روايات

رواية نظره مختلفة الفصل الثالث 3 بقلم أمنية حاتم

رواية نظره مختلفة الفصل الثالث 3 بقلم أمنية حاتم

رواية نظره مختلفة البارت الثالث

رواية نظره مختلفة الجزء الثالث

نظره مختلفة
نظره مختلفة

رواية نظره مختلفة الحلقة الثالثة

سوميه: طيب قوليلي قررتي ايه
مريم: انا موافقه يا ماما
سوميه بفرحه: بجد يا بنتي.. فكرتي كويس؟
مريم بإبتسامة: فكرت وعملت استخاره ومرتاحه جدا
دخلت الاوضه وانا دماغي مش راضيه توقف تفكير… مش خوف من قراري لأ
خوف من المسؤوليه عموماً
معتز: ممكن ادخل ولا بتعملي حاجه؟
مريم بإبتسامة: تعال انا فاضيه اصلا
معتز: في واحده في رابعه كليه تكون فاضيه!!! انتي ناسيه الإمتحانات يا هانم
مريم: لأ لو هتتكلم عن المذاكره ف شوف ماما بتنادي عليك تقريباً
حمزه بضحك: لأ انا جاى اسألك علي حاجه تانيه
بصراحه كده مش خايفه من موافقتك علي يوسف؟
مريم: انا عارفه إنك مستغرب اني كنت رافضه و بعد كده وافقت
بس حسيت ب قبول… دين واخلاق و كلامه وتفكيره كويس يبقا ليه لأ؟
حمزه: طب وقلبك؟ مش خايفه متحبهوش

 

 

مريم: قررت اديله فرصه وادي ل قلبي فرصه برضو…. اصل الحب افعال وانا هسيبه يثبت حبه ويخليني احبه برضو
حمزه بهزار: يبقا الله يعينك يا يوسف
مريم بضحك: هو اللي جه بنفسه يستحمل بقا
حمزه بغمز: بس هو وسيم وقمحاوي ويتحب برضو
مريم: يا حمزه قوم كلم ماما بقا
حمزه بهزار: خلاص هخرج لوحدي بس انتي هتعمليله اختبارت صح؟؟
مريم: ما انا لازم اكتشف شخصيته واسلوبه في كل المواقف… اومال عملو الخطوبه ليه؟
حمزه بضحك: يبقا علي الله حكايته بقا
حمزه عنده 28 سنه هو اكبر مني ب 5 سنين بيشتغل محاسب في بنك… مش بنخبي حاجه علي بعض
حتي الناصيب بنقولها لبعض…. احنا صحاب واخوات وبنتشاكل ونرخم علي بعض برضو
______________________________
ليلي: بتعمل ايه يا يوسف
يوسف: عندي كذا موضوع لازم اخلصهم علشان اسلمهم للجريده بكرا
ليلي: اممم طيب كمل شغل وهبقا اكلمك عن مريم بكرا بقا
قام مسرعه وقعد جنبها ومسك ايدها
يوسف: ده انا افضيلك نفسي مخصوص ياست الكل
ليلي: شوف ازاي… ما انت كنت مشغول من شويه…روح اعملي قهوه وتعال احكيلك
يوسف بضحك: عيونك كشفتك اصلا يا ليلي…بس هروح اعمل القهوه علشان اسمعك
روحت عملت القهوه وانا حاسس بسعاده غريبه وتوتر…يمكن علشان دي اول مره عقلي ينشغل بحد
يوسف: احلي قهوه ل احلي أم
ليلي: حيث كده بقا مريم وافقت وهنحدد معاد الخطوبه
يوسف بفرحه: بجد والله
ليلي بضحك: اه والله
يوسف: طب علشان خاطري نقرء الفاتحه ونشتري الشبكه بكرا ونخلص بكرا
ليلي: قوم يا يوسف علشان متعليش الضغط عليا
يوسف بضحك: خلاص خلاص هسكت
تاني يوم صحيت بدري ونزلت الجريده

 

 

