قلب البدر
بحر وتستغرب كلامه ولاتستوعبه فا بالنسبه لها كانت المره الاولي في حياتها التي يقبلها أحد هكذا فكانت كما قالت لها والدتها لا تجعل احد يقبلها سوا زوجها ولا يقترب منها احد الا حين يتزوجها ولاكن فاض بها وضاقت ذرعا حين تذكرت حادثتها مع بدر وكيف اختبئت في حضنه وقتها وتذكرت قبلتهما معا منذ لحظات وابتسمت وظلت تستغفر ربها وهي لا تعلم ماقصده من{ كلمات اي حد تاني مكاني لا انا بالذات مش حرام }
????????????????????????????????????????????????????
اما عند والد بحر وصل الى منزله وجد الينور زوجته تنتظره
الينور حبيبي حمدالله على السلامه ها طمني
محمد الحمدلله كل حاجة ماشيه تمام ربنا يسترها بقي
الينور بدر جه شاف بحر النهاردة يا حبيبي
محمد انا عارف هو استئذني قبل ما يجي يشوفها وانا واثق انه عند وعده ليا
الينور طيب وبنتك مش لازم تبقي عارفه علي الاقل ولا هتسيبها كده تتعذب
محمد لا طبعا مش هتكلم معها دلوقتي انتي ناسيه ان عندها امتحانات السنه دي الاولي ليها في الجامعه مجموعها هو الي هيحدد مصيرها في الجامعه الي هتدخلها
الينور يا حبيبي انت عارف ان بحر ذكيه وشاطره جدا في دراستها وان شاء الله هتنجح وتدخل الجامعه اللي هي عايزها ان شاء الله وبتفوق كمان
محمد وانا مش عايز اكتر من كده يا حبيبتي ممكن بقي تسيبك من ده كله وتيجي تعقدي جنبي علشان انتي وحشتني قوي النهارده وعايز اوصفلك احساسي دلوقتي
الينور ياه يا حبيبي انت عارف ربنا ميحرمنيش منك ابدا عارف نفسي اعيش عمري جنبك واموت وانا في حضنك
محمد بعد الشر عليك يا حبيبتي ممكن بقي تسيبك من ده كله بقولك وحشتني قوي النهارده وغمزها
????????????????????????????????????????????????
نسيبهم لوحدهم يا جماعه بقي
????????????????????????????????????????????????????
اما عند والد بدر فا كان في الاوتيل الذي حجزه لي اقامه حفل زفاف ابنه بدر علي جودي ينتظر ابنه وهو يتوعد له لأنها تاخر علي ترتيبات الزفاف
نور زوجه المالكي ووالدت بدر
نور اهدي يا مالكي زمانه جاي في الطريق انت عارف بدر بيحب شغله قد ايه
المالكي لا يا نور هانم ابنك شكله عمل الي في دماغه وهيكسفنا قدم الناس كلها ويلغي الفرح وبينما يتحدث وجد بدر امامه يقول
بدر فعلا يا مالكي باشا انا هلغي الفرح ده النهاردة ومش هحضره واحب اقولك انك اخدت اكبر مقلب في حياتك مندور الصاوي باشا بيخدعك الباشا الي كنت عايز تناسبه علشان تساوي مديونيتك معاه بيجوز بنته ليا علشان تقف جنبه لانه في اي لحظه هيعلن إفلاسه وهيحتاجك جنبه علشان تسد انت مديونيته للبنوك والمؤسسات
المالكي انت بتقول ايه يا بدر
بدر بقول الي سمعته المستندات دي تثبت كلامي اتفضل واعطي والده المستندات
المالكي واخذ المستندات ونظره إليها وجد كلام بدر صحيح
نور واقتربت من بدر واحتضنته وفي عينيها لمعه من الدموع وقالت ربنا يخليك ليا يا حبيبي انت عارف ربنا إن شاء الله هيريح قلبك ويقربلك البعيد
بدر وحضن امه وقال ربنا يخليكي ليا
????????????????????????????????????????
في هذه الأثناء كانت جودي في الغرفه المجاورة تتحضر للزفاف وهي في قمه السعاده لانها تحب بدر منذ ان كانت في المدرسة وتفكر كم هي محظوظه لتتزوج ممن تحب وتعشق وهي أيضا تعلم بحب بحر لي بدر وتعلم أيضا أن بدر المالكي يعشق بحرولاكنها
أثرت نفسها على صديقتها ولم تفكر للحظه كيف حال قلبها الآن فقط فكرت في انها تحلم بي بدر وأنها احق من بحر به لما لا
وهي جميله وحتما ستجعل بدر يعشقها بدلا من بحر فا هي بيضاءالبشره سوداء الشعرذات عيون عسلي اللون ليست بطول بدر وأقصر منه كانت تتجهز لي زفافها على بدر ترتدي فستان زفاف ابيض من أشهر الماركات الفرنسيه وتضع اغلي العطور وهي
في غرفتها ومعها امها والميكب ارتست تجهزها لتصبح عروس البدر العاشق
رائيفه هانم والدت جودي تنظر الى ابنتها بسعاده غامره فاكم ابنتها محظوظه لتتزوج بدر المالكي وبعد قليل سيصبح بدر المالكي زوج ابنتها الثري الوسيم فاقت من شرودها لتقول ماشاء لله عليكي يا جودي قمريا حبيبتي
جودي مرسي يا مامي ممكن تروحي تشوفي بدر جه ولا لا بليز
رائيفه هانم حاضر يا حبيبتي وذهبت لي
روئيه بدر في الغرفه المجاورة ولاكنها وجدت ما جعلها في غايه الذهول مما يحدث
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سجينة زوجها للكاتب أحمد سمير حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *