روايات

رواية عشقت قسوته الفصل الأول 1 بقلم جنى أحمد

رواية عشقت قسوته الفصل الأول 1 بقلم جنى أحمد

رواية عشقت قسوته البارت الأول

رواية عشقت قسوته الجزء الأول

عشقت قسوته
عشقت قسوته

رواية عشقت قسوته الحلقة الأولى

تعريف الشخصيات الشخصيات
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البطل:
ليث الشرقاوي: في 30 من عمره يمتلك جسده رياضي ويمتلك اكبر شركات للتصدير في الشرق الاوسط و يتيم الاب والام وسيم وجدا ذات بشره قمحيه عيون سوداء حاده مثل الصقر وانف حاده كاسيف وشعر اسود كسواد الليل بارد كثلج وشديد القسوه ومتملك جدا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البطله:
حياه المنشاوي: فتاه في 25 من عمرها تخرجت من كليه اداره اعمال جميله جدا ذات بشره بيضاء تشبه الحليب الصافي وعيون عسلي فاتح وتملك شفاه ورديه وتمتلك شعر اصفر يصل لما بعد الظهر وتخفيه تحت الحجاب وسليطه اللسان ومرحه فوق الحد ونقيه لاتعرف الحقد و متوسطة الحال.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رغده السيوفي: والده حياه في 50 من عمرها فقدت جمالها بعد وفاة زوجها عادل المنشاوي في حادث حنونه جدا تحب بنتها وتعيش لأجلها.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البطل 2.
اسر السوهاجي: صديق ليث في 30 من عمره عكس ليث تمامآ مرح جدا يحب الضحك ويملك عيون رماديه وشعر اسود ويمتلك جسد رياضي ويعتمد علي نفسه وشريك ليث في الشركات.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

البطله2.
همس محمد: صديقة حياه وتخرجت مع حياه من كليه اداره أعمال جميله ذات بشره قمحيه وعيونها بني فاتح وتمتلك شعر اسود قصير يصلي الي بعد اللكتف تخفيه تحت الحجاب وشفاه ورديه ومرحه مثل حياه ويتيم الام وتعيش مع والدها وتحب ام حياه اوي وتعتبرها مثل والدتها.
هذه اهم شخصيات الروايه.

 

 

 

في الصباح الباكر في مدينه القاهره.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفه حياه نجد والده حياه تحاول تصحي حياه.
والده حياه (رغده): قومي ي بنتي يحياااه قوومي ي بنتي.
حياه بنعاس: حاضر قايمه اهوو روحي انتي بس.
والده حياه( رغده) : بقيت كده تب ماشي.
وفجأه نسمع صوت حياه تصرخ
حياه: اعععععععععع بغررق بمووت.
والده حياه ( رغده): تستاهلي ناس مش بتيجي غير بالعين الحمرا.
حياه: بقي كده يرغوده تعملي كده في بنتك حبيبتك كده.
والده حياه (رغده): مانتي الي غيبوبه اعملك اي.
حياه: الا قوليلي يرغوده الساعه كام.
والده حياه (رغده): الساعه يااختي 8 ونص.
حياه بصريخ: اععععع همسس الانترفيو هتموتني وطلعت تجري.
والده حياه( رغده): ربنا يصبرني عليكي ي بنتي.
وخرجت تحضر الفطار لحياه.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

حياه بعد ما استحمت واديت فريضتها ولبست وخرجت.
والده حياه ( رغده): يلا ي بنتي علشان تفطري.
حياه: افطر اي بس انتي عايزه هموسه تموتني دي واقفه تحت علي اعصابها بس بردك هفطر انا واحده بتحافظ علي صحتها انتو عايزني اتعب. 😏😌
ولسه هتقعد لقيت في هجوم علي باب الشقه.
حياه: بسم الله الرحمن الرحيم هو اسرائل جاين يحاربو عندنا ولا اي😂😂
همس: افتحي يحياه ده اناا هطلع روحك في ايدي.
والده حياه قامت فتحت لحياه وهي بتضحك.
حياه قامت تجري وهمس وراها.
حياه: خلاص يهموسه حصل خير يرضيكي حياه اختك تموت .
همس: ولو ولو لازم اموتك.
والده حياه ( رغده): خلاص ي همس يحبيبتي علشان خاطري انا.
همس علشان خاطرك بس يرغوده سماح المرادي.
والده حياه: تب يلا علشان تفطرو.
همس: اعذريني علشان منتأخرش يلا يحياه
ولسه هتكمل كلامها لاقيت حياه قاعده بتاكل.
همس بصويك: يلااهويي هتشل قدامي ما اموتك.
حياه بخوف مصطنع: يلا ي باشا.
وخرجو.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

 

في مكان اشبه قصص خيال
في قصر الشرقاوي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ليث
ـــــــــــــ
نائم نوما عميقا وفجأه يسمع صوت خبط علي الباب.
ليث: خلاص يداده صحيت جهزيلي انتي القهوه.
الداده: ماشي ي حبيبي
ومشيت.
ويقوم ليث الاستحمام وبعد ما استحميت وراح الاوضة الملابس واختار بدله انيقه لونها سوادء وساعه بنفس اللون ورش برفانه
وخرج الي اوضة الطعام.
ليث ببرود : داده فين قهوتي.
الداده: اهي ي بني عايز حاجه تانيه.
ليث : تمم ي داده روحي افطري انتي يداده.
خلص ليث وشرب قهوته وخرج الي الشركه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حياه وهمس.
$$$$$$$$$$
همس: بت يحياه انا خايفه اوي لما يحصلش نصيب زي الي فاتو
حياه بضحك: لي انتي رايحه تقابلي عريس علشان ميحصلش نصيب😂😂
همس بنرفزه: ده انتي بارده ومستفزه.
حياه : عادي ي بنتي في شركات تانيه يعني الس خلق الشركه دي مخلقش غيرها.
همس: انتي هبله ي بنتي دي اكبر شركات في الشرق الاوسط.
حياه لسه هترد لاقيت ولد واقف في نص الطريق وخايف يعدي الطريق وفي عربيه جايه بسرعه
فجاه حياه سابت همس وطلعت تجري تنقذ الولد.

 

 

ولسه هتزق الولد شافتت العربيه قربت منها زقت الولد وغمضت عينيه بخوف فجأه فرملت العربيه علي اخر لحظه
همس طلعت تجري عليها.
همس: انتي كويسه
حياه: ايوا كويسه.
قطع الكلام نزول السواق.
السواق: انتي كويسه ي انسه.
حياه: اسف اي انت ماشي تدوس علي الناس السواق لسه هيرد ليث نزل من العربيه بغضب.
ليث بغضب: انتي يبتاعه اتتي ابعدي كده انا مش فاضي لأشكالكو دي.
حياه بصدمه لهمس: د د ده بيقولي ي بتاعه.
حياه؛ انت غبي انت علشان معام فلوس هتمشي تدوس علي الناس.
ليث: شوفي انتي عايزه قد اي وتمشي
حياه بعناد: انت فاكر كل ااناس رخيصه زيك وانا مش همشي غير لما تعتذر.
ليث بغضب وغرور: انتي عايزاني انا اعتذر ليكي انتي مش عارفه انا مين.
حياه بنرفزه: لا مش عارفه بس هقولك اهو
وفجأه.

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على 🙁رواية عشقت قسوته)

اترك رد