رانيا: صباح الخير…ها عملت ايه في موضوع العروسه دي
يوسف بسعاده: وافقت وهنحدد معاد الخطوبه كمان
رانيا بصدمه: إيه ده بالسرعه دي…هو انت لحقت تعرفها اصلا!!
يوسف: هنعرف بعض اكتر في الخطوبه
رانيا: اممم طب ابقي قولي قبلها علشان احضر…اوعي تنسي بقا
يوسف: اكيد مش هنسي
اليوم عدا منغير جديد…بس كنت في نشاط وفرحه غريبه والايام بتجري بخفه وسعاده
___________________________
يوسف: صباح الخير علي الناس اللي عندها محاضرات
مريم: صباح النور علي الناس اللي عندها ملفات هتسلمها
يوسف بضحك: كده متعادلين… هتنزلي دلوقتي؟
مريم: اه….يلا سلام علشان متأخرش بقا
من وقت ما قرئنا الفتحه وهو لازم يكلمني الصبح…. مكالمه سريعه خفيفه مبهجه وفي كل مكالمه بيركز في تفاصيل وحاجات بسطيه لكن جميله
________________________________
يوسف: صباح الخير يا كل الخير
مريم بإبتسامة: صباح النور
يوسف: هنروح نشتري الشبكه انهارده…يوم جميل ومختلف…..قوليلي اجيلك الساعه كام
مريم: الساعه 5 كويس
يوسف بهزار: طب ومن الآخر
مريم بضحك: يبقا الساعه 6
هو عرف اني بتاخر وان مش كل مواعيدي مظبوطه رغم انه ملتزم بمواعيده جدا
______________________________
سوميه: يلا خلصي العريس علي وصول
مريم بتوتر: اه خلصت اهو
لبست فستان هادي لونه كاشمير ضيق من فوق وواسع من تحت
حمزه: اي الجمال ده والشياكه والرقه دي
مريم: يبان عليا اني كيوت صح
حمزه: ده الظاهر…لكن لو هنقول الحقيقه بقا يبقا…..
سوميه: مش وقت رغيكم ده…الناس وصلت

 

 

جريت علي البلكونه علشان اشوفه… كان شيك اووي في القميص الابيض وهو ماسك الورد كده
دخلو وقعدنا والخطوبه كانت عائليه وصحابي وبس لكن كنت مبسوطه
اميره: خدي نفس كده وافردي ضهرك واخرجي
مريم: متوتره اوي والله…طب الطرحه مظبوطه
اميره: كل حاجه مظبوطه والله يلا بقا
خرجت مع حمزه وسلمت علي مامته
ليلي: زي القمر يا مريومه ربنا يحفظك يا حبيبتي
كل ما ابص عليه القيه بصصلي
طيب ودي عينك يمين ولا شمال الناس واخده بالها ومركزه معانا طيب
عينه كانت فرحانه بطريقه تخطف العين والقلب….هي عينه بني غامق وحلوه كده ليه؟
يوسف: انتى متوتره كده ليه
مريم: لا مفيش حاجه
سكت لقيته بصصلي
مريم: انت بتبصلي كده ليه…اول مره تشوف بنات؟!
يوسف: لأ شوفت كتير..بس اول مره اشوف ستهم
اتكسفت جدا والدبش اللي جوايا سكت ومعرفتش ارد عليه
يوسف: انتي مسألتنيش ليك ماضي وعلاقات قبل كده ولا لأ ليه؟؟
مريم: علشان حياتك قبل ما تعرفني انا مليش دعوه بيها…. اللي يهمني دلوقتي حياتك بعد ما دخلتها
يوسف بإبتسامة: نورت وبقت حلوه والله
ماما جابت الشبكه والفرحه في عينها ويا دبله الخطوبه عقبالنا كلنا ولولولولي
لبسني الدبله منغير ما يمسك ايدي ودي حاجه فرحتني جداً
رانيا: مبروك يا يوسف
لقيتها بتبصلي من فوق ل تحت كأنها بتقيمني ومقالتليش مبروك اصلا!! مين دي؟
رانيا: طبعا أنتي متعرفنيش
ازاي يا يوسف متقولهاش عن حبك الاول ميصحش كده برضو
صدمه وسكوت وفجاءه سمعت ماما بتصوت………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نظره مختلفة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *